Wapens Monsma en De la Ferté te Sneek

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Wapens Monsma en De la Ferté te Sneek

Bericht door Arnold » zaterdag 19 mei 2007 1:44 pm

Hallo allemaal,

Hoewel vragen over heraldiek hier nauwelijks gesteld worden, wil ik toch graag jullie hulp vragen voor het volgende.
Ik zoek een afbeelding of beschrijving van de wapens van de families Monsma te Sneek en De la Ferté te Sloten. Van de uitgestorven Monsma's van Sneek is voor zover mij bekend geen genealogie opgesteld; van het nog levende geslacht De la Ferté is een handschrift-genealogie gepubliceerd in Gens Nostra 1946, jg. 1.
Onder meer de wapen- en grafschriftencollecties van Tresoar zijn zonder resultaat doorzocht.
De website van het CBG geeft ook geen resultaat. Van een wapen Monsma dat daar wordt genoemd (Wapen: in blauw drie gouden bergen naast elkaar, komende uit de schildvoet. Helmteken: twee afgewende gebogen gouden stengels met een groen einde. Bron CBG, GHS 50B24, F.L. van Burmania. Adelijk wapenboeck. Begonnen in den jare 1748 en geijndigt anno 1755, 1e deel, blz. 228.) is me de herkomst onbekend (het uitgestorven geslacht Montzima/Montiama?).
Het wapen van het geslacht Monsma te Bolsward is bekend, maar niet relevant.

Hopelijk weet iemand toevallig meer via een genealogie, zilverwerk, grafschriften of publicaties en zo.

Enkele gegevens die kunnen helpen:

Jurrien Monsma tr. Sneek 1657 Gerland Cruisbeeck, zuster van chirurgijn en burgemeester Herman Cruisbeeck.
Hun zoon Willem Monsma, chirurgijn, tr. Sneek 1686 Sjouck Lollius Adama, dr. van Lolle Barres Adama, apotheker, en Johanna (Tjallingsdr.?) van Eysinga te Sneek.
Hun dochter Johanna tr. Sloten 1735 Jacobus Johannesz. de la Ferté (Laferte, zijn moeder was Anna Jacobusdr. Lautenbach), apotheker en burgemeester te Sloten, en dochter Richtje tr. Sneek 1752 Rienk Hoppers, burgerhopman en vroedsman.
Dochter Sjoukje van het laatste echtpaar tr. Sneek 1779 Ysaak Tussijns Vlink (Flink), burgemeester daar.

Hun verwant Jan Ages Monsma tr. Sneek 1721 Minke Oeges Feenstra, dr. van Oege Ypes Feenstra, burgemeester daar.
De dochter van dit echtpaar Grietje Monsma tr. Holwerd 1740 Ds Scipio Theodorusz. Halbetsma (uit het geslacht H. van de bekende dichters Joost, Tjalling en Eeltje).
Mogelijk dat de Stichting Halbe(r)tsma informatie heeft, maar ik weet niet hoe ik die stichting kan bereiken.

Van aanverwanten van de Monsma's werden wapens gevonden. Met Monsma zelf en De la Ferte is me dat dus niet gelukt. Kan iemand me verder helpen?
Ben overigens ook geïnteresseerd in de wapens Vlink (Flink) en Cruisbeeck te Sneek.

Groeten van Arnold.

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » woensdag 4 jul 2007 11:02 pm

Hallo allemaal,

Een kleine ontwikkeling is reden het eerdere bericht nog eens op te halen.

Ik ging er tot nu toe van uit dat Monsma te Sneek was uitgestorven. Dat is wel het geval maar niet dan nadat er eerst nog een lijn naar Lemmer is ontstaan en daar is geeindigd met Willem Monsma Kleinhouwer in 1872 en zijn tante Freerkje Willems Monsma in 1874.

Dit opent weer mogelijkheden voor mijn onderzoek omdat er nieuwe familieverbanden bijkomen. In Lemmer gaat het dan om (kooplieden etc) geslachten als Sleeswijk, Stapert, Van Veen en Witteveen en zilversmeden als Reitsma te Lemmer en Sneek en Van der Wal te Lemmer. Heel aardig is ook dat het bij de Monsma's zelf gaat om koophandel in combinatie met de Lemmerse aardewerkindustrie. Monsma en aanverwanten Boersma (Sneek) en Bontekoe waren pottenbakkers of aardewerkfabrikanten. Het zal dan wel gegaan zijn om het bekende kerfsnee aardewerk? Weet iemand misschien of over die industrie en betrokken families al studies zijn gepubliceerd?

Gelet op de welstand van de aanverwanten en het bekende gebruik van een familiewapen lijkt me de mogelijkheid vergroot om mijn doel met betrekking tot Monsma en De la Ferté (of Laferte) te bereiken. Het zal dan mogelijk wel gaan om familieinformatie in de vorm van niet gepubliceerde genealogieen, zilverwerk en dergelijke.
Van Sleeswijk en Stapert zijn me publicaties bekend. Van Witteveen moet er ook iets zijn, maar ik weet niet waar; van de anderen heb ik geen idee.

Dus, ziet iemand meer mogelijkheden om me verder te helpen? Bedankt.
Groet,
Arnold.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Witteveenboek

Bericht door Maikel Galama » donderdag 5 jul 2007 8:11 pm

Hoi Arnold,

Het geslacht Witteveen : langs de lijn der voorvaderen van Ane G. Witteveen uitgegeven en geschreven door: Ane G. Witteveen te Lauwersoog in 2001
Aantal bladzijden: 161 Aanvraagnr. E 8411 FRYS 15.22 witt


Dit Witteveen boek is bij de Buma bibliotheek op Tresoar ter inzage en ook te leen, zie:

http://katalogus.tresoar.nl/DB=1/SET=1/ ... =288153561

Misschien is het ook nog wel te koop gezien het jaar van uitgave.

Groetjes, Maikel.

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Adema/Adama

Bericht door hesseldewalle » donderdag 5 jul 2007 8:51 pm

Ha Arnold,

Ik kan je in ieder geval nog helpen met onderstaand grafschrift (nr. 3512 Langezwaag, uit Friezen uit vroeger eeuwen):

Den 8 8r 1741 is godsaliglyk in den heere ontslapen de eerweerde welgeleerde domynus Tjallingius Adema out 71 iaar na dat syn e: de h. predikdienst een iaar te Donkerbroek en 34 iaren in de gemeente van de Lange en Korte Swagen getrouw waargenomen heeft en leit alhier nevens sijn e vader Lolle Barres Adema apotheker te Sneek overleden den 27 apr 1728 int 90ste iaar sijns levens begraven en verwagtende beide een salige opstandinge

Groet

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Homme Sleeswijk

Bericht door hesseldewalle » donderdag 12 jul 2007 9:03 pm

Hallo Arnold,

Nieuwe tekst van een geboortelepel:

Homme Sleeswijk is gebooren den 21 januarij gedoopt den 31 deto 1808


Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » zaterdag 14 jul 2007 4:27 pm

Bedankt voor jullie reacties, Michael en Hessel.

Het zal wel het boek zijn waarover ik eens gelezen heb, over de Witteveens van Noordwolde en Lemmer. Weet ik meteen weer hoe je dat moet opzoeken.
De Adama's van Sneek komen ook steeds meer in beeld. Het boek van Hessel wordt overigens steeds interessanter.
Groet, Arnold.

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » zaterdag 14 jul 2007 5:43 pm

Neem me niet kwalijk, Maikel, zie bij herlezing mijn abuis.
Groet, Arnold.

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » zondag 29 jul 2007 6:04 pm

Hallo allemaal

Nog eens een andere poging.
Ik zag dat de genealogie Halbe(r)tsma in het Genealogysk Jierboekje van 1964 staat vanaf bladzijde 74.
Grietje Monsma trouwde 1740 in Holwerd met ds Scipio Halbetsma. Ik zou graag willen weten wat er over haar is geschreven. Misschien staat er ook iets over familiewapens?
Heeft iemand dat boekje in bezit en zou eens voor me willen kijken?
Bedankt, groeten Arnold.

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » maandag 17 sep 2007 11:50 pm

Hallo allemaal,

Na jaren is het me weer eens gelukt een bezoek aan Friesland te brengen. Ik kan dan ook enkele vragen, maar niet alle, zelf beantwoorden.

Het Jierboekje 1964 bevat geen verdere informatie over Grietje Monsma. Het boek over de Witteveens bevat weinig informatie over de Lemmerse tak en levert dus niets op.
Bezoek aan Het Princessehof met een prachtige collectie porcelein en keramiek bracht me bij de recent uitgegeven naslagwerken over geschiedenis en productie van Fries aardewerk in Makkum, Bolsward, Sneek, Lemmer enz. Dit geeft inzicht in zakelijke en familierelaties in de aardewerkindustrie en het feit dat kerfsnee-aardewerk pas in de Monsmafabriek werd geproduceerd nadat ze dat bedrijf verkocht hadden.

Er komt zo ook een wapen Monsma van Lemmer te voorschijn. Een schild met een pot met oren. Heel sprekend. Probleem is echter dat de Monsma's van Lemmer hun achternaam verkregen hebben uit vrouwelijke lijn en dat wapen reeds gebruikten voor dat die naam in de familie kwam.
Daarmee is het me dus nog niet gelukt om het wapen van de Monsma's van Sneek te vinden. Reden om mijn zoektocht nog eens onder jullie aandacht te brengen in de hoop dat nog een andere creatieve aanpak mogelijk is.

Groeten, Arnold.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 18 sep 2007 12:28 am

Arnold, ben je al in het archief van Sneek geweest? Van allerlei inwoners van Leeuwarden bv. ligt materiaal in het Leeuwarder archief, niet bij Tresoar.
Zo ook Sloten wellicht.

groet margreet

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » woensdag 19 sep 2007 12:12 am

Een terechte vraag, Margreet. Naast tijdvretend onderzoek in het rijksarchief was er in het verleden en is er nu geen ruimte om onderzoek te verrichten in het gemeentearchief. Ik zal wel proberen op andere wijze informatie te krijgen, mogelijk beantwoorden ze vragen.
En natuurlijk levert dit forum soms verrassende gegevens op.
Groet, Arnold.

Irene Walstra
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 15 sep 2006 11:30 pm
Contacteer:

Bericht door Irene Walstra » zondag 13 jan 2008 4:16 pm

Beste Arnold en anderen,

Ik heb de laatste reacties op het onderwerp "Tromp te Woudsend; schoonzoon Jentje Piers" even hier geplakt:


Geplaatst: zondag 6 jan. 2008 9:52 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo allemaal,
Zie http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t ... ght=monsma . Mijn vraag staat overigens nog steeds open.
Rienk/Rients was m.i. een zoon van Wabe Hoppers en zijn 2e echtgenote Trijntje Everts Nauta, burgers van Sneek. Gedoopt ald. 31 maart 1715 als Reinskien.
(Trijntje kan ik niet thuisbrengen in Sneek. Er is daar geen Evert Nauta? Misschien weet iemand meer.)
Hij was inderdaad hopman van de burgerschutterij; zijn beroep heb ik echter nog niet kunnen vinden.
Zijn dochter Sjoukje werd 1759 te Sneek gedoopt als Froukien.
Groeten, Arnold

Geplaatst: zondag 6 jan. 2008 10:13 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Beste allemaal,
Hierbij de doop van Wabe Hopper's dochter Reinskien:
Sneek, doopjaar 1715
Sneek, Doop Herv. gem. 1686-1724 DTB: 659
Dopeling: Reinskien
Gedoopt op 31 maart 1715 in Sneek
Dochter van Wabe Hoppers en Tryntie Everts
En ik denk dat dit haar overlijden is.
Sneek 1715
Sneek Herv. gem. Beluidensboek 1700-1726
Invnr.: DTB 652
Datum : 28 april 1715
Plaats: Sneek
Beluid een kind van Wabe Hopperts
Rients moet denk ik dus toch een ander zijn.
En net als jij kan ik geen Evert Nauta vinden in Sneek.
Everardus, bedankt voor je bericht. Ik vond het een zuurketel erg intrigerend -vooral toen ik een verklaring nergens kon vinden. In ieder geval is het nu duidelijk dat een bakker het gebruikt (om zuur brood te maken?)
Met vriendelijke groet,
Irene Walstra

Geplaatst: zondag 6 jan. 2008 11:16 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo Irene,
Misschien ben ik niet duidelijk geweest, maar op grond van mijn onderzoek (dat ik hier niet in extenso opneem) naar de Hoppers en Monsma's heb ik geconcludeerd dat Reinskien (zoals de FAF dat gelezen heeft, ik heb de originele inschrijving niet gezien) Rients moet zijn.
Het kind dat 1715 overlijdt is dan dus niet de zuigeling maar een van de andere kinderen van Wabe.
Groeten, Arnold

Geplaatst: maandag 7 jan. 2008 10:49 am Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Hoi allen,
Ik had even niet gezien dat de kinderen van Fedde 1749 natuurlijk bekend zijn. Aangezien Wabe met een Hiltje Rienks getrouwd is, lijkt een Reinskien=Rienk-zoon wel logisch.
De Rients 1684-broer van Fedde kan ik niet vinden
Ik heb even gekeken of Evert misschien een verschrijving van Eeuwe was,
vanwege deze:
Quote:
Sneek, dopen, doopjaar 1668
Dopeling: Eeuwe
Gedoopt op 23 augustus 1668 in Sneek
Zoon van Yppe Eeuwes Nauta en Sickjen Deckens
maar ik heb nog niets van een huwelijk of kinderen kunnen vinden.
Als het een echte Rienskien was, was Trijntje mogelijk een dochter van Evert Dirks en Rinske Dirks, gedoopt Dokkum 1675 voor het huwelijk in Dokkum/Sneek in 1676.
Alleen heet die ook Schoutens, en 2 keer een verschrijving naar Nauta lijkt me wat onmogelijk.
Irene, dat ik daar niet aan gedacht had ... je kunt gist gebruiken om brood te laten rijzen. Of zuurdesem.
= van meel en water deeg maken en 5 dagen laten staan. Als je dat later toevoegt aan gewoon deeg heeft het hetzelfde effekt als gist.
Tijdens de vlucht uit Egypte had het joodse volk daar dus geen tijd voor, vandaar dat ze toen ongedesemd=ongerezen-plat brood aten. Wat dan met Pesach wat ons Pasen is geworden, nog steeds gebeurde/gebeurt.
Trouwens, roggebrood wordt met karnemelk gemaakt, is verzuurde melk.
groet margreet

Geplaatst: maandag 7 jan. 2008 8:38 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Hallo allemaal,
Margreet, allereerst hartelijk bedankt voor de informatie over het broodbakken. Altijd leuk om te weten.
En dan even de Hoppers op een rijtje gezet zoals ze met DTB te vinden: Ia Wabe Jorrits Hoppers (*1661- +29/4/1743) X abt 1683 met Hylcke Rienks (17/4/1659 Joure-+28/12/1711 Sneek)
Kinderen uit eerste huwelijk:
1. Rienk *4/5/1684 Joure-+ ?
2. Mary *25/10/1685 Gorredijk + ?
3. Fedde *18/11/1687 Sneek - bef 1777 X 1713 Sneek met Jeltje Gerbens Wiersma (+9/1/1777)
4. Marleentje *11/10/1689 Sneek - +Aft 1749 X 1715 Sneek met Wynsen Hielkes
5. Jan *23/10/1691 Sneek-+26/3/1708 Sneek (+ een zoon van Wabe Hoppers)
6. Aelke *18/3/1694 Sneek-- +bef 1696
7. Aelke *27/9/1696 Sneek - +2/7/1720 Sneek
8. Romkien *5/5/1699 Sneek - + bef 1729 X 1724 Sneek met Michel Jacobs
Ib Wabe X 1714 SneekTrijntje Everts Nauta + 4/9/1746 Sneek
Kinderen uit tweede huwelijk:
9. Reinskien * 31/3/1715 Sneek - + ?
10. Jochemus * 9/8/1716 Sneek - + aft 1749 X 1746 Sneek met Rinske Annes
11. Klaas * 20/2/1718 Sneek - + ?
Tijdens dit laatste huwelijk zijn twee kinderen overleden: kind op 28/4/1715 en zoon op 6/10/1723. Als dit niet Reinskien en Klaas zijn, wat ik aannam dan zouden dat Rienk en Mary moeten zijn. Die zijn dan al ouder dan 30 en zouden dan toch waarschijnlijk onder eigen naam begraven worden ?! Maar misschien waren er meer kinderen, waarvan geen doop te vinden is. En dan zou Reinskien toch een Rienk kunnen zijn !
Alleen van Fedde heb ik nakomelingen Hoppers kunnen vinden; allen te Sneek gedoopt:
Jan 1716, Wabe 1717X Baukje Jacobs, Hugo 1719, Antje 1721, Hylkje 1724, J.. 1727, Hiltje 1728X Pieter Jans Flink (dit zijn mijn voorouders), Jan 1730 X Antje Donker (uit dit huwelijk de laatste Hoppers telg van deze tak hun kleinkind *1802 Sneek Feddigje Jans Hoppers X Jacobus Eises Eisinga).
Met o.a. oude testamenten en quaclappen zijn oudere generaties te vinden, waaruit msschien dan ook nog een aantal "loslopende" Hoppers uit voort komen ??!
Met vriendelijke groet,
Irene Walstra

Geplaatst: maandag 7 jan. 2008 9:25 pm Onderwerp:
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Arnold,
Ongetwijfeld heb jij gelijk met de Reinskien-Rienk verwisseling. Maar ik hoop dat je een tipje van de sluier zou willen oplichten.
Als bijvoorbeeld duidelijk zou zijn uit jouw bronnen, dat Rienk een broer van Fedde is, dan komt Rienk uit 1684 ook nog steeds in aanmerking. Hij is dan wel al 66 als hij trouwt en dat is wel oud maar zij was ook al bijna 38 (en ook voor haar het eerste huwelijk?- ik heb geen eerder huwelijk gevonden).
Overigens heb ik in mijn bestand nog een andere Monsma nl Engeltje Reins Monsma. Is dat familie van Rigtje?
Engeltje was getrouwd met Taco Gilles Mesdag. In het boek -een grote familie- over doopsgezinden uit de ZW hoek van Friesland werd daarover gezegd dat hoewel Engeltje uit een voornaam geslacht kwam haar vader niet erg vemogend was en Taco dus een beetje beneden zijn stand getrouwd was.
Met vriendelijke groet,
Irene Walstra


Nadat ik jouw oorspronkelijke berichten nog even goed had doorgelezen realiseer ik me dat de vraag over Engeltje Monsma niet relevant was. Je schreef immers al dat de Monsma's uit Bolsward al bij je bekend waren.
Verontschuldiging dus.
Maar misschien kunnen we de draad hier weer oppakken.
Ik heb op de website van het CBG over familiewapens eens nagelopen maar geen melding van V(/F)link of Monsma.

Met vriendelijke groet,

Irene Walstra

Plaats reactie