voor liefhebbers van oude grafstenen in kerken in Friesland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

voor liefhebbers van oude grafstenen in kerken in Friesland

Bericht door hesseldewalle » vrijdag 13 jul 2007 11:44 am

L.S.

Morgen zijn een groot aantal kerken open in Friesland. Voor liefhebbers van oude grafstenen een uitgelezen kans.

Welke kerken open zijn is te vinden op

http://www.tsjerkepaad.nl

Groet

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

voor liefhebbers van oude grafstenen in kerken in Friesland

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 13 jul 2007 12:46 pm

Hoi Hessel e.a.,

misschien is het handig om nog even te vermelden dat de kerken geopend zijn van 13.30 tot 17.30 uur. En de periode van de zaterdagse openstelling duurt nog tot 9 september.

Ook andere zaken dan oude grafstenen kunnen natuurlijk de reden zijn om eens een kerk te bezoeken. :)

Groetjes en misschien tot morgen,

Maikel.

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

grafstenen

Bericht door hesseldewalle » vrijdag 13 jul 2007 1:01 pm

Ha Maikel,

Ja, er zijn diverse redenen om die kerken te bezoeken, maar het gekke is dat ik nou juist om mijn knieën ga om de teksten van grafstenen te ontcijferen :D

Groet

Hessel

P.S.

Ik moet nog wel een berichie sturen anders blijf ik op 13 berichten staan op vrijdag de 13de.
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

grafstenen

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 13 jul 2007 1:20 pm

Hoi Hessel,

ook het op je knieën gaan kan in de kerk om verschillende redenen !

Enne, 07-07-07 was voor mij een rampdag:

Het tresoar forum was weer eens onbereikbaar maar toen het weer bereikbaar was kreeg ik te maken met een kleine blikseminslag zodat ik geen toegang meer kon maken met het weer bereikbare forum. :shock:

Wat de dag goed maakte was een nog aanwezige laptop en natuurlijk een ontmoeting met jou. :D

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad 2007

Bericht door Maikel Galama » maandag 23 jul 2007 1:47 pm

Hoi allemaal,

ik zou het leuk vinden iets te horen over de ervaringen van de lezers van dit forum mbt de diverse Tsjerkepaadroutes.

Welke kerken springen er uit vanwege hun historisch erfgoed of vanwege aktiviteiten die ze organiseren ?
Welke kerk moeten we absoluut bezoeken ?

Enkele ervaringen van mijzelf op afgelopen zaterdag:

Ik heb de Turfroute gedaan en in de eerste kerk die ik bezocht (Hemrik) kreeg ik een heerlijk kopje (biologische) koffie aangeboden, er waren echter geen grafzerken in de kerk. Datzelfde gold voor de RK kerk in Gorredijk maar dat was ook geen wonder want de kerk was van 1957. Hier waren wel mooie kazuifels en beelden te zien.

In Lippenhuizen waren 5 goed leesbare grafstenen en 2 borden met daarop de predikanten die daar hadden gediend. In Beetsterzwaag waren 2 zeer moeilijk leesbare grafstenen van de familie Fockens-Teijen (gelukkig kunnen we de tekst binnenkort in Hessels boek lezen) en 2 mooie onlangs door Terluin geschilderde wapenborden.

De mensen van Beetsterzwaag verwezen me nog door naar Olterterp vanwege de heel erg mooie stenen die daar nog zouden liggen, maar helaas, een bruiloft zorgde voor een dichte deur -voor mij althans. Op de website -en ook in het boekje- was het goed aangegeven maar in mijn jeugdig enthusiasme had ik daar even niet naar gekeken.
Wat ik wel vervelend vond was de dichte kerk in Kortehemmen, temeer daar ik een tijdje had moeten zoeken om de kerk te vinden. Op hetzelfde moment stonden nog enkele andere bezoekers voor de dichte deur. Volgens zowel de site als het boekje had de kerk open moeten zijn !

Samenvattend, het was een leerzame tocht met iets te weinig konkreet resultaat maar een volgende route kan meer geluk brengen. De openingstijden - van 13.30 tot 17.00 uur - heb ik als te kort ervaren, 4 kerken op één middag. Ik was nu met de auto maar zou liever op de fiets gaan, vanwege die korte openingstijd is dat echter niet handig. Mensen die van ver komen zijn met langere openingstijden gebaat, lijkt mij. Het vinden van vrijwilligers voor die langere openingstijden schijnt het probleem te zijn.

En tot slot, het aantal bezoekers is nu nog matig, per kerk komen er ongeveer 20 mensen op een middag.

Groetjes, Maikel.

Attie
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 8 dec 2005 2:07 pm
Locatie: Menaldumadeel

Re: Tsjerkepaad 2007

Bericht door Attie » maandag 23 jul 2007 5:26 pm

Grafschriften van Achtkarspelen, Het Bildt, Leeuwarden, Menaldumadeel en Vlieland staan op de site
http://www.fa.knaw.nl/fa/3fakgroepen-en ... iften-rige

vr.gr. Attie

Gebruikersavatar
Admin
Site Admin
Berichten: 419
Lid geworden op: maandag 28 nov 2005 1:27 pm
Contacteer:

Bericht door Admin » woensdag 25 jul 2007 8:38 am

Voor alle liefhebbers van oude kerken, met of zonder grafstenen: bij de NHL wordt gewerkt aan een systeem waarbij Friese kerken toegankelijk worden door middel van een via SMS toegestuurde code. Op ieder moment van de dag en van de week kun je dan je eigen kerkenpad plannen. Of er een kopje biologische koffie bij geschonken wordt weet ik niet....

Zie: http://nhl01.gmt.nl/nhl_nl/kenniscentru ... e-tsjerke/
webmaster Tresoar

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad 2007

Bericht door Maikel Galama » woensdag 25 jul 2007 8:11 pm

Hoi Andrys,

jaren geleden heb ik ooit eens -vanuit een principe- besloten géén mobieltje aan te schaffen. Langzaam maar zeker dringt het tot me door dat er wel eens een moment kan komen dat ik die mooie principes overboord moet gooien.

Op de Grote Markt in Groningen een camera, tja, het is de gewoonste zaak van de wereld geworden, maar camera toezicht in kerken ?

It moat net mâlder wurde. :)

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad 2007

Bericht door Maikel Galama » zondag 29 jul 2007 5:31 pm

Hoi allemaal,

gisteren heb ik de route door het Bildt gedaan, en jawel hoor, de eerste kerk die ik bezocht was de Julianakerk in Oudebildtzijl, volgens het programmaboekje en de website aan de van Albadaweg nr. 61 gelegen, maar mooi niet -er is iedere keer wel een storende fout- daar was een niet geopende gereformeerde kerk, de Julianakerk bleek aan de ds. Schuilingsstraat te staan. Een heel mooie kerkje, echter zonder grafstenen of andere genealogische wetenswaardigheden.

In Vrouwenparochie waren die er wel, zowel buiten als binnen. Een grijze loper werd zelfs opgerold om de grafstenen die eronder lagen te kunnen fotograferen. Er lag zelfs een steen van iemand die naar ik meen in 1868 is overleden terwijl rond 1828 toch de laatste personen in de kerk begraven mochten worden. Deze steen zal tijdens een restauratie wel van buiten zijn gekomen en er mooi tussengepast hebben.

Sint Annaparochie is bekend vanwege het huwelijk van Rembrand en Saskia in 1634, een gedenkteken bij de grafkelder van de grietman Willem van Haren is voor de genealoog interessant. Voor mensen die van mooi houtsnijwerk houden en andere uitingen van rijkdom is deze 8 zijdige kerk een juweeltje. Naast de kerk waren enkele vrijwel niet te lezen grafstenen, o.a. van de familie Wassenaar. Een kwastje verf zouden deze stenen weer leesbaar kunnen maken voor het grote publiek.

Hetzelfde geldt voor de grafstenen die bij de kerk in Sint Jacobiparochie lagen. Deze stenen verdienen beter, temeer daar ze aan het begin liggen van de pelgrimsroute naar Santiago de Compostela. De kerk zelf heeft geen grafzerken en is momenteel als culturel centrum in gebruik.

De Meinardikerk in Minnertsga is in 1947 door een felle brand vrijwel geheel verloren gegaan. De huidige kerk dateert van 1955 maar heeft op mij nog wel indruk gemaakt, vooral de grafzerken die afkomstig waren zowel uit de verloren gegane kerk van Minnertsga als de afgebroken Galileërkerk van Leeuwarden. (o.a. Hobbe Hermana †1521)

Na deze 5 kerken bezocht te hebben was er nog een uurtje over en heb ik mijn reis over laten gaan op een andere route, de zgn. Noard Westergoaroute en heb ik de protestantse kerk van Dronrijp bezocht. Een kerk met een veertigtal grafzerken van o.a. de familie Glins, van Grovestins en Ockinga.

Veel van de grafzerken die ik deze dag ben tegengekomen staan beschreven in de boeken Grafschriften tussen Flie en Lauwers (Menadumadeel deel 4 en Het Bildt deel 2), deze boeken staan ook op internet zoals Attie reeds eerder aangaf. Het adres:

http://www.fa.knaw.nl/fa/3fakgroepen-en ... iften-rige

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

zerken uit de Galileërkerk

Bericht door Margreet Huisman » maandag 30 jul 2007 11:06 am

Zijn dat dezen, Maikel - daar in Minnertsga?
http://home.wanadoo.nl/m.bourgonjen/Gal ... onides.htm

groet margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

zerken uit de Galileërkerk

Bericht door Maikel Galama » maandag 30 jul 2007 11:51 am

Hoi Margreet,

dat zijn ze inderdaad. Toch begrijp ik je link niet zo goed, die van Attie en mij is toch veel mooier ? Dus nogmaals (deel 3, Leeuwarden Galileërkerk):

http://www.fa.knaw.nl/fa/3fakgroepen-en ... iften-rige

Niet slechts de index maar een volledige beschrijving van de zerken ! Compleet ook met inleiding en verantwoording. In die inleiding staat o.a. dat de Leeuwarder zerken na de 2e wereldoorlog naar Minnertsga zijn vervoerd, nadat men definitief had besloten een nieuwe kerk in de buitenwijk te bouwen ipv herbouw van de Galileërkerk op de oorspronkelijke plaats. Dit besluit zal naar ik aanneem rond 1947 genomen, het jaar waarin de kerk van Minnertsga door brand vrijwel verloren ging.

Of alle grafzerken naar Minnertsga zijn gegaan weet ik niet, ik denk het eigenlijk niet. Misschien weet iemand anders dat. In de Galileërkerk lagen Hettinga stenen die ik in Minnertsga niet heb gezien. Daarnaast denk ik dat het aantal zerken in de Galileërkerk vele malen hoger was dan die in Minnertsga, ik schat het aantal Leeuwarder zerken in Minnertsga op een 30 tal.

Heel misschien liggen er in Minnertsga op een verborgen plaats nog zerken, onder de vloer, je weet maar nooit. Dan is het wel heel goed mogelijk dat alle zerken naar Minnertsga zijn gegaan.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 30 jul 2007 4:10 pm

Ahum, ik had die link nog niet bekeken, Maikel. Dacht dat ik wel wist wat er zou komen, en was tegelijk wat huiverig dat ik er teveel door afgeleid zou worden.
Als je me dus een week niet leest, dan ben ik er niet afgegooid, maar dan vertoef ik daar :)
Wat is er trouwens tegen op een oude link? Hij kwam nu toevallig uit de google met een andere vraag, maar die gebruikte ik vroeger en hij geeft ong. dezelfde info.

Kwam nu hier weer toevallig langs, misschien hebben ze nog een beschrijving in hun archief:

Uit 2004:
Sa'n tweintich tsjerken tusken Sint Nyk en it Reaklif sille dizze simmer alle sneontemiddeis tusken 3 july en 4 septimber de doarren iepenje foar it publyk. De giet om in inisjatyf fan de Fryske Rie fan Tsjerken en de Stifting Alde Fryske Tsjerken.

Oan de iepenstelling is ek in fytstocht of kuiertocht ferbûn ûnder de namme Liembultetocht. En der wurdt in spesjaal gidske útjûn mei in beskriuwing fan de tsjerken.


Ik zocht eigenlijk foto's van de buitenkanten, maar van alle kerken op de stifting site doet er maar 1 mee.

groet margreet
NB. in het artikel zijn ze ondersteboven onder de vloer van Minnertsga gelegd. Of als, want ik heb wat haastig gelezen.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

zerken uit de Galileërkerk

Bericht door Maikel Galama » maandag 30 jul 2007 4:28 pm

Als je me dus een week niet leest, dan ben ik er niet afgegooid, maar dan vertoef ik daar
Tot over een week dan maar, hoewel, het gaat je niet lukken om een week weg te blijven. Wedden ?
Wat is er trouwens tegen op een oude link?
Op een oude link is niets tegen, hoewel, als een nieuwere beter is dan is er wel iets op tegen.
Ik zocht eigenlijk foto's van de buitenkanten, maar van alle kerken op de stifting site doet er maar 1 mee.
Margreet, wedden dat er minstens 100% meer mee doet ? Misschien zelfs wel 1000% . Wil jij dit even checken ? Zijn we je nog een week kwijt.

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Wat die omgekeerde neerlegging van die zerken betreft kon je wel eens gelijk hebben, ik doe er echter geen uitspraak over want ik weet het niet, het is me in ieder geval niet opgevallen.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 30 jul 2007 5:44 pm

st japik verward met oudebildtzijl, maar verder ....

http://www.aldefrysketsjerken.nl/kerken.html

De hele wijde omtrek van Leeuwarden (Swichum, Finkum ed) doen gek geoeg niet mee.

ciao margreet

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Fryske Tsjerken

Bericht door Maikel Galama » maandag 30 jul 2007 5:54 pm

Hoi Margreet,
Ik zocht eigenlijk foto's van de buitenkanten, maar van alle kerken op de stifting site doet er maar 1 mee.
Het spel wordt toch wel eerlijk gespeeld ? De aanvankelijke opmerking ging over héél Friesland !

Noord Friesland is idd slecht vertegenwoordigd.

Groetjes, Maikel.

Plaats reactie