Waar is Boele Roelofs geboren?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Waar is Boele Roelofs geboren?

Bericht door anna » maandag 20 aug 2007 10:15 pm

Enige tijd geleden heb ik deze persoon aangekaart op dit forum. Toen wist ik nog niet goed hoe Tresoar werkte. Nu ben ik iets handiger geworden met zoeken, maar de geboorte van Boele kan ik niet vinden.

Wat heb ik wel aan gegevens?

Boele Roelofs trouwt in 1737 met Antje Hendriks Kuipers te Kortezwaag
vertrokken met attestatie naar Donkerbroek bij huwelijk.

Boele komt uit Donkerbroek (ooststellingwerf)
Antje uit Kortezwaag (Opsterland)

Ik vind 6 kinderen:

1739 Jantje (Dopelings is overleden, staat erachter)
1740 Janke
1745 Jacobje (Dopeling is overleden)
1747 Jakobje
1750 Henderkien
1753 Roelof

Bij de doop van Janke (1739) wordt gezegd dat hij kleermaker was in Donkerbroek.

Bij de andere dopen staat dat zij woonden bij de kerkepoort te Oosterwolde.

Ook wordt hij genoemd in de quosatiecohieren:

Quotisatiekohieren 1749

Boele Roeloffs, Ooststellingwerf
Plaats: Oosterwolde
Omschrijving: kleermaker
Gezin volw: 3 en kind: 2
Aanslag: 11-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Ooststellingwerf, fol. 35v

Nu zoek ik zijn ouders, (Boele Roelofs). Voor de ouders van Antje heb ik wel opties.

Bv deze":
Opsterland, dopen, doopjaar 1712
Dopeling: Antje
Gedoopt op 10 april 1712 in Kortezwaag
Kind van Hindrik Jans en niet genoemde moeder

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : ANSKE of ANTJE
Vader : HENDRIK JANS

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Langezwaag, Kortezwaag en Luxwoude, doop
1654-1723
Inventarisnr. : 561
Op microfiche beschikbaar op studiezaal Tresoar

Wijzigingsdatum: 20-6-2006
Ik heb Boele en Roelof ingetoetst in Ooststellingwerf. Geen mogelijke opties, mijns inziens. Daarna heb ik geprobeerd een huwelijk te vinden van een Roelof met een Antje/Jacobje, beetje gewaagd ik weet het. Zo'n huwelijk kon ik ook niet vinden.
Die Henderkien (1750) zal naar haar vader genoemd zijn en Roelof (1753) naar zijn vader. Zouden dan Antje en Jacobje naar de moeders van beide kanten genoemd zijn?

Henderkien trouwt later in Drenthe. niet zover weg. Toch denk ik niet dat Boele daarvandaan komt. Bij het huwelijk van Boele (1737) staat duidelijk dat hij uit Donkerbroek kwam. is er misschien een andere naam mogelijk ipv Boele? Ik weet er geen....

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 20 aug 2007 11:15 pm

Hoi Anna,

Deze regio's zijn heel moeilijk voor 1750, omdat er zoveel boeken weg zijn.
Steden en dorpen bij trouwen zijn woonplaatsen, niet per definite geboorteplaatsen.
Maar wat kan, is dat Boeles vader pas later in Donkerbroek kwam wonen, en dat Boele dus elders gedoopt is.

Er dopen 2 Roelof-en in Donkerbroek - Roelof Jakobs en Roelof Klases, vanaf ca. 1712.
Ze trouwen er niet, en beiden krijgen Hendrickien-s.
Roelof Jakobs woont er in 1749 met 3 vw en 2 k. Roelof Klases is blijkbaar al overleden.

Dat ze er niet trouwen komt misschien ook hierdoor:
Ooststellingwerf - Hervormde gemeente - Donkerbroek, Haule en Haulerwijk (tot 1699 bij Oosterwolde c.a.)

547. Doopboek, 1701-1811.
Index: DTB nr. 552b.
548. Trouw- en lidmatenboek, 1772-1850.
Index huwelijken: DTB nr. 552a.
Index lidmaten: DTB nr. 552c.
N.B. Huwelijken van 1772-1811 en lidmaten van 1772-1850
en deze voor Oosterwolde:
Ooststellingwerf - Hervormde gemeente - Oosterwolde, Fochteloo en Appelscha (tot 1699 ook Donkerbroek en Haule)

551. Doopboek, 1667-1811.
Index: DTB nr. 552b.

552. Trouw- en lidmatenboek, 1664, 1683-1704, 1772-1850.
Index huwelijken: DTB nr. 552a.
Index lidmaten: DTB nr. 552c.
N.B. Huwelijken van 1683-1704, 1772-1810 en lidmaten van 1664, 1772-1850.
Maar hij kan ook elders getrouwd zijn, waar dan ook een trouwboek van weg is, plus het doopboek met Boele erin.

Wel stug dat Boele een Jacobje krijgt toch? Jacob Roelofs had een zoontje van die naam: (en Boele dus misschien een broertje)
Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1712
Dopeling: Jacob
Gedoopt op 21 februari 1712 in Donkerbroek
Kind van Roelof Jacobs en niet genoemde moeder

Opm.: De dopeling is overleden in het water op 3 februari 1719

en hij vernoemt niet een nieuwen een.

Schrijfwijzen voor Boele:
Hoofdvorm: BOELE (man)
Schrijfvorm(en): Boel, Boelardus, Boele, Boelert, Boelle,
Bole, Bolle, Boules
groet margreet
nb. Wel of niet bestaan van boeken kun je nakijken in:
voorouders > hulpbronnen > dtb-inventaris.
Hij werkt weer sinds vanmiddag, gelukkig.
Of via voorouders > voorouders en dan naar onderaan de blz zakken.
Aldaar ook de namenthesaurus voor schrijfwijzen.

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » dinsdag 21 aug 2007 9:44 am

Deze Roelof Jakobs krijge heel veel kinderen: van 1704 tot 1727 ofzo. Inderdaad geen Boele, maar wel meerdere keren Jacob en Jacobijen.
Het kan natuurlijk zijn dat ze pas in 1704 getrouwd en wel in Donkerbroek aangekomen zijn en dat Boele in de vorige plaats al geboren is.


Dan heb ik nog een vraag:
Hoe kun je zien of de dopeling een jongen of een meisje is als er niet bij staat zoon of dochter?

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » dinsdag 21 aug 2007 10:18 am

Dan nog iets: vanaf 1765 krijgt een Boele Roelofs ook kinderen met een Jebbigje Laurens, maar dan in Oldeholtpade (weststellingerwerf). Zou dat dezelfde zijn? Als weduwnaar hertrouwt? Eerste huwelijk in 1738, tweede in 1765 (Kinderen met Antje tot 1753). Anders zou er nog een doop te vinden moeten zijn van een boele Roelofs, maar dan van iets latere datum.
De namen van de kinderen met deze vrouw doen meer Fries aan. De namen van de kinderen met Antje zijn algemener (tenminste die namen ben ik wel gewend vanuit Drenthe).

Oldeholtpade ligt niet zo bijster ver van Donkerbroek vandaan...., of was dat in die tijd toch wel heel ver? Beide plaatsen ook niet zo ver van de provinciegrenzen met Groningen en Drenthe.

Zijn er nog andere bronnen waarin te zoeken is? Dan bedoel ik in het archief zelf?

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 21 aug 2007 12:11 pm

Hoi,

Omdat die Roelof 1704-1727 een Jakobs is, krijgt hij uiteraard veel Jakob-jes. Maar het gebeurt wel vaker, dat de andere zonen/dochters dat bij hun eigen gezinnen overnemen en hun overleden broers/zusjes gaan vernoemen.
Het wordt wel krap, de meesten trouwden rond 20-22 en gingen door met kinderen krijgen tot 46 of nog later of wat eerder. Dus of er past nog een Boele voor, of ze trouwde laat, of ze hield met 42 op. Lastig he? al die mogelijkheden altijd.

Op zich liggen alle regio's wel dichtbij. In Opsterland hebben ze ook veel Boele-s, nog meer dan Ooststellingwerf. Het blijft hachelijk zonder dtb.
Maar ik denk dat bij een tweede huwelijk de kinderen dan wel vanuit Oldeholtpade getrouwd zouden zijn en niet gewoon uit Oosterwolde:
Ooststellingwerf, huwelijken 1769
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 3 september 1769 in
Makkinga
Man : Albert Pieters afkomstig van Makkinga
Vrouw : Jacobjen Boeles afkomstig van Oosterwolde

Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1768
Dopeling: Antien
Gedoopt op 14 februari 1768 in Oosterwolde
Dochter van Albert Lucas en Jantien Boeles
Opm.: De ouders wonen in Oosterwolde
Hoort deze er ook nog bij of hertrouwt ze? geen dopen gevonden, maar die blijft dan ook in de oude omgeving:
Ooststellingwerf, huwelijken 1789
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 augustus 1789 in Donkerbroek
Man : Willem Roelofs afkomstig van Haulerwijk
Vrouw : Jantjen Boeles afkomstig van Haulerwijk

De Oldeholtpade had ook een Janke, - lijkt het, want ik kan haar doop niet vinden, maar vanwege het Jebbigje:
Albert Alberts en Janke Boeles dopen vanaf 1793 Oldeholtpade e.o. - (ik kan Roelofje niet vinden, maar er is een ongenoemde dopeling):

1811 Postma, Albert Alberts, Nijeholtpade
k. Roelofje 20, Oudeholtpade, Boele 14, Jebbigjen 9, Anne 7, Geertjen 3
Mairie Wolvega, fol. 71v


Dat leek me eerst niet dezelfde als x 1768, 2 Jankes is overbodig, dus dan zouden het toch 2 Boele Roelofs zijn.
Tenzij de Janke met Albert Lucas overleden is, en ze wordt hervernoemd in dat vreemde gat ergens tussen 1768 en 1775.
Achternamen na en in 1811 is ook lastig vergelijken, omdat kinderen van 2 moeders en 1 vader ook vaak 2 achternamen kiezen. De Oldeholtpader wordt Nijholt, op Janke na:
Overlijdensakte Weststellingwerf, 1845
Aangiftedatum 3 maart 1845, akte nr. 26
Jantje Boeles, overleden 2 maart 1845
Oud 73 jaar, weduwe (ca. 1772)


Het archief heeft wel meer, maar het wisselt per regio wat er bewaard is: voogdijzaken, boedelscheidingen, hypotheekboeken, belastingkohieren (soms elk jaar, soms om de 10 opgemaakt, of eenmalig zoals quotisatie 1749).
Het speciecohier hield verhuizingen bij, maar ik weet even niet meer vanaf wanneer dat begint.

groet margreet

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » zondag 9 nov 2008 11:03 pm

ik probeer met wat meer ervaring weer wat verder te komen.

De Boele Roelofs die trouwt met Jebbigje Laurens doet in 1763 in oldeholtpade belijdenis (bron: Anna van Gelderen).

Ik zal even op een rijtje zetten wat er voor en tegen is om deze twee Roelofs dezelfde te laten zijn:

Tegen:
De kinderen van Boele en Antje trouwen niet vanuit Oldeholtpade. Nee, dat lijkt zo, maar ze trouwen ook niet allemaal vanuit Oosterwolde:

Jantien 1740:

Het huwelijk van Jantien Boeles en Albert Lucas kan ik niet vinden, kan kloppen want Oosterwolde en Donkerbroek zijn er dan even niet. Het kan zijn dat zij hertroutwt vanuit Donkerbroek (1789). Naast Antje 1768 geen kinderen gevonden.

Jacobjen 1747:
Trouwt in Makkinga komend uit Oosterwolde. Geen kinderen gevonden.

Hendrikje trouwt in Beilen in 1773 als komend vanuit Hijkersmilde maar eerder uit Oosterwolde.

Krijgt twee kinderen:
Annigjen (haar moeder, 1781)
Elsjen (moeder man)

Roelof 1753
Dit moet ziin Roelof wel zijn:
Ooststellingwerf, huwelijken 1778
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 3 mei 1778 in
Oldeberkoop
Man : Roelof Boeles afkomstig van Oldeberkoop
Vrouw : Maajke Rintskes afkomstig van Oldeberkoop

Geen kinderen gevonden.

Roelof schuift dus wel iets op richting Oldeholtpade.

Toch is het niet logiosch dat beide stellen een Roelof krijgen. De Roelof van Jebbigje en Boele Roelofs wordt 3 jaar voor het huweijk van Roelof Boeles van Oldeberkoop geboren (als dat natuurlijk de zoon is van mijn boele en Antje).

Ook jantje lijkt raar:
Jantje als dochter van Jebbigje en Boele is niet te vinden, maar lijkt er wel te zijn: Nijholt-verhaal.

In 1768 krijgt de dochter Jantie van mijn boele een kind met de naam Antje. Verder geen kinderen, mogelijk hertrouwen in 1789.

Die Jankes kunnen niet dezelfde persoon zijn want Jantje Nijholt krijgt not kinderen na 1799 (na 49 dus) beetje te oud voor mijn Jantje geboren 1740.

Het kan zijn dat men twee keer dezelfde naam gaf, maar toch. Wat is het beroep van de Boele die met Gebbigje trouwde?

Opmerkelijk is trouwens dat de broer van Boele X Jebbigje ook een dochter krijgt met de naam Aafke. Wie wordt daar vernoemd?

Zo ben ik nog even aan het puzzelen. Het is wel heel jammer dat er maar heel weinig kleinkinderen zijn van Boele en Antje. Wel huwelijken te vinden, maar dan geen kinderen.
Bij de familienamen 1811 lijkt Roelof niet meer te leven.

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door tabepap » maandag 10 nov 2008 8:17 pm

Dit is een knap ingewikkeld verhaal. In de Authorisatieboeken van Weststellingwerf wordt in 1782 Boele Roelofs te Nijeholtpade als oom genoemd van erfgenaam Roelof Abels te Nijeholtpade, ongeveer 22 jaar oud. De erflaters zijn Anne Roelofs en Aaltje Egberts te Nijeholtpade. Boele Roelofs woonde te Oldeholtpade als hoofdbewoner vanaf 1765, alwaar hij in 1763 belijdenis deed, en is overleden te Nijeholtpade in 1793.
Uit een akte van 1805 blijkt dat Roelof Abels te Oldeholtpade en Antjen Abels (x Sint Jacobus) te Oldeholtpade kinderen zijn van Abel Roelofs (hoge ouderdom).
In 1756 "komt" het echtpaar Roelof Abels en Aafje Annes met attestatie van Donkerbroek naar Oldeholtpade. Zij woonden daar echter al vanaf 1754 en waar zij in 1766/7 zijn overleden. Nieuwe hoofdbewoner in 1768: Boele Roelofs (!).

M vr gr,
Egbert

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door tabepap » maandag 10 nov 2008 10:38 pm

Roelof Aebeles en Aefke Annes lieten te Oosterwolde in 1727 een kind Anke en in 1729 een kind Aebele dopen. Deze laatste is ongetwijfeld de Abel Roelofs die in 1810 in Oldeholtpade begraven wordt (leeftijd 83 jaar, dat is bijna altijd een schatting en hij leefde nog in 1805).

Groet,
Egbert

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » maandag 10 nov 2008 10:39 pm

Dank!
Dan snap ik er weer wat meer van, denk ik. De Abel en Anne (van wie degene erft in 1782 zijn m.i zoons van Roelof Abels en Aafke. Want ze vernoemen aafke en komen zelf bij trouwen niet meer uit Donkerbroek, maar uit Nijeholtpade. Ik gok dat de latere Boele ook een zoon is van deze, maar ze zouden gewoon gedoopt moeten zijn in Donkerbroek (ahum, als Roelof Abels en Aafje Annes daar natuurlijk toen woonden.

Wat dan nu met "mijn" Boele Roelofs? Hij woont ook in Donkerbroek...En Roelof Abels krijgt een Boele. De Roelof alleen is natuurlijk niet genoeg, zo heten er zoveel. Maar Boele komt in die regio nu niet zo vaak voor.

Het is een goede tip om via notariele akten en via verhuizingen de boel in kaart te brengen. Hopen op voogdijstellingen en testamenten.
Jammer dat de trouwboeken van Donkerbroek er niet voor 1770 zijn. Het doopboek van Donkerbroek moet er wel zijn....waarom zijn de mannen Roelofs die kort na 1750 trouwen dan niet gedoopt te vinden?

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » maandag 10 nov 2008 10:41 pm

Is dat Anke een jongen? Dan klopt mijn theorie, missen we alleen nog een Boele...
Mijn Boele moet van voor 1720 zijn. Dat is toch 7 jaar eerder. Kan best natuurlijk, maar lijkt niet zo logisch ivm patroniemen.

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » maandag 10 nov 2008 11:15 pm

Als ik even doorzoek, vind ik twee Roelof Abels/Ebels/Iebeles in Oosterwolde en Donkerbroek die tegelijktijd kinderen laten dopen: de een zonder moeder genoemd (ik ga ervan uit dat dat Aafke is) en de ander met een Maartje.

Dit zijn de kinderen van de Roelof Abels uit Haule:
Dopeling: Anne
Gedoopt op 31 januari 1732 in Donkerbroek
Kind van Roelof Ebels en niet genoemde moeder

Opm.: De ouders zijn van Haule

Dopeling: niet genoemd (misschien Boele?)
Gedoopt op 25 april 1734 in Donkerbroek
Kind van Roelof Ebels en niet genoemde moeder

Opm.: De ouders zijn van Haule

Dopeling: Tisdkien
Gedoopt op 25 augustus 1737 in Haule
Kind van Roelof Ebels en niet genoemde moeder

Opm.: De ouders zijn van Haule

Dopeling: Jan
Gedoopt op 20 december 1739 in Haule
Kind van Roelof Ebels en niet genoemde moeder

Opm.: De ouders zijn van Haule

Dopeling: Jeltie
Gedoopt op 30 september 1742 in Donkerbroek
Kind van Roelof Ebels en niet genoemde moeder

Opm.: De ouders zijn van Haule

En deze misschien:
Dopeling: Jannes
Gedoopt op 16 augustus 1744 in Donkerbroek
Zoon van Roelof Abels en niet genoemde moeder

Staat geen Haule bij. Het kan ook zijn dat alleen de eerste twee van Aafke waren en de rest van een andere, niet genoemde vrouw.

De twee kinderen uit 1727 en 1729 passen er zo mooi voor.... Vandaar.
En er is ruimte voor een Boele, namelijk het kind zonder naam. (eerst natuurlijk nakijken in het origineel).

Dit zou dan wel eens de doop van Roelof kunnen zijn, dan is dat Boele ook verklaard,

Dopeling: Roelof
Gedoopt op 18 juni 1699 in Oosterwolde
Kind van Abel Jans Boelens en niet genoemde moeder

(maar ik geef toe, ik redeneer wel een beetje naar mezelf toe, o nee, mijn boele is het zeker niet, dat kind dat geen naam had. Dus mijn Boele is nog zoek.
:(

Roelof Abeles krijgt met Maartje Roelofs:
Jochum in 1721 in Appelscha, ouders wonen in Jardinga
Antje 1724, ouders wonen in Jardinga
Aebele, 1728, idem

atlinhein
Berichten: 8
Lid geworden op: maandag 10 nov 2008 11:23 pm
Locatie: Atlin BC Canada
Contacteer:

Bericht door atlinhein » dinsdag 11 nov 2008 5:31 pm

Hallo everyone
Ik heb met belangstelling "het knap ingewikkelde verhaal" over Boele Roelofs gelezen temeer daar het ook een antwoord zou kunnen op mijn vraag: waar komt zijn broer Abel Roelofs vandaan?

Tenminste als die Boele bedoelt wordt die (zoals Egbert vermelde) in de Authorisatieboeken van Weststellingwerf in 1782 als oom genoemd wordt van erfgenaam Roelof Abels, dan ca 22 jaar oud. Hij erft van Anne Roelofs en Aaltje Egbers. Deze Roelof Abels is :
Opsterland, dopen, geboortejaar 1761, doopjaar 1761
Dopeling: Roelof Geboren op 4 mei 1761 in Bakkeveen
Gedoopt op 14 mei 1761 in Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen
Zoon van Abel Roelofs en Geertje Bates
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : ROELOF Vader: ABEL ROELOFS Moeder: GEERTJE BAARTES
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen, doop1685-1811
Inventarisnr. : 570
Roelof trouwt in 1783 met Robberdina Gasingjet van Wolvega.

En zijn broer Anne Abels (ook genoemd door Egbert?) is:
Opsterland, dopen, geboortejaar 1782, doopjaar 1782
Dopeling: Anne Geboren op 9 juni 1782 in Bakkeveen
Gedoopt op 14 juli 1782 in Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen
Zoon van Eebbel Roelfs en Geertje Baates
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : ANNE Vader : ..... ROELOFS Moeder : GEERTJE BAARTES
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus
Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Wijnjeterp, Duurswoude en Bakkeveen, doop1685-1811
Inventarisnr. : 570

Van deze Anne stam ik in directe mannelijke lijn af, vandaar mijn interesse. Naast Anne en Roelof heeft ook broer Boele later de achternaam de Vries gekozen.
Anne is kennelijk (vgl. Egbert) in 1805 nog in Oldeholtpade maar in 1814 trouwt hij in Smilde met Aaltien Hendriks Kuik.

Ik ben het met Anna eens dat Abel Roelofs en Anne Roelofs(de erflater) broers zijn plus natuurlijk de Boele Roelofs genoemd in hetzelfde stuk. I.t.t tot wat Anna schrijft: Abel staat bij zijn trouwen met Geertje Baartes in 1755 beschreven als van Bakkeveen (Opsterland) niet Nijeholtpade. In de doopboeken van Bakkeveen (Opsterland) staat er geen Abel Roelofs geregistreerd terwijl ik de (voor)ouders van zijn vrouw Geertje Baartes nog wel 2 meer generaties terug kan volgen, conclusie Abel Roelofs is niet geboren in Bakkeveen.

En: Abel en Geertjes eerste kind is een Jan, Boele' eerste 2 kinderen zijn Janke's (Jentje). (Bij het eerste kind wordt opgemerkt dat de dopeling overleden is) Beide, Abel en Boele, hebben Roelof's (bijna vanzelfsprekend) en Aafjes en Abel heeft ook nog een Boele. Abel heeft geen Jacobjes, die komen kennelijk dan van Boele's echtgenoot's zijde. Het voelt allemaal alsof we toch maar met 1 Boele Roelofs te maken hebben. Maar hoe alles precies in elkaar zit???

Samen met een paar andere nakomelingen van Anne Abels hebben we ook gekeken naar wie de ouders van Abel, Anne en Boele zouden kunnen zijn: Roelof Abels en Aafke Annes zijn nog wel "kanshebbers" maar de namen van hun andere kinderen (Tisdkien, Jeltie) komen helemaal niet voor bij noch bij Abel noch bij Boele.
Deze Roelof Abels en Aafke Annes zullen dan waarsch. voor 1727 getrouwd zijn (eerste kind: Anne is in 1727). De 1749 Quotisatie vermeld een Roelof Abels en Aafke Annes in Makkinga. M.i. diskwalificeert dat deze lieden als ouders van onze Boele, Anne en Abel. Daarom betwijfel ik of de Abel Roelofs die in 1810 in Oldeholtpade begraven wordt de vader is van Abel, Boele en Anne of "ongetwijfeld" (volgens Egbert) een zoon van Roelof Abels en Aafke Annes
.
Maar waarom moet de vader een Roelof Abels zijn? Waarom niet een Roelof Boelens of Roelof Abels Boelen? Als we hierna zoeken vinden we:
Ooststellingwerf, dopen, doopjaar 1699
Dopeling: Roelof
Gedoopt op 18 juni 1699 in Oosterwolde
Kind van Abel Jans Boelens en niet genoemde moeder
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : ROELOF of ROELOFKE
Vader : ABEL JANS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Oosterwolde, Fochteloo en Appelscha, doop1667-1811 Inventarisnr. : 551

Hierbij merk ik op dat het mij niet duidelijk is of deze Abel Jans een familienaam Boelens gebruikt of wat hier precies gaande is. Zijn vader was kennelijk een Jan. Wel hebben we hier de namen Abel, Boele, Roelof en Jan samen in een adem!!! Andere kinderen van Abel Jans Boelens zijn: Arend (1701) en Egbertje (1702). Overigens lijkt deze Abel Jans Boelen ook voor te komen in de Stemkohieren van 1698 van Oosterwolde.

Het probleem of Boele Roelofs getr. met Antje Hendriks al dan niet dezelfde is als Boele Roelofs gtr. met Jebbetje Lourens, blijft. Het is mogelijk voor deze Roelof geboren in 1699 om een zoon Boele te hebben die in 1738 voor de 1e keer trouwt en in 1765 voor de 2e keer. Ik kan echter geen enkele Roelof vinden die tenminste een Boele, een Abel en een Anne heeft.
Sorry, dus ook hier geen duidelijk antwoord op de vraag.
Groeten vanuit Canada
Hein de Vries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » dinsdag 11 nov 2008 6:45 pm

Dag Hein,

Ik had de vraag gezien op het andere forum:
http://www.stamboomforum.nl/familiename ... es_nijholt

ingeval niet alle info meegekomen is naar hier.
Het is wel errrrrug ingewikkeld.

mvg margreet

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » dinsdag 11 nov 2008 7:08 pm

Is er voor jou wel iets te ingewikkeld, Margreet? :wink:

Wie heten er dan Nijholt en wie de Vries? Volgens jou, Hein, heten alle kinderen van Abel Roelofs uit Bakkeveen De vries? Maar wie is dan de Boele Roelofs uit Oldeholtpade die met Wybigje Kornelis trouwt en Nihholt gaat heten? Ik dacht dat dat een zoon van was die Roelof Abels die erft.

Ook ik raak hier het spoor behoorlijk bijster.

Eerst moet ik maar eens nakijken of de Boele Roelofs die in 1793 overlijdt nog wat nalaat aan andere familieleden. Hopelijk worden er nog meer verbanden genoemd.
Voogdijboeken of hoe heet dat in Friesland? Die lijken me ook wel handig, maar ik weet niet of die er wel zijn uit die periode in die regio.

Leuke puzzel, toch? 8)

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Bericht door tabepap » dinsdag 11 nov 2008 11:32 pm

Beste allemaal,
Nog even een halfuurtje gezocht:
- Jebbigje Lourens vertrekt in 1798 naar Oldeberkoop (Speciekohieren). Daar is zij in 1809 overleden op 75-jarige leeftijd. Volgens een Hypotheekakte is zij rond 1795 de weduwe van Boele Roelofs te Nijeholtpade.
- Abel, Anne en Boele Roelofs zijn met 100% zekerheid broers (aktes Authorisatieboeken WSW).
- Deze broers krijgen allemaal een dochter Aafke.
- Kortom, samen met mijn eerder vermelde informatie kan het haast niet anders dat zij zoons zijn van Roelof Abels en Aafke Annes.

M vr gr,
Egbert

Plaats reactie