Twee bronnen tegelijk

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Twee bronnen tegelijk

Bericht door Ristcard » zondag 10 jan 2010 12:22 pm

Dag allemaal,

Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat www.allefriezen.nl een prachtige bron is.
Hetzelfde geldt voor de website watwaswaar.nl, de opvolger van woonomgeving.nl
De eerste verschaft genealogische informatie, bij nummer twee kun je terecht voor geografische informatie. Tot zover hopelijk allemaal bekend.

Nu het nieuwe: door de informatie van de twee sites te combineren, krijg je een veel beter resultaat. Voorbeeld: in mijn stamboom zit Marijke van der Tempel, dienstmaagd. Zij is in 1825 overleden in het huis "Wijk B, nr 198, staande op het Grootsand te Bolsward", zo blijkt uit de overlijdensaktes op www.allefriezen.nl. Wijk B 198, welk huis zou dat zijn geweest? Een omrekentabel van wijknummers naar tegenwoordige adressen is niet zomaar te vinden, zeker niet online. Dus wordt het stevig handwerk.
Via watwaswaar.nl kun je de Oorspronkelijk Aanwijzende Tafels (OAT’s) van het Grootzand in Bolsward bekijken. Een OAT is een lijst van percelen en hun eigenaren. Op de bijbehorende kadastrale kaart staan de huizen ingetekend met het kadastrale nummer. Het Grootzand is gelukkig niet zo lang, slechts twintig huizen, dus een namenlijstje is snel gemaakt.
Met die lijst weer terug naar www.allefriezen.nl om te kijken of de gevonden namen voorkomen in de overlijdensregisters. Is dat zo, dan zie je in welk huis (wijk plus nummer) de persoon in kwestie is overleden. Zo krijg je een link tussen wijknummers en kadastrale nummers, zoals die golden in 1832. Het blijkt, dat Marijke is overleden in het huis dat staat op de hoek van het Grootzand en de toenmalige Dijkstraat (nu Marktplein). En dat was hotel Wiebes. Kortom, door combinatie van twee bestanden komt heel veel informatie beschikbaar. Ze was dus in dienst als kamermeisje in het hotel, een gegeven dat ik nog nergens was tegengekomen.

O ja, wie opziet tegen het doorworstelen van watwaswaar.nl om zo aan de namen van de bewoners te komen, heeft een alternatief. Via www.hisgis.nl is de naam van de bewoner al te zien na een enkele muisklik.
Deze truc werkt goed in Bolsward (waar de huizen ooit opvolgend genummerd zijn geweest) maar wellicht gaat het in andere plaatsen net zo makkelijk.

Groeten van Richard

Plaats reactie