Hulp gevraagd

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Reina Kenter
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 11 jan 2006 10:41 am
Locatie: Uithoorn

Hulp gevraagd

Bericht door Reina Kenter » woensdag 11 jan 2006 10:52 am

Is er iemand die mij kan helpen met het beantwoorden van de volgende vraag?
Jantjen Geerts Valk geb. 1835 Hem.Oldeferd 2x getrouwd 1e huwelijk met An Jacobs Valk geb. 1828 te Koudum, 2e huwelijk met Grietje Douwes Uffelaar geb. 1841 te Hem.Oldeferd.

Het probleem is dat in de geb.akte van Jantjen Geerts Valk vermeld staat dat het een vrouw is! Er is geen geb. akte te vinden van een broer met dezelfde naam.

Jantjen Geerts Valk is een kind van Geert Jantjes Valk en Sijmentje Tjittes Smits. :?

margreet

Bericht door margreet » woensdag 11 jan 2006 11:01 am

Hoi,

Gezien deze akte:

Geboorteakte Hemelumer Oldeferd, 1862
Aangiftedatum 9 juni 1862, akte nr. 75
Symentje Valk, geboren 7 juni 1862
Dochter van Jantje Geerts Valk en An Jacobs Valk

kloppen de ouders Geert en Sijmentje.

Als je de geb. akte van jantjen enkel via internet hebt en niet uit de bijlagen op het archief - kun je de fout melden op info@tresoar.nl
Althans, zij kijken dan na of jantjen per ongeluk als dochter op internet staat.

Mijn oma was ook een tijdje zoon.

Gast

Bericht door Gast » woensdag 11 jan 2006 11:33 am

Hoi Margreet,

De ouders kloppen volgens mij, maar de geboorteakte waarover jij het hebt is mij onbekend.
Ik heb nog 3 kinderen gevonden, Ids, Tjitte en Rink.

De geboorteakte van Jantjen heb ik inderdaad van internet, ik zal het eens proberen om een mailtje te sturen naar tresoar, misschien staat er inderdaad een fout op internet.

Jouw oma stond ook als man op een akte?? Kan dus kennelijk ook, heb ik nooit aan gedacht.

Dank je wel voor je reactie, de akte waar jij hebt over hebt zal ik ook eens bekijken, wie weet heb ik nog iets gemist?

Groetjes, Reina

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » woensdag 11 jan 2006 12:11 pm

Maar ook in de akte kan dochter staan. In mijn familie is een kind als Johannes aan gegeven, in de akte staat duidelijk zoon van. Bij huwelijk is het Johanna en is er een akte van bekendheid opgemaakt omdat Johanna haar geboorteakte niet te vinden was.

Groet, Hinke.

Reina Kenter
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 11 jan 2006 10:41 am
Locatie: Uithoorn

Bericht door Reina Kenter » woensdag 11 jan 2006 1:35 pm

Hoi Hinke,

Het wordt er allemaal niet makkelijker op, ik ben nog niet zo heel lang bezig met mijn stamboom dus elke hulp is welkom.

Maar in het geval zoals jij beschrijft moet er dus een akte van bekendheid zijn opgemaakt? Waar kan ik die vinden?

Groetjes, Reina

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » woensdag 11 jan 2006 1:47 pm

Hallo Reina,

Er werd niet altijd een akte van bekendheid opgemaakt, meestal alleen als de bruid of bruidegom geen geboortebwijs kon overleggen. Je ziet dit vooral vaak in het begin van de Burgerlijke Stand (vanaf 1811). Een akte van bekendheid (akte van kennelijkheid) zat dan als bijlage bij het huwelijk.

Dus heb je de huwelijksakte en bijlagen gezien van Jantjen Geerts Valk en de geboortakte van Jantjen? In de aktes staat nl. veel meer dan wat je op internet ziet staan, dat is eigenlijk alleen maar een index.

En wat misschien ook handig is, even een boek over genealogie lenen in de byb, daarin worden veel algemene dingen behandeld, dus ook de huwelijksebijlagen etc.
Ook op de site van Tresoar is veel achtergrondinformatie te vinden, misschien ook leuk om eens door te lezen.

Succes, Hinke.

Reina Kenter
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 11 jan 2006 10:41 am
Locatie: Uithoorn

Bericht door Reina Kenter » woensdag 11 jan 2006 2:17 pm

Hallo Hinke,

Ik heb de geboorteakte niet zelf ingekeken, alleen datgene wat op het internet staat is mij bekend.

Ik ga eerst maar eens het e.e.a. lezen en op de site van tresoar wat achtegrondinformatie bekijken. En als het dan wat duidelijker is geworden denk ik dat ik toch maar eens naar het archief moet om de geboorteakte in te kijken, mogelijk dat dit duidelijkheid geeft.

In ieder geval ben ik nu weer wat wijzer, dank je wel. :lol:

Groetjes, Reina

ton v.s.

hulp gevraagd

Bericht door ton v.s. » woensdag 11 jan 2006 2:19 pm

Dag Reina,
Gewoon een fout bij het digitaliseren. (Jantje is meestal een meisje). Het is een jongen en hij overlijdt op 17-6-1891 als Jantje Valk.1891. Niet meer twijfelen.

Reina Kenter
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 11 jan 2006 10:41 am
Locatie: Uithoorn

Bericht door Reina Kenter » woensdag 11 jan 2006 2:24 pm

Hoi,

Perfect, dank je wel.
Ben heel blij dat het allemaal wel klopt, ging behoorlijk twijfelen.

Groetjes, Reina

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » woensdag 11 jan 2006 2:34 pm

Ik wil Reina niet aan het twijfelen brengen maar Ton heb je de geboorteakte gezien? Zo niet hoeft het geen fout van het digitaliseren te zijn (waarschijnlijk wel) maar kan ook gewoon verkeerd in de akte staan.

Groet, Hinke.

Gast

Bericht door Gast » woensdag 11 jan 2006 2:37 pm

ooh, ooh, Ik heb ook nog even in m'n programma gekeken en de datum van overlijden die ik heb is 29 april 1891.

Iets te vroeg gejuicht misschien?

Reina Kenter
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 11 jan 2006 10:41 am
Locatie: Uithoorn

Bericht door Reina Kenter » woensdag 11 jan 2006 2:52 pm

Ik heb nu zelf een fout gemaakt bij het invoeren van de gegevens, Jantjen Geerts Valk is inderdaad overleden op 17-06-1891.

Zijn vrouw (2e huwelijk met Grietje Douwes Uffelaar)was in januari van dat jaar overleden dus hij was weduwnaar op het moment van overlijden.

Krijg dus toch weer een beetje hoop dat het alleen verkeerd is gedigitaliseerd.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jantje Valk

Bericht door Maikel Galama » woensdag 11 jan 2006 2:58 pm

Hoi allemaal,

ik heb een geboorteakte waarin o.a. het volgende:

15-11-1859 gecompareerd: Jantjen Geerts Valk, oud 24 jaar, arbeider te Koudum, verklaart dat op 15-11-1859 om 5 uur 's ochtends te Koudum Gatske is geboren, uit hem comparant en deszelfs echtgenoote An Jacobs Valk.

Groetjes, Maikel Galama.

Reina Kenter
Berichten: 8
Lid geworden op: woensdag 11 jan 2006 10:41 am
Locatie: Uithoorn

Bericht door Reina Kenter » woensdag 11 jan 2006 3:08 pm

Hallo Maikel,

Dit is inderdaad de vader die ik bedoel, kun je iets vinden over zijn ouders, Geert Jantjes Valk en Sijmentje Tjittes Smit?

Ik heb nog 4 kinderen staan:

Sijmentje 9-4-1858 overl. 24-10-1858
Geert 15-11-1859
Sijmentje 7-6-1862
Afke 16-10-1863 overl. 23-1-1864

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jantje Valk

Bericht door Maikel Galama » woensdag 11 jan 2006 3:19 pm

Hoi Reina,

in mijn archief bevindt zich niets over Geert Valk. Sorrie, wel heb ik nog een foto van een grafsteen, gemaakt op de oude begraafplaats van Koudum, waarop staat: Jantje Valk gep. brig. K.N.I.L. * 16-09-1890 † 27-09-1983 ev Boukje van Hes * 30-04-1888 † 15-09-1968

Groetjes, Maikel

Plaats reactie