Wie kent Peije Hendrix ?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Wie kent Peije Hendrix ?

Bericht door Maikel Galama » maandag 5 mar 2007 4:09 pm

Hoi allemaal,

wie weet wie Peije Hendriks is, zie onderstaande doop:

Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1783
Dopeling: Joanna
Gedoopt op 15 september 1783 in Heeg
Dochter van Wopke Riemers en Akke Siberens
Opm.: P; Peije Hendrix
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
R.K. par. Heeg, doop 1747-1810
Inventarisnr. : 892


Ik kan nergens een Peije Hendrix vinden dus denk ik aan een foutje, misschien moet de P wel een M zijn. Of ben ik te snel met deze conclusie ?

Nageslacht van Wopke heet Rauwerda.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 5 mar 2007 5:14 pm

Hoi Maikel,

Ton weet alles van wel degelijk bestaande Pei.. s volgens mij, in regio 13 hebben ze die ook. Maar de thesaurus geeft alvast Feikje of Feitse.
Vrouw:Pei, Peicke, Peike, Peje, Pey, Peycke, Peye, Veickje
Man: Paaje, Paeje, Paeue, Paeye, Paije, Paje, Paye, Pei, Peie, Peiken, Peje, Peuwe, Peye, Vedtje
Dat wil zeggen - gezocht met Peye - want de ij die heeft hij niet.

groet margreet

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » maandag 5 mar 2007 6:47 pm

Dag,

De naam Feye is ook een optie, toch? Een wat krullerig geschreven P en een dito F lijken erg veel op elkaar.

Groeten van Richard

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

familie van de eerste vrouw

Bericht door Margreet Huisman » maandag 5 mar 2007 8:36 pm

Hallo allemaal,

Had je Wopkes eerste huwelijk wel, Maikel? met Jetske/Teedske/Jeedske Hendriks 23-5-1762 - en al die schrijfwijzen in het doopboek.

Dan krijgt hij een Hendrik (1766) en een Joanna (1771), met respectievelijk Claas Hendriks en Peijke Hendriks te m/peteren.
Bij Peijke dan een M. van meter, itt tot jouwes met een P.
Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1771
Dopeling: Joanna
Gedoopt op 5 oktober 1771 in Heeg
Dochter van Wopke Riemers en Jeedske Hendriks

Opm.: M; Peijke Hendrix
Klaas Hendriks enkel 1752 trouw- en 1762 doopboek, Heeg rk, maar niet even die Peij(k)e dan ook.

Het stond me eigenlijk van Ton bij dat het daar een Froukje werd - is ook zo, toen ik de goeie schrijfwijze weer had terugbedacht:7 vermeldingen Vroukje/Pey Lemmer rk.
Maar de enige Froukjes in deze familie hebben hun eigen patroniem en trouwen niet met een Hendrik.
Omdat Joanna herhaald wordt, zal Peij(k)e toch familie nog van de 1e vrouw zijn. Misschien een ongetrouwd gebleven broer of zus? of allebei?

Deze is er:
Trouwregister Hervormde gemeente Heeg, 1741
DTB nr: 874, 1596 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 11 juni 1741
Man: Jentie Hessels, Heeg
Vrouw: Pey Hendriks, Heeg
Gestandaardiseerde namen: JENTJE HESSELS en FEIKJE HENDRIKS
maar die scheelt dan ca. 10 jaar met Claas en 20 met Jetske/?eedske.
Niet in het hv doopboek, dus dat biedt weer perspectieven.

Wat ik even bekeken heb aan feikjes en feikes en andere pey-en is verder allemaal hv, of antiek.

groet margreet

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » maandag 5 mar 2007 8:59 pm

Let wel Margreet en Maikel,

De p. en de m. worden niet vermeld in het doopboek.
Deze letters worden afgeleid van de voornaam.
Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Wie kent Peije Hendrix ?

Bericht door Maikel Galama » maandag 5 mar 2007 9:07 pm

Hoi Margreet en Richard,

natuurlijk Richard, Meye, Peye, Feye en Teye, ik houd met alles rekening.

Margreet, je bent me net voor, ook ik zag Pey Hendriks x 1741 Jentje Hessels, maar geen kinderen.
En ook zag ik het 1e huwelijk van Wopke met Jeedske Hendriks met allerlei getuigen met patroniem Hendriks: Klaas Hendriks 1766 Peijke Hendriks 1771 Peije Hendriks 1783.

En dus zoek ik in eerste instantie een gezin met een Jetske, Klaas en Peyke of Peye, maar dat wil niet lukken.
En ook lukt het niet om een *ey* gehuwd te krijgen met een Hendrik, passend in het plaatje. En dus weet ik nog steeds niet wie die Hendriks kinderen zijn.

Morgen ga ik verder, nu even wat anders en na en goede nachtrust, wie weet wat ik morgen dan nog vindt.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 6 mar 2007 10:03 am

Finst neat fansels, Maikel - thizz izz Heeg, wat pas in 1750-1760 begint.
en daarnaast Woudsend nog later.
Veel uitwisseling met Sneek, nice ook vanaf 1750
Resten nog Workum, Blauwhuis en Lemmer/St.Nic, Balk - om wat in de buurt te blijven, Franeker bekeken - alles niets.
Zelfs import regio 8 en geheel Friesland halen niets uit.
Uiteindelijk nog mijn gehele bestand aan Hegenaren en half Woudsend doorgenomen - vol interessante Feikes edoch die worden 10 jaar voor het m/peterschap geboren.

Had je die M uit 1749 soms: Klaas Meies?
Haye ... was het ook niet. Folkou - Folkje leidde tot niets.
Je bedoelt achteraf bijgeschreven Everardus, eerst de naam en dan afgeleid m/p? met *ey* en *ei* en lettend op allebei geslachten en vader/broer/zus/oom/tante had er toch iets uit moeten komen.

Heb vervolgens de Klases-mensen bekeken, die later weer een Jeltje kregen, 1752 trouwen en pas 1763 een kind .. me dunkt in de tussentijd zaten ze in Woudsend. Dat werd een grote gezinsuitbreiding.
Echter kun je daar een compleet andere familie van maken en die komen van Klaas Wouters en Teedske Douwes. En niet van Klaas Hendriks en Jeltje Gosses.
Klaas W. wrsch getrouwd Sneek, zij dan als Tjitske - zij daarvandaan, hij van Langweer. Worden Adema en de dochter x Jellesma.

The only one that dan nog enigszins fits is een hv - en daar hou je niet van.
Hendrik Douwes, bakker x Janke Klases Heeg 1717.
Geen Klaas, wel een gat van 5 jaar, een Mayke 1724 die dan de huwende Pey zou moeten worden, en een Itsk 1734. Dat valt wel op met eerst al Jetske/Teedske, dan Eedske-doopboek, en Jitske in de ovl.
Een ander passend ouderpaar Hendrik x Janke/Johanna/Anna heb ik niet kunnen vinden.

Ik vind het wel mooi geweest zo, I give up. Maar het zal niet de eerste keer zijn dat gij of iemand dan toch nog wat vindt - dus ik ben benieuwd.

groet margreet.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 6 mar 2007 10:47 am

Hoi Margreet,

Ik bedoel er mee te zeggen, dat er geen peter of meter staat vermeld in het doopboek.
FAF (medewerker/medewerkster) heeft bepaald wat er achter doopgetuge staat vermeld. Is het een vrl. voornaam dan wordt het een m(eter), mnl. voornaam dus p(eter). Dus er kan wel eens hiermee een foutje worden gemaakt. Ook natuurlijk bij de inschrijving. Het blijft tenslotte maar mensen werk.
Gr.
Everardus

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 6 mar 2007 11:42 am

Ok, Everardus.

Die Pey kan rk zijn Maikel, toch nog wat vergeten te bekijken:
Jentje Hessels, Wymbritseradeel
Plaats: Heeg
Omschrijving: arm schipstimmerman
Gezin volw: 2 en kind: 1 - niet hv gedoopt te vinden.
Aanslag: 12-0-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Wymbritseradeel, fol. 18v

Het kan natuurlijk wel, 20 jaar tussen oudste en jongste kind. Althans, tussen hun trouwen. Of halfzus als de vader is hertrouwd.

Groet Margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Wie kent Peije Hendrix ?

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 6 mar 2007 12:21 pm

Hoi allemaal,

bedankt voor jullie bijdragen. Ik loop zelf nog eenmaal alles langs en als er iets te melden is dan doe ik dat. Zoals nu.

Ik probeer de ouders van Jetske Hendriks te vinden maar dat lukt me nog niet, wel heb ik de vermoedelijke ouders van Wopke Riemers gevonden:

Trouwregister Hervormde gemeente Heeg, 1720
DTB nr: 874, 1596 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 14 april 1720
Man: Riemer Ruerts, Heeg
Vrouw: Acke Meynerts, Idzega


Het nageslacht van een broer van Wopke, Ruurd Riemers (x Anske Gerkes) noemt zich later Huitema, ze hebben ook een Akke hetgeen niet zo verwonderlijk is als bovenstaand huwelijk inderdaad de ouders betreft. Jetske Hendriks zal dan vermoedelijk een vader Hendrik en een moeder Johanna of Jantje hebben, helaas heb ik dat nog niet gevonden.

Ik ga nu de rest nog even lezen en goed bekijken, misschien tot straks.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 6 mar 2007 1:13 pm

Je moet dat/ze al ergens hebben, Maikel. Ik was al helemaal geschokt, dat was toch bijna onmogelijk dat je ze niet had, maar 'huitema heslinga' bracht me toevallig ook terug bij het oude forum, waar je het hele verhaal van terug op Hoytema aan moederskant aanvult met 'ook nog een Rauwerda-tak'.
Acke is een Heslinga, de halve familie wordt uiteindelijk Huitema, en Smakman komt er ook nog vandaan. Ook all over the internet her en der.
Had een stel bekeken, maar niemand weet wie Jetske Hendriks is of ze behandelen deze niet.

'otje kerstens' bij Acke 1775 is dus Wopkes' zusje Atje Riemers x Kerst Hylkes (uit de Hylkema's). Het knoopt immers toch weer door....

Van Akke Sybrens heb ik een dr Sybren Tjebbes x Sibbeltje Wytzes gemaakt, nouja - daarna stond ze gewoon in het doopboek Heeg rk 5-3-1749.

Als wij hier zijn voor Jantje uit huwelijk 2 x Sikke Reins Hettinga is trouwens de eerste vrouw en haar familie ook niet zo belangrijk, dat wij daar een week mee bezig moeten. Tenminste, ik vind vandaag van niet.
Ik dacht eerst dat het ook vanwege Riemer uit huwelijk 1 x Wytske Sjoerds was, en die xx Hogeboom, maar die Wytske is immers een andere.

groet margreet.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Wie kent Peije Hendrix ?

Bericht door Maikel Galama » dinsdag 6 mar 2007 2:11 pm

Hoi Margreet,
Als wij hier zijn voor Jantje uit huwelijk 2 x Sikke Reins Hettinga is trouwens de eerste vrouw en haar familie ook niet zo belangrijk, dat wij daar een week mee bezig moeten.
Margreet, dit was idd de aanleiding maar ik kan jou helaas niet van je '''meehelprol'' ontslaan. :)

Het is niet van levensbelang om te weten wie die Pey Hendriks is ''mar wol allegearre tige nijsgjirrich hear''.

Alles overziend komt de Pey Hendriks die in 1741 met Jentje Hessels trouwt het meest in aanmerking als antwoord op mijn vraag, oftewel: de zoektocht is redelijk positief afgesloten.

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie