Anne Jacobs x Pals Thewis van Legemeer (Doniawerstal)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Anne Jacobs x Pals Thewis van Legemeer (Doniawerstal)

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

we hebben het ooit gehad over Pals Thewis die getrouwd was met 1: Haring Piers en 2: Anne Jacobs, zie evt. :

http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t ... sc&start=0

Anne Jacobs en Pals Thewis hadden voor zover ik weet één kind, Jeltje Annes geboren ± 1712 . Wie weet iets over Jeltje Annes, ze leeft in 1722 nog want dan worden over Pier Harings, Thewis Harings en Jeltje Annes tot voogd aangesteld Sijbren Thewis en Jeep Fokes te Joure.

Zouden deze dopen te Legemeer kinderen van mijn Jeltje kunnen zijn ? De namen lijken er niet op, tenminste, er is geen Pals.
Een huwelijk heb ik ook niet gevonden.

Doniawerstal, dopen, doopjaar 1738
Dopeling: Hendrikje
Gedoopt op 28 september 1738
Dochter van Jan Klases en Jeltie Annes

Doniawerstal, dopen, doopjaar 1741
Dopeling: Geesjen
Gedoopt op 30 april 1741
Dochter van Jan Klases en Jeltie Annes

Doniawerstal, dopen, doopjaar 1746
Dopeling: Baukie
Gedoopt op 6 februari 1746
Dochter van Jan Klases en Jeltie Annes

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Tjerkgaast, St. Nicolaasga, Doniaga,
Idskenhuizen en Legemeer, doop 1613-1811
Inventarisnr. : 220


Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Anne Jacobs x Pals Thewis van Legemeer (Doniawerstal)

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

al zoekende kom ik toch nog een klein iets tegen dat als aanvulling kan dienen.

In een kopie van de doopinschrijvingen van Tjerkgaast c.a. kom ik bij de doop van Hendrikje als moeder Jeltje Harings tegen, bij de doopinschrijving van Geesjen en Baukie wordt geen moeder genoemd.

Ra, ra, hoe komt Jeltje Annes in de index van Tresoar ? Waarschijnlijk via een FAF indexeerder die nog een andere vermelding heeft gezien ?

Groetjes, Maikel.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Maikel,

Dat is wel apart.
Is dit haar halfbroer, geheel en al per ongeluk en toevallig in dezelfde omgeving?
Doniawerstal, dopen, doopjaar 1737
Dopeling: Palskjen
Gedoopt op 10 juni 1737 in Idskenhuizen
Dochter van Teeuwes Harings en Geertje Pyters

Opm.: nb

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : PAULINA
Vader : TEEUWIS HARINGS
Moeder : GEERTJE PIETERS

Bron: Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Tjerkgaast, St. Nicolaasga, Doniaga,
Idskenhuizen en Legemeer, doop 1613-1811
Inventarisnr. : 220
en nog een, en 1749 in Legemeer.
Staat Jeltje soms bij hem vermeld te getuigen?
Anders zou je denken aan een voogdij-iets, maar ik weet niet of ze die erbij gehaald hebben voor de gezinsreconstructies. Ik kan geen huwelijk vinden althans.

groet margreet
van der Honing
Berichten: 206
Lid geworden op: donderdag 11 mei 2006 9:04 am

Bericht door van der Honing »

Ra, ra, hoe komt Jeltje Annes in de index van Tresoar ? Waarschijnlijk via een FAF indexeerder die nog een andere vermelding heeft gezien ?
Ik heb het origineel van het doopboek niet bij de hand, maar volgens mij heeft de FAF-indexeerder dit correct ingevoerd. Jeltje Annes (dochter van Anne Jacobs en Jeltien Thevis) was inderdaad gehuwd met Jan Claases. Dit blijkt uit Weesboek Doniawerstal (1721-1727) inv. nr. 75, fol. 403 e.v. d.d. 24 januari 1736. Daarin wordt Jeltie Annes, met haar man Jan Claases, genoemd als halfzuster van Pier Harings en Tevis Harings.

Tevis Harings, huisman te Legemeer, was eerst gehuwd met Trijn Cornelis (uit welk huwelijk een zoon Haring Tevis) en daarna met Geertje Pieters. (Bron: Weesboek Doniawerstal (1727-1742) inv. nr. 76, d.d. 21 april 1739).

Met vriendelijke groeten,

Yntze
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Anne Jacobs x Pals Thewis van Legemeer (Doniawerstal)

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Yntze en Margreet,

ik ben blij met Yntze zijn weesboek vermelding want daaruit blijkt dat Jeltje Annes gehuwd is met Jan Klases en dat ze halfzus van Pier en Thewis Harings is. Dus Yntze bedankt.

De namen van de 3 gevonden kinderen van Jan Klases en Jeltje Annes komen echter niet overeen met mijn verwachtingen, vandaar mijn aanvankelijke twijfel. Er zijn veel hiaten in de doop- en trouwboeken van Tjerkgaast c.a. zodat het wat moeilijker wordt deze familie goed op de rails te krijgen.

De kinderen van Pier Harings en Geertje Annes :
Froukje 1730, Folkert 1738, Minne 1742, Anne, Haring en Jeltje

Het kind van Thewis Harings en Trijntje Cornelis:
Haring 1729 ±

De kinderen van Thewis Harings en Geertje Pieters:
Palskje 1737, Folkert 1738, Wibbe 1740, Palskje 1743 en Nolkje 1746

De kinderen van Jan Klases en Jeltje Annes:
Hendrikje 1738, Geesjen 1741, Baukie 1746 en Palskje

Of ik hiermee volledig ben, ik denk het niet. Er is één overeenkomst, Pier en Thewis hebben beide een Folkert, waar die vandaan komt weet ik echter niet.

En Margreet, jouw ene vraag is reeds door Yntze beantwoord, dus hoef ik slechts te vermelden dat er géén getuigen worden genoemd.

Groetjes, Maikel.
Laatst gewijzigd door Maikel Galama op donderdag 20 sep 2007 2:20 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Leo van Dijk
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 2 jun 2006 6:55 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Leo van Dijk »

Hoi Maikel en de anderen,
Er is één overeenkomst, Pier en Thewis hebben beide een Folkert, waar die vandaan komt weet ik echter niet.
Volgens mij schreef Andries Koornstra hier ergens op het forum o.a het volgende:
ik ga nog wat gegevens doorgeven die niet in de Brandsma-kwartieren staan.
Ik begin met de ouders van Palskje Thevis (noem ik nu ook 33).
66. Thevis Folkerts. .....
Dan had ik ook nog een vraag:
Maikel noemt Jeltje Annes als dochter van Anne Jacobs en Pals Thewis, Yntze vermeldt haar als dochter van Anne Jacobs en JELTIEN Thevis. Zie ik wat over het hoofd?

Groeten, Leo van Dijk
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Hallo,

Leo, je ziet niets over het hoofd, Yntze heeft zich met Jeltie Tevis vergist, dat moet Palskje zijn. Haar dochter heet wel Jeltie en zal naar Palskjes moeder Jeltie Luidses zijn genoemd.

Nog iets over vernoemingen. We hebben hier met mensen van doopsgezinde komaf te maken, en hier gaat het vernoemen anders dan bij katholieken en hervormden. (Teeuwes Harings wordt op belijdenis gedoopt op 14 mei 1728 - zie het doopboek van Tjerkgaast c.a.). Geertje Pyters wordt zelfs in het het geheel geen lidmaat. Haar ouders, Pyter Annes en Styntie Wibbes, worden niet vernoemd. De grootvader Wibbe, die we verder niet kennen, is weer wel vernoemd.

Groeten, Andries
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allemaal,

Ik verkeerde in de veronderstelling dat deze families in omgeving Woudsend woonden, vandaar dat ik het opmerkelijk vond dat 2 uit 1 gezin ineens in Doniawerstal woonden ....
Enfin, of je compleet bent ..
Kandidaten:

gezocht met paulina jans
Lemsterland, dopen, geboortejaar 1762, doopjaar 1762
Dopeling: Jeltje
Geboren op 1 mei 1762 in Oosterzee
Gedoopt op 9 mei 1762 in Oosterzee
Kind van Jelle Bartles en Paltskje Jans
Ze trouwden Oosterzee-Lemmer (1761), net als misschien Geeske. Er zijn meer kinderen maar niets bekends, nageslacht Lemstra.

Een Haring Piers x Gerbrig Engles, hij vanuit Woudsend - zij dr van Engel Tietes en Mary Abes.
doopt oa een Geertje 1760 Jutrijp (gem. Jutrijp-Hommerts).
Ovl 1806, 79 jr, wedn - nageslacht de Jong.

Te Hommerts doopt ook Anne Piers een Geertje in 1766, x vanuit Ypecolsga, eerst een kind Doniawerstal, Langweer eo.
Is dat je ? - hij krijgt ook een Minne.
Zijn vrouw Hotske Pieters is dr Pieter Matysen en Kiele (Korneliske) Reins.
1811 Hommerts - Koopmans.
Die kun je dus nakijken:
Overlijdensakte Wymbritseradeel (mairie Woudsend), 1815
Aangiftedatum 20 januari 1815, akte nr. 2
Anne Piers Koopmans, overleden 18 januari 1815
Oud 80 jaar, weduwnaar


Van deze is verder niets van te vinden, maar wel stug dat hij van Woudsend is:
Wymbritseradeel overlijden/begraven 1807
Overleden: Symen Tewes
Datum : 4 september 1807
Plaats : Woudsend


Het is misschien handig als je er wat jaren bij zet Maikel, om een beetje te kunnen schatten hoe groot de gaten zijn en hoeveel kinderen er nog in passen.
groet margreet
Leo van Dijk
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 2 jun 2006 6:55 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Leo van Dijk »

Hoi allemaal,

Volgens mij zijn de door Margreet aangemelde Haring Piers (x Gerbrichje Engels) en Anne Piers (x Hotske Pieters) de vermoedelijke zonen van de eerder genoemde Pier Harings en Geertje Annes.
Ook Jeltje Piers is waarschijnlijk een dochter van dit echtpaar; zij trouwde in 1759 te Jutryp-De Hommerts met Tiete Engels, een broer van Gerbrichje Engels. Ze trouwden ook nog eens op dezelfde dag en plaats als Haring Piers en Gerbrichje Engels.

Als kinderen van Pier Harings en Geertje Annes zijn er dan m.i. Haring ca. 1727, Froukje 1730, Anne ca.1735, Folkert 1738, Jeltje 17?? en Minne 1742.

Groeten, Leo
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Nageslacht Pals Thewis van Legemeer (Doniawerstal)

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

ik wil nu alvast dank zeggen voor de bijdragen maar omdat het nog al complex is ga ik eerst een boterhammetje eten en dan de gegevens eens in een overzichtje zetten. Ik doe alles vrijwel geheel uit mijn geheugen en dat is niet zo verstandig.

Maar voor ik dit mailtje afsluit wil ik nog wel even zeggen dat de geboortedata in mijn eerder overzicht zijn toegevoegd, speciaal voor Margreet. Ook Haring Piers, Jeltje Piers en Palskje Jans heb ik toegevoegd, kan niet missen zou ik zeggen. Leo en Margreet, bedankt.

Groetjes, en tot later.

Maikel.
Leo van Dijk
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 2 jun 2006 6:55 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Leo van Dijk »

Voor de geïnteresseerden in het Teeuwis Harings / Pier Harings / Jeltje Annes verhaal,

Hun moeder Pauluske/Palske/Paulina :) Teeuwis had een zuster Liepkje Teeuwis, waarover het volgende op het forum voorbij kwam:

"Lipk Thevis. Zij is twee maal getrouwd geweest. Rond 1690 met Goytien Clases, bij wie een dochter Jeltie Goytiens, geboren in 1691 (zie HAS G1, 18 jan 1704). Tweede huwelijk rond 1704 met Eede Engles."

Over dat tweede huwelijk:

?? Haskerland, huwelijken 1695
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 10 juni 1695
Man: Ede Engles afkomstig van Heerenveen
Vrouw: Lupck Thevis afkomstig van Terhorne
Gestandaardiseerde namen: EEDE ENGELS en LIEPKJE TEEUWIS
Trouwregister Gerecht Haskerland 1667-1791
Inventarisnr.: 350

?? Schoterland, huwelijken 1695
Vermelding: Derde proclamatie op 3 april 1695
Man: Ede Engels afkomstig van Heerenveen
Vrouw: Lipke Teuves afkomstig van Oudehaske of Nijehaske
Gestandaardiseerde namen: EEDE ENGELS en LIEPKJE
Trouwregister Gerecht Schoterland 1659-1801
Inventarisnr.: 591

Terzijde: Is twee maanden tussen derde proclamatie en huwelijk normaal?

Groeten, Leo
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Jeltje Annes

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

mijn vraag ging over Jeltje Annes en haar evt. echtgenoot Jan Klazes en deze is meer dan voldoende beantwoord. Immers, ze heeft dankzij Margreet een dochter Palskje gekregen ( Andries, het is mij inmiddels gebleken dat vernoemingen ook in deze familie veelvuldig voor komen, latere generaties zijn trouwens ook niet meer doopsgezind), Yntze had de vermelding van Jeltje en haar halfbroers in het weesboek, en zelf had ik nog de vermelding van de naam Jeltje Harings in het doopboek.

Ik heb nog wel alle aanvullingen die jullie gaven in een overzicht samengebracht en zelf ook nog een en ander toegevoegd. Toen kwam ik er ook achter dat ik wel erg aan het afdwalen was, eigenlijk ging het mij om de kinderen van Haring Piers en Pals Thewis en Jeltje uit Pals haar 2e huwelijk. En via Thewis Harings zit ik nu weer bij Haring Thewis e.v. Deliana Tietes van Hettinga.

Mochten anderen bij dit onderwerp wel met deze - overigens zeer interessante - familie willen doorgaan dan hebben ze mijn zegen, misschien doe ik aan de zijlijn zelfs nog wel mee. Nu ga ik echter weer aan de slag met Haring Thewis want anders komt ons boek nooit klaar.

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

3e proclamatie - huwelijk

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Leo,
Terzijde: Is twee maanden tussen derde proclamatie en huwelijk normaal?
Ik zou bijna vergeten hier nog een antwoord op te geven. Leo, het is niet normaal maar komt wel vaker voor, soms zitten er zelfs jaren tussen. In dit soort gevallen bekijk ik echter wel de originele akte.
Normaal is de week na de 3e proclamatie.

Groetjes, Maikel.
Plaats reactie