Slachtedijk

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Fred Heinsius
Berichten: 43
Lid geworden op: dinsdag 3 jan 2006 9:37 pm

Slachtedijk

Bericht door Fred Heinsius » dinsdag 2 dec 2008 11:14 am

Hallo allemaal,

Heeft iemand een goede verklaring voor het ontstaan van de naam 'Slachte' als in Slachtedyk?
Ik vermoed namelijk dat de naam wel eens kan teruggaan tot de Slag bij Baduhenna of Baaium in 28 n.Chr. waarbij de Romeinen verslagen werden en dus niet afkomstig is van het slaan van dijken. Zie dorpssite Baaium http://baaium.villavrij.nl voor meer info.

Mei freonlike groetnis,
Fred Heinsius

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Slachtedijk

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 2 dec 2008 11:40 am

Hoi Fred,

ik ruil mijn antwoord graag in voor een beter en of uitvoeriger antwoord maar volgens mij betekend ''Slachte'' niets anders dan: dam

Groetjes, Maikel

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Bericht door hesseldewalle » dinsdag 2 dec 2008 11:52 am

Ha Maikel,

Dat is een beschrijving en geen verklaring. Op de site van VVV-terpelân vinden we:

De herkomst van het woord "Slachte" is nooit precies achterhaald. Aangenomen wordt dat het is afgeleid van het Middelnederlandse woord "slaan" dat toen zoveel betekende als "afdammen".

Lijkt me ook wat vreemd omdat hier toen geen Middelnederlands maar Oudfries werd gesproken. Dat het samenhangt met slaan lijkt me duidelijk net als slag uit veldslag overigens. Maar of we daarmee "slachte" met "veldslag" mogen associëren, lijkt me een slag in de lucht.

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Slachtedijk

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 2 dec 2008 11:57 am

Hoi Hessel,

ik accepteer jouw bericht volledig ! :)

Groetjes, Maikel

Fred Heinsius
Berichten: 43
Lid geworden op: dinsdag 3 jan 2006 9:37 pm

Slachtedijk

Bericht door Fred Heinsius » donderdag 4 dec 2008 11:08 am

Dag heren,

Dank voor de boeiende reacties. Ik had gehoopt dat jullie mij als 'Professoren der Naamkunde aan de Universiteit van Tresoar' verder hadden kunnen helpen.

Maikel, mijn vrouw kocht voor 20 jaren vaak een 'Broodje Michael'. Later ontdekte ik dat ze die altijd bij jou, Maikel dus, kocht. 'Wiens brood men eet, diens...'

Mijn gissing is geen losse slag in de lucht. In het Slachtedyk gebied noordoostelijk van Bolsward komen van oudsher opvallend veel Badeheim namen voor. Denk maar aan Baaium of Baijum als in 'Wraetschebaium' =wrâldske Baijum ter onderscheiding van Monnikebaijum, en Herbaijum. Ik heb deze namen afgeleid van het oude bos met de naam Baduhenna. Volgens mij kronkelt de Slachtedyk om dit historische bos waar de Romeinen zijn verslagen. Relatief kleine, dicht bij elkaar gelegen, plaatsen als Baard en Hennaard vonden de Friezen zo belangrijk dat hele gebieden hun naam droegen: Baarderadeel en Hennaarderadeel. Met Monnikebaaium is later ook de religieuze functie van de Godin Baduhenna vorm gegeven. En dan heb ik het nog niet gehad over Winsum als mogelijke locatie van de overwinning.

Kortom er is rook, maar waar is het vuur?

Fred Heinsius

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Slachtedijk

Bericht door Maikel Galama » donderdag 4 dec 2008 1:49 pm

Hoi Fred,

de titel professor geef ik graag aan jou, je betoog klinkt goed, daar is niets op af te dingen !
En laat mij maar het hard werkend kaboutertje zijn, bezig met zijn eeuwige queeste om de wereld te verbeteren...........
Een heel erg grote wereld die af en toe ook heel klein en overzichtelijk blijkt te zijn. :)

Groetjes, Maikel

Fred Heinsius
Berichten: 43
Lid geworden op: dinsdag 3 jan 2006 9:37 pm

Slachtedijk

Bericht door Fred Heinsius » vrijdag 5 dec 2008 12:44 pm

------------------->
Hahahaa, leuk Maikel. Wel zo overzichtelijk !

Alle gekheid op een stokje ik geloof dat ik dit vuurtje lopend kan houden. Ik heb zojuist contact gelegd met de archeologe mevrouw Galestin, professor aan een echte universiteit. Zij heeft in 1997 in Winsum de terp Bruggeburen opgegraven met Romeinse vondsten uit de goede periode. Ik wist hier niets van, maar haar rapport lijkt op zijn minst duidelijk te maken dat er Romeinse invloed was in de omgeving van Winsum. Of hiermee de Slag bij Baaium bewezen is weet ik niet, maar opvallend is het allemaal wel.

Groetjes,
Fred

Fred.Heinsius
Berichten: 20
Lid geworden op: woensdag 23 okt 2019 12:08 pm

Re: Slachtedijk

Bericht door Fred.Heinsius » donderdag 2 feb 2023 2:25 pm

Deze discussie is min of meer wel terug te vinden op mijn Emmius-website: https://frysianhistory.blogspot.com/.

Plaats reactie