Registratie familienaam Visser (Tietjerksteradeel/Achtkarsp)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Registratie familienaam Visser (Tietjerksteradeel/Achtkarsp)

Bericht door Sieger Witvoet »

Hallo,

Is er iemand die mij kan helpen aan de registratie van de familienaam Visser? Het betreft hier voorouders van mij van mijn moeders kant, te weten Meindert Jans (ovl oktober 1805 Witveen, Oostermeer), gehuwd met Uilkje Melles (geb ca 1747 Surhuisterveen, ovl september 1827 Harkema-Opeinde). Bij mijn weten hadden ze slechts een zoon (Melle Meinderts Visser, geb maart 1795 Witveen, ovl juli 1846 te Kooten).
In de huwelijksakte van Melle wordt hij al Visser genoemd (juli 1822, woonachtig te Drogeham).
Zelf heb ik al gezocht op plaatsen in Achtkarspelen en Tietjerksteradeel en op de naam Visser, maar tot nu toe geen succes. Misschien dat niet iedereen rond 1811 een familienaam registreerde of dat mensen die al een familienaam hadden die niet hoefden te laten registreren?
Alvast bedankt voor het meedenken.

Met vriendelijke groet,

Sieger Witvoet
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Sieger,
Een familienaam kan soms ook van moederszijde komen.
Is bij mij ook het geval geweest.
Van broers van de vader of van de moeder.
De registratie is zeker niet waterdicht geweest en van verschillende gemeenten zijn er geen registraties. B.v. Het Bildt.
Ook zijn er velen niet komen opdagen.
Zie verder het onderwerp aanneming familienamen 1811 met uitleg.
Op welke datum en waar is Melle gedoopt en was zijn moeder toen reeds 48 jaar of ben je alleen uitgegaan van haar overlijdensakte qua leeftijd?
Wie waren de ouders van Meindert Jans. Ik neem aan dat je de bijlagen van het huwelijk hebt ingezien van zoon Melle Meinderts Visser?
Gr.
Everardus
Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Bericht door Sieger Witvoet »

Hallo Everardus,

De gegevens die ik heb zijn eigenlijk allemaal afkomstig van of de overlijdensakte van Uilkje Melles (13/9/1827), waarin staat dat Uilkje bij overlijden 80 jr was (Ik heb dus 80 jr teruggerekend voor de mogelijke geboortedatum van haar), of de huwelijksakte en overlijdensakte van haar zoon Melle Meinderts Visser (hier wordt beide keren een geboortedatum van hem van 1795 aangehaald).
Ik heb dus geen doopdatum van Melle, alleen dat hij is geboren te Witveen, Oostermeer (via Tresoar kan ik geen doopakte vinden).
Verder werden in de huwelijksakte van Melle twee akten van bekendheid aangehaald, van zijn geboorte en van het overlijden van zijn vader Meindert Jans, beiden opgemaakt kort voor het huwelijk. Het leek mij dat die weinig meer informatie zouden kunnen bevatten als ze al als huwelijkse bijlagen bewaard zijn gebleven (wat ik dus nog niet heb nagezocht).
Evt broers of zussen van Melle heb ik dus niet, wat ook geldt voor de ouders of broers/zussen van Meindert Jans. Alleen van Uilkje Melles heb ik als ouders een Melle Sijtzes en een Trijntje (afkomstig van haar overlijdensakte).

Groeten,

Sieger
Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Bericht door Sieger Witvoet »

De familienaam zal ongetwijfeld te maken hebben met het beroep van Meindert Jans, nl visser. Maar om het plaatje compleet te krijgen zou de registratie van die naam als familienaam welkom zijn (ook omdat dan misschien nog een paar kinderen boven kunnen komen drijven).

Groeten,

Sieger
wiesginkel
Berichten: 298
Lid geworden op: woensdag 8 nov 2006 4:29 pm
Locatie: gorredijk

visser

Bericht door wiesginkel »

ik heb meinert jans,giekerk zie op visscher.
meinert jans overl 18-10-1897 oostermeer 53 jaar,3 kinderen, gealimenteerd tr 6-1-1788 uilkje meeles van s,veen.
wiesje
wiesginkel
Berichten: 298
Lid geworden op: woensdag 8 nov 2006 4:29 pm
Locatie: gorredijk

visser

Bericht door wiesginkel »

vond nog wat bouwe jans visscher fol 39 .oe 1 kind
sjoerds jans visscher fol 25.oe 8 kinderen
meindert jans visscher fol 56 gi. 8 kinderen
ze hebben toch in 1811 de naam aan genomen.
wiesje
Sieger Witvoet
Berichten: 88
Lid geworden op: zondag 22 jul 2007 4:21 pm

Bericht door Sieger Witvoet »

Hallo Wiesje,

Mag ik vragen waar je onderstaande gevonden hebt?

Meinert Jans overl 18-10-1897 oostermeer 53 jaar,3 kinderen, gealimenteerd tr 6-1-1788 uilkje meeles van s,veen.

De overlijdensdatum zal waarsch 1797 moeten zijn, maar de huwelijksdatum komt wel overeen.

Alleen weet ik niet of de registratie van de familienaam Visscher bij deze Meindert Jans hoort, aangezien zijn zoon Melle Meinderts Visser niet vermeld wordt. En als de overlijdensdatum echt 1797 is dan kan hij dus niet een familienaam hebben opgegeven (ook wat moeilijk als hij is overleden in 1805 wat ik als jaar van overlijden heb staan).

Groeten,

Sieger
wiesginkel
Berichten: 298
Lid geworden op: woensdag 8 nov 2006 4:29 pm
Locatie: gorredijk

visser

Bericht door wiesginkel »

de overl datum moet zijn 18-10- 1807.
staat in de boeken van tietjerkstradeel.
en de naan staat in de boekjes van repertorium van fam namen.
wiesje
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Hoi,

Je kan geen familienaam aannemen (persoonlijk) in 1811, als je in 1807 bent overleden. Anders is het als de weduwe of een ander familielid namens haar/de kinderen de familienaam aanneemt.
De Meindert waarover Wiesje schrijft is vermoedelijk:

Overlijdensakte Tietjerksteradeel, 1828
Aangiftedatum 28 augustus 1828, blad nr. 27
Meindert Jans Visser, overleden 27 augustus 1828
Oud 76 jaar, weduwnaar
Zoon van Jan Keimpes en Trijntje Meinderts

Is deze akte al nagetrokken?



Sieger je schrijft:
Het leek mij dat die weinig meer informatie zouden kunnen bevatten als ze al als huwelijkse bijlagen bewaard zijn gebleven (wat ik dus nog niet heb nagezocht).
Daar kan je niet van uitgaan, daar bijlagen juist hele nuttige informatie kunnen bevatten. Getuigen kunnen familieleden zijn, waardoor je weer meer houvast kan hebben.

Van belang is alles na te trekken.

Nogmaals dit overlijden aanhalen:
Tietjerksteradeel overlijden/begraven 1807
Overleden: Meindert Jans, oud 53 jaar
Datum : 18 oktober 1807
Plaats : Oostermeer
Opm. : De overledene was weduwnaar en gealimenteerd

Verder heb ik me niet verdiept in je vraag.


Succes en gr.
Everardus
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo allemaal,

Wiesjes boek:
GEN 900-902

Tietjerksteradeel, inwoners van voor 1811. Personen zonder familienaam. Door P. Nieuwland. Hurdegaryp/1992.

900. Aafke-Gurbe
901. Haakje-Murkje
902. Namke-Wouter
De kaart maar even erbij pakken, want het ligt allemaal heel dicht bij elkaar, en of het dus achterneven kunnen zijn van verdere nog onbekende voorouders.
Of dat het gewoon stom toeval is dat 2 meinerts allebei vissers waren (oa het Bergumer meer ligt er vlakbij) - en daarom zo heten.
Het lijkt allebei wel te kunnen.

groet margreet
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Zelf heb ik de fiches in het bezit van Gen 900-902.
Inderdaad wordt Meinert Jans genoemd die gehuwd is met Uilkje Melles.

Gelijk voor deze publikatie staat vermeld:
Meinert Jans: Zie bij Visscher.

Echter in Gen 900-902 kan ik geen vermelding vinden op de naam Visscher?

Is er wellicht ook een overzicht gemaakt op familienamen van Tietjerksteradeel door P. Nieuwland?

Mijn conclusie is dat er inderdaad twee met de naam Mein(d)ert Jans zijn geweest voor 1811 in Tietjerksteradeel.

Gr.
Everardus
wiesginkel
Berichten: 298
Lid geworden op: woensdag 8 nov 2006 4:29 pm
Locatie: gorredijk

visser

Bericht door wiesginkel »

hai everardus.
ja nieuwland met b stenekes hebben ook repertorium van fam namen 1811/1812 in friesland aangenomen en bevestigd.
daarom gaf ik de naam visscher aan van meinert jans.
deze boekjes van friesland heb ik ook in bezit gekregen.
wiesje
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Hoi Wiesje,

Wat wordt letterlijk geschreven (bij de familienamen) over Meinert Jans Visscher in het boekje van P. Nieuwland?

Gr.
Everardus
wiesginkel
Berichten: 298
Lid geworden op: woensdag 8 nov 2006 4:29 pm
Locatie: gorredijk

visser

Bericht door wiesginkel »

hai ja meindert jans visscher.
wiesje
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Wiesje
Is dat alles wat over Meindert Jans Visscher en zijn gezin wordt geschreven bij de familienamen??
Gr.
Everardus
Plaats reactie