Jacob Sjoerds. Zoon van Sjoerd Hinnes en Brecht Hylkes??

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
barrel
Berichten: 57
Lid geworden op: donderdag 5 apr 2007 2:50 pm
Locatie: Brussel
Contacteer:

Jacob Sjoerds. Zoon van Sjoerd Hinnes en Brecht Hylkes??

Bericht door barrel »

Hallo allemaal,

In mijn gegevens kom ik een Jacob Sjoerds tegen, geboren op 4 jan 1727 als zoon van Sjoerd Hinnes en Brecht Hylkes.
Ik kan deze gegevens echter niet terug vinden op Tresaor, wel vind ik gegevens over zijn zussen: Hylke, Jetske en Fetie, geboren resp. in 1729, 1731 en 1734. Qua geboortedatum dus zeer aannemelijk. Dat de lijst met kinder hier ophoudt kan ook kloppen omdat Sjoerd Hinnes blijkbaar in 1736 is overleden.

Gezien het geboortejaar van de kinderen vermoed ik dat Sjoerd Hinnes ergens rond 1700-1710 is geboren (tenzij er natuurlijk meer kinderen VOOR Jacob zijn waarvan de gegevens ook ontbreken), maar rond die tijd vind ik geen gegevens van een SJoerd, zoon van Hinne, dat lijkt me een dood spoor

Als er wel meer kinderen zouden zijn, dan kan ik misschien de volgende link leggen (maar dit lijkt me voor het moment nog een beetje vergezocht)

Code: Selecteer alles

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1686
Dopeling: Sjoerd
Gedoopt op 1 december 1686 in Exmorra/Allingawier
Kind van Hinne Sjoerds en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling  : SJOERD of SJOERDJE
Vader     : HINNE SJOERDS
Weet iemand hier iets meer over te vertellen?
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jacob Sjoerds. Zoon van Sjoerd Hinnes en Brecht Hylkes??

Bericht door Maikel Galama »

Alvast een eerste aanvulling:

Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Hynne
Gedoopt op 31 december 1724 in Oosthem
Zoon van Sijeurd Hijnnes en ? ?
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Oosthem, Abbega en Folsgare, doop 1723-1811
Inventarisnr. : 879

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jacob Sjoerds. Zoon van Sjoerd Hinnes en Brecht Hylkes??

Bericht door Maikel Galama »

Hoi barry,
wel vind ik gegevens over zijn zussen: Hylke, Jetske en Fetie, geboren resp. in 1729, 1731 en 1734
Hoe zeker is het dat dit 3 zussen van Jacob zijn ? Hylke en Jetse zijn naar mijn bescheiden mening mannen.
Maar het geslacht is van iets minder belang, de vraag waarom Jacob in dit rijtje thuis hoort vind ik veel belangrijker. Heb je voor die aanname een betrouwbare bron ?

Groetjes, Maikel.
barrel
Berichten: 57
Lid geworden op: donderdag 5 apr 2007 2:50 pm
Locatie: Brussel
Contacteer:

Bericht door barrel »

Ahum, ben iets te snel geweest met de melding over zussen. Dat lijken me idd mannen ;-)

Eerlijk gezegd weet ik niet meer waar ik de gegevens over Jacob Sjoerds gevonden heb, ik ben toen ik begon nogal slordig geweest met het bijhouden van referenties....

Wat ik wel nog van Jacob Sjoerds heb:

Code: Selecteer alles

Trouwregister Hervormde gemeente Oosthem Abbega Folsgare,
1754
DTB nr: 879, 1723 - 1811
Vermelding: Bevestiging huwelijk van 27 januari 1754
Man: Jacob Sioerds
Vrouw: Gatske Lolkes, Oosthem

Gestandaardiseerde namen: JAKOB SJOERDS en GATSKE LOLKES



Wymbritseradeel overlijden/begraven 1806
Overleden: Jacob Sjoerds, oud 79 jaar
Datum : 4 mei 1806
Plaats : Oosthem
Opm. : De overledene was gehuwd

Gestandaardiseerde namen ‎(voornaam en patroniem)‎:
Persoon: JAKOB SJOERDS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken ‎(DTBL)‎
Grietenij Wymbritseradeel, register van overledenen
1806-1811
Inventarisnr.: 870
en daat houdt het wel zo'n beetje mee op....

UIt zijn overlijdingsakte kunnen we in ieder geval wel opmaken dat de geboortedatum ongeveer klopt (79 jaar bij overlijden)
barrel
Berichten: 57
Lid geworden op: donderdag 5 apr 2007 2:50 pm
Locatie: Brussel
Contacteer:

Bericht door barrel »

Domme vragen bestaan niet, vandaar dat ik het durf te vragen; :oops:

Als ik op Hynne zoek, dan vind ik wel dezelfde informatie, maar bij mij ziet het er allemaal erg anders uit.. Waar heb jij je informatie vandaan?
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Barry,

ik snap niet zo goed wat je bedoeld, of het moet zijn dat je deze twee bedoeld:

Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Hynne
Gedoopt op 31 december 1724 in Oosthem
Zoon van Sijeurd Hijnnes en ? ?

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : HINNE
Vader : ..... .....
Moeder : ..... .....
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Oosthem, Abbega en Folsgare, doop 1723-1811
Inventarisnr. : 879
Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Wijzigingsdatum: 15-11-2005


Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Hynne
Gedoopt op 31 december 1724 in Oosthem
Zoon van Sijeurd Hijnnes en ? ?
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Oosthem, Abbega en Folsgare, doop 1723-1811
Inventarisnr. : 879


In de tweede versie heb ik de overbodige ballast weggelaten. Mocht je iets anders bedoelen dan hoor ik dat wel naar ik aanneem ?

Groetjes, Maikel.
barrel
Berichten: 57
Lid geworden op: donderdag 5 apr 2007 2:50 pm
Locatie: Brussel
Contacteer:

Bericht door barrel »

Nee, dat was het ;-) Ik dacht even dat jij misschien een andere bron had en dat kan natuurlijk erg interessant zijn!
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jacob Sjoerds. Zoon van Sjoerd Hinnes en Brecht Hylkes??

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Barry,

eigenlijk had ik moeten zeggen dat ik wel andere bronnen heb, de kopie van de doop van Hynne zoals ik hem plaatste kwam wel uit dezelfde bron als die jij gebruikt.

Daarnaast is er ook een papieren versie van datgene wat Tresoar op internet heeft gezet. En die gebruik ik ook heel veel, de verschillende kinderen uit een gezin staan daarin wat overzichtelijker op een rij. Deze papieren versie is indertijd gemaakt door de FAF, zie voor informatie over die organisatie:

http://www.stichtingfaf.nl/projecten/publicaties.html

Als ik tijd heb ga ik nog even verder naar Jacob Sjoerds kijken.

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allebei,

Ik kwam al op je eigen site terecht, Barry, met die voorouders en de bron te googlen, dat schiet niet op.

Wel aanvulling bij Gatske, dankzij haar beroemde broer:
Uit: 'Voorouders Wiersma, Hoekstra' - ook op dit forum:
Wybren Lolkes geb: ongeveer 1730 te Oosthem als z.v. Lolke Hylkes en Luitske Wybrens. Hij had een broer Hylke en een zuster Gatske.
Wybren Lolkes trouwde met Yetske Sikkes.

Wybren Lolkes was een '' beroemdheid'' d.w.z. hij was de kleinste man van Europa en even lang als zijn pijp staat er boven het stukje.
Hij was niet hoger dan 29 duim.
Het stuk over deze Wybren Lolkes staat in de LC van december 1970 ( woensdag 13 of 18 dec.) bij fries mozaiek."

en uit Dr Wumkes stads en dorp kroniek:

"Het betreft hier het jaar 1801
8 december Overleden te IJlst de alombekende Wiebren Lolkes, in de wandeling genoemd Lytse Wybren, gehouden voor de kleinste man van geheel Europa, zijnde zijn lengte 2 voet, 2 duim Rhijnlandsche maat, oud bijna 72 jaar, gehuwd 29 jaar. "
Daarom zie je die namen ook terugkomen bij de nakomelingen:

Naamsaanname 1811:
Wieren, Sjoerd Jacobs van, Oosthem
k. Gatske 20, Ylst, Jacob 18, Hijdaard, Jan 16, Hartwerd, Ytje 13, Luutske 11
Mairie Heeg, fol. 94v

Wieren, Lolke Jacobs van, Folsgare
k. Gatske 22, Nijland, Trijntje 19, Jacob 16, Ulbe 13, Sijmen 13, Wijbren 9
Mairie Nijland, fol. 46v

En Hans Jacobs van Wieren bleef ongehuwd.

Ik vind het wel wat hachelijk met die 3 namen daar een Sjoerd Hinnes aan te verbinden.

groet margreet
barrel
Berichten: 57
Lid geworden op: donderdag 5 apr 2007 2:50 pm
Locatie: Brussel
Contacteer:

Bericht door barrel »

Hallo allemaal,

Bon, ik denk dat ik de relaties (tusen Jacob Sjoerds en zijn ouders) zoals ze nu liggen maar moet verwijderen, de informatie die ik had (waar ik ze dan ook vandaan mag hebben) zal waarschijnlijk niet correct zijn, ik zal dit corrigeren.

En bedankt voor de aanvullende informatie over de broer van Gatske, dit is een leuke anekdote!

;-)
barrel
Berichten: 57
Lid geworden op: donderdag 5 apr 2007 2:50 pm
Locatie: Brussel
Contacteer:

Bericht door barrel »

Toch teruggevonden waar ik de informatie vandaan heb:

http://www.vanwieren.be

Maar deze site is alleen te bekijken met Internet Explorer, maar daar was het volgende op te vinden.

Gezinsblad
Jacob Sjoerds, birth 4 Jan 1727 Oosthem, died 4 May 1806 Oosthem, son of Sjoerd Hinnes and Brecht Hylkes
Married 27 Jan 1754 Oudega to:
Gatske Lolkes Van Wieren, birth Folsgare, baptised 3 Aug 1727 Folsgare Wymbritseradeel, died 24 Oct 1814 Wymbritsdeel ‎(Friesland)‎, death cause: "aan water in de borst", daughter of Luitske Wybrens and Lolke Hylkes
1) Lolke Jacobs Van Wieren, birth 13 Nov 1760 Oosthem, baptised 16 Nov 1760 Oosthem, died 10 Feb 1827 Folsgare Wymbritseradeel
Married 9 Nov 1788 Oosthem to:
Maayke Ulbes, birth 1755 Oosthem, died 18 Jul 1820 Folsgare Wymbritseradeel, daughter of Ulbe Uilkes and Trijntje Tymens
2) Sjoerd Jacobs Van Wieren, birth 9 Dec 1759 Oosthem, baptised 16 Dec 1759 NL, died 3 May 1846 Franekeradeel
Married 7 Feb 1790 Oosthem to:
Gerritje Jans Althusius, birth 1760 Oosthem, baptised NL, died before 1847
3) Hans Jacobs Van Wieren, birth 19 Jun 1769 Oosthem, baptised 30 Jun 1769 Oosthem, died 12 Jan 1848 Ijlst

Ik zal eens met deze mensen contact opnemen of zij misschien meer informatie hebben
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jacob Sjoerds. Zoon van Sjoerd Hinnes en Brecht Hylkes??

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Barry,
ik denk dat ik de relaties (tusen Jacob Sjoerds en zijn ouders) zoals ze nu liggen maar moet verwijderen, de informatie die ik had (waar ik ze dan ook vandaan mag hebben) zal waarschijnlijk niet correct zijn, ik zal dit corrigeren.
Wat mij betreft laat je de gegevens mooi staan want misschien kloppen ze wel, het probleem is dat we het niet kunnen onderbouwen. Weghalen kan altijd nog, maak er gewoon een aantekening bij dat het bewijs ontbreekt.

Je bron oogt echter niet betrouwbaar, enkele aanvullingen en/of correcties:

Jacob Sjoerds tr. Oudega mz Oosthem
Maayke Ulbes geb. 19-04-1765
Gerritje Jans Althusius geb. 01-03-1761 Heeg † 19-02-1844 te Oosthem

Groetjes, Maikel.
Erwin
Berichten: 81
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007 6:31 pm

Bericht door Erwin »

Hallo,

Toevallig las ik de informatie over Wybren Lolkes en dacht dat heb ik eerder gelezen. Ik vond de volgende passage:
Lytse Wybren (1731-1801)

De IJlster Lytse Wybren had als volwassen man een lengte van een Deventer Koek. Zijn bovenlichaam was redelijk normaal geproportioneerd, maar hij had bijna geen benen, waardoor zijn achterwerk bijna over de grond sleepte. Hij kreeg de bijnaam 'Lytse Wybren'.
Lytse Wybren heette echt Wybren Lolkes. Wybren wilde in eigen onderhoud voorzien. Hij kwam op het idee om zich tegen betaling te laten bekijken. Dat leverde hem geen windeieren op.
Uit kranteknipsels blijkt, dat Wybren zich op de Meikermis in 1772 te Groningen heeft laten bekijken op de Grote Markt. Dat kon tegen betaling van 'twee stuijver yder persoon en de heeren en daames betalen naar nereusiteit.' Hij was toen 34 duim (0.85 m) en 42 jaar oud.
Hij werd een bemiddeld man, en trouwde Ytse Sikkes.
De dominee die het bruidspaar zou trouwen voorzag problemen als het bruidspaar elkaar het ja-woord zou geven. Een praktische oplossing bood een tafel die voor de preekstoel werd gezet. Daar werd Wybren na de preek en voor de huwelijkssluiting op gezet.
In 1801 stierf Wybren. In de Leeuwarder Courant stond de volgende advertentie: Ylst den 8 Dec. 1801. Heden morgen 7 uur, Overleed alhier in de ouderdom van bijna 72 Jaaren, den alom bekenden Wiebren Lolkes, in de wandeling genoemd 'Kleine Wybren', na den tyd van 29 Jaaren, met zijn beminde Huisvrouw in de Echtenstaat geleefd te hebben, wordende in zyn leeven gehouden voor de kleinste Man in geheel Europa, zynde zyn lengte 2 voet 2 duim, Rhynlandse Maat.'

(Uit: Boer, Marten L. de. Van drabbelkoeken, brijbekken en granaten)
De familie van Wybren Lolkes is verder bijna allemaal naar Harlingen vertrokken en zijn daar verder Pieksma gaan heten. Informatie is o.a. te vinden op http://www.avisweb.nl


Groeten,

Erwin Tuinstra
Erwin
Berichten: 81
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007 6:31 pm

Bericht door Erwin »

Hallo,

Op de website stamboomsurfpagina.piranho.co.wieren32.htm vind je een afbeelding van Lytse Wybren.

Groeten,

Erwin Tuinstra
barrel
Berichten: 57
Lid geworden op: donderdag 5 apr 2007 2:50 pm
Locatie: Brussel
Contacteer:

Bericht door barrel »

Klein foutje in de URL, devolgende is de correcte:

http://stamboomsurfpagina.piranho.com/wieren32.htm
Plaats reactie