Hilligjen Botes de Vries

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
wiecher ponne
Berichten: 29
Lid geworden op: dinsdag 12 sep 2006 10:10 am
Contacteer:

Hilligjen Botes de Vries

Bericht door wiecher ponne » vrijdag 8 dec 2006 8:19 pm

Hilligjen Botes de Vries trouwt in 1848 te Aengwirden met Jakob Arents Stuiver:

Huwelijksakte AEngwirden, 1848
Man: Jakob Arents Stuiver, oud 26 jaar, geboren te
Luinjeberd
Ouders: Arent Jakobs Stuiver en Grietje Berends Knobbe
Vrouw: Hilligjen Botes de Vries, oud 29 jaar, geboren te
Spanga, gemeente Weststellingwerf
Ouders: Bote Theunes de Vries en Trijntje Geerts Bos
Datum: 24 december 1848, akte nr. 27

Hilligjen moet dus in 1819 te Spanga (Weststellingwerf) geboren zijn, maar haar geboorte kan ik niet vinden.

Haar ouders trouwen in 1830:

Huwelijksakte AEngwirden, 1830
Man: Boote Teunes de Vries, oud 39 jaar, geboren te
Terband
Ouders: Teunes Hendriks de Vries en Geertje Thymens
Vrouw: Trijntje Geerts Bos, oud 37 jaar, geboren te
Rotsterhaule, gemeente Schoterland
Ouders: Geert Jans Bos en Hilligjen Klazes Mink
Datum: 19 december 1830, akte nr. 27

Als alles klopt moet Hilligje ongeveer 11 jaar voor het huwelijk van haar ouders zijn geboren. Er is wel een wettiging van een kind dat drie jaar voor hun huwelijk is geboren.

Ik vond een dochter Hilligjen van Trijntje Geerts Bos geboren te Weststellingwerf 07-11-1819, maar haar vader heet hier Jan Berends Houwer. Van hem echter verder geen spoor.
Wie weet hier meer van?

Wiecher Ponne

Ans
Berichten: 54
Lid geworden op: woensdag 22 feb 2006 4:19 pm
Locatie: Noord-Brabant

Bericht door Ans » vrijdag 8 dec 2006 8:34 pm

Wiecher,
Hier 1 oplossing om erachter te komen.
Kijk in de huwelijks bijlagen van de huwelijksakte 1848 Aengwirden.
Daarin waarschijnlijk een uittreksel van de geboorte akte van Hilligjen.
Ik kan het je niet aanbieden om te kijken , maar misschien kun jezelf eens een tripje naar Leeuwarden ondernemen of een copie bestellen bij Tresoar.
Groet en succes ermee, Ans.

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » vrijdag 8 dec 2006 11:21 pm

Wiecher, ik heb Hilligje in mijn bestand, volgens een notitie heb ik de huwelijksakte gezien maar niet de gegevens (tekst) hieruit in mijn bestand staan (kon niet in mijn vorige genealogie programma). Misschien heb ik het nog ergens op papier maar kan zijn dat ik het aan de familie Stuiver heb gegeven, zal morgen even zoeken, nu wat te laat.

groet, Hinke Woudt-Westra

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » zaterdag 9 dec 2006 8:14 am

Helaas, ik heb geen aantekeningen meer op papier thuis, wat ik nog heb is dat Hilligje geb. is te Spanga ca. 1819 volgens de huwelijksakte (maar dat was je al bekend), zij was dienstmeid te Nijehaske, haar vader was toen visser te Terband, getuigen bij het huwelijk waren.

Wieger Klazes Baas, 44 jaar, veenwerker te Terband, Luite Jacobs
Vriezenberg, 40 jaar, bakkersknecht te Terband, Jacobus Engelsma Hebius, 40 jaar, klerk te Heerenveen en Jan Sjoerds van Wouden, 29 jaar, arbeider te Terband.


En die Hilligje van 1819 met wel een moeder Trijntje Bos is apart, dus een leuk raadseltje, misschien leveren de huwelijksbijlagen nog iets op, ben toch erg benieuwd of daar een geboorteakte of akte van bekendheid bij zit voor Hilligje.

groet, Hinke Woudt-Westra

wiecher ponne
Berichten: 29
Lid geworden op: dinsdag 12 sep 2006 10:10 am
Contacteer:

Bericht door wiecher ponne » zaterdag 9 dec 2006 10:54 am

Hinke,

Bedankt voor je aantekeningen.
Het blijft inderdaad vreemd dat terwijl in de huwelijksakte van 1848 staat dat Hilligjen 29 jaar geleden te Spanga (Ww) is geboren, haar geboorte-akte ca 1819 in die grietenij niet is te vinden. Of het moet de akte van 7 november 1819 betreffen maar dan is de vader niet Bote Theunis de Vries maar Jan Berends Houwer.

Mijn hoop was dat iemand dit probleempje ook al eens was tegen gekomen en had opgelost. Om alleen daarvoor nu speciaal naar Leeuwarden af te reizen...
Maar als iemand eens Tresoar bezoekt en even de huwelijksbijlagen van Hiltje Boetes de Vries en Jacon Arents Stuiver (Aengwirden, 24-12-1848) wil inzien, zou dat wel plezierig zijn!

Wiecher Ponne

Plaats reactie