Jan Jorrijts vs Sijtse Piers: Hemrik stem 3, 5 en 18

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Godwin
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 1 dec 2008 10:51 pm

Jan Jorrijts vs Sijtse Piers: Hemrik stem 3, 5 en 18

Bericht door Godwin » vrijdag 28 aug 2020 4:10 pm

Bij stem 3, 5, 18 (en 4) in Hemrik komen een aantal mensen aan bod die waarschijnlijk allemaal familie zijn. Ik kan echter Jan Jorrijts niet aan deze mensen linken.

Sijtse Piers was getrouwd met Feijtse Jans. Ik denk dat zij een zus was van Griet Jans. Griet Jans was getrouwd met Broer Douwes, met als kinderen Sjouck Broers en Trijn Broers (x Cornelis Sijtses).

Nu zijn Jan Jorrijts en Cornelis Sijtses curatoren over de kinderen van Sijtse Piers. Cornelis lijkt van de moeders kant te komen, maar waarom is Jan Jorrijts curator?

Ik kan ook geen echtgenoot van Jan Jorrijts vinden die de link zou kunnen verklaren. Zijn ouders zijn Jorrit Rintses en Auck Heerckes.

Groeten,
Godwin

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Jan Jorrijts vs Sijtse Piers: Hemrik stem 3, 5 en 18

Bericht door tabepap » vrijdag 4 sep 2020 2:43 pm

In het Nedergerechtarchief van Opsterland kan ik ook geen aanwijzing vinden voor een familierelatie.
In 1714 is er een vermelding van Jan Jorrijts met zijn vrouw Sjouckien Wilts. Zij woonden toen in de Hemrik.
Het betreft een koopakte van 6 mad maden onder het behoor van Terwispel:
OPS 125-390 (scannummer) / OPS 125-774 (bladzijdenummer)
M vr gr,
Egbert L.

Godwin
Berichten: 16
Lid geworden op: maandag 1 dec 2008 10:51 pm

Re: Jan Jorrijts vs Sijtse Piers: Hemrik stem 3, 5 en 18

Bericht door Godwin » zondag 6 sep 2020 5:16 pm

Dank je Egbert. Zal eens kijken of dat een nieuw inzicht geeft.

Groeten,
Godwin

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Re: Jan Jorrijts vs Sijtse Piers: Hemrik stem 3, 5 en 18

Bericht door tabepap » zondag 25 okt 2020 9:52 pm

In het Weeze- en Authorisatieboek van Opsterland 1704-1708 (OPS 78) kunnen we vanaf blz. 2 lezen dat Jorrijt Rinses en zijn zoon Jan Jorrijts land en een huis huren van wijlen Sijtse Piers. In het Weesboek 1697-1704 (OPS 77) worden vanaf blz. 169 (schermweergegave) de namen van de wezen genoemd: Jelke Sijtses (wonende bij Jan Jorrits), Jan Sijtses, Wyts Sijtses en Pier Sijtses. De akte van autorisatie dateert van 17 juni 1695. Ik heb nog geen familierelatie kunnen ontdekken.
M vr gr,
Egbert L.

Plaats reactie