RK gemeente Balk/de Heide: Geeske Eiberts

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

RK gemeente Balk/de Heide: Geeske Eiberts

Bericht door Andries Koornstra » zondag 8 jul 2007 8:22 pm

Ik ben al lang op zoek naar de afkomst van Geeske Eiberts, die op 15 jan 1754 op de Heide (RK) trouwt met Wierd Poppes. Hij is op 5 feb 1724 aldaar RK gedoopt als zoon van Poppe Jans en Hylk Wierds.

Wierd en Geeske hebben zeven kinderen laten dopen, alle op de Heide. In 1777 worden de vijf kinderen die dan nog leven: Eybert, Poppe, Gatske, Jantje en Hielk, testamentaire erfgenamen van Jacob Eyberts (voor 2/3 gedeelte), wiens moeder Eelk Berends heet.

Denkelijk is Jacob broer of halfbroer van Geeske Eiberts. Omdat Wierd en Geeske geen Eelk laten dopen denk ik eerder dat hij halfbroer zal zijn. In deze trant doordenkend zou je als ouders een Eibert met een Gatske verwachten.

RK onderzoekers, ik reken op jullie.

Andries.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 9 jul 2007 9:45 am

Hallo Andries,

Ik reken dan ook op jou hoor!
Kind 7 wordt niet op de Heide, maar Balk rk gedoopt. Je hebt dus kans dat Geeske daar vandaan kwam, temeer daar er in Doniawerstal geen passende Egbert trouwt of nog even doopt of petert bij een broer/zus van Geeske. En ik zit muurvast met 2 in Balk, dus tover maar even :)
en dat muurvast wel hierom:
DTB-Inventaris

Gaasterland - Rooms-katholieke parochie - Balk

306. Doop, trouw- en overlijdensboek, 1766-1812.
Index huwelijken: DTB nr. 306a.
Index dopen: DTB nr. 306c.
Index overlijden: DTB nr. 1029.
N.B. Dopen van 1766-1811, huwelijken van 1766-1791, 1794-1812 en overledenen van 1802-1810.
Wierd maar 1 broer gehad, zag ik, Jan - ouders waarschijnlijk al overleden en dus komt andere familie meteren. Verder ook geen familie van haar kant, enkel Jeltje Tijses. Is dat deze?
Doniawerstal, huwelijken 1733
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 26 oktober 1733 in
Rotsterhaule
Man : Hilke Simmes
Vrouw : Jeltje Thijses
of waarschijnlijker toch deze?
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1735
Dopeling: Jeltje
Gedoopt op 21 augustus 1735
Kind van Thys Femmes en Reyntje Wierts
Aanwezig: Hilk Wierts
Dan is er dus enkel zijn familie te m/peteren.

Deze peter heb ik wel in mijn bestand:
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1724
Dopeling: Wiert
Gedoopt op 8 februari 1724
Zoon van Poppe Jans en Hilke Wierts
Aanwezig: Wiebe Wierts

Weet je dat toevallig? zijn Hilk, en Trijntje ook nog zag ik nu, nog zusjes van Wiebe?

Heeeel heeeeel heeeeel misschien is dit nog net je Gatske-moeder:
Doniawerstal, huwelijken 1719
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 2 februari 1719 in
Rotsterhaule
Man : Ulbe Beints
Vrouw : Jolck Klaessens
Opmerking : getuigen: Gatske Miekes, Wijtz Jells

Maar dan zou Geeske wel laat trouwen, want voor 1715 gedoopt zijn:
Doniawerstal - Rooms-katholieke parochie - Op de Heide
(1835: St. Nicolaasga)

223. Doop-, trouw- en overlijdensboek, 1715-1812.
Indices huwelijken en dopen: DTB nrs. 223a en 223b.
Index overlijden: DTB nr. 1029.
N.B. Dopen van 1715-1812, huwelijken van 1716-1811, overledenen
van 1721-1812. Enige gedoopten zijn te vinden in het doopboek
van Lemmer.
en dat kan ook weer niet omdat ze nog met 1768 een kind krijgt, minus 46 jaar= op zijn laatst 1722 geboren.

Zie, dus ze moet bijna wel van Gaasterland = Balk komen.
Er is daar echter ook geen Egbert meer in 1749, dus ik vrees dat we er online niet uitkomen.

Heb je enig idee waar de naam Halma ineens vandaan komt bij Eibert Wierdes? De andere Wierds hebben die niet.

Wel, heb ik toch mij best gedaan nietwaar?

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 9 jul 2007 1:01 pm

Margreet,

Bedankt voor je antwoord. Ik denk ook dat Geeske Eiberts van Gaasterland, ook al omdat haar (half)broer daar overlijdt, en haar (stief)moeder, Eelk Berends, door Balk wordt gealimenteerd.

De naam Halma lijkt me een verschrijving van Stalma. Deze naam wordt in 1811 door Eybert Wierds aangenomen. Deze naam wordt ook gebruikt door Poppe Wierds, die met Annetje Berends Meyer in Monnickendam trouwt (Genlias op Stalma geeft een dochter Barendje Poppes Stalma).
Als Gatske Wierds (trouwt 1793 Lykle Sytses) in 1838 overlijdt is dat ook met de naam Stalma. Die naam was dus in de familie goed bekend.

Op de familie van Hylk Wierds "de oude" kom ik vanavond terug, dat moet ik, na het werk, thuis nakijken.

Wat je met "muurvast met 2 in Balk" bedoelt weet ik niet, bedoel je daarmee Poppe Wierds ?

Groeten, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

balk rk

Bericht door Margreet Huisman » maandag 9 jul 2007 1:24 pm

Hoi Andries,

Ik bedoelde - ik heb zelf 2 voorouders van Balk rk, waar ik via doop- en trouwboeken niet verder mee kan. En behalve ontbrekende boeken, ook omdat ze daar geen m/peters vermelden.
Gaasterland, dopen, doopjaar 1801
Dopeling: Amatus/Anne
Gedoopt op 6 juli 1801 in Balk RK
Kind van Egbert Wierds Halma en Rinske Annes
Overlijdensakte Gaasterland, 1820
Aangiftedatum 24 mei 1820, blad nr. 10
Eibert Wierdes Halma, man, overleden 23 mei 1820
Oud 62 jaar, weduwnaar
Misschien moet je Tresoar hier even over contacten - dit zijn 2 heel verschillende boeken en tijden, en toch dezelfde lees-en-invoer-fout denk ik dan, vanwege de lussen en krullen die ze aan de H en S geven in die oude boeken.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 9 jul 2007 2:42 pm

Margreet,

Rinske Annes Matie overlijdt Gaasterland op 27 dec 1817, oud 54 jaar.
Misschien staan daar haar ouders vermeld.

En nog meer kan misschien het huwelijk van zoon Wiede Egberts Stalma met Okjen Douwes Bosman te Gaasterland op 20 mei 1838 (acte 17) opleveren. Zijn ouders zijn beide overleden, dus zal er in een acte van bekendheid over zijn grootouders worden gesproken, met gegevens waar ze woonden en wanneer ze (ongeveer) zijn overleden !

Het lijkt er op dat Rinske Annes "alleen op de wereld" is in 1811, want er wordt verder van geen Matie/Matje gerept in het register van aanneming van familienamen.

Over het overlijden van Geeske Eiberts weten we al iets via het diaconierekeningboek van Balk:
Gaasterland overlijden/begraven 1808
Overleden: de moeder van Eibert Wiers
Datum : 13 januari 1808

Tekst : "van Eibert Wiers voor het gebruik van het
kistlaken ten dinste van sijnnen overleden moeder"

Ontvangen 0-10-0 wegens huur laken
En dat staat weer niet in het register van 1806-1811 !

Groeten Andries[/quote]

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 9 jul 2007 7:17 pm

Hoi Andries,

Is wel vreemd dat ze rk dopen, en dan hv gealimenteerd worden en doodslakens huren. Ik kan haar niet hv gedoopt vinden, wel gezocht - haar dochter trouwt wel hv.
Misschien staat er dan ook nog iets in de lidmatenboeken.

Als zij wel een document met overlijdensdatum kunnen overleggen bij trouwen, is er geen akte van bekendheid nodig. Maar je weet het maar nooit.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 9 jul 2007 10:32 pm

Margreet,

Nog iets over Hylkje Wierds, die op 17 okt 1717 te Oosterzee trouwt met Poppe Jans. Zonder bewijs heb ik Wierd Wybes als vader opgevoerd. Hij gaat op 17 juni 1676 te Tjerkgaast in ondertrouw met Grietje Jennes. Of zij de moeder is lijkt me nog minder zeker dan dat hij de vader is. Het zijn kleine luiden, dus er is niet veel over hun te vinden.

In het boek Dunegea van R. Postma komen Wierd Wybes en Hylkje Wierds beide voor, maar zonder dat ze familie van elkaar worden genoemd. Wel wordt op blz.221 (bij stem 14) gezegd dat Hylkje een zuster Antje heeft die in 1728 meyerse is, terwijl Poppe Jans en Hylkje dat vanaf 1731 zijn.

Het is allemaal wat magertjes, wat ik te bieden heb. Ik sluit af met de melding dat het doopboek op de Heide het laatstgenoemde echtpaar in 1719 te Tjerkgaast noemt en in 1724 te St.Nicolaasga

groeten, Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 12 aug 2007 9:41 pm

Na ruim een maand deze vraag stil te hebben laten liggen probeer ik hem nu vlot te trekken met een nieuwe vondst.
Ik zat te bladeren in het Jierboekje van 1999, toen mijn oog viel op het volgende echtpaar uit het Buwe Wabbaz-artikel van Jelle de Jong. Op blz.73 wordt onder VIII-5 genoemd Ymck Hoites, die op 8 jan 1730 te Woudsend hertrouwt met een Berend Hendriks, een wever te Woudsend, die volgens de auteur van het artikel later naar Balk verhuisd is. Zijn voorzoon, Gerrit Beernts trouwt Woudsend 26 jun 1757 met de voordochter van Ymck voornoemd bij Jan Jans, genaamd Hiltje Jans.
Deze Gerrit Beernts is een zoon uit het huwelijk van Berend Hendriks met Fy Douwes, op 11 sep 1718 te Woudsend gesloten. Uit het huwelijk van Gerrit Berends en Hiltje Jans in ieder geval de zoon Berend Gerrits Wenning die op 6 mei 1793 trouwt te RK Balk met Stientje Lammerts Ottinga van Warns. Eén van de dochters uit dit huwelijk, Gertje Berends Wenning trouwt later met de oudste zoon van Hidde Jacobs Koornstra en Hielkje Wierds: Jacob Hiddes Koornstra. Daar wil ik maar mee zeggen dat de familie Wenning de familie van Hylkje Wierds kende !
En het wordt nog mooier (als u het nog kunt volgen): Berend Gerrits Wenning is medecurator als de boedel van Jacob Eiberts, de oom van Hylkje Wierds (zie bij de oorspronkelijke vraag) ten gunste van haar en de andere kinderen van Wierde Poppes en Geeske Eiberts wordt verdeeld ! Ze zijn dus echt nauw met elkaar verbonden.
Nu voelt u het natuurlijk al aankomen: met een beetje geluk kan Eelk Beerends, moeder van Jacob Eiberts, en hopelijk ook van Geeske Eiberts, de dochter van Berend Hendriks en Fy Douwes zijn. Het is tijdtechnisch heel krap, maar het is de eerste mogelijke afstamming die ik in bijna dertig jaar vind, dus ik wilde de hypothese toch maar stellen. En als het niet klopt, dan komen daar -hoop ik- bewijzen voor, toch?

groeten Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 13 aug 2007 1:23 am

Is dat dan deze, Andries?
Gaasterland, huwelijken 1747
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 juli 1747
Man : Jan Jansen afkomstig van Balk
Vrouw : Eelk Beerents afkomstig van Balk

Gestandaardiseerde namen: JAN JANS en EELKJE BERENDS

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Gaasterland 1700-1752
Inventarisnr.: 290
Ze zou dan hertrouwen, Gerecht dus rk, en geen Egbert meer te bekennen in 1749.
Maar wel misschien een autorisatie.
Geen dopen, maar dat kan aan Balk<1766 liggen, maar ik heb ook nog geen kinderen af kunnen leiden die er toe zouden kunnen behoren.
Er trouwen 3 Jan Jans* in Balk, en er is maar 1 in 1749, arme wever met 2 vw. Wie wie is, en mogelijk hertrouwt kan ik zo niet bepalen.
Eerste huwelijk met Egbert zou dan ook nog Gerecht Wymbritseradeel geweest kunnen zijn, dat boek mist tot 1758. (Balk-Woudsend-mensen trekken nogal eens heen en weer).

Ik weet niet of die Jan Jansen nog weer ook een zoon van Jan Jans en Ymck Hoites is. Jammer ook dat er niet even ergens een Fy-Feike rondloopt die aan je verhaal gekoppeld kan.

Fy Douwes lijkt ook eerder gehuwd:
Wymbritseradeel, huwelijken 1713 - Woudsend ea hv - dtb 888
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 28 mei 1713
Man : Harmen Roelofs afkomstig van Woudsend
Vrouw : Fy Douwes afkomstig van Woudsend
groet, en ik duim dat er geen tegenbewijs opduikt
margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 13 aug 2007 12:37 pm

Hallo Margreet (en anderen)
Weststellingwerf, huwelijken 1754
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 juni 1754 in Wolvega
Man : Gerrit Beerens afkomstig van Wolvega
Vrouw : Geertje Beerens afkomstig van Wolvega

Gestandaardiseerde namen: GERRIT BERENDS en GEERTJE BERENDS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Wolvega Sonnega Nijelamer
Nijeholtwolde 1687-1811
Dat lijkt een vreemd begin, maar nu komt het:
Familienamen 1811

Wennink, Gerrit Berents, Langweer

k. Berend 55, Balk, Johannes 45, Woudsend, Antje 58, Bolsward, Grietje 48, Woudsend, Jantje 40, Rien

kk. (v. Berend) Gerrit 17, Gertje 16, Jantje 6; (v. Johannes) Gerrit 12, Gertje 15, Jantje 15, Reinske 4

Mairie Langweer, fol. 59v
Op de Heide (RK) vinden we dan achtereenvolgens gedoopt:
Antje Gerrits 14 jul 1755, getuige Berent Wennink
Berent Gerrits 7 nov 1757, getuige Dirk Berends
Grietje Gerrits 21 mrt 1760, getuige Teunis ...
Johannes Gerrits 25 apr 1763, getuige Harmen Jans
Margarita Gerrits 9 mrt 1766, getuige Dirk Hendriks
alle vijf met de toevoeging dat de moeder niet katholiek is.
Dan nog gedoopt in Langweer c.a. op 26 mei 1769 Jantje Gerrits.

Dat is me toch allemaal wel wat. Jelle de Jong is in zijn Buwe Wabbaz-verhaal dus wat te snel met het toekennen van de naam Wenning geweest. Voor zijn verhaal is dat niet zo belangrijk, het is maal een heel klein flintertje van het geheel. Maar het heeft ons dus helemaal op het verkeerde been gezet.
Ik heb helaas nu geen tijd om verder te gaan (hoe graag ik dat ook wil, maar er moet ook nog worden gewerkt) maar ik wilde het je toch zo snel mogelijk doorgeven, voordat je van alles in Woudsend en omstreken gaat natrekken vermoedelijk dan zonder resultaat.

Wordt vervolgd, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 13 aug 2007 1:45 pm

Aha, 2 gerrit berends en 2 berend gerrits. Ik had vaag iets gezien, want hij doopt al als Wenning/k- maar ik had hem voor kleinzoon gehouden, niet goed op de jaren gelet.

en het kan niet via geertje berends gegaan zijn, want die krijgt steeds de toevoeging niet rk.

De rest van je verhaal blijft vooralsnog staan, hoor Andries. Het kan nog steeds dat je per ongeluk toch op de goede Eelkje Berends bent uitgekomen van Berend Hendriks.-
die niets te maken heeft en gewoon kan bestaan naast die dubbele Berenden Gerrits.
en die nog steeds van Woudsend naar Balk verhuisd kan zijn.

alleen de curator Wenning is een toevallige geworden, en nu geen familie meer.
Gerrit Berends en Hiltje Jans dopen trouwens hv woudsend, hij dbel 1765.
Van hun rk geloof gevallen? of nog weer anderen?

Dit vervalt:
Uit het huwelijk van Gerrit Berends en Hiltje Jans in ieder geval de zoon Berend Gerrits Wenning die op 6 mei 1793 trouwt te RK Balk met Stientje Lammerts Ottinga van Warns. Hij krijgt andere ouders.

Dit klopt ook nog steeds, alleen het zegt niets meer over voorouders:
Eén van de dochters uit dit huwelijk, Gertje Berends Wenning trouwt later met de oudste zoon van Hidde Jacobs Koornstra en Hielkje Wierds: Jacob Hiddes Koornstra. Daar wil ik maar mee zeggen dat de familie Wenning de familie van Hylkje Wierds kende !

en jijzelf krijgt nieuwe voorouders .... uit Wolvega plots.

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 13 aug 2007 10:12 pm

Hoi Margreet (en anderen).

Jouw beginzin van het laatste antwoord heeft de volgende gedachtengang opgestart. Twee Gerrit Berends en twee Berend Gerrits. De eerste set maakt gebruik van de naam Wenning en is hierboven beschreven.

Van de tweede groep onderstaand verhaaltje als karakterisering:
Te Woudsend cum annexis trouwen op 26 jun 1757 Gerrit Berends en Hiltje Jans, beide van Ypecolsga. Zij is de dochter van Jan Jans en Ymkjen Hoites die, beide van Heeg, trouwen op 21 nov 1723. Daarmee is aangetoond dat er twee personen met de naam Gerrit Berends in dezelfde tijd leven, want het echtpaar Gerrit Berends - Geertje Berends, tot de Wennings behorend, is samen van 1754 tot in elk geval 1769. De Jong (Gen.Jierboekje 1999, blz.73) noemt de Gerrit Berends die met Hiltje Jans trouwt een zoon van Beernt Hendriks en Fy Douwes (trouwen Woudsend 11 sep 1718). Dat zou heel goed kunnen, maar het nageslacht heet niet Wenning, zoals hij stelt
Ook Berend Gerrits Wenning heeft een naamgenoot Berend Gerrits, deze woont te Oudemirdum. Hij is niet helemaal een tijdsgenoot, want hij trouwt reeds, te Oudemirdum, op 17 mei 1772 met Geeltje Arends van Rijs. Hun kinderen worden te Bakhuizen (RK) gedoopt: Gerrit (28 mei 1773), Grietje (24 dec 1774), Gerrit (20 nov 1780), Eefse (?) (6 sep 1783) en Siouckje (14 sep 1787). Het is de vraag van wie deze Berend Gerrits een zoon moet zijn. Als de Gerrit Berends van Hiltje Jans de vader is, dan is deze Gerrit eerder getrouwd geweest.
Ik maak me sterk dat Geeltje Arends een dochter van Arend Rinkes, huisman te Mirns, is. Hij is in 1777 (GAA M4, 4 jun 1777) samen met Berent Gerrits, huisman onder Oudemirdum, en in deze hypothese dus zijn -Arend's- schoonzoon, curator over de nalatenschap van Jacob Egberts, in leven arbeider te Balk. Arend is echter moeilijk te vangen. De quotisatie van 1749 noemt hem niet. Wel is er het echtpaar Arend Rintjes en Grietje Tjommes dat te Bakhuizen (RK) de volgende kinderen laat dopen: Antje (4 sep 1740), Siouk (23 jan 1743), Moens (27 mrt 1745), Reintje (4 sep 1746) en NN (28 sep 1749). Van dit echtpaar is geen huwelijk gevonden. Het is voorbarig de NN van 1749 Geeltje te noemen, maar het is wel een sterk punt dat de eerste dochter uit het huwelijk van Berend en Geeltje de naam Grietje heeft gekregen.

En zo heeft een heleboel zoekwerk aardig wat informatie opgeleverd, maar zweeft Eelk Berends nog steeds zonder (voor)ouders door de lucht. Toch neig ik wel naar een familierelatie met de curatoren van haar kleinkinderen (Arend Rinkes/Rintjes en Berend Gerrits Nietwenning).

Dag, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 13 aug 2007 11:18 pm

Andries, Gerrit Berends en Hiltje Jans krijgen pas in 1775 een Berend.
Wymbritseradeel, dopen, geboortejaar 1775, doopjaar 1775
Dopeling: Berent
Geboren op 25 juli 1775 in Woudsend
Gedoopt op 13 augustus 1775 in Woudsend
Zoon van Gerrit Berends en Hiltje Jans
dat kan dus niet de Oudemirdumer zijn, die al in 1772 trouwde.
En we hoeven ook niet om een eerder huwelijk van Gerrit te gaan zoeken.

Gister zei je: Gerrit, zoon van Berend Hendriks x Fy Douwes 1718
een Eelkje hopelijk een dochter.
wel, dat kan nog steeds. Alles van na zeg 1750 en wie dan wie is verandert met die Wenning-vondst. Maar wat je rond 1720 bedacht had niet.
Het is alleen niet online bevestigd te krijgen, er moet iemand naar het archief.

Ik begrijp hieruit ook dat er in die 1778 nalatenschap enkel Berend Gerrits staat, zonder achternaam.
dat je eerst dacht dat het de Wenning was (uit Balk)
en nu denkt dat het de Oudemirdumer is, want dat er o/Oudemirdum (is niet Balk) bij staat.
Was je het vergeten? elk woord en elke letter is belangrijk!!!!!! :)

groet margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 14 aug 2007 12:22 am

Margreet,

prachtig denkwerk wederom. Gerrit Berends en Hiltje Jans blijven gewoon in de buurt van Woudsend (of in Woudsend) en laten in de periode 1770-1775 drie kinderen hervormd dopen, waaronder een Berend. Waarschijnlijk hebben ze wel eerst ergens anders gezeten: ze trouwen al in 1757 ! Dat is toch heel opmerkelijk. Bravo - ik was weer een karrevracht (is dat tegenwoordig karrenvracht?) tijd gaan verknoeien om te zien wat déze Gerrit Berends eerder had uitgevreten, daar heb je me mooi voor behoed.
Dus hebben we nu 3 maal Berend Gerrits. Een Wenning-telg, een jonkie uit 1775, en degene waar het volgens mij om draait: de echtgenoot van Geeltje Arends.

En inderdaad, de curator uit 1778 heet alleen Berend Gerrits. Ik was er in eerste instantie van uitgegaan dat die familienaam Wenning pas vanaf 1811 wordt gevoerd. Maar hij is er dus al in 1755 ! En ik heb inderdaad al helemaal afgezworen dat er een Wenning bij dit stuk van de historie betrokken is. Allemaal toeval - tenzij die drie Berends toch nog ergens verwant zijn.

Ik begin er nu echt aardigheid in te krijgen. Ik ben ook nieuwsgierig waar Gerrit en Hiltje de eerste 13 jaar van hun huwelijk hebben gezeten. Een goed moment om af te sluiten.

Groeten Andries.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 14 aug 2007 12:37 am

Ah, ik zie het al: van 1758 tot 1767 nog vijf kinderen, waaronder een Eelkje !

Andries

Plaats reactie