genealogie (Van) Tiara en (Van) Eningha

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

genealogie (Van) Tiara en (Van) Eningha

Bericht door jordanowski » zaterdag 6 jan 2007 2:56 pm

met dank aan het boek "Boerderijenonderzoek Hennaarderadeel 1511-1698" van D.J. van der Meer (Leeuwarden, 2004) heb ik de oudste generaties van het geslacht iets verder kunnen herleiden. Tevens blijken de families Van Tiara en Van Eningha aan elkaar verbonden. Voor zover mij bekend zijn beide geslachten uitgestorven (Van Tiara 18e eeuw?, Van Eningha eerste helft 17e eeuw). Onder hun nakomelingen leden der families Van Scheltinga's, Van Wissema's, Van Velsen's, Van Marssum's, Van Peyma's, Van Bouricius en Van Rispens (?). Uit nieuwsgierigheid en volledigheid zou ik graag alle Tiara's en Eningha's willen plaatsen in het onderstaande fragment. Uiterst onderaan staan een paar leden die ik nog niet heb kunnen plaatsen. Ik ben benieuwd naar reacties :)

Gr.
Derk

GENEALOGISCH FRAGMENT
TIARA EN ENINGHA
te Oosterend

Pier Ydzama, te Itens op Ydzema sate, leeft circa 1460.
Vader van:

Syuerdt Piersz., landeigenaar te Itens en te Oosterend 1511.
Vader van o.a.:
1 Hoyte Syeurdtsz., leeft in 1511, huwde met Tyets Piersdr. (ouders van o.a. Sipcke Hoytesz, op Hoytehuys te Itens (1529 en 1557))
2 Teth Syuerdtsz., vermeld in 1511 op Eninga State te Blessum, huwde met Doecke N., overleden voor 1511. Hoogstwaarschijnlijk ouders van onderstaande Lyske Doeckedr (vrouw van Tyaerdt Hanckesz.)

Tyaerdt Hanckesz., op Eningha te Oosterend, kerkmeester aldaar 1536. Verscheidene malen vermeld tussen 1529 en 1551. In 1548 is Tyaerdt Hanckesz volmacht van de "buytendycksters" van het dorp Oosterend, waarbij hij procedeert met andere volmachten van Hennaarderadeel als eisers contra volmachten van de grietenij Baarderadeel als gedaagden anderzijds, inzake het repareren van Reenstertille en het opgraven (slatten) van de vaart daaromtrent.
Tyaerdt huwde met Lyske Doeckedr., vermeld 1533, 1551, 1555, hoogstwaarschijnlijk een dochter van Doecke N. (overleden voor 1511) en Teth Syuerdtsdr. (vermeld in 1511 op Eninga State te Oosterend).
In 1529 wordt Tyaerdt Hanckesz samen met Sipcke Hoytesz, te Itens, vermeld als erfgenamen van Syuerdt Piersz. Voornoemde Teth Syuerdtsdr is de tante van Sipcke Hoytesz, waardoor ik vermoed dat Syuerdt Piersz de vader is van Teth Syuerdtsdr en daarmee de grootvader van Tyaerdt Hanckesz vrouw.

Uit dit huwelijk (o.a.?):
1 Dr. Johannes Tiara, volgt Iia
2 Mr. Doecke Eningha, volgt Iib

Iia
Dr. Johannes Tiara, geboren te Oosterend, advocaat te Leeuwarden, verscheidene malen vermeld als koper of verkoper van onroerend goed te Oosterend tussen 1556 en 1593, huwde eerste maal met Ena Pietersdr. (Heixan), vermeld 1557 en 1560, huwde tweede maal met Femme Jochums, vermeld (postuum) 1640 als tweede vrouw van Johannes Tjaerdts Tiara.

Uit zijn eerste huwelijk:
1 Catharina (Trijn) (van) Tiara, volgt IIIaa
Uit zijn tweede huwelijk:
2 Eeme (van) Tiara, volgt IIIab
3 Claes Johannes (van) Tiara, volgt IIIac
4 Tjaert Johannes (van) Tiara, volgt IIIad

Waarschijnlijk uit een van deze huwelijken:
5 Dr. Theodorus van Tiara, volgt IIIae

Iib Dr. Doecke van Eningha, geboren te Oosterend, advocaat te Leeuwarden, grondeigenaar te Oosterend en Itens, eigenaar van Eningha State te Oosterend, veelvuldig vermeld vanaf 1555, huwde voor 1560 met Katharina Sebastiaensdr.
Dr. Doecke van Eningha

Uit dit huwelijk:
1 Lisck Doeckes (van) Eningha, volgt IIIba
2 Dr. Doecke van Eningha, advocaat te Leeuwarden, eigenaar van Eningha State te Oosterend 1623, overleden voor 1629.
Duco en Petrus Hector van Wissema, zonen van zijn zuster Lisck, waren aangewezen als zijn erfgenamen van Eningha State.

IIIaa
Catharina (Trijn) (van) Tiara, geboren te Franeker, overleden in november 1594 te Leeuwarden, huwde circa 1588 te Franeker met Dr. Dirck Lieuwes (alias Theodorus van Scheltinga), geboren circa 1560 te Franeker, advocaat aan het Hof van Friesland, pensionaris van Franeker, volmacht ten Landsdage en Gedep. Staat van Friesland, procureur-generaal Hof van Friesland, overleden 2 maart 1628 te Leeuwarden, zoon van Lieuwe Dircks en Geertcke Ottes.
Stamouders van het geslacht Van Scheltinga, beschreven in NP1941.

IIIab
Eeme (van) Tiara, huwde (voor 1597) met Dr. Wilhelmus van Velsen, burgemeester van Leeuwarden (1600, 1611, 1614, 1615), zoon van Adriaen Velsius en Lucretia Deys.

Uit dit huwelijk:
1 Johannes van Velsen, geboren circa 1596, huwde (ond.tr. Leeuwarden 7) aldaar 29 juli 1621 met Alijdt Hannama.
2 Adrianus (Wilhelmus) van Velsen, huwde Bolsward 4 april 1622 met Gerlant Tijmen-Fransdr van Eijsma, geboren in 1602, overleden 18 februari 1670 te Leeuwarden, dochter van Tijmen Franses van Eijsma en Bauck Douwedr. Bockema.
3 Commercke van Velsen, huwde met Suffridus van Rispens.
4 Agatha van Velsen, huwde (ond.tr. Leeuwarden 23 december 1647, met attestatie 8 januari 1648) met Jelle Sybes van Peyma, te Leeuwarden, zoon van Sijbe Peyma (te Ternaard) en Attie Jelles (die hertrouwde in 1633 met Aernt van Bolten)

IIIac
Claes Johannes (van) Tiara, huwde met Foockel Woltersdr.

Uit dit huwelijk:
1 Ena van Tiara, gedoopt (als Inne) 2 maart 1606 te Leeuwarden
2 Martien van Tiara, gedoopt 2 maart 1606 te Leeuwarden

IIIad
Tjaert Johannes (van) Tiara, huwde met Ydt Jansdr. Buygers.

Uit dit huwelijk:
Ena van Tiara, geboren circa 1589, overleden 28 september 1647, huwde eerste maal met Gijsbert Jacobusz van Bouricius, overleden in 1618, huwde tweede maal (ond.tr. 27 juli) Leeuwarden 9 augstus 1621 met Dr. Horatius Gabbesz van Meynsma, advocaat aan het Hof van Friesland, overleden in 1641.

IIIae
Dr. Theodorus Tiara, advocaat te Leeuwarden (8 november 1581), huwde (ond.tr. gerecht Leeuwarden 30 april) aldaar 15 mei 1602 met Jkvr. Eelck van Emingha.

IIIba
Lisck Doeckes (van) Eningha, overleden 18 juli 1616, begraven te Blessum, huwde met Jan Saepes van Wissema, op Fockinga Sate en Wissema State te Blessum, overleden 10 oktober 1624, begraven te Blessum, zoon van Sabe van Wissema en Reinsck van Auckema.

Uit dit huwelijk:
1 Duco van Wissema
2 (Petrus) Hector van Wissema
3 Catharina van Wissema, huwde eerste maal met Johannes Tjaertsz. Tiara, huwde tweede maal Boudewijn van Loo.
4 Dr. Sape (Sabinus) van Wissema, huwde (ond.tr. Leeuwarden juli 1613) met Ida van Lesaen, zij hertrouwde 6 juli 1628 te Leeuwarden met Johan van Roorda.
5 Reinsck van Wissema, jong overleden op 10 augustus 1583, begraven te Blessum.
6 Reinsck van Wissema, jong overleden op 23 maart 1584, begraven te Blessum
7 Pieter van Wissema, jong overleden op 8 juli 1596, begraven te Blessum.
8 Pieter van Wissema, overleden op 6 februari 1613, begraven te Blessum
Duco en Petrus Hector waren erfgenamen van de Eninga State te Oosterend, vanwege hun oom Mr. Duco van Eninga.


Tiara's die ik nog niet kan plaatsen:

Johannes Tiara, vaandrig, huwde (ond.tr. Gerecht Leeuwarden 26 juli) aldaar 30 november 1623 met Itge van Hiemstra. Behoort waarschijnlijk tot generatie IV.

Dr. Andreas Tiara, advocaat te Leeuwarden (4 juli 1587), waarschijnlijk vader van:

Pieter Andries Tiara, geb. Emmerik, burger van Leeuwarden 1608, huwde eerste maal N.N., huwde tweede maal (ond.tr. 20 mei) Leeuwarden 11 juni 1636 met Maicke Gerrits van Swichum, uit Leeuwarden.

Uit het tweede huwelijk waarschijnlijk:
Andreas Tiara, geboren in 1637 te Leeuwarden, pastoor te Hemelum en later te Oosterend.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

genealogie (Van) Tiara en (Van) Eningha

Bericht door Maikel Galama » zaterdag 6 jan 2007 5:35 pm

Hoi Derk,

ik heb de Tiara's niet uitgezocht maar wel gezien dat er via de aquabrowser van Tresoar nogal wat te vinden is over de Tiara's.

Ook weet ik dat een familielid, Sybrand Galama, een boekje heeft geschreven over Petrejus Tiara, hij ontbrak dacht ik in jouw overzicht:
Petrejus Tiara *Workum 1514 † Franeker 1586
In dit boekje staat o.a. Petrejus Tiara = Pieter Tjeerds = Tjeerdsma = misschien zelfs Tjaarda ?
Het boekje is een uitgave van A.J. Osinga uit Bolsward ism de Fryske Akademy (nr. 250) en is, indien uitverkocht (ik zag het niet meer op de site van de Akademy) ook op Tresoar aanwezig. Het is een dun boekje van 24 blz. en kostte ooit fl. 1.50

Groetjes, Maikel.

jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door jordanowski » zondag 7 jan 2007 10:14 am

Hoi Maikel,

dank je voor je info.. ik zou nog niet weten hoe deze Petrejus Tiara in de genealogie zou passen, maar het zou mij niet verbazen of er twee (niet-verwante) families Tiara bestaan hebben. Het lijkt mij meer aannemelijk dat deze Petrejus familie is van de bovenstaande Mr. Petrus Andries Tiara, geb. te Emmerik en later burger van Leeuwarden. Ik ga eens kijken of ik het boekje kan bestellen en zal meer proberen uit te vogelen over zijn familie.

groetjes
Derk

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Andreas Tiara

Bericht door Sible Hettinga » maandag 8 jan 2007 1:41 am

Beste Derk

Van Andreas Tiara is een handschrift bewaard gebleven, dat in 1894 als "Andreae Tiaerae Annotationes" is uitgegeven door G.H. van Borssum Waalkes.

Van Borssum Waalkes geeft in zijn aanleiding aan dat Andreas een achterkleinzoon moet zijn van Dr. Johannes Tiara en Ena (Heixan). Het boekje zal ongetwijfeld op Tresoar te raadplegen zijn.

Met vriendelijke groet,
Sible.

jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door jordanowski » maandag 8 jan 2007 10:02 am

Beste Sible,

dank je! Wanneer ik in Friesland ben zal ik zeker dit boekje doornemen.. Het zou ook goed kunnen dat er een dossier Tiara bestaat in het Gemeentearchief van Leeuwarden. Die zal ik dan ook meteen doornemen.

gr.
Derk

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 8 jan 2007 10:07 am

Neuh Derk, aldaar geen dossier - althans niet in deze index:
http://www.gemeentearchief.nl/index.php?id=317

groet margreet

Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Andreas Tiara

Bericht door Sible Hettinga » maandag 8 jan 2007 11:26 am

Beste Derk,

Ik had niet op jouw woonplaats gelet maar misschien kun je het boekje ook inzien bij het Centraal Bureau voor Genealogie of de Koninklijke Bibliotheek.

Met vriendelijke groet,
Sible.

jordanowski
Berichten: 112
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 12:50 am
Locatie: 's-Gravenhage

Bericht door jordanowski » woensdag 10 jan 2007 2:25 pm

beste margreet en sible,

dank je voor deze link van het GA Leeuwarden. Stom dat ik niet gedacht heb aan het CBG! Ik zal volgende week langsgaan en deze reeks aanvullen..

groetjes
Derk

Ingrid W.
Berichten: 122
Lid geworden op: donderdag 10 aug 2006 12:05 am

Bericht door Ingrid W. » vrijdag 22 jun 2007 4:24 pm

Beste Derk,

Onderstaande kom ik tegen.
IIIae
Dr. Theodorus Tiara, advocaat te Leeuwarden (8 november 1581), huwde (ond.tr. gerecht Leeuwarden 30 april) aldaar 15 mei 1602 met Jkvr. Eelck van Emingha.
Is er van Eelck ook een eerder huwelijk bekend?
Laatst gewijzigd door Ingrid W. op vrijdag 22 jun 2007 5:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn onderzoek omvat o.a. de namen Bouritius, Bauritius, Bouricius, Bourix en Wiersma.

Ingrid W.
Berichten: 122
Lid geworden op: donderdag 10 aug 2006 12:05 am

Bericht door Ingrid W. » vrijdag 22 jun 2007 5:38 pm

Beste Derk,

In mijn gegevens heb ik een Petrus Tijara in 1598 getrouwd met Ympck Bourix. Ympck is een tante van de door jou genoemde Gijsbert Jacobusz van Bouricius die getrouwd is met Ena van Tiara.

Zou deze Petrus dezelfde persoon kunnen zijn als Pieter Andries Tiara?
Mijn onderzoek omvat o.a. de namen Bouritius, Bauritius, Bouricius, Bourix en Wiersma.

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Tiara

Bericht door hesseldewalle » zaterdag 30 jun 2007 6:15 pm

Uit mijn eigen gegevens gebaseerd op de grafschriften etc. uit mijn boek "Friezen uit vroeger eeuwen" haal ik de volgende informatie over de Tiara's:

Inscripties 1280 - 1811
Beers
[240] ...den 22 octobr sterf de edele en hooggeleerd Tyard Tyara i.u.d. in leve advocat voor de hove va Frieslant

Ao 1599 de 11 april ...

[Ao 1719 den 2]0 november sterft den wysen en edelen geboren heer Tjaerd Cathius out 71 jaren

[Ao 1721 de]n 3 febrevary sterft de hoogh edel welgeb. vrouw Charlotte Catrine [Murra]y wed. wyllen de Heer
Tyaerd [Cathiu]s out 65 jaren
grafsteen, in de kerk; bron: Grafschriften Baarderadeel
Tiara, Tjeerd Johannes van; 1558 - n.b.; geb. rond 1558; zoon van Johannes Tjeerds Tiara; geh. 1602 Eelkje van Eminga;
adv. in 1581; doctor
[251] Manes Lectori
Forma, favor populi, feruor iuvenilis, opesque;
Surripuere tibi, noscere quid sit homo
Post hominem vermis, post vermem foetor et horror
sic in non hominem vertitur omnis homo

Gijsbertus Bouricius i.u.d. haud obscuro apud Leo vardianos loco natus, ingenio, doctrina, ac virtute inter iuris
consultos, sui aeui excellens, ei in suprema curia Friesiae in vita Advocatus facundissimus, obijt 30 janu. Ao a:
partu virgeneo 1618

Ao 1646 den 26 augusti sterf t de [hoog edele geb. heer] Horatius van Meynsma oudt 56 iaer

Ao 1657 den 28 septemb sterf de [edele iuffr.] Ena van Tyara syn ed. huisfrouw oudt 68 iaer

Ao 1671 den 29 novembris sterf de edele [iuf]frouwe vrou Ida van Meynsma oudt 46 iaer
grafsteen, in de kerk; bron: Grafschriften Baarderadeel
Tiara, Ena Tjeerds van; 1589 - 1657; dochter van Tjeerd Johannes van Tiara en Ietje Jans Buigers; geh. 1 Gijsbert
Jacobs Bouricius; geh. 2 1621 Horatius Gabes van Meinsma
[256] Juffer Ene van Tijara obiit den 28 sep 1657 oud in't 69e jaar
rouwbord in de kerk; bron: Grafschriften Baarderadeel
Tiara, Ena Tjeerds van; 1589 - 1657; dochter van Tjeerd Johannes van Tiara en Ietje Jans Buigers; geh. 1 Gijsbert
Jacobs Bouricius; geh. 2 1621 Horatius Gabes van Meinsma
Blessum
[397] Ao 1624 de 10 octobr sterf den e eerentfesten Ian van Wissema

Ao 1616 de 18 iuli sterf die eerbare en deuchdtsame iuff Lisck va Eeniga die huisfrow van Ian van Wissema

Namen der kinder hier begraven
Ao 1583 de 10 augusti sterf Reinsck va Wissema die 1

Ao 1584 de 23 marti sterf d anderde Reinsck va Wissema

Ao 1596 de 8 iuli sterf de eerste Pieter va Wissema

Ao 1613 de 6 feb. sterf d anderde Piter va Wissm

Ao 1615 de 12 marti sterf Tiardt v Tiara kindts kint

Homo bulla
nata tegor saxo hoc iam stemmate Lisckia Eningae
quae volui thalamo Wisma placere tuo
me tibi fles raptam pietas duina decusqz
ordinibus sacris inseruere dei
grafsteen, in de kerk; bron: Grafschriften Menaldumadeel
Tiara, Tjeerd Johannes van; 1558 - n.b.; geb. rond 1558; zoon van Johannes Tjeerds Tiara; geh. 1602 Eelkje van Eminga;
adv. in 1581; doctor
Franeker

[1841 Heus Quicunque teris haec sacri limina templi,
Suspice paulisper verbaque pauca lege,
Sortem disce tuam et quae te quoque fata manebunt,
Ocius aut sero corde reconde tuo.
Hoc saxo tegitur Petreius ille Tiara
Ingens doctorum pieridumque decus.
Waldriehem ei patria est Frisiorum littore clara,
Quaeque rudimentis nobilitata viri est.
Artibus Harlemum post pluribus imbuit, atque
Linguis ornavit vim facilem ingenui.
Inde Machaoniam natura doctus ad artem,
Lovanium vix dum factus ephebus adit.
Tandem pergameo, cooque aliisque magistris,
Artis honos cessit summus in Italia.
Hanc deinceps toto coluit faeciliter aevo
Musamque Graiamque Ausoniamque simul
Scilicet insignis medicus summusque poeta
Audiit, et lingua philosophus gemina.
Lovanium expertum est doctorem ipsumque Doacum,
Lugdunum in Batavis, Franekera parva suum.
Haec postquam civem quem multos foverat annos
Grate complexa est et schola docta senem,
Grandaevum et vitae saturum mors abrupit atrox,
Aggregat et civem civibus inde suis.
Discite trigeminas non ulli parcere parcas,
Nec quid in hoc magno stare perenne solo.
Nam pariter doctos rapit indoctosque bonumque
Una falce virum mors metit atque malum.

Natus Waldriehem A[nn]o D[omi]ni MDXIIII July XV.
Mortuus A[nn]o ultimi temporis MDLXXXVI, Feb. IX.
Vixit annos LXXII menses VI d. XXV.
Dominicus Tiara frater fratri chariss. et Joan. Arcerius Theod. amicus amico, maesti, in memoriam ultimae
resurrectionis posuerunt.
epitaaf grote kerk; bron: Grafschriften Franeker
Tiara, Dominicus Tjeerds ; n.b.. - n.b.; zoon van Tjeerd Haukes en Liskje Doekes van Eminga; geh. voor 1560 Catharina
Sebastiaans
Tiara, Peter Tjeerds ; 1514 - 1586; zoon van Tjeerd Haukes en Liskje Doekes van Eminga
Jellum
[3159 Gerardhus de Wou me fecit anno domini 1526 factatum temporibus Barthonis curati et magistri Jarici de Tiara
capitanio et auctaris vocor ...
kerkklok; bron: Grafschriften Baarderadeel
Tiara, Jarig van; n.b.. - n.b.
Kimswerd
[3281 Ao 1607 de 9 novebr sterf die edele eerbare iuffr Ebel va Hemstra Epo va Hemstra sijn wyf out 24 iaer

Ao 1611 de 24 dece sterf de eedele eerentpheste io Epo va Hemstra olt 36 iaer alhier begraven

Ao 1650 de 15en augustii sterf de wel eedele iuffrou Yda van Hemstra 2de dogr va ioncr Epo van Hemstra alhier
begraven

Den 12 iannuarius 1694 is inden heere ontslaepen de eerwaarde deughd.rycke juffrou Yda van Tiaare oud
ontrent 60 jaeren en is hier begraven
grafsteen, in de kerk; bron: Grafschriften Wonseradeel
Tiara, Ietje Johannes van; 1634 - 1694; dochter Johannes Tjeerds Tiara en Ietje van Hiemstra

[3325 Roemt me vry gosdienstig werk
Yda Tjara uittermaten
Godsdienst-lievend, schonk deez'kerk
Dit gestoelte, en agt dukaten
jaarlyks tot het onderhoud,
't kerkvoogdyschap aanbetrouwd

Ook besprak ze uit haar vermogen
met een Christelyk mededogen
daar bij twintig yder jaar
door diakenen te geeven
hen die hier in armoe leeven,
roem deez'Yda Christen schaar

S. Bakker
V.D.M. 1798
bord in de kerk; bron: Het meubilair in de kerk van Kimswerd
Tiara, Ietje Johannes van; 1634 - 1694; dochter Johannes Tjeerds Tiara en Ietje van Hiemstra
Leeuwarden
[3843 1638 10 oct. st. juff Eena van Tiara aet. 34

1656 27 juni st. juff. Maria van Tiara aet. 50
grafsteen, Oldehoofster kerkhof, verdwenen; bron: Grafschriften Leeuwarden
Tiara, Ena Klases van; 1604 - 1638; ged. 2-3-1606 te Leeuwarden; dochter van Klaas Johannes van Tiara en Fokeltje
Tiara, Maria Klases van; 1606 - 1656; verm. dochter van Klaas Johannes van Tiara en Fokeltje Wolters
Oosterend
[4998 Int jaer ons heren MVC LV de 13 iuli sterf Lisck Doecke dogter ende MVC LVIII de 8 augusti sterf Tiaerd Haucke
zo haer echte man ende leit hier begrave
grafsteen, in de kerk; bron: Grafschriften Hennaarderadeel
Tiara, Tjeerd Haukes van; n.b.. - 1558; geh. Liskje Doekes van Eminga

Groet

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Plaats reactie