Nog in de speciekohieren na overlijden??

Boeken, software, handige links, bijeenkomsten, beurzen, CD's/DVD's enz.
Plaats reactie
jgwijn
Berichten: 15
Lid geworden op: dinsdag 18 dec 2012 3:19 pm

Nog in de speciekohieren na overlijden??

Bericht door jgwijn » donderdag 4 dec 2014 4:18 pm

Een voorvader van me komt voor in de speciekohieren van Opsterland van 1805 als gealimenteert.
Tot mijn verbazing zag ik op een lijstje van de 50e (evt 25e) penning van Wijnjeterp den 5 Januari 1796 alleen een zoon staan met als toevoeging 'voor er selfs moeder'. Dat roept bij mij de vraag op of iemand na zijn overlijden nog jarenlang in de speciekohieren kon blijven staan. Of valt het anders te verklaren?
Wat ik me ook afvraag is of alleen de Kerk alimentatie verstrekte of dat de gemeente dat ook kon doen.
En wat hield dat in, de 25e en 50e penning?

chrisjasper
Berichten: 32
Lid geworden op: woensdag 4 jul 2012 9:32 pm

Re: Nog in de speciekohieren na overlijden??

Bericht door chrisjasper » dinsdag 9 dec 2014 8:52 pm

Hallo.
Er kan zomaar een jaar verschil inzitten. Misschien woonde de vader niet [meer] op hetzelfde adres als de zoon en moeder.
Alimentatie werd verstrekt door de diakonie van de kerk [was hij Herv, Doopsgezind, Katholiek?] of door de [burgelijke] Armvoogdij. Als de diakonierekenboeken van de herv kerk van Wijnjeterp nog aanwezig zijn en hij was hervormd dan zal hij daar ongetwijfeld in staan. De kans dat zijn begrafenis gegevens er ook in staan is dan heel groot. Let op, ook hier kunnen de boekingsdata soms wel tot twee jaar later als het overlijden zijn. Lees ook bij het Tresoar zoekscherm bij 'Begraven voor 1811' de informatie.

Succes

Piet de Haan,
Historische Vereniging Noordoost Friesland

Plaats reactie