Aaltje Jurjens Kijna/Kyna/Kyne

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
OzLady
Berichten: 304
Lid geworden op: zondag 14 jan 2007 12:42 pm
Locatie: Australia

Aaltje Jurjens Kijna/Kyna/Kyne

Bericht door OzLady » zaterdag 7 apr 2007 10:34 am

Ik ben op zoek naar de (voor) ouders van Aaltje Jurjens Kijna/Kyna/Kyne getrouwd in Nes 1778 met Jacob Cornelis.
Hun kinderen waren:
1779 - Jurjen
1781 - Grietje
1783 - Geeske (Velding)
1786 - Jetske
1788 - Franske
1793 - Cornelis

Vraag 1: Ik vermoed dat haar ouders Hans Jurjen Kiene en Franske Tjerks waren (ondanks haar patroniem Jurjans) en dat haar doop datum 1757 in Leeuwarden was. In het trouwregister staat dat ze van Nes is, maar dat betekent natuurlijk niet dat ze hier ook geboren was. Kan iemand dit bevestigen?


Als het bovenstaande correct is:
Volgend is informatie (van Tresoar) over Kiene's in Leeuwarden van 1721 - 1770. Er zijn nogal wat variaties op de namen maar met behulp van de namen van de echtgenoten heb ik ze zo logisch mogelijk samen gevoegd.

Vraag 2: Parallel met Hans en Franske, leefde er ook een andere Hans Jurjen Kiene getrouwd met Helena HANEBAUTH. Wat was hun relatie? En, van wie waren Hans Jurjen Kiene en Jeanne Brunel de ouders?

Vraag 3: Ik heb aangenomen dat "Jean Gorge", "Hans Jurjen" is geworden. Is dit juist?



1721 - Huwelijk van
Hans Jurjen KIENE (van Zwitserland) (variaties: Hans Jurgh KUENI, Jean George KEUNEN, Jean George KINE, Jean Gorge KINI, Jean George George)
en
Jeanne BRUNEL (variaties: Johanna BRUNEL, Jeanne BERNEL, Jeanneton BRUNEL)
Hun kinderen waren:
1722 - Otho Frederick
1724 - Francois
1728 - Jean Gorge
1733 - Marguerite
1739 - Marguerita

1749 - Huwelijk van
Hans Jurjen KIENE (timmergezel) (Variaties: Hans Jurjen KYNY, Hans Jurjens KINI, Hans Jurjen KINI, Jurjen KYNNE)
En
Franske Tjerx
(Variaties: Franske Tjerks, Franske Tjeerds)
Hun kinderen waren:
1750 - Johanna
1752 - Tjerk
1754 - Tjerk
1755 - Claas
1757 - Aaltie
1758 - Hendrik
1761 - Abraham
1764 - Abraham
1770 - Jurjen

1752 - Huwelijk van
Hans Jurjens KYNY (soldaat) (Variaties: Hans Jurge KIENE, Hans Jurjen KIENE, Hans Jurpan KIENE, Hans Jurijan KIENE)
en
Lena HANNEBUHT (Variaties: Lieske HANEBUTH, Lena HANEBUTH, Helena HANEBAUTH, Helena HANEBUTH)
Hun kinderen waren:
1756 - Anna Catharina-Elis
1757 - Anna Catharina
1759 - Helena
1761 - Regina
1764 - Johannes Coenraad

1745 - Huwelijk van
Otto Frederik KIENE (grofsmidsgezel) (Variaties: Otto KIENEY, Otto Fredrik KIENE, Otte KIENY)
en
Jeltje Jans
Hun kinderen waren:
1746 - Jans Jurrien
1749 - Johan

1760 - Huwelijk van
Otto Kini
(mr. Slotmaker) (Variaties: Otte KIENE, Fredrik KIENE)
En
Saakje Tymens van OOSTEN (Variatie: Zaakje)
Hun kinderen waren:
1761 - Bonne
1763 - Tymen
1773 - Grietie


Bedankt, Sylvia

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Bericht door walravenkoster » zondag 15 apr 2007 5:40 pm

Sylvia,

Allereerst bedankt voor je antwoord in het DTB-forum. Ik had je post hier niet gezien.

Als anvulling op je details en naamsvarianten heb ik nog een kandidaat:
op 30 mrt 1740 staat er een belijdenis genoteerd van Hans-George CUNE (Zie HCL index lidmaten NH).

Even een tussenvraagje: Nes wie, er zijn meer in Friesland.

Ik ben nog niet helemaal helder met de Kienen, vanuit Voorschoten is Leeuwarden niet naast de deur en ik heb dus vooral de indexen gebruikt.

Maar ik zie dat Aaltje een dochter Franske heeft en een zoon Jurjen, en dat past heel goed binnen de vernoemingen. Jean=Johannes=Hans, Jurjen=George, dat klopt ook.

Wat de tweede HJK betreft: Zo (dus als soldaat) is de oudere waarschijnlijk ook in Leeuwarden beland. Het kan familie zijn, maar hoeft natuurlijk niet.

Wat Johanna betreft: Haar ouders staan in haar overlijdensakte (1823). Heeft Aaltje die periode bereikt?. En wat zeggen de lidmatenboeken over haar? Ik heb haar even snel in Leeuwarden niet kunnen vinden.

Het is een beetje een rommelig antwoord geworden.


Walraven

tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl » zondag 15 apr 2007 7:30 pm

Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1749
DTB nr: 993, 1748 - 1752
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 27 juli 1749
Man: Hans Jurjen Kiene, Leeuwarden
Vrouw: Franske Tjerx, Leeuwarden

Gestandaardiseerde namen: HANS en FRANSKE TJERK
NB: getrouwd in de GalileeŰr kerk
niet geschoten, is altijd mis

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Bericht door walravenkoster » zondag 15 apr 2007 7:37 pm

Thea (als ik me niet vergis),

Dat is het huwelijk van de vermeende ouders. Zelf trouwt Aaltje in Nes (inmiddels bekend: Nes (WD))

Walraven

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Bericht door walravenkoster » donderdag 19 apr 2007 7:42 pm

Sylvia,

Ik heb geprobeerd je via een privébericht een aantal transcripties te sturen, gemaakt bij het CBG.

Daarin staat onder meer dat ik niet Jurjans Kijna maar Jurjens Kijne heb gelezen. De e en de a liggen zo dicht bij elkaar dat het volgens mij een aanvaardbare alternatieve transcriptie is. Het maakt, naast de vernoemingen, de band sterker. Ik denk dat we tot het tegendeel ook aannemelijk wordt ervan uit moeten gaan dat Aaltje uit Nes (WD) en Aaltje uit Leeuwarden dezelfde persoon zijn.

Een vervolg op deze vraag heeft als onderwerp:
Francois Brunel/Marguerite Franotte (Waals, ca 1700)

Volgens mij gaat het hier om de ouders van Jeanneton, maar dat staat nergens.

Walraven

Gebruikersavatar
OzLady
Berichten: 304
Lid geworden op: zondag 14 jan 2007 12:42 pm
Locatie: Australia

3 keer een Hans Jurjens Kiene .. Wie o wie??

Bericht door OzLady » vrijdag 20 apr 2007 6:56 pm

Hi Walraven,

Na een lange drukke week is het eindelijk weer weekend en kan ik weer aan mijn favoriete hobby werken :-) So I'm back!!!!

Helaas heb ik je transcripties niet gekregen. Ik stuur je nog wel even een prive bericht met mijn email adres .. Ook moet ik nog even precies kijken naar het onderwerp aangaande de Brunels en het te combineren met wat ik al gevonden had (Gelukkig kan ik nog redelijk wat Frans lezen). Voor nu blijf ik nog even bij de Kienes.

Ik geloof dat je ook hetzelfde probleem hebt als ik nl de vele combinaties van voor en achternamen.

Ik heb nog eens lang naar alle combinaties gekeken van namen en personen daar de twee Hans Jurjens parallel met elkaar me nog steeds intrigeren. Ik vraag me nu af of de Hans Jurjens getrouwd met Johanna Brunel en die getrouwd met Helena HANEBAUTH een en dezelfde persoon zijn. En dus ook de vader van 'onze' Hans Jurjens.

We weten dat 'onze' Hans Jurjens timmergezel was en dat de Hans parallel met hem soldaat was.

Daar de Hans getrouwd met Johanna Brunel van Zwitsrland kwam kunnen we misschien aannmenen dat hij een Zwitserse soldaat was.

Ook volgens de Quotisatiekohieren 1749
Hans Jurjen Kini, Leeuwarden
Wijk: Minnemaespel
Omschrijving: soldaat onder de garde
Gezin volw: 3 en kind: 1
Aanslag: 13-13-0
Verhoging: 2
Vermogen:
Bron: Leeuwarden, fol. 446

Dit moet de eerste Hans Jurjens zijn geweest. Het enige kind zou Marguerita/Grietje zijn geweest toen zo ongeveer 10 jaar oud, ie deze Hans en diegene getrouwd met Helena waren dus beiden soldaat. Ook heeft deze laatste geen kinderen met de naam Hans of Jurjen (daar er al een in 1728 geboren/gedoopt was?)

Laat me maar weten wat je van deze (farfetched?) logica vindt.

cheers, Sylvia

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Bericht door walravenkoster » zondag 22 apr 2007 10:49 pm

Sylvia,

Je mail heb ik gekregen. Als ik kopieën of foto's heb om te versturen dan krijg je die van me.

Dan een tweetal misverstanden.
Transcriptie betekent: zo letterlijk mogelijk overgeschreven. Dat is niet helemaal de betekenis van het Engelse woord 'transcript'.
Bij Jeanne Brunel staat 'uit dese stat'. Bij HJ staat 'geboortig uijt Switserlant'. Familysearch geeft hèm niet, maar wel de achternaam Kueni (de zijne uit het ref. trouwboek) met tientallen personen, bijna allemaal uit het canton Bern.

Hij trouwt in 1721, of niet, met Jeanne Bernel. Zou hij als soldaat zó lang in Leeuwarden zijn gebleven? En wie is Jana Brunelli, die op 12 januari 1788 wordt begraven? Of is het de dochter van Andries?

Voorlopig ga ik er van uit dat het twee personen zijn.


Walraven

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Bericht door walravenkoster » vrijdag 27 apr 2007 10:26 pm

Sylvia,

Een versterking van de gedachte dat het twee personen zijn is de volgende inschrijving uit het quotisatikohier:
Hans Jurjen Ottes, Leeuwarden
Wijk: Noord Oldehoofsterespel
Omschrijving: sold�t onder guarde
Gezin volw: 1 en kind:
Aanslag: 7-17-0
Verhoging: 1
Vermogen:
Bron: Leeuwarden, fol. 336

Gestandaardiseerde naam: HANS JURJEN OTTES
Gezien de namen van de kinderen en de vernoemingsregels is er immers reden om aan te nemen dat de vader van de man van Jeanne Brunel Otto heet. Het kind zal Marguerite 2 zijn, mogelijk de Grietje Kiene die in 1782 trouwt met Broer Heerkes, die dan weduwnaar is.

Walraven

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 28 apr 2007 11:17 am

Hoi Walraven,

Voor ik het weer vergeet - als je met franot zoekt bij de mormonen, heb je allerlei families in Frankrijk - meurre-nog-iets staat me bij, ook met Francois. Iemand daarvan duikt later weer op in Brabant/Limburg.

Out of curiosity heb ik even verder gekeken met hans jur?en ott* - hij is nogal vaak getuige bij en met een Jeltje Ottes, dus ik denk dat het gewoon een nederlander is.
en uiteindelijk waren dezen er:
Trouwregister Gerecht Leeuwarden, 1717
DTB nr: 908, 1713 - 1725
Vermelding: Ondertrouw van april 1717
Man: Hans Jurjen Otto, Bergum
Vrouw: Jesel Pouwelus, Bergum

Trouwregister Hervormde gemeente Leeuwarden, 1727
DTB nr: 989, 1726 - 1731
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 9 maart 1727
Man: Hans Jurjen Otto, Leeuwarden
Vrouw: Antje Sydses, Leeuwarden

Ik denk desondanks ook dat het er 2 zijn - er zijn zoooveeeeel kienes.

groet margreet

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Bericht door walravenkoster » zaterdag 28 apr 2007 11:45 am

Margreet,

Je naam past mooi binnen het onderwerp, met alle Marguerites;)

We weten het allemaal, het zijn mogelijkheden waar we naar kijken, tenzij je echt iets zwart op wit hebt dat namen verbindt. Bij de quotisatie heb je dat niet echt, en met die ene index online kun je ze niet volgen. Soms moet je dan heel ver kijken om nog wat te vinden, als dan een ander ook meedenkt kan alleen maar helpen. Wie is bijvoorbeeld de Hans Jurjens Kyne (soldaat) die op 14 april 1774 op het Jacobijnerkerkhof wordt begraven? Wil de echte toch maar niet opstaan? (Index aanvullingen stadsbegraafboeken Leeuwarden via www.gemeentearchief.nl)


Walraven

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 28 apr 2007 12:27 pm

Hoi Walraven,

Die ovl Kyne zal de soldaat met hanebuth wel zijn. Sommige mensen waren beroeps, dat zijn ook al die geappointeerden/gepensioneerden - en Leeuwarden had een garnizoen en blijkbaar een garde.
De belijdenis-Cune kan niet de jouwe zijn, die is dan nog maar 12,
en Janna Brunelli had ik ook gezien, lijkt me eigenlijk toch de jouwe.

Deze was daar ook - het kan bijna niet qua jaren, maar is leuk voor de schrijfwijzen en wie weet, volgden ze hun (over)grootouders toch.
Nummer: 558
Signatuur: y11; 293
Datum: 1599/02/21
Inventarisant: Metcke (Elisabeth) Dircksdr. (Bruneels)
Eerste echtgenoot: Francoijs Bruneel
Tweede echtgenoot: Wopcke Jarichs
Beroep tweede echtgenoot: Hopman der stad
Opmerking: Metcke Dircks alias Elisabeth Bruneels. Identificatie e1 m.b.v. index.


Jammer dat hij niet in het burgerboek staat, en dat ze geen timmer-gilde hebben. Dit was er:
N.B. Het archief van de Waals-Hervormde gemeente te Leeuwarden bevindt zich in zijn geheel in de Bibliothèque Wallonne te Leiden. Slechts de doop- en trouwboeken die formeel tot de RBS behoren en een afschrift van de lidmatenregisters e.d. bevinden zich in het HCL.
http://ub.leidenuniv.nl/bc/index.php3?c=58
Geen idee of daar meer te vinden is, het begraafboek is in te zien bij het CBG.

groet margreet

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Bericht door walravenkoster » zaterdag 28 apr 2007 9:08 pm

Margreet,

Die Bruneel had ik ook gezien. Ik heb er nog zoeen: van de Harlingse Mirande's (inclusief de door de dominee vermoorde Cato, tante van mijn grootvader) weet ik dat ze afstammen van Jean Mirande, die rond 1700 burger wordt van Den Bosch, afkomstig van Calmont/Languedoc. Toch leeft er veel eerder, in de 1640's, een Jan Mirande in Sexbierum. Soms gebeuren er vreemde dingen, en misschien dat er een 'horen zeggen' bij betrokken is. 1599 is niet zó lang na de bloedbruiloft, en verhalen blijven soms lang in de familie hangen. Maar om nou te zeggen: Bingo, dat is het? Een paar straatjes te ver dunkt me.

Otto Kiene, de broer dus, staat wel in het burgerboek, in 1749 betaalt hij 6 gulden, onder de naam (faftasie?) Kievij. Met zonen Jan en Hans Jurjen.

Bedankt voor de waals-Leidse tip. Een nader onderzoekje wel waard denk ik.

Walraven

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zaterdag 28 apr 2007 9:59 pm

Hoi Walraven,

Die v van Kievij lijkt me eerder een onhandig geschreven of gelezen n.
in de dt en b heten ze ook wel kienij, otto, jeltje, tjerk zag ik er nu mee.

groet margreet

walravenkoster
Berichten: 27
Lid geworden op: maandag 5 dec 2005 5:00 pm
Locatie: Voorschoten

Bericht door walravenkoster » zaterdag 28 apr 2007 10:02 pm

Margreet,
Die v van Kievij lijkt me eerder een onhandig geschreven of gelezen n
Leek mij ook al. Vandaar faftasie :D

Walraven

Plaats reactie