Uit de LC van 1806

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans_A
Berichten: 225
Lid geworden op: dinsdag 21 feb 2006 10:17 pm
Locatie: Assen

Uit de LC van 1806

Bericht door Hans_A » zondag 31 jan 2010 5:52 pm

Op het digitale archief van de LC was ik aan het zoeken, en kwam daar dit artikel tegen zie ook de bijlage.

Het betreft hier de openbare verkoopen door notaris W B Kool te Heerenveen.
Mijn vraag luid, welke feiten kan ik uit deze tekst halen betreffende de persoon Geesjen Volkens Oom.
Is er in het dorp Rotsterhaule nog iets terug te vinden van deze streek?

Uit de gegevens waar ik zelf over beschik, blijkt dat zij in 1806 voor de derde x weduwe is geworden dit keer van van Jan Gosses.
Verdere gegevens van Jan Gosses ontbreken mij
Rotsterhaule.JPG
http://www.archiefleeuwardercourant.nl/site/article.do?code=LC&date=18060118&id=LC-18060118-10002
Rotsterhaule.JPG (60.05 KiB) 2643 keer bekeken

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Uit de LC van 1806

Bericht door Ristcard » zaterdag 6 feb 2010 11:46 am

Dag Hans,

In de advertentietekst staat, dat de onroerende goederen zijn gelegen in de 3e stem van Rotserhaule. De geografische ligging van die 'stem' kan achterhaald worden via de stemkohieren die te zien zijn op Hisgis (www.hisgis.nl). Zoek naar Rotsterhaule SC3.
Op die site heb je ook de mogelijkheid om een kaartje uit 1930 in beeld te brengen, zodat je kan zien waar het grondstuk precies ligt/lag. Van dat kaartje naar Google Maps biedt een bruggetje naar de huidige situatie. Het ging om een zeer langerekt stuk grond (niet zo vreemd, want het was veengebied), dat evenwijdig lag aan de Gaasterweg. Het huis zal waarschijnlijk aan de Hoge Dijk hebben gestaan. En misschien staat het er nog wel, maar dat moet nader onderzoek uitwijzen.

Groeten van Richard

Plaats reactie