Hendrik Hendriks van Velzen

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Hendrik Hendriks van Velzen

Bericht door anna »

beste mensen,

Hendrik Hendriks van Velzen trouwt met Johanna Catharina Louisa Siegert in 1861. Helaas staan de ouders van beiden er niet bij. Nu heb ik nog niet naar voorgeslacht Siegert gekeken (schijnt een boek over te zijn), maar ik kan de geboorte van Hendrik niet vinden. Nou ja, er zijn er twee mogelijk. Zijn vader is mij duidelijk:

Dat is Hendrik Hendriks zoon van Hendrik Hendriks en Tetje Douwes. Deze Hendrik Hendriks trouwt twee keer (staat trouwens niet bij dat hij weduwnaar is, maar de ouders zijn gelijk).

Een keer met Ytje Jacobs Kingma en een keer met Sjoukje Sjoerds. Met beide vrouwen krijgt hij een Hendrik (1816 en 1823).

Nu kan ik wel denken: de Hendrik van 1816 is wel overleden, maar dat vertrouw ik niet helemaal. Ik kan geen overlijden vinden van de hendrik uit 1816.
De Hendrik Hendriks van Velzen krijgt "slechts" 3 kinderen: Hendrik, Carl en Bauke, dus ik kan niet verder komen via vernoeming.

Zou iemand raad weten?
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Anna,

Aangezien Friesland vrij groot is, en het ongelooflijk is hoeveel mensen dezelfde naam hebben, is het toch wel handig als je er plaatsnamen of regio's bijzet. Ik viel eerst midden in de Hendrik Hendrik Vel?en Ferwerderadeel, maar nee - ik moest elders wezen,
voor nog een Hendrik:
Geboorteakte Wymbritseradeel (mairie Woudsend), 1814
Aangiftedatum 17 oktober 1814, akte nr. 56
Hendrik Veldsen, geboren 16 oktober 1814
Zoon van Hendrik Hendriks Veldsen en Sjuwke Sjoerds

Opm.: Vader ondertekent met "Velsen"
3 lijkt me wat teveel van het goede.

Zo vlak na 1811 wil het zonder achternaam ook nog wel eens lukken, maar in dit geval was het gewoon nog weer een beetje anders geschreven: hendrik hendriks 1816 ovl regio 12 leverde dus:
Overlijdensakte Wymbritseradeel (mairie Woudsend), 1816
Aangiftedatum 1 april 1816, akte nr. 11
Hendrik Hendriks Veldzen, overleden 31 maart 1816
Oud 3 maanden
Hij was van 2 januari.

De eerste was wat lastiger maar met vel* 1814 or 1815 kwam deze:
Overlijdensakte Wymbritseradeel (mairie Woudsend), 1815
Aangiftedatum 25 mei 1815, akte nr. 23
Hindrik Hindriks Veldsen, overleden 24 mei 1815
Oud 7 maanden
groet margreet
anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna »

Bedankt margreet, stom van me dat de plaats er niet bij gezet had. Ik had wel op hendrik hendriks gezocht, maar waarschijnlijk niet de goede regio aangehouden :oops: Niet goed gekeken.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Anna,

Als we er online niet uitgekomen waren, had je een boel aktes na kunnen kijken, dezen ook nog ......

Johanna Siegert overleed 1870.
Overlijdensakte Wymbritseradeel, 1896
Aangiftedatum 11 februari 1896, akte nr. 22
Hendrik Velzen, overleden 8 februari 1896
Oud 72 jaar, gehuwd

Huwelijksakte Wymbritseradeel, 1874
Man : Hendrik Velzen
Vrouw : Geertje Bakker
Datum : 16 mei 1874, akte nr. 45

De andere trouwende in die tijden is zijn zoon, lijkt me - maar uit dit huwelijk komen geen kinderen.

Dit zal haar zijn:
Overlijdensakte Wymbritseradeel, 1913
Aangiftedatum 23 januari 1913, akte nr. 8
Geertje Bakker, overleden 21 januari 1913
Oud 84 jaar, weduwe

Geboorteakte Wymbritseradeel, 1828
Aangiftedatum 22 augustus 1828, akte nr. 127
Geertje Bakker, geboren 21 augustus 1828
Dochter van Rouke Gerrits Bakker en Antje Annes Hofstra
Niet eerder getrouwd, en niet eerder moeder, voor zover ik kan zien.

En omdat ik voor het huwelijk met Siegert nog een kleine Hendrik Vel?en zag bij de overlijdens ...
1e huwelijk:
Huwelijksakte Wymbritseradeel, 1856
Man : Hendrik Hendriks Velsen
Vrouw : Rinsch Raukes Bakker
Datum : 13 december 1856, akte nr. 80

Hendrik gb. 1857 Hemelumer Oldeferd.
Rinske ovl 1858 Wymbritseradeel

groet margreet
anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna »

Hoi Margreet,

Ik denk dat je gelijk hebt met de suggestie dat Hendrik wel eens 3 keer getrouwd kan zijn. Het kan tenslotte, want alle vrouwen overlijden en hij was bij het eerste huwelijk dan ook al 1856-1823: 33. Het is gezien de geboortedatum van Geertje niet zo verwonderlijk dat er geen kinderen meer komen, zij is in 1874-1828: 46 jaar oud, op het randje dus.

Eerst moet ik nu alle bevindingen die ik de afgelopen dagen opgedaan heb maar verwerken. Elk stel krijgt zoveel kinderen..

Ingevoerd weet ik tenminste weer waar en naar wie ik zoek :wink: Dat zal wel helpen. :lol:

Anna :
Plaats reactie