Jelle Schaap Leeuwarden/USA, WW I info gezocht

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
evertsmit
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 9 sep 2007 10:01 am

Jelle Schaap Leeuwarden/USA, WW I info gezocht

Bericht door evertsmit »

Gezocht info over Jelle (John) Schaap geb ca 1895
Het onderstaande is een vraag van Jo Ann uit USA daar zij echter de Nederandse taal niet beheerst om op dit forum te komen heb ik haar aangeboden het via mij te doen.

Wie kan meer gegevens achterhalen over de familie Schaap gewoond hebbende in Leeuwarden ,Willem Lodeijkstraat 125 ca 1914.
Groet Evert Smit



I have 3 letters and a postcard that John Schaap wrote in English to my Grandmother in March, Oct and Dec of 1914. The postcard is a photo of John and a woman (the woman is in a native costume which could to be a bridal outfit). The writing on the back of the postcard is some language I haven't been able to translate. It is not Dutch, German or Greek. There is a 4th letter written in Dutch from John's father in Holland to John who is living at Decatur, Michigan. John worked as a farm laborer on my Grandma's parents farm in Decatur, Michigan.

I was able to find someone to translate the father's letter. The return address of the father's letter is (was a bit difficult to read):
afrender H. Schaap
Willem Eodenyhstraat 125
Leewarden
You clarified the above by saying afredner = sender, so his father was H. SCHAAP. The street name is Willem Lodewijkstraat and the city is Leeuwarden. I wish you could see the lettering because his E and L doesn't look the same. It looks like he wrote Willem Eodenyhstraat 125, because below this his "L" in Leeuwarden is very different.

I did check Ellis Island and there were tons of John Schaap's listed.

1st letter - John to my Grandma dated Oct 19 1914 letter was postmarked from Hoboken, NJ. He talks about being in the state of Maine and sending Grandma a photo of him and a friend (the postcard photo). He can't give her an address because he won't be very long in New York and thinks he'll come back to the farm in Michigan soon.

2nd letter - John to Grandma Dec. 11, 1914 from Breda
I was in New York and I could get a ship from NY to Rotterdam as ? for 35 dollars so I went along because I would like to see something of the war. But when I came in Rotterdam some policy pick me up. So I am soldier again, but I did not get anything for it. But I don't like at here at all. I came back to Decatur, Michigan again as soon as I can. because Faughn (my grandma) it's true I can not forget you yet. But mebbie you don't care for me more do you Faughn? I want to marrie an American girl and when I could you sweethart. When I think on the good times we had together. I can not writh very good English but I hope you can make something out of it. When I can I be back the first of March. I don't think you want to wait that long. Will you send me a big letter back dear and tell me what you think of me and of I can come back again. And I hope I have better luck than I had the last time whit you. Will you send a letter back soon Having now a kiss from your always truly friend John. Greetings on your parents from me. I will send you a photo from me and a friend of me in the next letter. Goodbye (the photo he mentions is the postcard with him and the mystery woman)
John Schaap
Korps Rydende Artilleire
Breda
Holland

The 3rd letter was written by John from The Hague March 28 no year written, so I assume it was 1914. His return address is (it is hard to decipher):
John Schaap
3rd Regiment
3rd Depot Veld Artillerie
Alexander Karerne
Den Haag
Holland
He writes he is always thinking of her and wants to come back as as possible, but it is not very good time to get away from here while the war is on. He wants to come back to America and get married. He had no money before but now has sold his land and made good money for it and does not have to work so much more. He talks about the bad fighting going on and how hard a job it is to be a soldier and many friends of his are gone forever.

The 4th letter is written 6 Oct. 1915 to Grandma and his address is:
John Schaap
2nd Regent Veld
7 or 8th Batt
Alexander Karerne
The Hague

He writes about the war and how he misses her and wants to come back to Michigan to marry her as soon as the war ends.

The letter written in Dutch dated 3 Nov 1914 from John's father starts out with the word: "Jelle"
It roughly talks about conditions the war has caused to Holland and Antwerp. The family has changed - Sietshe has a girl child. Andre is renting a house at the front area and will then start for hisself, it is the house where formerly the bike trader Vellema lived, next to the house where Dohler Eiffelie has lived, at Nov. 12 they will more there. Then he goes on to give advice about his moving around and seeing the world as a sport. Then to not take a partner in life as it would be foolish as you are too young and don't know at all the workd or money. He cannot give John permission to marry because you haven't been able til now to take care of yourself financially and taking care of a women is too ridiculous to talk about.
Tells John that his Uncle Mass is favorably disposed towards to you and cannot understand John. His father writes: These days they have sold our house (wonder who they is) we live in now for 5.000 and we think to move to Amsterdam, but not earlier as of May 1915. Then he closes by talking about the war circumstances.

My grandmother was born May of 1893 and I assume John Schaap was about the same age as her.

I wanted to tell the whole story and maybe it would make more sense to you all. There is a very big possibility that John Schaap is my Grandfather.

I would be happy to e-mail you scanned copies of the postcard and/or letters or mail them to you if it would help.

Thank you for your help in this quest. I have included my email address if you would like to email me there.

Jo Ann
cummins0745@sbcglobal.net
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl »

alvast een klein beetje

Geboorteakte Leeuwarden, 1895
Aangiftedatum 24 januari 1895, akte nr. 56
Jelle Schaap, geboren 23 januari 1895
Zoon van Haring Schaap en Epkje Beneken



Thea
niet geschoten, is altijd mis
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jelle Schaap Leeuwarden/USA, WW I info gezocht

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Evert en Thea,

Ik ga ook voor Thea haar optie, voorlopige aanvulling daarop:

Bron Burgerlijke stand - Huwelijk
Archieflocatie Groninger Archieven
Algemeen Gemeente: Groningen
Soort akte: Huwelijksakte
Aktenummer: 84
Datum: 10-05-1888
Bruidegom Haring Schaap
Geboortedatum: 20-09-1855
Geboorteplaats: Leeuwarden
Bruid Epkje Beneken
Geboortedatum: 15-04-1867
Geboorteplaats: Leeuwarden
Vader bruidegom Douwe Bouwes Schaap
Moeder bruidegom Sijtske Harings Viersen
Vader bruid Warner Beneken
Moeder bruid Marijke Balkstra
Nadere informatie beroep bruidegom: stalhouder; beroep vader bruidegom.: stalhouder; beroep vader bruid: logementhouder; bruidegom 32 jaar; bruid 21 jaar; weduwnaar van Sjoerdtje Pekelsma


1915 Roordahuizum, notaris D. Burgij
Koopakte
Betreft de verkoop van een huis met grond en erfpachtrecht
te Leeuwarden, koopsom fl. 5000
- Haring Schaap te Leeuwarden, verkoper; ook wel genoemd
Herman Schaap
- Evert Schaap te Roordahuizum, koper
Bron:
Toegangsnr. : 26
Inventarisnr.: 115093
Repertoirenr.: 4548 d.d. 15 januari 1915


Misschien is er in het notarieel archief wel aanvullende informatie te vinden, bovenstaand is een voorbeeld dat wel bij de brief past.

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jelle Schaap Leeuwarden/USA, WW I info gezocht

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Evert en Thea,

ik ben de brief nog een keer aan het doornemen, op zoek naar aanvullend bewijs. Als pa H. schrijft over Sietshe en Andre lijkt mij dat hij onderstaand echtpaar bedoelt:

Huwelijksakte Leeuwarden, 1910
Man : Andries Ludovicus Lorié
Vrouw : Sytske Schaap
Datum : 30 november 1910, akte nr. 268


Groetjes, Maikel
evertsmit
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 9 sep 2007 10:01 am

Bericht door evertsmit »

Enkele van bovenstaande gegevens had ik ook al gevonden, maar wat geeft het bevolkingsregister in Leeuwarden, en het adres Willem Lodewijkstraat 125?
Waar is Jelle Schaap gebleven, is er een gezinskaart waar hij op vermeld staat?
Tevens zou Jo Ann graag evt met nabestaanden in contact komen.
De foto, waar ook over gesproken wordt , waarop evt Jelle met een dame staat afgebeeld is nog niet opgelost, hier is iemand anders mee bezig.
Het is geen Fries wat aan de achterkant geschreven staat, maar er zijn Griekse letters op geschreven zie evt.http://groups.google.com/group/soc.gene ... fa31038909
Groetjes Evert Smit
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jelle Schaap Leeuwarden/USA, WW I info gezocht

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Evert,

omdat de vraag op meerdere forums staat vind ik het redelijk om van jou een samenvatting te krijgen van datgene wat reeds gevonden is.

Een opmerking als: enkele van bovenstaande gegevens had ik ook al gevonden komt bij mij verkeerd over. Ik zou het prettig gevonden hebben wanneer je die gegevens bij je beginvraag had vermeld.

Een zoektocht in het bevolkingsregister is een mogelijkheid, mijn manier is een andere, ik zoek graag aanvullende bewijzen zoals de verkoop van een huis of ik werk de aanwijzingen uit de brieven uit, bijv. Sytske en Andries.

Hoe dan ook, voor mij is er nog een aanvullend bewijs: Jelle Schaap laat géén sporen na in Friesland.

Groetjes, Maikel.
evertsmit
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 9 sep 2007 10:01 am

Bericht door evertsmit »

Ik had op Genlias wel het huwlijk van Haring Schaap (overl. 07-12-1931) Leeuwarden en Epkje Beneken gevonden met de navolgende kinderen
Sytske geb. 19-12-1888 Leeuwarden overl. 20—11-1972 Leeuwarden
Eeke 05-04-1891 Leeuwarden
Jelle 23-01-1895 Leeuwarden (op Family Search werd een huwlijksdatum van Jelle genoemd tw 31-10-1916 Leeuwarden) geen vermelding van bruid!
Baudina 30-05-1899 Leeuwarden
Martinus 07-12-1900 Leeuwarden overl 24-12-1913 begr Leeuwarden (Graftombe)

Voor mij waren deze gegevens nog geen aanknopingspunt, daar de vader van Jelle in de passagierslijst Ellis Island, Herman Schaap was.

Maar nu werd in de koopakte vermeld Haring Schaap ook genoemd Herman Schaap
komt er een overeenkomst in de aangeleverde gegevens.

Excuus voor het ongemak
Evert Smit
evertsmit
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 9 sep 2007 10:01 am

Bericht door evertsmit »

Hoe dan ook, voor mij is er nog een aanvullend bewijs: Jelle Schaap laat géén sporen na in Friesland

Maikel
Je schrijft het bovenstaande in een vorig antwoord, maar tot welke datum is Jelle Schaap dan wel traceerbaar in Friesland?
Groet Evert Smit
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jelle Schaap Leeuwarden/USA, WW I info gezocht

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Evert,

alléén zijn geboorte in 1895 hebben we digitaal kunnen vinden, verder niets. Voor mij is dat een reden temeer om te vermoeden dat we de juiste Jelle gevonden hebben.

De Jelle Schaap van 1895 is niet in Friesland getrouwd (althans niet vóór 1922), ook in Genlias vond ik geen geschikte Jelle Schaap. Ook géén overlijden gevonden (tot minstens 1942 openbaar), op graftombe.nl noch in mijn eigen bestand is een spoor te vinden van onze Jelle Schaap.

Dan mag je toch op een bepaald moment gaan denken dat hij zijn verdere leven wel buiten Friesland (of zelfs Nederland) zal hebben doorgebracht ? Een persoonskaart opvragen in Den Haag zou ook nog kunnen hoewel ik ook daar ook mijn twijfels bij heb, hoogstwaarschijnlijk moeten we buiten Nederland zoeken.

Een bron die ook nog bekeken kan worden is de overlijdensadvertentie van zijn ouders, misschien staat Jelle daarin vermeld met een woonplaats. De kranten zijn nog niet digitaal maar wel op Tresoar aanwezig. Voor iemand die daar naar wil kijken: Herman/ Haring Schaap overleed op 17-12-1931 te Leeuwarden en zijn vrouw Epkje Beneken op 02-05-1938.

Maar het zijn slechts ideëen van me, ik kan het mis hebben.

Groetjes, Maikel.
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl »

Hallo Evert

First Name: Jelle
Last Name: Schaap
Ethnicity: Holland
Last Place of Residence: Leeuwarden, Holland
Date of Arrival: Feb 03, 1911
Age at Arrival: 16y Gender: M Marital Status: S
Ship of Travel: Rijndam
Port of Departure: Rotterdam
Manifest Line Number: 0001

te vinden via Ellis Island

Qua leeftijd past het precies

Thea
niet geschoten, is altijd mis
Gebruikersavatar
pappaharry
Berichten: 237
Lid geworden op: woensdag 4 okt 2006 3:35 pm
Locatie: Almere

Bericht door pappaharry »

dit was hóógstwaarschijnlijk dezefde.. en daarna 'teruggestuurd'? vréémd ...

First Name: Jelles
Last Name: Schaap
Ethnicity: Belgium - Flemish
Last Place of Residence: Leenswarden, Belgium
Date of Arrival: May 12, 1914
Age at Arrival: 19y Gender: M Marital Status: S
Ship of Travel: Finland
Port of Departure: ANTWERP
Manifest Line Number: 0029
Laatst gewijzigd door pappaharry op donderdag 13 sep 2007 10:33 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
weetgierig, begripvol en geduldig...
evertsmit
Berichten: 8
Lid geworden op: zondag 9 sep 2007 10:01 am

Bericht door evertsmit »

Inderdaad alles wijst er nu op, dat dit de gezochte Jelle Schaap moet zijn.
Echter wie is bereid ,en in de gelegenheid om het bevolkingsregister en evt gezinskaart op Schaap en Willem Lodewijstraat 125 (ca 1915) te checken en evt. de overlijdensadvertenties van Haring Schaap overl. 17-12-1931 te Leeuwarden en Epkje Beneken overl. 02-05-1938 te Leeuwarden te bekijken of daar nog iets over Jelle vermeld wordt?
Groetjes en bij voorbaat dank,
Evert Smit
janny veenstra
Berichten: 127
Lid geworden op: maandag 26 mar 2007 5:13 pm

Bericht door janny veenstra »

evertsmit schreef:Inderdaad alles wijst er nu op, dat dit de gezochte Jelle Schaap moet zijn.
Echter wie is bereid ,en in de gelegenheid om het bevolkingsregister en evt gezinskaart op Schaap en Willem Lodewijstraat 125 (ca 1915) te checken en evt. de overlijdensadvertenties van Haring Schaap overl. 17-12-1931 te Leeuwarden en Epkje Beneken overl. 02-05-1938 te Leeuwarden te bekijken of daar nog iets over Jelle vermeld wordt?
Groetjes en bij voorbaat dank,
Evert Smit
Hallo Evert

Ik vond dit nog op internet, komt uit het telefoonboek van 1915

42 Schaap, Fa. H., Stalh., Spanjaarddslaan 12a

bron: http://de-wit.net/bronnen/tel1915/

groeten
Janny
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo allemaal,

Evert, het HCL is een paar weken dicht voor de verhuizing, helaas. Nog tot 2 oktober.
http://www.gemeentearchief.nl/
Dus daarom reageert er niemand dat ze wel even naar het bevolkingsregister willen. Ik weet trouwens niet of je er op adres kunt zoeken wie de bewoners waren.

Het is een beetje een verwarrend verhaal, zeker nu het over diverse fora verspreid staat.
Hij is dus in Amerika geweest, heeft bij de ouders van haar grootmoeder gewerkt, heeft de grootmoeder ontmoet -
moest naar Nederland terug voor de mobilisatie
stuurt nog kaarten, zit dan in Breda en Den Haag
heeft land verkocht (waar?)

en grootmoeder bleef zwanger achter??? en is later met iemand anders getrouwd?

Want daarom denkt de oorspronkelijke vragenstelster dat hij haar grootvader kan zijn.
En Jelle/John is sindsdien spoorloos, behalve bij de mormonen waar hij nog trouwt. Plus dat gb 1895 makkelijk ver na 1942 kan overlijden.

Spanjaardslaan-adres kan nog het bedrijfspand geweest zijn, omdat het op naam van de firma staat.
ca. 1895
Rijtuigenloods en paardenstal bij stalhouderij voor H. Schaap? (toeschrijving),
Spanjaardslaan 12, Leeuwarden
<< zie afbeelding
http://www.wcdegroot.nl/p_06.htm
Dat is vlak bij de Noorderbrug, er heeft later nog een garage gezeten. Nog niet iedereen had maar telefoon thuis.

groet margreet
Gebruikersavatar
Hedzer Hooijenga Sr
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006 12:37 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr »

In de "Douma's van Burgum" van Gepke van der Meer-Douma.

Komt op blz 380 Jelle Schaap voor, geb. Leeuwarden 23jan1895.
In Amerika 1911-1912 en is in 1913 in Arnhem (kazerne)

Er staat op http://www.familysearch.org van deze Jelle Schaap ingezonden door een mevr die ik wel ken zij woont bij Heerenveen, ik kan wel aan haar adres komen, als hier belangstelling voor is. Zij weet misschien wel meer.

vr gr v Hedzer.
Plaats reactie