Stemkohieren op de website

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Stemkohieren op de website

Bericht door Admin » woensdag 16 jan 2008 9:47 am

Vanaf vandaag zijn de stemkohieren uit 1698 en 1728 beschikbaar op de website van Tresoar. Met het beschikbaar komen van deze database is er weer een nieuwe belangrijke bron digitaal beschikbaar gekomen voor de onderzoeker van familie- en streekgeschiedenis in Friesland. De stemkohieren waren bedoeld om eigenaren en gebruikers van stemgerechtigde goederen, meestal boerderijen, te registreren.

Friesland telde in totaal ruim 10.000 stemgerechtigde goederen. Sinds de zestiende eeuw werden daarvan door de grietenijbesturen lijsten bijgehouden, maar deze methode voldeed blijkbaar niet. De Staten van Friesland besloten in 1640 dat er een centrale registratie over de hele provincie moest komen. In de stemkohieren die zodoende werden samengesteld vindt u de eigenaren en huurders van alle stemgerechtigde goederen. In latere jaren werden de kohieren in enkele grietenijen vernieuwd, in 1698 volgde een algehele herziening. Daarna werd het stemkohier elke tien jaar geactualiseerd, voor het laatst in 1788.

In deze database kunt u gegevens opzoeken uit de gedrukte stemkohieren, om te beginnen van 1698 en 1728. Het kohier van 1640 volgt later.
Zoals de gebruiker van Tresoar gewend is bij databases met gegevens van vóór 1811, worden de persoonsnamen ook nu vergeleken met de namenthesaurus. Bij dit proces worden zonodig standaardnamen aan de gevonden varianten toegevoegd. Voor het eerst zijn nu ook de familienamen voorzien van standaardnamen, bijvoorbeeld: "Haringsma toe Sloten (HARINXMA TOE SLOOTEN)".

Bij de stemkohieren is een uitgebreide toelichting opgenomen van de hand van Pieter Nieuwland, waarin hij aangeeft wie er mochten stemmen en hoe het kopen van stemgerechtigde goederen gebruikt werd om macht te krijgen en te behouden.

De stemkohieren zijn te vinden in de rubriek 'Mensen en goederen'.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Oh, wat zijn we heden blij !

Bericht door Maikel Galama » woensdag 16 jan 2008 11:04 am

Hoi allemaal,

heel erg bedankt voor het digitaal ontsluiten van één van de mooiste bronnen van Friesland.

Een eerste blik heeft me al heel veel heerlijke familierelaties opgeleverd.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

hoort zegt het voort

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 16 jan 2008 12:03 pm

Gaaf !!

ik heb het naar het gen-forum alhier gecopied.
Om half 9 stond het hier nog niet, maar dankzij Maikel las ik het op een ander forum. Dat zijn toch vreemde omwegen.

groetjes margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Nog een paar vraagjes

Bericht door Maikel Galama » woensdag 16 jan 2008 12:12 pm

Hoi allemaal,

ik heb nog een paar praktische vraagjes :

1) wie heeft deze materie ontsloten ? De FAF of Tresoar mensen ? Een antwoord op deze vraag is niet van essentieel belang maar geeft wel enige achtergrondinformatie die soms nodig is in discussies op andere fora.

2) in hoeverre is de index betrouwbaar, is er controle op controle geweest e.d. ?

3) eventuele fouten kunnen we sturen naar ? ?

Een vluchtige blik op de toelichtingen heeft mij geen antwoord gegeven op bovenstaande vragen, ik ben er echter van overtuigd dat er iemand is die me wil helpen met een antwoord. As always.

Groetjes, Maikel
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op woensdag 16 jan 2008 12:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tresoar nieuws via stamboomforum

Bericht door Maikel Galama » woensdag 16 jan 2008 12:15 pm

Om half 9 stond het hier nog niet, maar dankzij Maikel las ik het op een ander forum. Dat zijn toch vreemde omwegen.
Hoi Margreet,

Gods wegen zijn ondoorgrondelijk !

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

nog een laatste vraagje

Bericht door Maikel Galama » woensdag 16 jan 2008 12:23 pm

Nog even een klein berichtje voor Tresoar:

Ik heb het mooie nieuws meteen gekopieerd naar het grootste landelijke forum mbt genealogie, zie:

http://www.stamboomforum.nl/actualiteit/2/7332/0/

Hebben jullie als Tresoar daar moeite mee of vinden jullie dat o.k. ? Misschien willen jullie dat wel zelf doen, vandaar mijn vraagje.

Groetjes, Maikel

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » woensdag 16 jan 2008 12:40 pm

Antwoord op de vragen van Maikel (ik begin onderaan):

Wij hebben er uiteraard geen moeite mee als berichten worden doorgeplaatst. Inmiddels is er ook een persbericht verzonden, zodat het nieuws (hopelijk) nog wel verder verspreid zal worden.

De database is gemaakt door Piet Nieuwland (als vrijwiliiger van Tresoar) met assistentie van Tjerk Tichelaar. Heb je dan nog vragen over betrouwbaarheid?

Opmerkingen kun je gewoon naar info@tresoar.nl sturen, dan komen ze wel in de juiste mailbox terecht.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

nogmaals een dankwoord

Bericht door Maikel Galama » woensdag 16 jan 2008 12:54 pm

Hoi ik,

ik heeft niet ondertekend maar is vanzelfsprekend bekend.

Dank voor de snelle beantwoording, twijfels over de betrouwbaarheid zijn vrijwel geheel weggenomen, hoewel.......... Pieter en Tjerk zijn toch ook gewoon mensen, of .............?

Andrys, Pieter en Tjerk heel erg bedankt, een mooi team zo bij elkaar.

Groetjes, Maikel

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » woensdag 16 jan 2008 1:00 pm

Andrys, soms weet ik ook niet of je de Yahoo niet liever zelf doet.
Maar meestal denk ik, als het er na een tijdje nog niet staat, dat je het dan te druk hebt.
Zal even naar het HCO - voor alle hiphoppers op de grens met Friesland.

ennu Maikel, als je nu even eerst een dagje gaat ontdekken met al die vragen ....
.
In de inleiding van Pieter Nieuwland staat onder 4 en 5 het hele proces beschreven, oa.
Het stemkohier van 1698 is, samen met dat van 1640, in druk uitgegeven. De gegevens van 1640 zijn helaas nogal slordig overgenomen, het lijkt erop dat men toen al moeite had met oudere handschriften. De exemplaren in het archief van de Friese stadhouders (Tresoar, Toegang 7) gaan door voor de meest betrouwbare. Die zijn dan ook gebruikt bij de verificatie van de gegevens in deze database. Ook het kohier van 1728 is in druk verschenen (1730). In alle stemkohieren van na 1698 zijn staan ook de eigenaren van 1640 vermeld.
Daarna volgt nog een heel verhaal over welke versie gebruikt is, de weinige aangetroffen fouten, de controle - de hulp van Tjerk etc.

bv.
Het stemkohier van 1728 werd op last van de Staten van Friesland in 1730 gedrukt door Tobias van Dessel, destijds 'Landtschaps drukker' te Leeuwarden. Bij controle bleken de gegevens zeer betrouwbaar te zijn overgenomen uit de originelen. Slechts in enkele gevallen las ik iets anders dan de anonieme bewerkers uit de 18de eeuw.
as always Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Schokkend

Bericht door Maikel Galama » woensdag 16 jan 2008 1:18 pm

ennu Maikel, als je nu even eerst een dagje gaat ontdekken met al die vragen ....
Ja mam, eh Margreet,

als bewijs dat ik in ieder geval weer een belangrijk stukje heb gelezen plaats ik hier dan nog maar een kopie.

Tot mijn genoegen mocht ik daarbij profiteren van de krachtdadige en inventieve assistentie van de heer Tjerk Tigchelaar uit Veenendaal, die mijn niet geringe (en soms weer veranderende) wensen wist te vertalen in voor Access begrijpelijke instructies.
Pieter Nieuwland


Ik heb de laatste tijd veel mensen geadviseerd de Tresoar site goed te lezen en er de tijd voor te nemen.
Ook voor de vele toelichtingen. :lol:

En dan nu dit............... :shock:

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » maandag 21 jan 2008 2:20 pm

Voor de liefhebbers: aan de toelichting op de stemkohieren op de website is vandaag ook nog een XLS-bestand toegevoegd met cijfermateriaal over de stemkohieren. (helemaal onderaan, vlak voor de plaatjes).
webmaster Tresoar

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 16 mar 2008 10:59 pm

Andrys,

Hoe krijg ik Aegum of Eagum normaliter eruit?
Hij pakt beiden niet, en wel hierom:
Stemkohier 1698 Ægum (Idaarderadeel)
Stemkohier 1728 ãgum (Idaarderadeel)
dus moest ik nu via *gum idaarderadeel.

Kun je het wel normaal maken? Het lijkt me een crime voor niet-friezen.

mvg, margreet

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » maandag 17 mar 2008 10:49 am

Margreet,

Dit gaan we aanpassen. Bedankt!
webmaster Tresoar

Plaats reactie