voor liefhebbers van oude grafstenen in kerken in Friesland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Ik speel zo eerlijk als ik maar kan uiteraard:)
Tsjerkepaad is van de stiftung, EN van de Friese Raad van Kerken.
Dat betwist ik niet hoor. en dat het dus om totaal Friesland gaat ook niet.

Ik had er al eerder om gezocht, want er zijn meerdere kerk-sites (dacht ik tenminste) maar de totaal-buitenkanten kan ik steeds niet vinden. Beetje wonderlijk ge-favoriet blijkbaar.
Wel die van de Alde Tsjerken. Maar daar doen er gek genoeg maar heel weinig van mee.

Op de tsjerkepaad-site zelf staan maar een paar foto's. Sjuch, dat leek mij wel een nuttige aanvulling zo'n foto-link hierbij.
Na, zoek jij toch even :) kan ik weer verder lezen ....

ciao margreet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Ik had een helder moment. www.kerken-in-friesland.nl.....
die niet bestaat, zwiepte mij min of meer naar deze:
5 bladzijden - op alfabet

http://www.historischekerken.nl/Friesla ... ina01.html

groet margreet
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Fryske Tsjerken

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,

misschien begreep ik je verkeerd, ik dacht dat je bedoelde dat er in heel Friesland heel weinig kerken met Tsjerkepaad 2007 meededen die in het bezit zijn van de Stichting Alde Fryske Tsjerken. En dat viel wel mee dacht ik.

De foto's van de Tsjerkepaad folder en site komen vnl van de door jou genoemde stichting ''Vom Himmel hoch'' . Als we het toch over kerkelijke sites hebben dan mag die van de Groninger Rijks Universiteit niet ontbreken, die heeft foto's van de buitenkant, de binnenkant en diverse (soms heel erg mooie) bijzonderheden. Type Minnertsga maar eens in, of...........

Het adres: http://kerken.eldoc.ub.rug.nl/

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

wij hebben een vreemd misbegrijpen, want dat bedoelde ik wel.

Ik heb familie in Minnertsga, zo ongeveer naast de kerk wonend - maar ik was nog niet binnen in de kerk geweest. De kerkklok slaat nog de oude boeretijden, van 10 en 3. Was je er wel lang genoeg om dat op te merken :)

groet margreet
Attie
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 8 dec 2005 2:07 pm
Locatie: Menaldumadeel

Bericht door Attie »

Gelezen op de site http://www.st-vitus.nl/geschiedenis.htm

Ook het interieur van de Sint Vituskerk is bijzonder. De beste gelegenheid om de kerk van binnen te bezichtigen is op zondagmorgen. We vieren dan om 9.30 uur de eredienst, waarin u persoonlijk kunt ervaren wat de betekenis is van gebouw en inrichting. Na afloop van de viering zijn er voldoende mensen die uw vragen kunnen beantwoorden en die u alles van dichtbij kunnen laten zien. U bent hartelijk welkom.
Daarnaast zijn er door het jaar heen enkele gelegenheden om de kerk te bezichtigen.

vr.gr. Attie

ps de Sint Vituskerk staat in Stiens.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Dat is mooi nieuws, Attie. Daar wilde ik nog eens heen, mijn voorvader is er predikant geweest, ook in de tweeling van Finkum.
Al die gewone openingstijden van de kerken staan eigenlijk wel in de vrijdagkrant, maar dat vergeet ik dan weer.

Een aantal kerken die nu niet meedoen met het kerkepad is wel gewoon open in de zomer.
De Bonifatiuskerk in Leeuwarden elke woensdag- en zaterdagmiddag.

Swichum en Wirdum zijn geopend Open MonumentenDag 8 september.
http://www.gemeentearchief.nl/?id=951

groet margreet
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Openingstijden Tsjerkepaad 2007

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

ik wil a.s. zaterdag een deel van de Súdwest Fryslân route doen. De route is echter zo groot dat ik nu al weet dat me dat niet tussen 13.30 en 17.30 uur zal lukken.

Vandaar mijn vraag aan alle lezers op dit forum of iemand weet of er ook kerken in de Zuid Westhoek eerder dan 13.30 uur open zijn.

Eigen onderzoek heeft reeds het volgende opgeleverd:

naast de op de website http://www.tsjerkepaad.nl/index.html genoemde bezienswaardigheden zijn er in dit gebied nog een aantal kerken open, te weten Oudega (W), Nijland en Parrega waarvan deze laatste vanaf 12.30 open is.

Een mailtje is inmiddels ook naar de organisatie gestuurd, maar omdat ik niet weet of daar de mailtjes dagelijks bekeken en beantwoord worden heb ik de vraag ook hier gesteld.

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Dat is ook geen route Maikel, dat is gewoon een opsomming van het hele gebied. 32 om precies te zijn. Bekant een kwart Friesland :)
Kun je niet een beetje preciezer zijn, of je naar de uithoek van Gaasterland wilt of meer naar het oosten of in de midden?
Ik weet niet of de kerken/dorpen eigen sites hebben met de openingstijden, maar ik kan ook moeilijk 32 sites langsgaan.
Bel de VVV? of V-s?

groet margreet
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Openingstijden Tsjerkepaad

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margreet,
Kun je niet een beetje preciezer zijn, of je naar de uithoek van Gaasterland wilt of meer naar het oosten of in de midden?
Mijn te volgen route hangt mede af van de openingstijden, m.a.w. als men in Stavoren om 10.00 uur opengaat dan begin ik daar.
ik kan ook moeilijk 32 sites langsgaan.
Inderdaad, niemand vraagt dat, ik zeker niet. Ik koos daarom dit forum en een mailtje naar de organisatie. Mocht géén van deze 2 mogelijkheden konkrete resultaten opleveren dan overleef ik dit probleempje ook wel.

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

hey there maikel en margreet,
long time no speak. 'even' vacantie gevierd..... en sinds gisteren weer achter de pc.
allebei van harte gefeliciteerd met jullie 1000ste bericht! :-)
maikel, als je mij een lijstje doorgeeft met kerken, dan ga ik vandaag wel even aan de tel hangen.
groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Openingstijden Tsjerkepaad

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margo,

dank je wel voor de felicitatie en dank je wel voor je aanbod.

Op dit aanbod kan ik helaas niet ingaan, de kerken staan weliswaar op de internetsite, maar zonder telefoonnummers en soms ook zonder adres. Daarnaast zijn kerken niet zo makkelijk bereikbaar als vroeger.

Maar bovenal wil ik niet dat jij je de hele dag met telefoontjes gaat bezig houden, daarvoor is mijn vraag niet belangrijk genoeg.

Ga maar gezellig verder met je voorouders !

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

maikel, heb net al 2 telefoontjes gepleegd. bleek met dezelfde pastor te zijn: van bakhuizen, balk, sloten en woudsend. hij zit in de auto, dus hij was een beetje moeilijk te verstaan, maar heb wel begrepen dat je ook een afspraak kunt maken om wat eerder een kerk te gaan bezichtigen. laat maar weten wat je wilt....... (evt. telnr doorgeven in je mail?)
en met mijn voorouders ben ik weer druk bezig en heb kort binnenkort weer hulp van jou en margreet nodig, maar wilde ook even van mijn kant jullie/jou hulp aanbieden. dan doe ik ook eens wat.
roetjes,
margo
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Je zou denken dat een aantal eerder open is vanwege het Oogstfeest in Harich, maar ik kan dat niet vinden.
Misschien kun je vast in het klooster van Hemelum terecht .. maar die site werkt zo slecht, dat het niet recht duidelijk is.

Deze was er, en die staat niet eens op de lijst:
Gertrudiskerk te Workum: Bezichtigingstijden:
- april tot en met september maandag tot en met zaterdag 11.00 - 17.00 uur
- oktober dinsdag, donderdag en zaterdag 13.00 - 17.00 uur
- November zaterdag 13.00 - 17.00 uur
Rondleidingen: worden verzorgd door mevrouw T. de Vries, telefoonnummer: 0515 - 54 21 15
ciao margreet
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

tsjerkepaad

Bericht door hesseldewalle »

L.S.

Zelf gisteren de kerken van Tzum en Rauwerd bezocht. Tref toch elke keer wel weer mij onbekende zaken aan.

Zoals gisteren in de kerk van Tzum een memoriesteen afkomstig van de pastorie:

Prima manu instructa fundabat saxa Ioannes Couperus Christi tunc pia iussa sonans D. XVII april MDCLVIII

Groet

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad 2007

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

het is inmiddels een gewoonte van mij geworden om een klein verslagje te doen van mijn ervaringen mbt Tsjerkepaad 2007, die van vorige keer hebben jullie nog te goed. Het worden er nu dus nog 2 verslagen, één van zaterdag 11-08 en eentje van 18-08.

Ik wil graag beginnen met de melding dat de laatste kerk die ik bezocht, de RK kerk van Woudsend, verreweg de allermooiste kerk is die ik tot nu toe heb gezien, en dan te bedenken dat ik mijn eerste 20 levensjaren er vlakbij heb doorgebracht. Nog nooit had ik de kerk van binnen gezien en ook nog nooit had ik gehoord dat de kerk zo mooi is. Maar geloof me, deze kerk heeft géén grafstenen en ondanks dat ben ik ietwat overdonderd. Meer hierover en de reden waarom ik de kerk zo mooi vond kun je op het eind van de volgende bijdrage vinden. Eén reden wil ik hier alvast noemen: er zijn heel veel mooie schilderingen van de in 1797 te Woudsend geboren Otte Ottes de Boer, tot voor kort nog horend bij mijn eigen familie.

Vorige keer heb ik geen verslag gedaan omdat er niet zoveel nieuws op mijn pad kwam, ik kwam veel dingen tegen die ik al eerder had vermeld: gesloten deuren, verkeerde adressen, onduidelijke openingstijden e.d.

Een korte rondgang langs enkele kerken van de Súdwest Fryslân route:

Parrega: géén Tsjerkepaad deelnemer, maar omdat de kerk iets eerder open was dan de deelnemende kerken en er tevens een expositie was heb ik deze kerk als eerste bezocht. Een 20-tal redelijk leesbare grafzerken heb ik op de foto gezet, daarnaast kreeg ik veel achtergrondinformatie van een aanwezige vrijwilliger.

It Heidenskip: een klein knus kerkje van 1860 maar genealogisch gezien van geringe waarde. Misschien nog wel het meest bekend omdat Freek de Jonge zijn vader er predikant is geweest.

Molkwerum: er waren voorzover ik me herinner geen grafzerken, wel een predikantenlijst die enkele jaren geleden is gemaakt. Hier viel me, omhoogkijkend, voor het eerst op dat met name in het merengebied veel zolderingen blauw geschilderd zijn, iets wat me in andere gebieden niet was opgevallen. Weet iemand de reden daarvoor ? Hemelse kleur of een natuurlijke manier om vliegen te weren ? Of een andere reden ? Een beklimming van de toren rondde het bezoek aan deze kerk af.

Warns: In de doopsgezinde kerk een portret van Menno Simons, in de school er vlakbij waren opnamen gemaakt voor de film ''Soldaat van Oranje''. In de PKN kerk géén grafzerken, wel een predikantenlijst en enkele fraai gerestaureerde herinneringsstenen aan de buitenkant. De Sint Janskapel was helaas gesloten, hij was in 1947 ontworpen door de architect Arjen Witteveen (e.v. Johanna Ida Hettinga) ivm de vele Limburgse evacués.

Stavoren: de doopsgezinde kerk was deze zaterdag gesloten en de PKN Kerk had diverse grafzerken maar helaas, er waren banken overheen gezet. Er was geen enkele steen ''leesbaar'' te fotograferen, ik moest het ook hier doen met slechts een predikantenlijst. De kerk van Hemelum was om 5 uur reeds gesloten.

Samengevat: een zestal kerken op één middag, hetzelfde beeld als vorige keren. Het was echter een prachtige dag en een etentje in de buitenlucht op een terrasje in Sloten was een goede afsluiting van deze dag.

En dit is ook een mooie afsluiting van dit bericht, als er niets tussen komt volgt morgen deel 2.

Groetjes, Maikel.
Plaats reactie