voor liefhebbers van oude grafstenen in kerken in Friesland

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

de Huizense zoekmethode
I know I'm blond.....
zou het graag willen weten, is dit een geintje van jullie????
en zou ik dan ook mogen weten waarom?
want ik begin er echt bijna wat achter te zoeken.... :evil: :roll: :wink:
groetjes,
margo
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Margo,

ik weet ook niet wat de Huizense methode betekend maar zoals je weet, ik pas mij makkelijk aan. :)
Ik zou vanavond niet meer bellen, zoiets doe je niet als je die mensen niet kent.

Maar jij bent anders, dus.............
Kijk maar.
In ieder geval fijne dagen toegewenst in het bêste lân fan ´e ierde.
Doe de groetjes aan Jelle.
Van DE ?

Groetjes, Maikel
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

yes van DE DE
het was nog voor tienen, maar ik doelde meer op zondag :wink:
en ik weet zeker dat ik ga genieten in het beste land van de aarde :D
groetjes,
margo
p.s. ik geef jouw groetjes door.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allen,

Ik heb zaterdag het rijtje Leeuwarderadeel gedaan, de cursieven zijn van de Stichting.
http://www.aldefrysketsjerken.nl/kerken.html
Jelsum - Cornjum - Britsum - Stiens - Finkum - Hijum (ca. 16 km voor wie het wil fietsen).
Slechts open 12 juli, 9 aug en 13 sept. 13.30-1700 - met wisselende activiteiten.
De meesten hebben wel een bordje naast de deur waar je de sleutel kunt halen.

Op Cornjum na, die bovenop de oude resten is gebouwd, allen uit de 12e-13e eeuw. Een heel mooi ensemble zo, in tufsteen, kloostermoppen of baksteen, met en zonder zadeldak, en elke kerk in een andere oudhollandse kleur geschilderd.
In Jelsum was als voorbeeld nu de avondmaalstafel gedekt, Britsum heeft nog fresco's, Stiens is heel groot, en het half zo kleine Hijum scheurt al, en zal ooit in 2en breken, omdat het voorste gedeelte van de terp inzakt door de verlaagde grondwaterstand.
Ook op Cornjum na (1 steen onder glas zichtbaar gelaten, de anderen onder de vloer) veel grafstenen. De 15 Martena-rouwborden die er ooit geweest moeten zijn, zijn destijds kleingehakt op aanraden van de kerkvoogden die het maar oude troep vonden.

Het blijft puzzelen met die kerken, want een aantal is ook op andere dagen open en al eerder dan 13.30.
Voor LC-lezers is dat deels te volgen in de donderdag-UIT, die hier althans ook los bij de VVV ligt. Voor de anderen heb ik dit gesprokkeld:

Akkrum: Terpstsjerke - elke middag, voor meer info: 0566-651672

Boksum: Margryttsjerk, wo 13-17, en za/zo 11-17.
Voor zover ik kan zien tegelijk met de kerk Bears (alwaar de permanente expositie over states en stinsen).

Dronrijp: de Alde Wite (Salviuskerk): za 13-17

Franeker: Martinikerk:
Ik ben 3 tijden tegengekomen :(
foldertje za 11-1700
site Franekeradeel: U bent welkom op: maandag van 14.00 tot 17.00 uur en van dinsdag tot en met zaterdag van 10.00 tot 12.30 en van 14.00 tot 17.00 uur.
en elders op dezelfde site: ma 13.30-17 / di tm za 11-1700

Jelsum wo 14-1700

Kubaard: vorig jaar vr.mi, dit jaar?

Leeuwarden:
- de Grote of Jacobijnerkerk:
di-wo-do 11.00-16.00 uur
vrijdag 13.00-16.00 uur
zaterdag 11.00-16.00 uur
In juli en aug vr 12.30-1300 orgel.

- Bonifatiuskerk: wo en za 1400-1600
Tevens open op zondagmiddag tussen 14.00 uur en 16.00 uur voor persoonlijk gebed in alle stilte en rust.

Oosterend: vorig jaar bijna dagelijks, site is nog niet aangepast?

Parrega: za 12.30-17

Sneek: Grote- of Martinikerk:
9 juni t/m 6 september op dinsdag t/m zaterdag van 14.30 - 17.00 uur. Van 16 juli t/m 31 augustus op woensdag en donderdag ook 's avonds van 19.30 - 21.00 uur.

IJlst: vanavond 14 juli 19-21.00
Doopsgezinde kerk en Mauritiuskerk aan de Eegracht worden opengesteld voor publiek
(wegens de Elfstedentocht te Water die dan voorbijtrekt en in IJlst overnacht).

Kerken met exposities zijn er ook nog, die zijn ook vaak door de week open.
Van de voorpagina komt Bridges, 24 tm 29 juli deels 10 aug., met exposities in 8 kerken:
Leeuwarden, Jorwert, Schalsum, Boksum, Blessum, Boer, Bears en Zweins.
http://www.stichtingpassages.nl/bridges/bridges-00.html

En 13 september, Open Monumentendag, veelal in het teken van het Jaar van het Religieus Erfgoed, zijn velen vanaf 10 uur open.

mvg margreet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

de Huizumer Dorpskerk

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allen,

Toerist(e) in eigen stad is altijd leuk, maar het was vooral praktisch gezien alle regenbuien, dat ik zaterdag enkel eventjes naar Huizum ben gefietst. Langs het mooiste fietspad van Leeuwarden, dat langs de Potmarge. Een gedeelte van Huizum zelf is natuurlijk ook mooi oud met straatjes van friese geeltjes, en kleine huisjes.
De kerk kreeg de afgelopen weken gemiddeld zo'n 8-10 mensen, er zijn er ook die een fiets huren en dan even alle Leeuwarder kerken ook nog meenemen.
Itt Leeuwarderadeel die enkel a4tjes info hadden, hier een 150 blz dik boekwerk over historie en omgeving.

Een mooie lichte sobere kerk, weer een andere tint blauw/groen voor de balken en gewelven - en groter dan ik van de buitenkant zou verwachten.
Veel grafstenen, al in Hessels boek gemeld - deels uitgesleten.

Maar vooral .... de allermooooooooiste preekstoel (of kansel zo je wilt) van Friesland, zo niet van Nederland of de wereld. Voorheen deden ze me niet zoveel, maar van deze ben ik nog steeds helemaal lyrisch. Hij is ook zeldzaam, want hij is 8-kantig (de meesten zijn 6-kantig/hoekig) - heel mooi fijn besneden - en ooit nog katholiek geweest, uit voor 1600. De oudste in Friesland !
Ik had daar eerder ook nog nooit zo op gelet, maar hier net als in Jelsum bijbelverhalen en -figuren in de rosetten in het tongewelf afgebeeld, al eens beschreven in een Keppelstok.

Buiten nog een mooi oud kerkhof, daarnaast het nieuwe.

Steeds meer kerken doen trouwens mee aan Tsjerkepaad om zo nieuwe donateurs te vinden, om straks alle restauraties en instandhoudingen te bekostigen.

mvg Margreet
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad 2008

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

Een beknopt verslagje deze keer van Tsjerkepaad 2008, zaterdag 19-07. Het bezoekersaantal was gemiddeld op deze warme dag rond de 20 mensen, Wyckel kreeg echter een veelvoud van dit aantal maar dat is natuurlijk geen wonder met een monument als dat van Menno van Coehoorn. Slechts vier kerken deze keer, misschien iets te veel gekletst, misschien was het iets te warm weer……
Feit is dat er regelmatig een kopje koffie of thee werd aangeboden, in Echten zelfs ranja ! De gastheren en/of -vrouwen waren zeer behulpzaam.

Ouwsterhaule: voordat de kerk openging heb ik op het kerkhof -van 1857 volgens het toegangshek - diverse grafstenen bekeken. Zowel oudere als vrij recente stenen zijn hier nog aanwezig, vlak bij de ingang lag de grafsteen van Roel Pieters, de schrijver van het boek ''de Ouster Trijegeaen'', de familienaam de Jong ontbreekt op de steen, er naast ligt zijn vrouw Jantje de Jong-Luinenberg, op haar steen worden beide familienamen genoemd. In de kerk lagen een 7-tal grafzerken, allemaal in Hessel zijn boek vermeld. De wapens op de zerken waren goed herkenbaar.

Echten vlakbij het Tjeukemeer: in de Laurenskerk lagen 4 zerken, één met een onbeschadigd wapen (Andringa de Kempenaer) en één met een huismerk (Pieter Pieters / Geel Witens). Ze zijn al behandeld in het onderwerp: grafsteen in de kerk van Echten ?

Zie: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2462

De kerk wordt in 1245 reeds genoemd maar het huidige gebouw zal uit de 17e eeuw zijn, het interieur zal van enkele jaren na de grote overstroming van 1825 dateren, veel mensen vluchtten in die tijd naar deze kerk ivm zijn hoge ligging. Een boekenmarkt met een eenheidsprijs van 0.50 euro per boek was hier in het portaal, waar kom je dat nog tegen ?

Tjerkgaast: even een voorafje. Tjerk = ''kerk'' en Gaast = ''hoogte''. Er waren meerdere ''gaasten'', van Sloten naar Spannenburg: Lytse Gaast, Groote Gaast, Zandgaast en Wollegaast. De huidige kerk dateert van 1703 maar er is ook een sarcofaag uit de oorspronkelijke kerk van ongeveer de 13e eeuw.

Er lagen een kleine 20 zerken, het exacte aantal moet ik nog bekijken en daarna verwerken. Ik denk echter dat de gegevens zullen overeenkomen met Hessel zijn boek, zo niet dan meld ik dat tzt wel. Het gaat o.a. om de families Solckama, Atsma, Nauta, Elgersma/ Jenkema en van Dorn, deze laatste in het bekende boek als van Doen (nr. 6357) en missend in de index, of vergis ik me ?
En ook lagen er nog enkele mensen zonder familienaam.

Wijckel: de kerk en de top van de toren dateren van 1671, het onderste deel van de toren is nog van de in de veertiende eeuw gebouwde kerk. Er zijn nog redelijk wat grafzerken in deze kerk, zowel liggend als tegen de muur staand.
In het midden liggen veel zerken van de familie van Wyckel, naast het praalgraf van Menno van Coehoorn (1641-1704) staan die van zijn familie. In totaal zullen er -grof geschat- een 25 zerken in deze kerk zijn. De vermelding in Hessel zijn boek lijkt volledig maar mocht dit niet zo zijn dan laat ik dat nog weten.
Ongeveer een kwartier te vroeg werd de kerk gesloten, de gastvrouw had andere verplichtingen. Ik heb in ieder geval nog alles kunnen fotograferen maar een vijfde kerk op deze middag zat er niet meer in. Ik had Sloten nog op het lijstje staan maar bewaar dit stadje voor een volgende keer.

Groetjes, Maikel
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad 2008

Bericht door Maikel Galama »

Tsjerkepaad 02-08-2008

Deze dag mocht ik samen met het zelfde Tresoar forum groepje als vorig jaar de kerken bezoeken, dit jaar uitgebreid met Andries Koornstra (wie kent hem niet?) en Jelle de Jong (binnenkort deelnemer op dit forum). We begonnen en eindigden in Harlingen, 's ochtends een lunch en 's avonds een heerlijk etentje in hetzelfde restaurant als vorig jaar.

Harlingen: de r.k. kerk was voor ons wat eerder open dan de meeste andere kerken die aan Tsjerkepaad deel namen en dus bezochten we deze kerk als eerste. Er waren veel herkenningspunten, de naam van de kerk is bijv. Michaëlkerk en heeft ook een heel mooi beeld van de heilige Maikel :D , er waren meer mooie beelden e.d. in deze kerk. De nieuwe raambeschilderingen zijn van de kunstenaar Jan Murk de Vries, op de middelbare school in Bolsward heb ik nog tekenles van hem gehad. De derde ''herkenning'' bevond zich achter het altaar: tegeltjes met daarop de namen van de mensen die aan de bouw van de kerk rond 1880 hadden bijgedragen. Er stonden veel familieleden op. Grafzerken of andere genealogische uitingen uit lang vervlogen tijd waren er in deze jonge kerk niet.

Sexbierum: in de hervormde Sixtuskerk (adres Tsjerkepaed 1) van Sexbierum liggen ruim 20 grafzerken, een aantal daarvan zijn heel moeilijk te ontcijferen. Zie ook een apart onderwerp:

http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2626&start=0

Het oudste gedeelte van de kerk is van het begin van de 13e eeuw, andere delen zijn van latere datum en er zijn ook meerdere restauraties geweest. Naast grafzerken zijn er ook diverse wapenschilden (van der Sluys en Haersolte) in de kerk. Rond de kerk is een begraafplaats met recentere grafstenen. De ons aangeboden koffie smaakte zeer goed en ook de hulp was uitstekend te noemen. Menig kleedje of houten plank werd opzij geschoven voor het maken van een foto, sterker nog, de grafzerken werden zelfs schoongeveegd.

Tzum: er lagen hier ongeveer 30 zerken en er waren prachtige wapenschilden. Een paar zijn besproken in een apart onderwerp op dit forum, zie:

http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2637

Voor mijzelf lagen er een aantal zerken van personen die later de naam Galama/Galema gingen dragen. Hierop stonden een aantal nog onbekende gegevens en was dus een prima aanvulling op ons in 1999 verschenen familieboek. Ook voor Andries waren hier leuke dingen, o.a. de zerk van Jelle Gijsberts. In de kerk lag een prachtig boek over Tzum, via via zijn er inmiddels twee in Sible zijn bezit waarvan eentje binnenkort in mijn kast zal staan.
De kerk dateert uit verschillende periodes, een wandelingetje om de kerk laat dat duidelijk zien. Er is een begraafplaats bij de kerk.

Mantgum: hier waren een stuk of 20 zerken, o.a. van de familie Hoxwier en Galama die hier op de Hoxwierstate woonden. Eén van de mooiste zerken in Friesland is de hier aanwezige zerk van Seerp van Galama, mansgroot en in volle wapenrusting staat hij op de zerk afgebeeld. In de 80-jarige oorlog streed deze grietman van Baarderadeel aan de zijde van de Prins van Oranje. Andere families die in de kerk van Mantgum liggen, zijn o.a.: Boelens, Gerroltsma, Hottinga, Noordbeek en Penninga.
Noemenswaard is ook het mooie hekwerk dat rond het kerkhof staat.

Zie ook: http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=2641

Schillaard: in Schillaard heb ik slechts één oude steen gezien, die van Douwe Willems met een wapen: een halve adelaar en de initialen D en W. Er staat nog slechts een toren. Op het kleine kerkhof zijn enkele oorlogsgraven van de bemanningsleden van een bommenwerper die hier in 1942 neerstortte.

Welsrijp: er zijn in het portaal 3 grafzerken, die van Otte van Galema en diens vrouw Eets van Feitsma, Folku Jacobs ev Rinke Sibrens en Ferdu Innes ev Jacob Jacobs. Op dezelfde steen stond Martien Rinkes ev Wijbe Hotzes. Volgens het boek: Friezen uit vroeger eeuwen zouden er veel meer moeten liggen maar die heb ik niet gezien, misschien liggen ze onder de houten vloer.

Huins: na Welsrijp gingen we nog even naar Huins, we hadden de beschikking over de sleutel en konden deze kerk dus als laatste in de route opnemen. De kerk is momenteel niet meer in gebruik en gaat binnenkort gerestaureerd worden. Er waren een 15-tal zerken en komt overeen met die welke in Hessel zijn boek worden genoemd. Buiten de kerk viel me ook iets op: Huins is een heel erg mooi dorp !

Misschien hebben de anderen die ook aan deze Tsjerkepaadroute 2008 deelnamen nog aanvullingen, mijn versie van de dag is natuurlijk zeer subjectief. :)

Groetjes, Maikel
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Keurig verhaal Maikel, met handige verwijzingen.
Klein toevoeginkje bij Sexbierum: de kerk was natuurlijk schoon, maar voor onze fotomissie werd de desbetreffende zerk nog even extra opgepoetst :wink:

groeten, Andries.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad 2008

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Andries,

jij leest snel. :)

Ik was nog aan het herlezen ! Het lijkt me een goed idee het stokje aan jou over te dragen, ik denk nl dat jij naast snel lezen ook heel goed en snel kunt schrijven..........
Kan ik me toeleggen op het maken van foto's.

Groetjes, Maikel

P.S. de behulpzaamheid die we in diverse kerken tegenkwamen was inderdaad heel groot.
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Kijk, en dat vind ík nu een schoolvoorbeeld van de Huizense methode.

Andries
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Tsjerkepaad 2008

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Andries,

inderdaad, en het is al heel lang een goed werkende methode.

:D :D :D :D

Je zegt dus ja ?

Groetjes, Maikel
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

maikel,
andries heeft geen tijd!!!!
hij moet z'n huisje opknappen..... :lol:
en als het mooi weer is ook z'n tuin.
over 2 1/2 krijgt hij wat afstammelingen van Meinert Formers Scarwier op de koffie.
groetjes,
margo
Laatst gewijzigd door embe op woensdag 20 aug 2008 2:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Er heeft iemand duidelijk geen abonnement op dit onderwerp, anders was er wel een zekere reactie gekomen, of is het bridgemiddag op woensdag ???
Ik wil voor 6 september wel een verslagje schrijven hoor, vind ik wel leuk.

groet, Andries.
Gebruikersavatar
embe
Berichten: 3207
Lid geworden op: dinsdag 11 jul 2006 9:37 am
Locatie: Huizen

Bericht door embe »

was je dus toch net voor...... :D
(bridge is op dinsdagmiddag).
zat en zit me nog suf te piekeren hoe ik die Huizense methode moet aanpakken....
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hoezo, hij werkt toch goed ??? Hoef je niets aan te doen.

groetjes, Andries
Plaats reactie