Laatse oproep voor aanvullingen Friezen uit vroeger eeuwen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
hessel de walle
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 14 sep 2006 8:50 pm

Laatse oproep voor aanvullingen Friezen uit vroeger eeuwen

Bericht door hessel de walle »

L.S.

De sluitingsdatum voor de kopij van het boek nadert. Rond half december trekken we de streep.

Maar tevens nadert ook de grens van de 7000 opschriften. Ik heb er nu 6959 stuks met 13528 bijbehorende namen.

Ik krijg nog steeds aanvullingen in de vorm van teksten op geboortelepels of ander zilverwerk, teksten van muurstenen.

Uiteraard blijft alles welkom, ook al zal ik het meeste nu hebben. Dus schroom niet.

Groet

Hessel de Walle
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Laatse oproep voor aanvullingen Friezen uit vroeger eeuwen

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Hessel,

het nodigt niet uit om te reageren omdat je het meeste reeds hebt !

Desondanks is het misschien een goed idee om hier onze bijdragen te vermelden (in samenvatting) en als jij meer wilt weten dan moet je maar even gillen. Het streefgetal 7777 moet toch te halen zijn, mooier getal is bijna ondenkbaar.

Heb je de volgende (Of vallen ze buiten jouw data-grenzen ?)

1) 1790 den 28 Maart is overleden Anne Folkert Molenaar etc. Bron: begraafplaats Ureterp.

2) 1834 Den 24 maart is overleden Fetje Oetzes Veenstra oud bijna 62 jaren etc. Bron: begraafplaats Rottevalle.

Groetjes, Maikel.
hessel de walle
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 14 sep 2006 8:50 pm

re: Maikel

Bericht door hessel de walle »

De eerste heb ik! De tweede is van na 1811.

En ja, misschien had ik langer na moeten denken over een wervende tekst. Ik hoop evenwel dat de strekking zo duidelijk is.

Groet


Hessel
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

Ik krijg nog steeds aanvullingen in de vorm van teksten op geboortelepels of ander zilverwerk, teksten van muurstenen.

Uiteraard blijft alles welkom, ook al zal ik het meeste nu hebben. Dus schroom niet.
Goeie,

In pear moanne ferlyn fûn ik noch in aardige beskriuwing fan it húsrie en besittingen fan myn foarâlder Tiepcke Althuijs, eartiids skoalmaster op It Hearrenfean. Miskyn al bekend, mar miskyn ek net:

Weesboek Aengwirden akte nr. 27 d.d. 22 oktober 1695, sterfhuis van Antie Assuerus, weduwe van wijlen mr. Tiepcke Althuijs. Hierin wordt o.a. verwezen naar een testament d.d. 15 oktober 1695 opgemaakt door genoemde Antie waarin zij haar drie kinderen (Berber, Assuerus en Lysbeth) diverse bezittingen toemaakt. Interessant is de "zilveren beker met de letters C.A. & B.T. met het wapen van de zilversmid ofte de letter M:I:M:I". De eerste letters staan ongetwijfeld voor Coert Althuijs en Berber Tiaerts. Een bevriende genealoge deelde mij desgevraagd mede dat M:I:M:I vermoedelijk de initialen zijn van de zilversmid Michiel Jelles. De zilveren beker ging overigens naar zoon Assuerus. (Ik weet niet of de beker nog bestaat, maar mogelijk is dit dezelfde beker als die welke in 1645 zou zijn vervaardigd en zich in 2002 nog in het Museum Willem van Haren te Heerenveen bevond, in bruikleen van de Otto Kingma Stichting.)

In het boek Heerenveens zilver door Peter Schoen (2002) wordt daarnaast ook nog een lepel beschreven: ''Gelegenheidslepel'' Michiel Jelles [1636-1656] Lepel met vijgvormige bak en ruitvormige steel uitlopend in een ronde knop. In de bak de letters P.A. Op de achterzijde de letters C.A. en B.T. en een familiewapen bestaande uit; 1; een halve Friese adelaar; 2; a klaverblad ,b twee eikels boven een zespuntige ster. Voor deze initialencombinatie komen Coert van Althuys en Berber Tiaerdts in aanmerking. Zij trouwden in 1636. Particuliere collectie. Meesterteken MJ in een schild. Lengte 16,5 cm. Gewicht 40 gram"

De initialen P.A. heb ik niet kunnen plaatsen. Misschien een Althuis van later datum? Of zou P.A. een leesfout zijn en heeft er misschien T.A. gestaan?

Met vriendelijke groeten,

Yntze van der Honing
Laatst gewijzigd door van der Honing op dinsdag 19 dec 2006 6:49 am, 1 keer totaal gewijzigd.
hessel de walle
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 14 sep 2006 8:50 pm

bingo

Bericht door hessel de walle »

Ha Yntze,

De lepel hie ik wol. Ik haw t silverboek fan it Hearrenfean trochwest.

De beker wie my lykwols net bekind!!! Dus wer ien.

Groet

Hessel
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Laatste oproep voor aanvullingen Friezen uit vroeger eeuwen

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Hessel,

ik kom nog wat tegen, maar misschien had je die al via Sible ?

1) Klaas Ysbrands is gebooren den 18 mart 1741 en overleden den 20 april 1816 (zilver lepel)

2) 1756 de 20 october is geboren Hidde Willems smorgens te 4 uur
De oven is mijn sin, in god is mijn gewin

3) In Nijland is in 1971 een 20 jaar oude bakkerswinkel afgebroken, op een gevelsteen van dat pand stond het jaartal 1771 met de afbeelding van een bakkersoven en de voorletters O.Y.
(Deze staan voor Otte Ysbrands Galema)

Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op woensdag 15 nov 2006 3:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
hessel de walle
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 14 sep 2006 8:50 pm

alle drie nieuw

Bericht door hessel de walle »

Kennelijk heeft Sibbele er een paar over het hoofd gezien.

Die steen van de bakkerij had ik uiteraard ook niet

6953

Hessel
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Hessel,

2 quotes:
Maar tevens nadert ook de grens van de 7000 opschriften. Ik heb er nu 6959 stuks met 13528 bijbehorende namen.
6953
Ik begrijp iets niet, is er een verband tussen het getal 6959 en 6953 ? Ik krijg de indruk dat je aftrekt ipv bijtelt. En dat zou niet eerlijk zijn !

Groetjes, Maikel.
hessel de walle
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 14 sep 2006 8:50 pm

Bericht door hessel de walle »

sorry Maikel,

ben soms wat te snel

6963 uiteraard!!! Nog 37
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hessel, heb je contact gehad met deze?
hij heeft de lepels oa uit Gens Nostra en van internet-stambomen geplukt.

http://members.home.nl/jan.schipper/

margreet
wiecher ponne
Berichten: 29
Lid geworden op: dinsdag 12 sep 2006 10:10 am
Contacteer:

Bericht door wiecher ponne »

Hessel,

Heb je deze grafsteen die in de buitenmuur van de NH Kerk in De Knipe is aangebracht:

P G Punne 8 Graven
1795 Den 21 November is
Overleeden Janke
Lammerts Huisvrouw
van P: G: Punne Oudt
Ruim 50 Jaar En is
Alhier Begraven.

Wiecher Ponne
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Van beroep molenaar

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Hessel,

nog even een opmerking over de inscriptie die ik gisteren doorgaf, ik zou het niet leuk vinden wanneer in je boek een verkeerde familienaam wordt genoemd:
Heb je de volgende (Of vallen ze buiten jouw data-grenzen ?)

1) 1790 den 28 Maart is overleden Anne Folkert Molenaar etc. Bron: begraafplaats Ureterp.
Het gaat hier om Anne Folkerts, die van beroep molenaar was, op de grafsteen is ook een molen afgebeeld! Hij heeft echter géén familienaam. Zijn zoon Dirk Annes die ook op deze steen is vermeld, gaat door het leven met de familienaam: van der Meulen.

Groetjes, Maikel.
hessel de walle
Berichten: 17
Lid geworden op: donderdag 14 sep 2006 8:50 pm

grafsteen Ponne

Bericht door hessel de walle »

Hallo Wiecher,

Ik had hem wel, maar wist niet dat ie nu in de buitenmuur aangebracht was. Aanvullende informatie!

Groet

Hessel
Piet de Haan
Berichten: 29
Lid geworden op: vrijdag 17 nov 2006 2:22 pm
Locatie: Dokkum

Bericht door Piet de Haan »

Hallo Hessel.
We troffen elkaar in Anjum en thuis gekomen schoot mij een oud familie stuk te binnen dus bij dezen.

Gedreven mesheft -Leeuwarden Voet 589 Datering 1790- (dit is de officiele benaming gegeven bij een opendag van het Fries Museum) Inscriptie J.S. Staat voor Johannes Siedses. Johannes Siedses (de Boer) is op 2 februari 1758 in St Anna Parochie gedoopt en op 8 juni 1844 in Hallum overleden. Hij was boer in Jislum. hij trouwde met Maeyke Jacobus Pool.

Verdere gegevens: Afgelijde van het pistoolheft. mes uit Solingen Duitsland. Bewerking in Leeuwarden door een onbekende meester die al sinds 1784 z'n stempel zette. groffe zilversmeed kunst.
Piet de Haan.
wiecher ponne
Berichten: 29
Lid geworden op: dinsdag 12 sep 2006 10:10 am
Contacteer:

Bericht door wiecher ponne »

Dag Hessel,

Zolang ik van die steen afweet zit hij al in de buitenmuur van de kerk in De Knipe, dat is zeker dertig jaar. Ik heb eens geprobeerd te achterhalen wanneer de beide stenen (ook van haar man, overleden in 1842, is een steen in de muur aangebracht) in de muur zijn gekomen. Dat is niet gelukt.
Weet jij van een tijd dat de bewuste stenen nog niet in de muur zaten?

Wiecher Ponne
Plaats reactie