Jouke Piers x Welmoed Jacobs

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Jouke Piers x Welmoed Jacobs

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 6 jul 2007 12:37 pm

Ik ben op zoek naar de afkomst van Jouke Piers, die rond 1660 is getrouwd met Welmoed Jacobs, dochter van Jacob Willems (huisman te Achlum en Tzum, weduwnaar van Syke Jans, die weduwe was van Seerp Freerx) en Geertje Tjeerds (die eerder getrouwd was met Gatse Gerryts, bij wie een kind Ybeltje Gatses, vrouw van Arjen Meintes).
Jouke en Welmoed hebben achtereenvolgens gewoond in Harlingen (1663), Winsum (1672) en Hitsum (1685, 1688).
Ik ken vier kinderen van dit echtpaar:
1. Gertie Joukes tr.Schalsum 1681 Jan Dirks
2. Willem Joukes ondertr. Franeker 1690 Pietrik Andries (dochter van Andries Jans en Fettie Fetses), wonend te Hitsum en Franeker. Pietrik is hertrouwd in 1697 met Mathys Hette Hetteszoon van Wommels en in 1710 met Here Nanne Hereszoon van Tzum.
3. Antje Joukes tr. Pyter Mincks, huisman te Achlum en Pingjum, zoon van Mink Jans.
4. Tryntje Joukes tr. Winsum 1675 Seerp Pytters (gewoond te Achlum, Wijnaldum en Winsum.
Kortom, de schoonfamilie en hoe het verder gaat zijn bekend, maar waar Jouke vandaan komt kan ik niet vinden. Misschien is hij wel ouder dan ik aanvankelijk dacht en identiek aan de Jouke Piers die op 15 januari 1643 trouwt met Antie Pytters van Pietersbierum.
Wie weet het ?

Andries Koornstra

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Jouke Piers x Welmoed Jacobs

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 25 mei 2010 11:17 pm

Beste allemaal,

binnenkort is het drie jaar geleden dat ik de bovenstaande vraag stelde. Toen kon niemand me helpen. Maar hoe zit dat drie jaar verder? Er is zoveel expertise op dit forum binnengestroomd in die periode, dus dacht ik, ik geef deze vraag even een zet naar boven.

groetjes, Andries.

jacqueline
Berichten: 1777
Lid geworden op: maandag 21 jul 2008 11:08 pm
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Jouke Piers x Welmoed Jacobs

Bericht door jacqueline » woensdag 26 mei 2010 12:01 am

Da's een flinke zet! Ik ben eigenlijk op zoek naar een taart; maar even een vraagje:
Jouke Piers, die rond 1660 is getrouwd met Welmoed Jacobs
en dit is zijn dochter?
Tryntje Joukes tr. Winsum 1675 Seerp Pytters
Is ze 14 of 15 als ze trouwt?

groetjes. Jacqueline

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Jouke Piers x Welmoed Jacobs

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 26 mei 2010 8:24 am

Hallo en goedemorgen!

Het staat er een beetje smalend (mag ik wel zeggen, hè? :wink: )
Is ze 14 of 15 als ze trouwt?
Maar het helpt me wel weer een stukje de goede richting uit. Het geboortejaar van Welmoed Jacobs is bekend:
WON S48, nr.34, 8 jul 1656. Inventarisatie en scheiding ten sterfhuize van Geert Jacobsdr, overleden te Arum. Eerder weduwe van Gatse Gerryts, bij wie Tjeerd en Ibel Gatses, oud 28 en 27 jaar, en de weeskinderen Saapck en Auck Gatses. Bij haar weduwnaar, Jacob Willems, huisman te Arum, een dochter Welmoed Jacobs, oud 20 jaar. Scheiding op 22 apr 1657, tussen de voorkinderen en de weduwnaar
Geboren 1636 dus. Maar na de aangehaalde scheiding getrouwd, anders had Jouke er wel bij gestaan, als echtgenoot. Kortom, het lijkt dat Trijntje Joukes een voordochter is, en geen dochter van Welmoed! Dat opent weer een ingang om gericht te zoeken naar actes. Bedankt voor de kritische blik dus, Jacqueline! Meer dan honderd mensen (inclusief ik zelf) hebben het niet opgemerkt!!!

groetjes, Andries.

Plaats reactie