ouders Tjeerd Douwes Reitsma

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
foekje
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 7:15 pm
Locatie: castricum

ouders Tjeerd Douwes Reitsma

Bericht door foekje »

Hallo vrienden in Friesland,
op 15 januari 1758 trouwt tjeerd douwes Reitsma te Koudum met Tjerkje Saskers. Zij krijgen de volgende kinderen: Sasker, Lolkje, Inske, Sasker, Jannigje en Douwe. Maar wie zijn de ouders van deze Tjeerd Douwes? Douwe x ? Ik ben al dagen via internet aan het puzzelen, maar ik kom er niet uit.
Wie kan me verder helpen?

Els
Laatst gewijzigd door foekje op woensdag 25 apr 2007 8:09 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl »

Hoi Els

Hemelumer Oldeferd, dopen, doopjaar 1760
Dopeling: Lol
Gedoopt op 2 maart 1760 in Koudum
Dochter van Tjeert Douwes Reidsma en Tjerk Saskers


Dopeling : LOLKJE
Vader : TJEERD DOUWES
Moeder : TJERKJE SASKERS


Thea
niet geschoten, is altijd mis
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Els,

Kwam net van de week langs mijn aantekeningen van weleer, en daar was je alweer :)
Je hebt de vraag aangepast, maar ik had nagedacht over de oude dus hierbij:
Heb mijn bestand nagekeken en meer, maar die Reitsma-Reidsma hebben we toen al binnenstebuiten gehad, en het blijven verschillende families.
Het maakt ook niet uit, want als je Sybren met hun meeging, krijg je de vraag waarom zij dan gingen.

Er ging destijds al 2 keer per dag of per week, maar in elk geval vaak - een boot op Amsterdam, er zijn veel handelsbetrekkingen tussen al die vissersdorpen aan beide kanten van het IJsselmeer, en er trouwen constant mensen met NoordHollanders.
Bij deze Reitsma staan bv dezen:
Hemelumer Oldeferd, dopen, doopjaar 1763
Dopeling: Sasker
Gedoopt op 17 juli 1763 in Koudum
Kind van Tjeert Douwes Reidsma en Tjerk Saskers
Opm.: Doopcedel afgegeven naar Amsterdam


Hemelumer Oldeferd, dopen, doopjaar 1719
Dopeling: Sibren
Gedoopt op 22 oktober 1719 in Koudum
Zoon van Sasker Tjerks en Lol Cornelis
Opm.: Attestatie naar Amsterdam afgegeven op 4 juni 1773

Die hadden het daar dus nodig voor hun trouwen.

Ik weet toevallig van mensen uit die contreien die al naar Enkhuizen gingen. En als je Grootebroek of Landsmeer intypt of koudum amsterdam, of stav?ren amsterdam zie je nog wel meer. En dan is het maar net wie wie kende, en met wie praatte, of je Foekema hier al of in A'dam gehoord heeft dat er in Landsmeer werk en woning was.
We denken vaak dat ze hier van niks wisten, maar ze hadden ook kranten en praatjes bij de bakker oid.

groet margreet
foekje
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 7:15 pm
Locatie: castricum

ouders Tjeerd Douwes Reitsma

Bericht door foekje »

Hallo Margreet,
Soms moet je een vraag weer eens anders stellen, aangepast op nieuwe bevindingen. Als ik het goed begrijp, is Sibren Saskers dus in 1773 in Amsterdam getrouwd en ook Sasker Tjeerds zou in Amsterdam getrouwd zijn. Helpt me toch weer een stukje verder. Neemt niet weg dat ik nog steeds de ouders van Tjeerd Douwes niet kan vinden.
Lolkje Tjeerds Reitsma is de doopgetuige van een van de kinderen van Jetse Foekema en tevens de schoonzus van Jetse. Zij beiden trouwen met ene Klaver. Vandaar dat ik nu in deze richting zoek.
In ieder geval bedankt voor je antwoord; ik moet gewoon eens verder zoeken in en rond Amsterdam. Kunnen Tjeerd en Tjerk trouwens op dezelfde naam wijzen?
groetjes,
Els :P :P
altijd tot wederdienst bereid in het NH-archief
Plaats reactie