Willem Derks Zondervan

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
dzondervan
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 2 nov 2006 9:15 pm
Locatie: Nieuwleusen

Willem Derks Zondervan

Bericht door dzondervan »

Wie o wie heeft voor mij informatie over de voorouders van Willem Derks Zondervan geboren 1746. Gehuwd te Hasselt op 1-11-1778 met Janna Derks van de noordhaven onder Zwolle. Mijn vermoeden gaat uit naar Friesland omdat daar veel Zondervannen wonen.

Dick Zondervan
Ans
Berichten: 54
Lid geworden op: woensdag 22 feb 2006 4:19 pm
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Ans »

Dick,
Heb je al een overlijdensakte gevonden van Willem Derks Zondervan?
Misschien(wellicht) is het dit hem:

Detail resultaat:
Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Historisch Centrum Overijssel
Algemeen Gemeente: Hasselt
Aktenummer: 31
Aangiftedatum: 00-00-1815
Overledene Willem Derks Zondervan
Vader
Moeder
Partner
______
Misschien is er in de akte zelf meer info te vinden.
Succes en groet, Ans.
dzondervan
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 2 nov 2006 9:15 pm
Locatie: Nieuwleusen

Bericht door dzondervan »

Hallo Ans,

Helaas levert de overlijdensakte niets op alleen dat hij bij z'n overlijden 69 jaar oud was. Dus geen ouders of een plaats waar hij vandaan kwam.

Maar in ieder geval bedankt voor de moeite.

groeten Dick Zondervan
Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door tabepap »

Beste Dick,
In het trouwboek van Hasselt staat: j.m. van de Hasseler Dijk en verder geen geboorteplaats. Wanneer dat elders was, werd dat genoteerd in het trouwboek van Hasselt (zie website Van Papier naar Digitaal). In 1746 werd te Hasselt een zoon Willem van Derk Jans en Jantje Thomes gedoopt. Dat moet hem volgens mij zijn.

M vr gr,
Egbert
dzondervan
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 2 nov 2006 9:15 pm
Locatie: Nieuwleusen

Bericht door dzondervan »

Hallo Egbert,

Dit had ik zelf ook inderdaad al gevonden in het doopboek van Hasselt, maar in het civique van Hasselt zegt ene Willem Dirks Sondervan dat hij boer is en geboren in 1758. Ook deze Willem is terug te vinden in het doopboek onder 1758 als zoon van Dirk Jans en Grietje Willems. Ik kan dus twee kanten op. De ene zegt dat hij is geboren in 1758 en de ander is overleden in 1815 op 69-jarige leeftijd (aangegeven door buren van de Hasselerdijk) dus geboren in 1746.

groeten Dick
Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door tabepap »

Halo Dick,
Dat is wel heel bijzonder, want deze Willem Dirks [van der Velde] staat vermeld in mijn kwartierstaat als zoon van Derk Jans [van der Velde] en Grietje Willems [Zijlman]. Hij was getrouwd met Grietje Willems Mastenbroek.

M vr gr,
Egbert
ria van bessen
Berichten: 41
Lid geworden op: vrijdag 7 jul 2006 10:21 pm

Bericht door ria van bessen »

Hallo Egbert,

Het zou leuk zijn als dit mysterie werd opgelost, want het lijkt erop dat er 2 x een Willem Zondervan is, maar dat is natuurlijk niet zo.


Reg.Civique Hasselt op nr. 315 - Willem Derks Sondervan - boer - geboren 10 november 1758 en wonende in Hasselt

Ik heb het origineel van het register civique aangevraagd omdat ik met eigen ogen wou zien of het waar was - er kon een fout zijn gemaakt.
Maar, het klopte, inderdaad 1758

Gedoopt op 12 november 1758 te Hasselt [dpb 201 blz. 41]
- Willem z.v. Dirk Jans en Grietje Willems

Dirk Jans jm geboren en wonende in de Velden en Grietje Willems jd geboren te Langenholte en wonende te Genne. Gehuwd te Hasselt 17 maart 1756 - ondertrouw op 25 februari trb. 205 blz 68

2e huwelijk van Grietje Willems.
Ze hertr. 22 januari 1775 met Arend Alberts jm geboren en wonende in de Velden.
Volgens het register civique 1811 is Arend Alberts geboren 3 juni 1739 - van beroep landbouwer en w. te Hasselt - hij heeft nr. 311 [dus hij zit 4 nummers voor Willem Derks Sondervan]

Voogdijstelling
Toegang 37.1 [schoutambt Hasselt] invnr. 3131 - momberstellingen, erfuitingen 1709-1811
dd 5 januari 1775 -
Grietje Zijlmans weduwe van Derk Jans wil hertrouwen met Arend Alberts. Ze heeft 4 kinderen met name: Willem, Aaltje, Jan en Janna. Voogden worden Gerrit Jans aan de Zijl , Lambert Pauls en Gerrit Zijlmans, respectieve oomen van vaders- en moederszijde.
De kinderen krijgen voor vaders deel aan erfscheiding:
- de halve boerenerve genaamd het Kievitsnest
- zeven honderd gulden
- een vierde part van 7 mergen land gelegen in Mastenbroek, genaamd de Horst
- ieder een bed met toebehoren of 50 gulden aan geld
- ieder 6 nieuwe hemden - een aan de beide zoons ieder 3 dassen
- aan de zoons ieder een kist en aan de dochters een kast
- de zoons krijgen het zilver, goud en de kleren van de vader , de dochters krijgen daarentegen ieder 25 gulden
Opmerkelijk is dat deze akte opnieuw geregisteerd is op 29 juni 1827 en ook nog weer op 30-10-1829 onder deel 14 folio 97 cau 5 en 6.

De archivaris vond het ook opmerkelijk maar kon geen verklaring geven, maar dat er iets aan de hand was, mag duidelijk zijn.


De ANDERE Willem
23-03-1746 gedoopt te Hasselt - Willem - z.v. Derk Jans en Jentjen Tomas.
Maar DEZE Willem is weer niet in de VOT 1748 vermeld - en dat zou toch moeten, dus het kan niet anders dan dat deze jong is overleden

Als jij dus een overlijden hebt van een Willem v.d Velde waarvan wel de ouders bekend zijn, is dat mischien de oplossing.

Met vriendelijke groeten, Ria








.
dzondervan
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 2 nov 2006 9:15 pm
Locatie: Nieuwleusen

Bericht door dzondervan »

Egebert, Ik heb jouw kwartierstaat een hele poos geleden al bekeken en toen stond er nog geen Grietje Willems vermeld bij Willem zv. Dirk Jans en Grietje Willems. Heb jij dan mu een trouwakte gezien van Willem (Dirks) Derks en Grietje Willems uit Mastenbroek. Deze Willem was eigenlijk nog mijn enigste hoop omdat de andere Willem (net zoals Ria van Bessen zegt) al jong moet zijn overleden. Ria heeft destijds al een en ander voor mij onderzocht en had toen ook geen passend antwoord voor mij. Daarom heb ik een vraag geplaatst op Tresoar omdat de naam Zondervan toch veel in Friesland voorkomt. Misschien heeft mijn Willem wel Friese voorouders want die naam Zondervan komt toch ook niet zomaar uit de lucht vallen? Alleen de Willem in jouw kwartierstaat zou hem waarschijnlijk kunnen zijn. Maar misschien heb jij een bewijs dat dat niet zo is en dan leg ik mij er bij neer. Maar in ieder geval alvast bedankt dat jullie er tijd voor mij in willen steken.

groeten Dick Zondervan
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Dick,

Je zult toch kinderen voor jouw Willem hebben?
Misschien kunnen we dan in elk geval de naam van zijn moeder herleiden, en misschien meer.

Ik heb bij Meertens gekeken, en heel Nederland koos wel Zondervan als achternaam.
Idd zijn er op een gegeven moment 3honderd nog wat in Friesland tegen 1 of 3 in andere provincies, maar ook Zuid-Holland heeft er veel. Telling 1949 of zo.
Ik weet echter niet wat dat zegt over de telling 1811, omdat niet alle provincies hun naamsaanname boeken op internet gezet hebben - en mensen sindsdien ook uitgezwermd zijn.

mvg, margreet
ria van bessen
Berichten: 41
Lid geworden op: vrijdag 7 jul 2006 10:21 pm

Bericht door ria van bessen »

Hallo iedereen,

Al die Grietjes maakt het behoorlijk verwarrend.

Derk Willems van de Velde geb. 19-07-1799 te Hasselt is de zoon van
Willem Derks [van de Velde] gehuwd met Grietje Willems rond 1798 volgens Genlias - Hasselt


Maar Willem Derks [Zondervan] is gehuwd met Janna Derks [v.d. Noothaven onder Hasselt] in 1778.
Uit dit huwelijk 2 kinderen;
Jan W. Zondervan geb 29-08-1779 en Janna Zondervan.


Willem Derks Zondervan is de zoon van ene Derk Jans X Grietje Willems.
Gedoopt op 12 november 1758 te Hasselt [dpb 201 blz. 41]
- Willem z.v. Dirk Jans en Grietje Willems

*Dit klopt als een bus met het register civique!!

* Het overlijden van Willem D. Zondervan is gevonden en ook die leeftijd klopt met het geboortejaar.

NOOT: er zit wel 20 jr verschil tussen deze beide Willem Derks.
Deze Willem is dus een Zondervan en geen van de Velde, die van de Velde is minstens 20 jaar later geboren.


Groet Ria
dzondervan
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 2 nov 2006 9:15 pm
Locatie: Nieuwleusen

Bericht door dzondervan »

Hallo iedereen,

Willem Derks Zondervan had 2 zonen nl: Jan geb. 29-08-1779 en Derk geb. 02-12-1781. Derk is waarschijnlijk al jong overleden en van Jan stam ik af. Deze Jan is voor de tweede keer gehuwd op 04-10-1821 met Geertje Willems Schuurman. Van zijn eerste huwelijk op 10-02-1816 met Elsje Bonsingh zijn geen kinderen bekend.

De echtgenote van Willem Derks was Janna Derks. Bij het overlijden van Janna Derks op 19-09-1815 wordt zij echter als Janna Jans opgetekend en zij woonde aan de Hasselterdijk no.26

Dit nog even ter aanvulling

met vr.gr. Dick Zondervan
Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door tabepap »

Beste Dick en Ria,
Het blijft raadselachtig:
- Ene Willem Derks te Hasselt nam in 1811 alleen voor zichzelf de achternaam Van Zondervan aan. Dat betekent dat er hoogstwaarschijnlijk geen inwonende kinderen meer waren. Jan Willem Zondervan was bij zijn eerste huwelijk in 1816 boer, misschien in 1811 ook al als alleenstaande. Het lijkt me de moeite waard om de Volkstelling uit 1808 te bekijken. In Oldemarkt hebben in 1811 nogal wat mensen geen achternaam laten registreren.
- Willem Derks van de Velde is overleden te Zwartsluis in 1830; van zijn huwelijk met Grietje Willems Mastenbroek is tot op heden geen inschrijving bekend. Deze overlijdensakte is dus ook de moeite waard, evenals die van Grietje Mastenbroek overl. Zwartsluis 1857. Misschien zijn ze alleen voor het Gerecht getrouwd (of helemaal niet, kwam toen ook al voor). Lidmatenregisters hebben mij ook niks opgeleverd.
- Evertje DERKS, het laatste kind van Willem Derks en Grietje Willems, is in 1842 te Zwartsluis getrouwd met Hendrik Alberts van de Werf. Volgens de huwelijksakte is zij in 1812 geboren te Hasselt. Vader Willem Derks lijkt de achternaam Van de Velde nooit zelf geregistreerd te hebben.
- Wat staat er precies in de Volkstelling 1748?

Groet,
Egbert
dzondervan
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 2 nov 2006 9:15 pm
Locatie: Nieuwleusen

Bericht door dzondervan »

Hallo Egbert,

Zoals jij het schrijft dan is het zeker de moeite waard om deze overlijdensaktes eens in te zien of dit nog iets oplevert. In ieder geval bedankt voor de informatie omtrent deze puzzel.

met vr.gr. Dick Zondervan
Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door tabepap »

Beste Dick,
Het lijkt mij het beste om eerst te zoeken in de Volkstelling 1748 bij wie kinderen met de naam Willem worden genoemd.

Groet,
Egbert
dzondervan
Berichten: 9
Lid geworden op: donderdag 2 nov 2006 9:15 pm
Locatie: Nieuwleusen

Bericht door dzondervan »

Hallo Egbert,

Dat zal terzijnertijd zeker uit gaan zoeken. Bedankt in ieder geval.

met vr.gr. Dick Zondervan
Plaats reactie