Ynske Bonnes vanderMeulen - Altena / (US, Iowa, Pella)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Tjeerd P. Inia
Berichten: 181
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Ynske Bonnes vanderMeulen - Altena / (US, Iowa, Pella)

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Beste medesneupers,

Ik ben op zoek naar de overlijdensdatum van Ynske Bonnes Altena. Ynske is geboren in het jaar 1768, zij is overleden na 5-2-1847. Ynske is op 20 mei 1792 voor de kerk gehuwd met Egbert Egberts van der Meulen (1761 Boarnburgum -1838 Boarnburgum).

Opvallend is dat van de ouders van Ynske doopdata van alle oudere broer en drie zussen bekend is, maar niet van Ynske. De ouders van Ynske Bonnes Altena zijn: Bonne Klazes Altena en Gaitske Uilkes.

Met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
http://home.12move.nl/tp.inia
Laatst gewijzigd door Tjeerd P. Inia op zondag 14 jan 2007 7:13 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
JurjendeBoer
Berichten: 12
Lid geworden op: zaterdag 30 dec 2006 7:46 pm
Contacteer:

Bericht door JurjendeBoer »

Als Ynske een dochter was van Bonne Klazes Altena
zou het dan ook zo kunnen zijn
dat haar naam bij de naamsaanneming als Rinske is vermeld?
Ynske wordt hier nl niet genoemd.

Het is maar een veronderstelling!

Naamsaanneming 1811:
Altena, Bonne Klazes, Kortehemmen
k. UIlke 40, Jeltje 53, Geertje 50, Ureterp, Klaaske 46, Donkerbroek, Rinske 44, Boornbergen
Mairie Beetsterzwaag, fol. 38

Overlijdensakte Opsterland (mairie Beetsterzwaag), 1814
Aangiftedatum 10 maart 1814, blad nr. 2
Bonne Klases Altena, man, overleden 8 maart 1814
Oud 80 jaar, gehuwd

Jurjen de Boer
Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 875
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Bericht door catharina »

Tjeerd,
Zou het misschien zo zijn dat Rinske/ Ynske een tweelingzus was van Uilke? en dat maar één van de twee is ingevoerd?

Haar geboorte/doopdatum is op andere sites op internet ook onbekend, en ik kan ook geen overlijden vinden.
De overlijdensacte van haar man kan meer aan het licht brengen.
Op de site van Jurjen de Boer staan nog meer gegevens over
de voorouders.

Jurjen, als je meeleest, de vader van Gaatske Uilkes, (zij overleden 12-04-1822) Uilke Lieppes heb ik staan als gedoopt op 02-10-1707
Zijn vader Lieppe Uilkes huwde voor de 2e maal in 1718 met Trijntje Gabes,
Deze Lieppe Uilkes had ook nog broers Gauke, Haye ( *1675) en een zus Engel (1680)
Gauke huwde met Ach Liebes in 1687.

succes met de zoektocht
Carla
JurjendeBoer
Berichten: 12
Lid geworden op: zaterdag 30 dec 2006 7:46 pm
Contacteer:

Bericht door JurjendeBoer »

Carla en Tjeerd,

De doopdatum van Uilke Lieppes heb ik onteend aan het
Frysk Kertiersteateboek bladz. 299.
Daar wordt als doopdatum vermelde 2-8-1707 te Drogeham.

Ik heb (nog) niet nagekeken of deze doopdatum juist is.

Jurjen
JurjendeBoer
Berichten: 12
Lid geworden op: zaterdag 30 dec 2006 7:46 pm
Contacteer:

Bericht door JurjendeBoer »

Carla,

Een beetje dom van mij natuurlijk.
Het is snel genoeg na te gaan dat de doopdatum 2 oktober 1707 moet zijn.
Tenzij bij het invoeren van de data een slippertje is gemaakt.
We kunnen de gegevens van de site van Tresoar aanhouden.

Jurjen
Tjeerd P. Inia
Berichten: 181
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Ynske Bonnes naar VS, Iowa, Pella ?

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Beste Jurjen en Catharina,

Erg bedankt voor de tips, maar eruit ben ik jammer genoeg nog niet. Ik had eerst het vermoeden dat Ynske wellicht in Smallingerland of Opsterland zou zijn overleden, ze staat immers in 1838 in Boornbergum (jaar van het overlijden van haar man Egbert v.d. Meulen), 1845 (dan 77) woonachtig Drachten, en in 1847 (dan 79) wederom in Boornbergum (volgens het notarieel archief). Zoon Bonne Egberts v.d. Meulen woonde in Drachten en Boornbergum.

Misschien is ze daarna naar één van haar beide dochters gegaan: Janke Egberts v.d. Meulen (geh. met Sybe Tjidsgers Meetsma) wonende in Garyp, later naar de Koaten. Of naar haar dochter Sytske Egberts van der Meulen (geh. met Jelle Iebles Jelsma), dit gezin is woonachtig in Burgum. Echter emigreert in 1849 naar de VS (Iowa, Pella). Het is sterk, zeker op zo een leeftijd, maar goed het zou kunnen. Ben al wezen zoeken via "Cyndi's List" in Pella, Marion County, maar nog niet een bewijs gevonden, wel allemaal Jelsma's overigens. Via familysearch zie ik al wel dat Jelle Jelsma op 9 december 1867 te Pella is overleden en Sytske op 20 augustus 1874.

In Tytsjerksteradiel/Achkarspelen kom ik wederom geen Rinske/Ynske/Inske/Ynsche Bonnes/Binnes (Altena) tegen, zou ze dan met haar dochter Sytske naar de VS zijn gegaan? Ik vind haar immers nergens in Friesland terug. Dat Ynske niet gedoopt is, is op zich wel opvallend, zij is het jongste kind alle andere kinderen zijn wel gedoopt, misschien bestond er onenigheid met de kerk.

Gelet op de leeftijd van Rinske bij naamsaanneming (44) moet dit haast wel Ynske zijn, ook de woonplaats klopt. Waarschijnlijk heeft de ambtenaar zich vergist dus, of is het verkeerd overgenomen.

Ik blijf echter een donkerbruin vermoeden houden dat het overlijden misschien niet is aangegeven in Friesland, misschien dat een bevolkingsregister hier nog iets van kan uitwijzen.

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
Tjeerd P. Inia
Berichten: 181
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Ynske Bonnes in 1849 naar VS, Iowa, Pella

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Onlangs is de vraag op het yahoo forum opgelost, met behulp van verschillende lijsten is het bewijs nu zo goed als rond dat Ynske Bonnes daadwerkelijk naar de V.S. is verhuist. Eén en ander heb ik onder ander gevonden met de hulp van Sylvia Binch, Karel v.d. Wal, Mieke Hawner, en dhr. H.R. van der Woude. Zodra ik er tijd voor heb zal ik één en ander met behulp van documenten op mijn website vermelden. Ik heb voor mijn bewijs een aantal overwegingen in beschouwing genomen, deze meld ik hieronder.

Met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
http://home.12move.nl/tp.inia

1.
In het boek "Dutch Immigrants in US Ship Passenger Manifests.1820-1880" van Robert Swierenga komt tweemaal een Y.B vandermeulen voor, ééntje komt in aanmerking voor Ynske Bonnes, er zijn echter 3 kleine foutjes gemaakt.

a.
ten eerste staat er dat Y.B. de moeder is van Anne Geerts van der Meulen (de broer van de bekende Burgumer Tjibbe Gearts van der Meulen), dit kan echter niet kloppen omdat de moeder van Anne Geerts: Grietje Douwes in Friesland blijft en ook daar komt te overlijden. Eén en ander wordt bevestigd door de passagierslijst van de Proteus.

b.
Ten tweede staat in het boek van Swierenga dat Y.B. vandermeulen man is, ook dit blijkt na controle op de originele lijst niet te kloppen.

c.
Ten derde staat als leeftijd 75 vermeld, dit klopt ook niet, want op 7 juni 1849 is ze in elk geval zo'n 80 jaar, afstemming met de originele lijst leert echter dat i.p.v. 75 ook 78 geschreven zou kunnen zijn.

2.
De gegevens van Swierenga (m.b.t. de gezinssamenstelling van de families van Jelle Ybeles Jelsma, Bonne Egberts van der Meulen, Marten Annes Witzenburg, Egbert Jelles Jelsma) gecombineerd met de gegevens uit de provinciale registratie van Friese emigranten levert een beeld van waaruit ik eigenlijk niet anders kan concluderen dan dat Ynske Bonnes zich in Pella heeft gevestigd en waarschijnlijk voor 1860 moet zijn overleden omdat ze dan niet meer in de Amerikaanse Census voorkomt.

3.
Bonne Egberts van der Meulen wordt overigens ook nog in Pella genoemd in 1860, hij zal daarna naar de staat Oregon, Union zijn vertrokken, in de passagierslijsten is het niet helemaal duidelijk of het daadwerkelijk om Bonne Egberts v.d. Meulen gaat, op grond van de namen van de kinderen van Bonne genoemd in de Census van 1860, maar ook genoemd in een boekwerkje "Geschiedenis van Pella, Iowa en omgeving" door K. Van Stigt in 1897 is duidelijk dat zoon Bonne ook naar Pella is gegaan, maar wanneer precies is mij nog niet geheel duidelijk. Analyse van de passagierslijst van de Proteus zal dit wellicht wel uitwijzen. In het boek "The Klein Family", wordt genoemd dat Egert Jelles Jelsma in 1849 met de Franziska is gekomen, de vrouw van Egbert, Grietje Folkerts Algra overlijdt tijdens of direct na de overtocht. Wellicht is ook Bonne met zijn gezin en zijn moeder met de Franziska gekomen. Op basis van het boek "Dutch Households" van Swierenga lijkt het dat Bonne in 1860 nog maar 9 jaar in de VS woont, dus wellicht dat hij pas in 1851 is vertrokken.Ook is het vreemd dat Bonne en moeder Ynske niet zijn opgenomen in de provinciale lijst met Emigranten uit Friesland. Hierbij zei vermeld dat de overheid het in die periode niet erg op had met de afgescheidenen, dus wellicht dat deze fricties hier mede debet aan zijn.

4.
Het feit dat Egbert Egberts van der Meulen in 1836 op 74 (!) jarige leeftijd door de Hervormde Kerk van Boornbergum wordt gecensureerd, bij deze melding in de lidmatenlijst wordt opvallend genoeg niet zijn vrouw Ynske Bonnes genoemd. Op zich is dit laatste vreemd want er staan wel een aantal andere echtparen die tegelijk worden gecensureerd. Volgens mij betekend dit laatste zoveel als verbannen uit de kerk. In het lidmatenregister wordt verwezen naar de kerkeraadsverhandelingen (helaas in Den Haag niet in te zien, dus dat zal ik later moeten doen). De andere gecensureerden zijn: Wierd Ates Noornman 70 jaar & Antje Arjens (grootouders van de vrouw van Bonne Egberts), Eelze Minnolts Folkertsma 81 jaar & Tietje Tjeerds van Dijk, Sytske Kuperus 33 jaar (schoondochter van Eelze, maar haar man Gerben wordt niet genoemd); Geeske Baukes Roukema, rond 51 jaar (haar man Hendrik Alles van der Meulen wordt niet genoemd). Alledrie de heren zijn al behoorlijk op leeftijd, nogal bruusk van de hervormde kerk om over hen een censuur uit te spreken dunkt mij zo..... Ik denk dat de hele situatie van censurering en vertrek naar Pella alles te maken heeft met de toen heersende strijd in de kerk en de volgende afscheiding. Ds. H.P. Scholte, één van de partijen in die strijd nam veel van zijn volgelingen later mee naar hetzelfde Pella!: http://www.pellatuliptime.com/historica ... minie.html. "Ds. Scholte is in 1847 met velen van zijn aanhangers naar Noord-Amerika vertrokken, alwaar zij de kolonie Pella hebben gesticht en de Afgescheiden Kerk zich nog al heeft uitgebreid."

5.
Vlak voor 1849 komen zowel Ynske Bonnes als haar directe familieleden vele malen voor in het notarieel archief, er wordt veel eigendom verkocht. O.a. Ynske zelf, haar zoon Bonne Egberts van der Meulen, haar dochter Sytske Engberts van der Meulen (en haar man Jelle Ybeles Jelsma) en de schoonzoon Marten Annes Witzenburg met zijn vrouw Lutske Jelles Jelsma. Het betreffen eigenlijk vooral verkopen en geen kopen. Hopelijk wordt er binnenkort een acte geïndexeerd van net na hun vertrek zodat één en ander hiermee te bewijzen is.
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
Plaats reactie