Jorrit Jorrits en Maria Casier
-
- Contacteer:
Jorrit Jorrits en Maria Casier
In verband met een aanstaande publicatie ben ik op zoek naar meer gegevens rond Jorrit Jorrits en Maria Casier, zij zijn op 17 januari 1666 lidmaat te Leeuwarden. Na veel speurwerk heb ik in de nedergerechtsarchieven rond dit echtpaar tot op heden niets terug kunnen vinden. Wie weet of er in de (Leeuwarder) archieven iets bewaard gebleven is rond Jorrit en Maria?
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
-
Re: Jorrit Jorrits en Maria Casier
Hallo Nico,
Zijn dit ze?
Zijn dit ze?
groeten van JacquelineBron: doop-, trouw- en begraafregister
Soort registratie: DTB Trouwen
Plaats: Leiden
Bijzonderheden:Datum ondertrouw: 19-12-1643
Inventarisnummer 13 van archiefnummer 1004 in Archieven
BruidegomJoris Jorisz (dekendrapier)
wonende te Middelwech
BruidMaertgen Casier
wonende te Middelstegraft
Eerdere manwed. Lodowijck de Raet
Eerdere vrouwwed. Geertgen Henricxdr
Getuige
Elsgen Dircxdr
Diversen: getuige van de bruid, relatie tot de bruid: schoonzuster, adres: Hoogewoert
Jacob Henricxz
Diversen: getuige van de bruidegom, relatie tot de bruidegom: zwager, adres: Hoijgraft
Bronvermelding
NH Ondertrouw N. juni 1642 - juli 1647., archiefnummer 1004, Nederlands Hervormd Ondertrouw (1575-1795), inventarisnummer 13, blad N - 080
Gemeente: Leiden
Periode: 1642-1647
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
(Akte)datum: 31-12-1623
Bijzonderheden:Datum ondertrouw: 14-12-1623
Inventarisnummer 198 van archiefnummer 1004 in Archieven
BruidegomLodewijc de Raet (raswerker)
geboren te Rouse (Vlaenderen)
BruidMaeycken Casiers
geboren te Caech, de, wonende te Leyden
Getuige
Belytgen Casiers
Diversen: getuige van de bruid, relatie tot de bruid: moeder
Guilliame Ramaer
Diversen: getuige van de bruidegom, relatie tot de bruidegom: neef
Bronvermelding
Trouwen Gerecht B. juli 1611 - april 1633., archiefnummer 1004, Schepenhuwelijken (1592-1795), inventarisnummer 198, blad B - 154
Periode: 1611-1633
Bron: doop-, trouw- en begraafregister
Bijzonderheden:Datum ondertrouw: 16-05-1639
Inventarisnummer 12 van archiefnummer 1004 in Archieven
BruidegomJoris Jorisz (lakenwerker)
geboren te Leyden, wonende te Langegraft
BruidGeertgen Hendrix
geboren te Leyden, wonende te Middelwech
Getuige
Elsgen Wessels
Diversen: getuige van de bruid, relatie tot de bruid: stiefmoeder, adres: Middelwech
Pieter de Creton
Diversen: getuige van de bruidegom, relatie tot de bruidegom: oom, adres: Oude Cingel
Bronvermelding
NH Ondertrouw M. 1638 - juni 1642., archiefnummer 1004, Nederlands Hervormd Ondertrouw (1575-1795), inventarisnummer 12, blad M - 096v
Periode: 1638-1642
-
- Contacteer:
Hallo Jacqueline,
Hartelijk dank voor de attente bijdrage.
Het gaat om andere mensen:
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties ... %7D&page=2
1667, archiefnummer 0506, Archief van notaris Adriaen [Pietersz.] den Oosterlingh, 1663-1691, inventarisnummer 1066, aktenummer 54: de vrouw is overleden in september 1666
Qua tijd (en vadersnaam) zouden zij de ouders kunnen zijn van Pieke Jorits (van wie ik wel aardig wat meer weet), maar een verband met Friesland zie ik in de Leidse aktes vooralsnog niet.
Over Pieke stelde ik eerdere een vraag op dit forum. Hij komt voor in een kwartierstaat waarover ik binnenkort hoop te publiceren.
Qua werkomgeving en geografische omgeving is er niet direct een verband te ontdekken (Pieke leeft in Aengwirden - en in zo'n grietenij zijn er al vrij snel vondstmogelijkheden in de omliggende grietenijen (OPS/SCO/HAS). Al met al een berg zoekwerk - met tot op heden geen concreet resultaat rond de ouders van Pieke Jorits.
Hartelijke groeten,
Nico
Hartelijk dank voor de attente bijdrage.
Het gaat om andere mensen:
https://www.erfgoedleiden.nl/collecties ... %7D&page=2
1667, archiefnummer 0506, Archief van notaris Adriaen [Pietersz.] den Oosterlingh, 1663-1691, inventarisnummer 1066, aktenummer 54: de vrouw is overleden in september 1666
Qua tijd (en vadersnaam) zouden zij de ouders kunnen zijn van Pieke Jorits (van wie ik wel aardig wat meer weet), maar een verband met Friesland zie ik in de Leidse aktes vooralsnog niet.
Over Pieke stelde ik eerdere een vraag op dit forum. Hij komt voor in een kwartierstaat waarover ik binnenkort hoop te publiceren.
Qua werkomgeving en geografische omgeving is er niet direct een verband te ontdekken (Pieke leeft in Aengwirden - en in zo'n grietenij zijn er al vrij snel vondstmogelijkheden in de omliggende grietenijen (OPS/SCO/HAS). Al met al een berg zoekwerk - met tot op heden geen concreet resultaat rond de ouders van Pieke Jorits.
Hartelijke groeten,
Nico
Kijk voor meer (Friese) voorouders op: www.nicovanderwoude.nl
-
Hallo Nico,
Na jouw toelichting dat het gaat om de ouders van Pieke Jorits had ik al mijn twijfels of dit wel het juiste echtpaar zou zijn. De vondst van haar overlijden bevestigt dat het inderdaad toevallige naamgenoten zijn. Wel bijzonder, maar daar schiet je helaas niets mee op.
Groeten van Jacqueline
Na jouw toelichting dat het gaat om de ouders van Pieke Jorits had ik al mijn twijfels of dit wel het juiste echtpaar zou zijn. De vondst van haar overlijden bevestigt dat het inderdaad toevallige naamgenoten zijn. Wel bijzonder, maar daar schiet je helaas niets mee op.
Groeten van Jacqueline