Ouders Wybren Arjens

Algemene vragen en nieuws over onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
hoekstrakoopmans
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 8 jun 2017 1:25 pm

Ouders Wybren Arjens

Bericht door hoekstrakoopmans »

Ik zoek de ouders van Wybren Ariens

Wybren Ariens is getrouwd (1) in 1762 met Maartje Meinderts in St. Annaparochie, en (2) ca 1780 met Aafke Wouters in St. Jacobiparochie

Degene die denkt dat hij een zoon is van is van Arjen Clasen en Rinske Salvis hoeft niet te reageren, tenzij er een sluitend bewijs uit een weesboek, proclamatieboek of hypotheekboek bij geleverd wordt waaruit dat bewezen kan worden.

Hartelijke groet,
Jan D. Hoekstra
Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Ouders Wybren Arjens

Bericht door Kiek »

Hallo Jan Hoekstra,

Heb je de namen van de kinderen van Wybe Arjens?
Je lijkt niet overtuigd dat Arjen Clasen geen vader is van Wybe.
Heb je al weesboeken doorgenomen?

Met vriendelijke groet,
Kiek
hoekstrakoopmans
Berichten: 11
Lid geworden op: donderdag 8 jun 2017 1:25 pm

Re: Ouders Wybren Arjens

Bericht door hoekstrakoopmans »

Hoi Kiek,

Wybren Arjens heeft 7 kinderen bij 2 vrouwen (voor zover ik weet):

kinderen bij Maartje Meinderts:
- Meindert Wybrens (1764)
- Jannigje Wybrens (1765)
- Meindert Wybrens (1768)
- Rinske Wybrens (1770)
- Arjen Wybrens de Haan (1777)

kinderen bij Aafke Wouters:
- Wouter Wybrens de Haan (1781)
- Antje Wybrens Wybinga (1787)

Hoewel het verleidelijk is om naar aanleiding van dochter Rinske te denken dat de ouders van Wybren de genoemde Arjen Clazes en Rinske Salvis kunnen zijn twijfel ik daar zeer aan, omdat de naam Wybren nergens voorkomt in de families van Arjen Clazes en Rinske Salvis.

En ja, ik heb weesboeken, recesboeken, hypotheekboeken etc doorgespit, maar niets kunnen vinden. De ouders van Wybren blijven verstopt onder de mistige wolk van voor 1811....

In 1789 wordt er inventaris opgemaakt (BIL 067 1030 (img 514)):
Wybren huurt land van Claas en Arjen Boijens, wat niet wil zeggen dat dat familie is.
Er was een zilveren lepel met inscriptie B:F: C:M:, een zilveren lepel M:W: 1774, dito M:W: 1777.
De eerste inscriptie kon ik niet thuisbrengen, daar zit wellicht de sleutel, de andere 2 lepels hebben betrekking op Maartje en Wybren zelf.

Hartelijke groet,
Jan
jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ouders Wybren Arjens

Bericht door jacqueline »

Hallo Jan,
Hoewel het verleidelijk is om naar aanleiding van dochter Rinske te denken dat de ouders van Wybren de genoemde Arjen Clazes en Rinske Salvis kunnen zijn twijfel ik daar zeer aan, omdat de naam Wybren nergens voorkomt in de families van Arjen Clazes en Rinske Salvis.
Het zou t.b.v. het zoeken fijn zijn wat meer te weten over deze families, en ook over die van Wybrens Arjens beide vrouwen. Zou je daar wat informatie over kunnen geven?

Groeten van Jacqueline
Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Ouders Wybren Arjens

Bericht door Kiek »

Hieronder alvast een grove samenvatting van de twee hierboven vermelde gezinnen van Wybren Arjens, waarvan de ouders niet bekend noch bevestigd zijn.
Belangrijk voorbehoud: ik noteer uitsluitend de namen die mij interessant lijken.
Een andere speurder zal ongetwijfeld andere keuzes maken uit de verzameling van Tresoar.
Voor Wybren Arjens gok heel voorzichtig voorouders in de omgeving van Hallum.
Dankzij de vraag naar de achtergronden van Wybren Arjens heb ik enige van mijn eigen voorouders kunnen traceren.
Wybren Arjens valt niet onder mijn voorouders.

Het Bildt wb 1774-1784/256

Het is 13 augustus 1780.
Wybren Arjens, Jac.Par, - x 1762 1ste Maartje Meinderts -> k: *64 Meindert- *65 Jannigje, *68 Mijndert *70 Rinske, *77 Arjen.
Maartje Meinderts is overleden.
Moeder Maartje's nalatenschap is $2400: per kind 800 cg.
Curatoren Tjebbe en Pyter Meinderts (St.AnnaPar) zijn volle omen van de kinderen.
Grootouders: Meindert Tjebbes x Jannigje Leenderts-> k: tussen*1738 en *1750 Maartje, Joukje en Tjerkje, Tjebbe, Pytter.
Grootvader Meindert Tjebbes (samen met Reinder Clasen x w. Lysbeth Leenderts) is ook curator over kinderen van schoonzus Tjerkje Leenderts x Berend Willem Wassenaar -> k: Willem B. en Attie B.

- x 2de Aafke Wouters, -> k: *81 Wouter Wyberens, en Antje s *ca. 1787.
Aafke Wouters is mogelijk een in 1751 geboren dochter van Wouter Krijns, zoon van Krijn Jans x Aafke Sijmons. (Een bijzaakje: Bij het overlijden van echtpaar Krijn Jans x Aafke Sijmons, speelt curator Menno Sijmons een belangrijke rol. Nakomeling DG?)
Weduwe Aafke Wouters huwt wrsch. Claas Dirks, bij wie een in 1792 geboren zoon Dirk.
Curatoren van de oorspronkelijke vader (WA): Cornelis Clasen, mr. schoenmaker te JP en Teunis Cornelis te JP.
Wat is de rol van Teunis Cornelis?


Het Bildt inv 1763-1789/514
Inventarisatie wijlen Wybren Arjens, huisman Jac. Par., van x 1ste Maartje Meinderts -> 3 kinderen [Jannigje-Rinske-Arjen], en de 2 kinderen van x 2de Aafke Wouters.
Obligaties ten laste van Take Takes 3 mei 1779 $107- Wybe Heins dd 1783 $200 dezelve $ 386- Dirk Alberts dd 1787 $ 1200 - Teunis Cornelis en Sydse Cornelis $ 2000 - gereed geld $ 537 - $$ ontvangen van Beert Wallings, Berend Piers, Teunis Cornelis, Dirck Alberts, Piter Reins, Arjen Louws, Anne Dirks, Dirck Jacobs, Jan Lases, Auke s of Anke s aan landhuur.
Er zijn nu 5 kinderen: uit 1ste huw Rinske en Arjen tesamen $ 3016, Jannigje $136 (?overleden?) -2de huw twee kinderen $272 (geen namen Wouter en Antje?)
Betaald aan: Jan Lases- Boijen Jans- Dirk Arjens- Gerrit Gerrits- Marten Cornelis- Lolle Dirks- Jan Hessels- Rintske s- P. Hiddinga- W. Albada- Arjen Boijens- Hessel Abes- Tabe Symens wagenmaker - Cornelis Clases- Arjen Wybes Steensma - Jan Dirks - Berend Piers- Pieter Sioerds voor bier- Anne van der Laan, chir. - Dieuwke Clases- Pyter Reins Leendert Arjens voor begraven- Feike Pieters- Arjen Wybes voor brandewijn- Dieuwke Clases 't kistkleed.

----------->connectie Hallum?

- Arien Jacobs x 1ste 1722 NH Hallum Antie Douwes ->k: *1723 Jacob - *1725 Antie.
Arjen en Antje verhuizen in 1724 van Marrum naar Beetgum.
- wed. Arjen Jacobs (eenmaal ‘Brok’genoemd ) x 2de 1726 NH Marssum Rinske Reiners +1748 -> *1726 Trijntje- *1729 Doecke- *1733 Reiner- *1736 Wybren-*1739 Jan- *1742 Lolke -*1744 Jacob.


Misschien relatie met:
Hallum Jacob Arjens x .......Reiners?.. k: 1691 Sibbeltje- 1693- Sibbeltje- 1695 Antje- 1696 Arien - 1698 Reiner - 1700 Trijntje.
en met
relatie van Jan Lolckes x Finkum Hallum NH1665 Sibbeltje Sioerds uit Marrum?
De bruid blijkt, aldus het lidmatenregister van Hallum in Alle Friezen, in de loop van haar leven een "nijdig en twistgierig gemoed" te hebben met "haer scherpe lastertonge". In de loop van tientallen jaren wordt ze menigmaal gecorrigeerd door de kerkeraad van Hallum.
Haar man Jan Lockes, menig jaar lid van dezelfde kerkeraad, overlijdt wrsch. in 1696, volgens de betaling van de doodkisten (mv) van Jan Lolckes en van de vrouw van Jacob Arriens, zo meldt het Armvoogdijrekeningboek dat jaar.


of met
LWRDeelAut1655-1687/166.
Hallum 04-11-1682: curator Jacob Ariens over Siouck Gaukes, 4-jarige dochter van w. Gauke Juikes x 1677 Hijum/Finkum w. Lieuwke Piers. Sybe Jelmers, mr. smid te Sexbierum wordt ook genoemd.
Later huwt Sjoukje Gaukes (Hallum) in 1702 Liomme Meinerts, glasmaker en dorpsrechter te Hallum. Sioukje overlijdt <1712. Weduwnaar Liomme huwt Sytske Dirks (Hallum).

Generatie terug in de tijd: Jucke Gaukes (Marssum) x 1636 Siouck Sickes (Slappenterp) k_> 1656 Siouck.
Op 19 maart 1672 heeft Siouck Sickes, weduwe van Jucke Gauckes, per test. dispositie haar suager Sybe Jelmers en Gaucke Juckes verzocht over haer minderjarige dochter Antie Juckes te waken HENauth1656-1811/35.
Sybe Jelmers (Tzum) x 1667 Welsrijp Jiskijck Juckes (Welsrijp)


Met vriendelijke groet,
Kiek

PS: Ik voel me niet op m'n tenen getrapt als iemand meent dat dit gefantaseerde connecties zijn. Want dat zijn het tot nu toe inderdaad, hoewel soms met een beetje steun van het archief.
Plaats reactie