Miedema / Kerkelijke Kunst

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Ole van Luyn

Miedema / Kerkelijke Kunst

Bericht door Ole van Luyn » dinsdag 23 mei 2006 10:07 am

Goedemorgen!

Vorige maand publiceerde Oud-Utrecht een artikel van mijn hand over de geschiedenis van een beeldengroep van Wilhelm Gross die in het Leeuwenbergh-gebouw in Utrecht staat. Die was daar terechtgekomen doordat het Instituut voor Religieuze en Kerkelijke Kunst in 1939 een tentoonstelling organiseerde en doordat terugzending naar de maker in Duitsland onmogelijk werd - de beelden daar waarschijnlijk als "entartete Kunst" vernietigd geworden zijn. Oprichter en directeur van het Instituut was dr. R. Miedema, remonstrants predikant. Het instituut ging in 1954 op in de Prof. dr. G. van der Leeuwstichting.

De enige documentatie die over de tentoonstelling, waarop groot en klein werk van Gross was geëxposeerd, te vinden is bestaat uit enkele krantenrecensies. Alleen daaruit valt deels op te maken welke andere werken tentoongesteld werden, en van het overgrote deel is onbekend waar ze na mei 1940 gebleven zijn. Het archief van het Instituut voor religieuze en kerkelijke Kunst is zoek.

Dr Miedema publiceerde o.a. De bijbel in de beeldende kunst (Servire, Den Haag, 1947) en is reeds lang overleden. Omdat ik vernam dat hij laatstelijk in Amersfoort gewoond heeft heb ik Miedema's in Amersfoort gebeld, maar bot gevangen - behalve bij één Miedema met genealogische belangstelling die geen nabije familie van dr. R. Miedema was maar diens naam en publicaties kende. Hij was het die me aanried om met u contact op te nemen.

Is er iemand die over deze Miedema of over 'zijn' instituut meer weet?

Met een vriendelijke groet,
Ole van Luyn
2 Lime Grove
Bath BA2 4HF
Engeland

vanluyn@onetel.com

Plaats reactie