opzoekvraag Stiens

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
foekje

opzoekvraag Stiens

Bericht door foekje » maandag 23 jan 2006 7:12 pm

:roll: Op 3-11-1730 wordt in Stiens gedoopt Jeltje, dochter van Sybren Foekes. Dit zou het voor mij nog onbekende kind kunnen zijn van Sibren en Antje Clases. De ouders van Antje zouden dan mogelijk zijn Claas Tjeerds x Jeltje Hilbrands die op 15-11-1710 in Hantum in in huwelijk traden. Sibren en Antje trouwden waarschijnlijk/mogelijk in Jelsum in 1729, waarbij Antje genoteerd zou zijn als Antje Clements. (een huwelijk SybrenxAntje Clasens is nergens te vinden)
Wie zou er in het attestatieboek van Stiens na willen kijken of er ergens staat waar dit echtpaar vandaan kwamen en waar ze naar toe gingen. Dat zou voor mij de bevestiging kunnen zijn dat ik goed zit. Alvast bij voorbaat mijn hartelijke dank.
Foekje
[/b]

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 24 jan 2006 1:02 am

Ja, wil ik wel doen - ben ook wel benieuwd.
Meestal kun je Leeuwarderadeel ook wel nakijken bij Leeuwarder archief.
Ik word daar nu echter niets wijzer van de lidmatenboeken van Stiens - lijkt of er paar jaren missen.

Ik heb nog wel even gedacht of met Clements niet Cleffens bedoeld wordt,
boederijnaam uit de buurt van Raard. Er trouwen later allerlei K/Cleffens-mensen.

http://www.gemeentearchief.nl/
Onder genealogie kun je bij geneal. databases - daarna NH lidmaten L'deradeel.
478. NH Gem. Stiens, 1627-1706*
479. NH Gem. Stiens, 1772-1850*
Maar ik blijf nog even hoop houden en kijk het even na bij Tresoar..

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

lidmatenboeken stiens-hantum-hiaure

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 24 jan 2006 10:16 pm

Waar ik al bang voor was - Pech, pech, pech.
De lidmatenboeken net uit die periode ontbreken.
verdorie, zo dichtbij ...

Ik heb nog wel gekeken bij eventuele Klazen en Foekes in voorgaande jaren.
Er was enkel een Focke Dirks van Birdaard 6-11-1681.

Hij is wel de enige Sybren Foekes in die regio, dus ik vind het toch wel stug.

Hantum was hetzelfde verhaal - lidmatenboeken weg.
Behalve een Tjerdt Ypes, wonend op de Raerdt - die een Ype doopt 30-1-1676 ook niets gevonden in de doopboeken.

Ik weet dus niet of Klaas Tjeerds x Jeltje Hillebrands, Hantum 1710 dezelfde is als Klaas Tjeerds x Jeltje Dirks, Hiaure 1716.
De laatsten dopen Bornwird zoon Tjeerd 5-11-1719.
Er stond me even bij dat je ook nog mensen afkomstig van Hiaure/Bornwird had, dus ik hoopte op een linkje daarmee - maar niks dus.

Er was nog wel een Jan Hillebrants in Hantum- hij doopt:
seeske 1-5-1716
hillebrand 9-10-1718
jeltje 30-11-1721.

Verder kan ik nog wel binnenkort ovl Sneek en Stavoren nakijken op die Jeltje Sybrens.

O, en de moeder van Seeske Dirks was ook een Tjeerds, een ongedoopte Trijntje x 1704. Misschien zusje Klaas? Dat Sybren toch een beetje binnen de familie hertrouwde?

groet, margreet.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Clemens Loo x Jeltje Alberts

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 24 jan 2006 11:52 pm

Ik heb nog even verder gekeken - en zag toen nog een Clemens-kind een Jeltje dopen - in Britsum, dat is tussen Jelsum en Stiens.
En nog eentje in Woudsend, ook met een Jeltje.

Een warempel zit er een Clemens Loo in Leeuwarden x Jeltje Alberts 1696.

Dus nu lijkt het er toch op dat de Antje Clemens 1729 x Jelsum een echte Clemens is en gewoon moeder Jeltje Alberts in Stiens vernoemt.

Margreet.

foekje
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 7:15 pm
Locatie: castricum

Bericht door foekje » woensdag 25 jan 2006 2:42 pm

Ik dacht hier echt beet te hebben. Die Jeltje kan het kind zijn dat we volgens de Quohieren van 1949 nog misten. Maar dan snap ik dat huwelijk tussen Sibren en Antje Clases niet. Zij deden in 1731 gezamenlijk belijdenis in Raard, vermeld als zijnde gehuwd. Alleen is het huwelijk nergens te vinden. (Heb jij ook wel eens de neiging om te gaan gillen?) Maar jouw argumenten voor Clemens snijden ook hout. Lastig, al die ontbrekende boeken. We blijven puzzelen. In ieder geval weer bedankt!

foekje
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 23 jan 2006 7:15 pm
Locatie: castricum

Bericht door foekje » woensdag 25 jan 2006 11:07 pm

Margreet, kan het niet zo zijn dat Sibren inderdaad met Antje Clemens getrouwd is, maar na de geboorte van Jeltje is overleden? Niet ongebruikelijk in die tijd. Toen zat Sibren met kleine Jeltje en hertrouwde daarom snel met Antje Clases? Maar dan nog is dat laatste huwelijk niet te vinden. Ze deden trouwens pas in 1731 belijdenis. Waren ze voor die tijd dan wel te vinden in attestatieboeken? Ik ga me in ieder geval nu even richten op de Clemens-familie.
Groet, Els

Plaats reactie