RK gemeente Balk/de Heide: Geeske Eiberts

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Andries,

Voorlopig vind ik, begonnen met [harmen willems], enkel Harmen en Jan Stehnbergen.
Overlijdensakte Gaasterland, 1827
Aangiftedatum 1 december 1827, blad nr. 55 (suppl. nr. 1-27)
Harmen Willems Stehnbergen, overleden 30 november 1827
Oud 60 jaar, gehuwd
Overlijdensakte Gaasterland, 1823
Aangiftedatum 26 januari 1823, blad nr. 7
Jan Willems Stehnbergen, overleden 25 januari 1823
Oud 57 jaar, ongehuwd
Leefijden kloppen, maar ik weet niet of we die al onderdak hadden. Of dat ik dan in de war ben met de andere Geertje Harmens. Of jij .... Of dat iedereen daar gewoon Steenbergen heet ...

Harmen was 60 en gehuwd, huwelijk niet voor 1811 te vinden, duzzz:
Huwelijksakte Gaasterland, 1817
Man : Harmen Willems Stehnbergen, oud 50 jaar, geboren te Wijckel
Ouders: Willem Jans Stehnbergen en Gettie Harmens
Vrouw : Phem Harmens Bosman, oud 36 jaar, geboren te Harich
Ouders: Harmen Aukes Bosman en Zwaantie Hendriks Damhuis
Datum : 17 december 1817, akte nr. 16

Opm. : Bruid ondertekent met "Fim"
Dat is al heel mooi, dat de oudernamen kloppen. Nu nog de goeie geertje...
Willem krijgt 2 zonen, 1818 en 1823 - klopt je kleinkinderen-telling dan?

Als dit ze niet zijn, dan weet ik het niet, hoor. Dan zijn ze zonder patroniem overleden, en mag je alle jan-nen langs. En de andere namen......
Dus ik hoop maar erg hard dat dit ze wel zijn.

groet margreet
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Ha die Margreet,

Ik dacht eerst deze Steenbergen horen er niet bij. Toen legde ik de twee gezinnen eens naast elkaar:
Gezin I. Willem Jans Steenbergen x Geertje Harmens-A: Drie dopen RK Balk: Harmen (4 jun 1767), Eese (30 aug 1769) en Willem (4 jan 1771)
Bovendien een weeszaak (een redelijk aantal antwoorden geleden):
Belangrijkste vondst een acte in GAA N6 (tegenwoordig nr.80) van 13 apr 1772. Het gaat om de boedel van Willem Jans Steenbergen. Deze is tweemaal getrouwd geweest. Bij de eerste vrouw, Aaltie Lammerts, geen (overlevende) kinderen. Haar erfgenamen zijn haar kleinkinderen, de minderjarige Johannes Lammerts en de meerderjarige Reinou Lammerts, kinderen van wijlen Lammert Harmens. Voor Johannes treden als curatoren op Harmen Harmens Steenbergen te Harich en Johannes Boues te Wyckel. Bij de tweede vrouw, Geertie Harmens, vier minderjarige kinderen, voor wie zij als moeder en wettige voogdes optreedt
Het vierde kind, gedoopt voor het begin van het doopboek RK Balk is natuurlijk Jan Willems Steenbergen !

Gezin II. Willem Jans x Gertsje Harmens-B xx Lubbert Jans. Uit de autorisatie vier niet gedoopt gevonden kinderen:
Gaasterland C26, folio 183 vso, 5 dec 1774. Autorisatie van Arjen Harmens te Sloten en Nanne Lucas te Wijckel tot curatoren over Jan (9), Harmen (7), Yke (5) en Willem (3 jaar), kinderen van wijlen Willem Jans te Wyckel bij Geertie Harmens. Zij hertrouwt thans Lubbert Jans

Berekende geboortejaren: 1765, 1767, 1769 en 1771 !

Hoe heb ik me zo kunnen laten misleiden door het feit dat Eese in een andere akte Yke wordt genoemd !!! Er is gewoon maar één Geertje Harmens, net zoals ik aanvankelijk dacht. En ik vind het ook nog een interessante Geertje, doordat ze een herbergiersdochter is met intrigerende ouders: Harmen Jans de Ruiter, herbergier in de voorloper van Hotel Jans te Rijs (zullen we maar zeggen) en Harmke Lucas.

En door jouw antwoord viel het muntje bij mij opeens weer.

Groet, Andries.
Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Steenbergen.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Andries en Margreet,

Wat aanvullingen op het laatste overzicht van Andries:

I-1 Maria Harmens de Ruiter is geboren te Rijs, zij wordt gedoopt als Marijke, doopgetuigen zijn Reindert (geen patronym) en Albertje Berends;
I-2 Gertsjen Harmens de Ruiter: de pastoor is vergeten de naam van de peter in te vullen, er staat patr. en dan houdt het op.
II- 2, 3 en 4 zijn blijkens de doopklapper allen geboren te Wyckel.

De groetenis,
Sible.
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo Margreet, Sible en anderen.

De Geertje Harmens-boekhouding klopt nu hoor.
Vijf overlevende kinderen: uit het eerste huwelijk drie, te weten Jan, Harmen en Eese -alle drie Steenbergen of Stehnbergen; uit het tweede huwelijk twee: Jan en Marijke. Jan noemt zich "de Jong" en Marijke "van der Pot". Dat deze tweede zich niet als een "de Wilde" door het leven worstelen wekt wel enige bevreemding, want die naam wordt uitzonderlijk algemeen door vaders familie aangenomen. Maar misschien was er binnen de familie wel wat onenigheid (gevoed door het geloof bijvoorbeeld -ja ja: het Lubbert-Geertje huwelijk was een gemengd huwelijk !) En daar komt nog bij dat ik Lubberts overlijden vóór 1806 durf te stellen, maar mogelijk stierf hij al veel eerder, de periode 1779-1806 tot nader order.
Acht kleinkinderen zal dan ook kloppen. Van Harmen ééntje (tweede na grootmoeders dood, pas in 1823). Eese heeft met Jochem Loofs Roodklif in 1811 vier kinderen van die naam. Dat zijn de "voor"kleinkinderen: vijf stuks.
De "na"kleinkinderen. Jan Lubberts trouwt met een Baukje Fongers (haar afkomst is nog niet gevonden). In 1811 is er een kind Gettje en in 1812 volgt er nog een Pieter: twee dus. Marijke Lubberts die Epke Rimmers Kloosterman trouwt in 1810 en de Burgerlijke Stand meldt drie kinderen: de tweeling Lubbert en Riemer, beide overleden, en Geertje, van 1817.
In totaal drie, wat een "grand total"van acht maakt. Mooi zo.

Sible bedankt voor de doopgetuigen. Die komen hopelijk goed van pas bij het speuren naar Harmen Jans de Ruiter en Harmke Lucas. Daar ga ik me nu maar eens op richten. Huwelijk in 1737, dus ze lopen uit de doopboeken van Bakhuizen. Nou ja, maar eens zien. Lucas is in ieder geval een naam die wat houvast kan bieden.

Groeten, Andries
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo,

Nog even over de doopgetuige die Reindert wordt genoemd. Ik vind het volgende huwelijk:
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 15 december 1697
Man : Rinnert Nannes afkomstig van Nijemirdum
Vrouw : Brucht Heres afkomstig van Nijemirdum

Gestandaardiseerde namen: RINNERT NANNES en BRUCHTJE HERES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Gaasterland 1664-1700
We hebben in 1774 een Nanne Lucas als voogd over de kinderen van Willem Jans en Geertie Harmens, terwijl Geertjes moeder Harmke Lucas wordt genoemd. Je zou bijna zeggen dat Rinnert Nannes dan een oom van Harmke Lucas is? Haar vader dan misschien een Lucas Nannes, en Nanne Lucas broer, respectievelijk zoon? Nou dat wordt eerst niets. Ik tref geen geschikte Lucas Nannes aan helaas. En de vermeende broer/curator trouwt wel heel laat in deze opzet:
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 mei 1768 in Wyckel
Man : Nanne Lucas afkomstig van Wyckel
Vrouw : Akke Jelles afkomstig van Wyckel

Gestandaardiseerde namen: NANNE LUCAS en AUKJE JELLES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Wijckel 1651-1771
Maar dat kan best wel, hebben we eerder in deze familie al gezien, mogelijk is er een eerder huwelijk dat niet in de boeken staat.

Dit zijn nog maar wat wilde opstartsels, ik hoop er op terug te komen.

Groeten Andries
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Andries, er zijn wel een Lukas Ferdinands, en Ferdinand Lukas. Hv.
Bijvoorbeeld:

Gaasterland, huwelijken 1704
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 1 mei 1704 in Harich
Man : Ferdinand Lucas afkomstig van Harich
Vrouw : Gerbrig Nannis afkomstig van Harich

Gaasterland, dopen, doopjaar 1707
Dopeling: Lucas
Gedoopt op 20 november 1707 in Harich
Zoon van Ferdinand Lucas en niet genoemde moeder

Gaasterland, dopen, doopjaar 1710
Dopeling: Nanne
Gedoopt op 16 maart 1710 in Harich
Kind van Ferdinand Lucas en niet genoemde moeder

Gaasterland, huwelijken 1730
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 5 maart 1730 in Wyckel
Man : Lukas Ferdinants afkomstig van Wyckel
Vrouw : Aebel Annes afkomstig van Wyckel

Gaasterland, huwelijken 1737
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 12 september 1737 in Wyckel
Man : Ferdinand Lucas afkomstig van Wyckel
Vrouw : Jeltje Gosses afkomstig van Wyckel

Gaasterland, huwelijken 1742
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 20 mei 1742 in Wyckel
Man : Nanne Ferdinands afkomstig van Balk
Vrouw : Antje Martens afkomstig van Hallum

1749:
Lucas Staten in Balk, winkelier, 2vw 1 knd/
Fernant Lucas - Nijemirdum - 4 vw
Lucas Fernants weduwe in Wyckel - 5 vw 3 k.
Pyter Luukes - Sondel - 2vw 2 k

Nanne Fernants - Wijckel - 3 vw 4 k
Willem Fernants - Oudemirdum - 2 vw 2 k

groet margreet
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Aha, wil je zeggen Ferdinand is posh voor Nanne? Dat zou wel iets kunnen verklaren. Ik heb namelijk dit in mijn bestand - lang geleden uitgezocht, de namen kwamen me al zo bekend voor -:
I Ferdinand Lucas.
Hij is getrouwd te Harich op 1 mei 1704 (1) met Gerbrig Nannes.
Uit dit huwelijk:

1 Aeth Ferdinands, gedoopt te Harich op 18 januari 1705.
Zij is in ondertrouw gegaan te Wijckel op 28 februari 1723 met Jurjen Aents, afkomstig uit Kolderwolde.
2 Lucas Ferdinants, gedoopt te Harich op 20 november 1707, volgt onder II-a.
3 Nanne Ferdinands, gedoopt te Harich op 16 maart 1710, volgt onder II-b.

Hij is getrouwd rond 1717 (2) met Lutske Minnes.
Uit dit huwelijk:

4 Minne Ferdinands, gedoopt te Harich op 4 september 1718.
5 Willem Ferdinands, gedoopt te Wijckel op 12 oktober 1721, volgt onder II-c.

Hij is getrouwd te Wijckel op 12 september 1737 (3) met Jeltje Gosses.

II-a Lucas Ferdinants, boer, gedoopt te Harich op 20 november 1707, wonende te Wijckel, overleden voor 31 augustus 1747, hoogstens 39 jaar oud, zoon van Ferdinand Lucas (I) en Gerbrig Nannes.
Hij is getrouwd te Wijckel op 5 maart 1730 met Ebel Anes, gedoopt te Wijckel op 15 juli 1708, dochter van Ane Feddes (boer) en Rins Annes.
Uit dit huwelijk:

1 Reinsk Lucas, gedoopt te Wijckel op 21 juli 1731.
2 Rins Lucas, gedoopt te Wijckel op 19 oktober 1732, wonende te Mirns, overleden na 1811, minstens 79 jaar oud.
3 Aenne Lucas, gedoopt te Wijckel op 2 maart 1735.
4 Gerben Lucas, gedoopt te Koudum op 27 april 1738. Hij is getrouwd te Wijckel op 15 augustus 1762 (1) met Bruinsje Egges.Hij is getrouwd te Wijckel op 23 juli 1775 (2) met Johanneske Hendriks.
5 Ferdinand Lucas, gedoopt te Wijckel op 13 december 1739.
6 Nanne Lucas, geboren rond 1742 (?). Hij is getrouwd te Wijckel op 29 mei 1768 met Akke Jelles, overleden te Wijckel tussen 15 december 1781 en 30 december 1781.
7 Eelk Lucas, gedoopt te Wijckel op 11 februari 1744.
8 Eelk Lucas, gedoopt te Wijckel op 9 januari 1746.

II-b Nanne Ferdinands, boer, gedoopt te Harich op 16 maart 1710, wonende te Wijckel, zoon van Ferdinand Lucas (I) en Gerbrig Nannes.
Hij is getrouwd te Wijckel op 20 mei 1742 met Antje Martens, afkomstig uit Hallum.
Uit dit huwelijk:
1 Aat Nannes, gedoopt te Wijckel op 30 januari 1746.
2 Ferdinand Nannes, gedoopt te Wijckel op 8 september 1748.
3 Marten Nannes, gedoopt te Wijckel op 2 augustus 1750.
4 Wybe Nannes, gedoopt te Wijckel op 2 februari 1755.
5 Sybren Nannes, gedoopt te Wijckel op 22 oktober 1758.

II-c Willem Ferdinands, gedoopt te Wijckel op 12 oktober 1721, overleden na 1772, minstens 51 jaar oud, zoon van Ferdinand Lucas (I) en Lutske Minnes.
Hij is getrouwd te Harich op 20 mei 1747 met Luts Nolles, afkomstig uit Harich, gedoopt aldaar op 14 november 1717, overleden na 1772, minstens 55 jaar oud, dochter van Nolle Gerbens en Fopje Rieuwerts.
Uit dit huwelijk:
1 Ferdinand Willems de Vries, gedoopt te Harich op 25 februari 1748, overleden te Balk op 27 januari 1815, 66 jaar oud. Hij is getrouwd te Harich op 31 januari 1773 met Truike Meinses, overleden te Balk op 17 juni 1823.
Ik heb II-a kind 6 nooit gedoopt kunnen vinden. Maar dat zou dan gewoon kind 5, Ferdinand Lucas zijn, en kind 6 vervalt dan. Allemaal wel opmerkelijk want Ebel Anes, met wie Lucas Ferdinants trouwt in 1730 is een halfzuster van de "De Wilde"-familie, waartoe Lubbert Jans, zoon van Jan Anes (die halfbroer van Ebel is dus) ook behoort. (NB. Lubbert Jans, de tweede man van Geertje Harmens).

Groeten, Andries
Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Steenbergen.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Andries,

Even een kleine correctie. Willem Willems Steenbergen is niet gedoopt op 4 januari 1771 maar op 4 januari 1772.

De groetenis,
Sible.
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo Sible,

Je hebt gelijk, slordigheidje van mij. Dat maakt hem op 5 dec 1774 bijna drie jaar oud, dus het klopt dan nog steeds.

Groeten Andries
Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Steenbergen.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Andries,

Ik heb problemen met het volgende citaat:
"Belangrijkste vondst een acte in GAA N6 (tegenwoordig nr.80) van 13 apr 1772. Het gaat om de boedel van Willem Jans Steenbergen. Deze is tweemaal getrouwd geweest. Bij de eerste vrouw, Aaltie Lammerts, geen (overlevende) kinderen. Haar erfgenamen zijn haar kleinkinderen, de minderjarige Johannes Lammerts en de meerderjarige Reinou Lammerts, kinderen van wijlen Lammert Harmens. Voor Johannes treden als curatoren op Harmen Harmens Steenbergen te Harich en Johannes Boues te Wyckel. Bij de tweede vrouw, Geertie Harmens, vier minderjarige kinderen, voor wie zij als moeder en wettige voogdes optreedt"

Je spreekt van "haar erfgenamen zijn haar kleinkinderen", bedoel je hiermee: Willem Jans Steenbergen zijn erfgenamen zijn, naast de kinderen uit zijn tweede huwelijk met Geertje Harmens, Reinou en Harmen Harmens Steenbergen, kinderen van zijn vooroverleden zoon Lammert (die dan Lammert Willems moet heten en niet Lammert Harmens), uit zijn eerste huwelijk met Aaltje Lammerts.

Ik kan maar een huwelijk Willem Jans en Aaltje Lammerts vinden en wel in 1732 in Gaasterland. Zoon Lammert zou dan geboren moeten zijn in 1732 of 1733, maar dan kan Lammerts dochter Reinou in 1772 niet meerderjarig zijn geweest, want zij moet dan voor 13 april 1747 geboren zijn. Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat zoon Lammert al op vijftienjarige leeftijd een dochter heeft gekregen. Zij kan natuurlijk later geboren zijn, maar dan zou ze in 1772 gehuwd geweest moeten zijn en dan zou haar echtgenoot vermeld moeten zijn, omdat zij alsdan handelingsonbekwaam zou zijn geweest. Het huwelijk van 1732 kan natuurlijk ook fout zijn.

De groetenis,
Sible.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Sible, ik had het gelezen dat Aaltje op haar beurt ook eerder gehuwd was
eerst met een Harmen, waarbij een zoon Lammert
en daarna met Willem Jans

Ze kan dan eigen kinderen en kleinkinderen hebben, los van Willem Jans, waar de leeftijden van kloppen.

dit is het enige:
Gaasterland, huwelijken 1707
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 29 mei 1707 in Wyckel
Man : Harmen Jansen afkomstig van Wyckel
Vrouw : Aaltie Lamberts afkomstig van Wyckel

zodat de geen (overlevende) kinderen beter gewoon geen kinderen kan heten, daar Aaltje toen misschien al te oud was, vanaf 1732.

groet margreet
Sible Hettinga
Berichten: 226
Lid geworden op: zondag 22 jan 2006 4:17 pm
Locatie: Harlingen

Aaltje Lammerts.

Bericht door Sible Hettinga »

Beste Margreet,

Het kan natuurlijk heel goed zijn dat Aaltje Lammerts eerder gehuwd is geweest en dat zij uit dat huwelijk afstammelingen had, maar die hebben dan niets te maken met de nalatenschap van Willem Jans, tenzij het gemeenschappelijk bezit van Willem Jans en Aaltje Lammerts na haar overlijden onverdeeld is gebleven. Maar dat was volgens mij niet te doen gebruikelijk, zo er trouwens al bezit was.

We moeten de reactie van Andries maar even afwachten.

De groetenis,
Sible.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo Sible,

Dat vond ik inderdaad ook vreemd, dat haar erven worden genoemd in zijn
boedel. Tenzij Andries in 1 moeite door even-wat-op-doorgezochts erbij oplepelt. Wat ik al steeds zou vragen, dus het is maar goed dat je erover begint.

groet margreet
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Beste Margreet en Sible.

Ik zal proberen in een paar zinnen weer te geven hoe ik denk dat het zit.
Eerst de feiten uit deels DTB en deels Nedergerechtsbestanden.
Harmen Jans Steenbergen. Trouwt als Harmen Jans, te Wijckel op 29 mei 1707 met Aaltje Lammerts. Harmen koopt in 1707 (GAA S11, 6 jul 1707) de zathe Steenbergen te Wijckel. Vanaf die tijd gebruikt hij wel eens de naam Steenbergen als familienaam (bijvoorbeeld in 1722: GAA S11, folio 413). Uit het huwelijk van Harmen en Aaltje in ieder geval de zoon Lammert. Lammert Harmens trouwt drie maal: in 1731 met Geertie Hendrix van Ruigahuizen, in 1743 met Antje Hanses van Ruigahuizen, en tenslotte in 1751 met Antie Jans van Ruigahuizen.
Aaltje Lammerts zal eerder getrouwd zijn geweest met Rinke Heeres van Wijckel (Wijckel 21 mrt 1704) en is beslist later getrouwd met Willem Jans Steenbergen (in 1738 meier van de zate van die naam, op dat moment al uit de familie vervreemd). Dit huwelijk voor het Gerecht van Gaasterland op 12 jul 1732. Als zij in 1704 18 jaar was, is zij in 1732 rond de 46 jaar. Dus zo goed als zeker geen kinderen van Willem x Aaltje.

Met al dat hertrouwen zal er heel wat aan weeszaken geregeld zijn. Het vervelende is echter dat er bijna niets uit de 18e eeuw bewaard is in Gaasterland. Ik heb N6 helemaal doorgenomen (nu nr.80). Diezelfde dag ook hypotheekboek Y11, en daar komt die acte uit die Sible citeert (heb ik dus niet goed benoemd). Ik heb het er nog even bij gepakt, en er wordt daar een scheiding van Aaltie Lammerts erven aangehaald dd. 22 okt 1764. Rond die tijd zal ze zijn overleden, want Willem Jans hertrouwt op 23 jun 1765 met Geertje Harmens, die thans met de naam de Ruiter getooid gaat.

Inmiddels ga ik er van uit dat uit het huwelijk van Harmen Jans Steenbergen met Aaltje Lammerts ook de zonen Gerrit Harmens en Harmen Harmens stammen. Aaltje zou immers een dochter van Lammert Gerrits kunnen zijn, daar is de naam Gerrit dan van afkomstig. Ook noemt zijn (tot nu toe) enige bekende kind, Berend Gerrits, zich Steenbergen, net als zijn kinderen dat doen. Bij Harmen Harmens is dat net zo, en bovendien komt bij zijn kinderen de naam Aaltje terug.

Wat ik nog kan doen is bij een volgend Tresoar-bezoek de acte uit Y11 nog eens wat uitgebreider bestuderen. Voor het Steenbergen-verhaal kan hij tamelijk belangrijk zijn. Op het moment dat ik hem bekeek was ik nog vooral op Eelk Berends gespitst, maar ondertussen probeer ik tevens de Steenbergen-genealogie te componeren.

Truste, Andries
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Andries, ik struikel hier in jierboekje 1999 op blz 55 over Gerrit Teunis Blom, x 1715 van Wyckel. Zoon van Teunis Ebberts Blom, en Neeltje Jacobs, 'in de Sandmeer te Wyckel'.

Ebbert lijkt veel op Eybert, toch? en Wyckel ligt bij Balk.
In de dtb enkel een Teunis Elberts , die dan wellicht hertrouwde:
Gaasterland, huwelijken 1710
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 19 oktober 1710 in Wyckel
Man : Teunis Elberts
Vrouw : Foek Johannis afkomstig van Wyckel
Ook gestandariseerd tot Elbert - geen dopen gevonden, wat pleit voor Rk.
Een Jan Theunissen Blom trouwt er met iemand van Tjerkgaast, dat ligt al mooi in de buurt van je latere mensjes.
Wouldn't it be nice als er een Eybert Teunis is geweest, die met jouw Eelkje Berends trouwde? In een boek wat weg is.

Keep my fingers crossed dat er meer te vinden is,
groet margreet
Plaats reactie