Else/Aelse Impckes/Ympckes

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Everardus Rollema

Else/Aelse Impckes/Ympckes

Bericht door Everardus Rollema »

E(e)lse/Aeltse IJmpckes, executeur Idaarderadeel vanaf ca. 1623 en Jeltie Anes, echtelieden te Aegum. Wie kent hun ouders? Hun vermoedelijke zoon Douwe Eelses, geb. 1626/27, schoolmeester/dorpsrechter en ontvanger te Idaard, begr. aldaar 1698 huwde rond 1654 Trijntje Claes, begr. 17 december 1716, oud omtrent 88 jaar en begraven bij haar eerste man. Wie is de eerste man van Trijntje en wie zijn haar ouders? Zie eventueel ook mijn publicatie genealogie Rollema Jierboekje 1985. Een mogelijke zuster van Trijntje zou kunnen zijn Geertje Claes gehuwd met de predikant Theodorus/Dirk Jans Couperus, gewoond hebbende te Idaard en Warga.
Met vr. gr. Everardus Rollema
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

oudere bronnen

Bericht door Margreet Huisman »

Everardus,

Hierbeneden de link naar de Personele Imposity register uit 1578.

Soms als je geluk hebt staat er een vader of grootvader tussen.
Heb je de Quaclappen al afgezocht? je hebt hetzelfde geluk nodig (bv. steeds van de oudste zoon komen - of 2 mannen die elk pas met 30 trouwen, want je moet wel 60 jaar overbruggen).

http://www.fa.knaw.nl/files/1847/ymposysje.pdf
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Margreet,

Bedankt voor het meedenken.
Deze bronnen heb ik reeds geraadpleegd echter zonder resultaat.
Zoals je wellicht gelezen hebt, ben ik reeds lange tijd (voor 1985) met de mogelijke stamvader in de weer.
Je weet maar nooit.

Everardus Rollema

:oops:
gast

Rollema

Bericht door gast »

Weet niet of het van belang is, maar volgens internet (o.m. molvis.nl) otr. Idaard 23-5-1659 Sytske Aelses, afkomstig uit Aegum, met Tetman Cornelis (doopsgezind).
Hun zoon Jochem Tetmans, smid te Roordahuizum, tr. 1 Maaike Symens, overl. 1693, en tr. 2 na 1699? Hylck Yntes Kingma, weduwe van Claes Douwesz. ("Rollema") volgens gen jierboek 1985.
Is Sytske Aelses mischien ook een dochter van Aeltse Ymckes te Aegum?
Is er ook al zekerheid over de afstamming van Trijntje Pyters die 1727 trouwde met Eeltje Rollema.
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Beste gast,
De publikatie in Jierboekje 1985 is van mijn hand.
Sytske Aelses is een zus van Douwe Aelses/Eelses/Aeltses, schoolmeester enz. te Idaard.
Een hypothese kan zijn, dat beiden "kinderen" zijn geweest van Eelse Ympckes en Jeltje Anes.
Bewezen kinderen van Eelse Ympckes te Aegum en executeur zijn: Ympcke Eelses, smid te Warga en Geertje Eelses.
Een zoon van Ympcke Eelses: Ane Ympckes was schoolmeester te Aegum.

De kinderen van Sytske en broer/oom mr. Douwe Eelses verkopen land op Rollema in 1694 (procl. boek).
Een dochter van Douwe Eelses was Elske Douwes en woonde te Aegum plaats nummer 3.
Een andere zoon: Reinder Douwes, was schoolmeester te Aegum.
Mijn publikatie geeft niet weer dat een andere zoon: Claes Douwes zich Rollema heeft genoemd.
Trijntje Pieters is volgens mij nog steeds de dochter van Pyter Siouckes en Auckje Willems echtelieden gewoond hebbende te Wytgaard bij Wirdum.
Jaren geleden is in de kwartierstaat van Waling Dijkstra vermeld dat onze Trijntje in 1702 te Wirdum is gedoopt zonder enig bewijs dat Pyter Jansen haar vader is geweest. M.i. een andere Trijntje. De bewerker heb ik hiervan in kennis gesteld voor 1985, maar na zijn dood is wederom de kwartierstaat gepubliceerd met als vader Pyter Jansen. Dit gegeven wordt zonder bronvermelding door velen op internet overgenomen.

Trijntje Claesdr. de vrouw van de schoolmeester Douwe Eelses is begraven bij haar eerste man, aantekening uit bijbel.
De grafsteen van Douwe Eelses, begraven in 1698 te Idaard is in mijn bezit en alleen hij en zijn zoon Eelse Douwes, eveneens schoolmeester te Idaard staan hierop vermeld.
De eerste twee die zich Rollema zijn gaan noemen zijn mr. Douwes Eelses Rollema, schoolmeester en organist te Grouw en broer Eeltje Eelses Rollema, welgestelde boer te Warga.
Beste gast, in hoeverre bent U verwant???
Gaarne eventueel bericht via mijn emailadres.
Met vr. gr.

Everardus Rollema
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Everardus, stam je dan niet van de Hellinga's?

http://sneuperdokkum.blogspot.com/2008/ ... ilies.html
In dit bijzondere boek worden de Hellinga's in 15 generaties genoemd. De eerste Hellinga die bekend is, is Douwe Gercks, geboren in 1523. Hij huwt met Saeck en ze hadden in ieder geval één zoon: Aelse Douwes.
De kleinzoon van Douwe Gercks is Douwe Aelses. Hij is boer en eigenaar van de boerderij 'Klein Hellinga' te Warga.
Behalve de familie Hellinga zijn ook de complete stambomen van de Baarsma's en de Jensma's in dit unieke boekwerk verwerkt. Daarnaast zijn Kingma en Bierma veel voorkomende namen.
De genealogie van De Hellinga's bestaat uit 2 delen en omvat maar liefst zo'n 40.000 namen.
groet margreet
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Hoi Margreet,

Jeetje, een reaktie op mijn vraag uit 2005 bij de start van dit forum nieuwe stijl en na jouw bericht van 15 dec. 2005 nu een tweede.
De tijd gaat snel.

Helaas stam ik niet af van dit geslacht. Is een naam en tijdgenoot geweest. De lijnen van dit geslacht ken ik.
Vele genealogen hebben zich reeds over dit geslacht gebogen. O.a. de wijlen heren, Bierma, Roarda, Osinga, Douwe van der Meer Roordahuizum en uiteraard zelf ook.
Mijn vermoeden is, dat ik afstam van Aelse(Aeltse) Ympckes, executeur van Idaarderadeel en woonachtig te Aegum. Zowel Douwe Ael(t)ses, schoolmeester en dorpsrechter van Idaard en Sytske Ael(t)ses hadden land in de 17e eeuw op Rollema te Aegum in het bezit. Helaas heb ik geen hard bewiijs dat Douwe en zijn zus kinderen zijn geweest van Aeltse Ympckes.

Margreet bedankt voor jouw bericht.

Gr.
Everardus
Plaats reactie