Meilema omgeving Franeker en Bozum

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Meilema omgeving Franeker en Bozum

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 4 okt 2007 5:58 pm

Hallo medespeurders.

Een beetje een speculatieve vraag deze keer. In de jaren vlak voor en/of na 1600 worden in Franeker drie broers geboren. De volgorde van geboorte weet ik niet, maar de namen zijn Douwe Clasen, Gerlof Clasen en Meile Clasen. Of hun ouders meer kinderen hadden weet ik niet, maar als ze er waren zullen ze niet oud zijn geworden, want als Meile Clasen enige jaren na 1650 komt te overlijden zonder nakomelingen, zijn de kinderen van de twee broers Douwe en Gerlof de enige erfgenamen.
Ik had deze familie al een hele tijd laten rusten, tot vandaag er een verslagje van het Genealogysk Wurkferbân bij de post zat. Een nakomeling van deze familie, genoemd Pyter Clases Meilema, blijkt een schoonvader van Luitje Jans Kleiterp van Bozum te zijn - over het verhaal van deze familie werd in dit verslagje melding gemaakt. Ik wist wel van het bestaan van Pyter, omdat hij curator over de kinderen van zijn broer Gerlof Clases is in 1702. Maar ik had nooit aandacht aan hem besteed en was gestopt bij de veronderstelling dat hij wel op Meilema onder Oosterend zou hebben geboerd, en zo de naam was gaan voeren - de naam komt verder bij deze familie niet voor. Maar uit het verslagje blijkt dat hij geen boer is geweest, en zeker niet te Oosterend heeft gewoond. Toen ik daarna deze familie weer eens bekeek dacht ik opeens: Meilema zal wel een verdeftigd patroniem zijn. Pyter Meilema is namelijk een zoon van Claas Gerlofs, die weer een zoon van Gerlof Clases, één van de drie voornoemde broers, is. En nu denk ik dat de vader van deze drie, niet gevonden tot nu toe, wel eens Claas Meiles heeft kunnen heten, waarna zijn achterkleinzoon dacht, ik noem mij Meilema.
Hier komt dan eindelijk de vraag: wie is in de bronnen wel eens een Claas Meiles tegengekomen. Hij moet rond 1600 hebben geleefd, in of rondom Franeker

Groeten, Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 4 okt 2007 9:55 pm

Hoi Andries,

Nee, althans niet onthouden in mijn bestand. Heb wel een Jonge Meyles voor je, ovl 1555 Franeker, brouwer. Met een gelijkgenaamde kleinzoon in 1590, althans denk ik.
En omdat dat uit de quaclappen kwam heb ik daar even verder rondgeneusd, en dit gevonden:
Naam: Griet Meyles, Franeker
weduwe van Mr. Claes Hans
Datering: 1581
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16699 (v/h deel YY13), blad 115
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: GRATE MEILES
Vrouwelijk: GRIETJE MEILES
Ze is er een paar keer lijkt het.
En dizze, want ze zwermen wel uit:
Naam: Sypcke Meylema, Franeker
Datering: 1585
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 167
Gestandaardiseerde naam:
Mannelijk: SIPKE
De hisgis lagen kloostergoederen etc werkten verder niet erg mee, maar misschien lukt het jou wel. Ik weet ook niet of daar iets voorkomt als hij geen boer was, maar soms kun je dan een stuk verder terug als met floreen.

groet margreet

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Meylema

Bericht door hesseldewalle » donderdag 4 okt 2007 10:41 pm

Hallo

Ik kom wel op de klok van Welsrijp de volgende tekst tegen:

San Ursula patrona Welsrijp ego lodahbo t op v ano 1545 mgr Douwe Meylema pastoer Epo Abbe z en Duorre Lolle z regenten Gobel Zael goet mij

En uiteraard de Meylema's van Oosterend

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 4 okt 2007 11:12 pm

Hallo Margreet en Hessel,

Bedankt voor jullie antwoorden. Ik ben er wel blij mee. Laat ik beginnen met Sipke Meilema. Die is interessant om de volgende reden. Op 17 dec 1578 wordt een mr.Sipke Meiles burger van Franeker. Jammer genoeg wordt zijn herkomst niet gegeven, maar je kunt niet alles hebben. Ik maak me sterk dat hij, zijnde een meester, zijn patroniem verfraait tot Meylema. Hij wordt in ieder geval niet genoemd in de genealogie van de "echte" Meilema's (zo noem ik ze maar) van Nieuwland in het Jierboekje van 1989.
Ik ga nu eerst wat vertellen over één van de drie zonen uit de vraagstelling: Gerloff Claessen. Hij is al ter sprake geweest als grootvader van Pytter Claessen Meylema uit Bozum. Hij woonde te Franeker (of onder de klokslag van die stad, een ruime klokslag, die onder andere tot Welsrijp doorloopt in het (zuid)oosten). Bij zijn vrouw Meinu Pytters kreeg hij in ieder geval deze vijf kinderen: Claes (eerder genoemd), Sipcke, Mirck, Pyter en Meinu. Het zegt natuurlijk niet alles, dat één van de zonen Sipcke heet, maar toch ...
We hebben van jou Margreet ook nog een Grietje Meiles, die nota bene met een Claas Hanses getrouwd is geweest. Als dat nu eens de ouders van Douwe, Gerloff en Meile Clasen zijn geweest! En als Sipke Meiles, die zich in goeden doen Sipke Meylema noemde, Grietjes broer is ... Dat zou toch een mooi begin van een nog mooier vervolg kunnen zijn.
Tenslotte noemt Nieuwland in zijn genealogie wel een Douwe Tjallings Meilema, burger Franeker op 21 jul 1601, wiens vader onder andere te Welsrijp boerde. Dat is vast de man van de klok.

Hopelijk volgende keer meer, groeten Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » donderdag 4 okt 2007 11:30 pm

Nog even dit:
Naam: Mr. Sipcke Meyles
namens Margareta Batenburchs
Datering: 1585
Bron: Archief Hof van Friesland, quaclappen
Toegang 14, inv. nr. 16701 (v/h deel YY15), blad 161
Dezelfde persoon als Sipke Meylema denk ik

Andries

hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

Meylema

Bericht door hesseldewalle » vrijdag 5 okt 2007 4:21 pm

Ha Andries

Het lijkt me sterk dat Douwe Tjallings Meylema dezelfde was als op de klok. Dat speelt 56 jaar eerder. Die Douwe was nog pastoor ook. :wink:

Maar het zou zijn grootvader geweest kunnen zijn.

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 5 okt 2007 4:47 pm

Hallo Hessel,

je hebt helemaal gelijk zie ik nu. Ik had Epo Abbez z in mijn enthousiasme (of als wishful thinking) tot pastoor gepromoveerd. En wat nog erger is, 56 jaar is nu al een hele tijd, maar toen zeker !!! Er zijn dus in ieder geval twee Douwe Meilema's zullen we dan maar zeggen.

groet, Andries

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Douwe Piers Meylema

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 5 okt 2007 4:55 pm

Hoi allemaal,

de Douwe Meylema van de klok te Welsrijp is Douwe Piers (ook wel Dominicus of Dodo Petri), deze Douwe is begin 1544 overleden en hoort bij de Meylema familie van Oosterend resp. Meylahuizen.

Meer gegevens over deze Douwe is te vinden in het jierboekje van 1989 blz. 50, hij was een zoon van mijn voorvader Pier Sijbes (toe Meylahuus).

Groetjes, Maikel.

Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Douwe Piers Meylema

Bericht door Maikel Galama » vrijdag 5 okt 2007 5:02 pm

Hoi Andries,

ik zie na het versturen van mijn bericht dat jij ook nog een berichtje hebt achter gelaten.
Ook zie ik dat er over deze Douwe nu overeenstemming is en dat stemt tot tevredenheid.

Groetjes, Maikel.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 5 okt 2007 5:16 pm

Hoi allemaal,

Andries, ik vergat nog .. 'mijn' Jonge Meyles staat ook als Mevis te boek, of is misschien toevallig zo uitgetypt, want ik ken het origineel niet. En Melles stond me bij, maar dat kon ik niet terugvinden.
Maar toen ik Sipke daarop nakeek, heette hij ook Sybes Mellema, en Mollema, en enkel Sybes, en soms mr. Als het tenminste steeds dezelfde is.
Die Mellema=Meylema heb je in de dtb ook wel, maar misschien moet je op al die varianten zoeken als je eigenlijk Meile.. bedoelt. En er zullen dus 2 Sipkes zijn, want jouw burger was een Meiles en geen Sybes.

Griet Meiles speelt verder ook al wat eerder als je ca. 1600 geboren 3 zonen. Er is een mr Claes Hans gevolmachtigde 1552 en burgemeester 1569. Hij kan natuurlijk wel een Klaas Klases of een Meile Klases hebben gehad, die zelf, of alweer hun kinderen, dan vader of moeder van de jouwe zijn. Grietje kan zijn tigste vrouw zijn. Maar het is wel kunst- en vliegwerk aan het worden zo.

groeten margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » vrijdag 5 okt 2007 10:18 pm

Hallo allemaal.

Bedankt voor alle bijdragen. Ze helpen me goed bij het vormen van een beeld van de betrokkenen.
Ik ben het met je eens Margreet dat het allemaal nog niet erg duidelijk is waar wie hoort. Er zijn dan ook wat weinig gegevens voorhanden. Maar de schrijver van het Meilema-artikel uit het Jierboekje van 1989 verzuchtte dat ook al.
Dat Sipke Meilema en Sipke Meiles één en dezelfde is was ook een hypothese die ik (nog) niet bewezen heb. Mijn onzekerheid of hij iets met de afstamming van de "drie gebroeders" te maken heeft wordt door iets anders weer wat groter. Het gaat om de burgerinschrijving te Franeker op 19 november 1612 van Meyle Claes Gerleffs. Normaal gesproken zal dat toch Meile Clases, zoon van Claes Gerleffs zijn. Eén van de drie in dat geval. Dat zou tijdstechnisch betekenen dat de geboortedata van hen een aardig stukje voor 1600 moeten liggen - 1580 of zoiets.

Groeten, Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 6 okt 2007 11:55 pm

Hallo,

vandaag tussen de bedrijven door wat huiswerk gemaakt met betrekking tot deze vraag.

Allereerst had ik de door Margreet aangedragen Jonge Meiles nog niet goed bekeken. Ik heb nu, zo denk ik, twee zonen opgespoord. Ze staan in twee actes van het eerste authorisatieboek van Franeker (Z1). Op 14 jan 1653 wordt Meyle Jonges te Bolsward, als oom vaders zijde, curator over Sybrand Lieuwes, in het 21e jaar, voorzoon van Lieuwe Jonges bij zijn eerste vrouw Griet Sybrands, beide ouders overleden. Lieuwe blijkt hertrouwd met Styntie Heerts, die in 1655 ook reeds overleden is. Op 3 september 1655 wordt Meyle, nog steeds te Bolsward, namelijk, met Jisbrant Heerts, eveneens in Bolsward, oom van moeders zijde, curator over Lieuwes nakinderen bij deze Styntie: Heert (in het 14e jaar), Jacob (8e) en Jisbrant (5e).
Ik zie jammer genoeg nog geen naamsovereenkomsten met mijn drie gebroeders, daarom laat ik deze mensen eerst maar even liggen.

Morgen ga ik verder met een andere Meile-tak, groeten Andries

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 7 okt 2007 12:33 pm

Dat is voor mij toch weer wat extra's om Jonge heen, merci Andries. Ik droeg echter niet zozeer hem aan, als wel de oude bronnen.
Herbergiers, brouwers en af en toe burgemeesters - strookt dat met je zeker geen boer, want wat dan wel, dat vertelde je ons nog niet.

Met je burgerschap gaat het dan eerder richting een voorvader Claes Gerloffs, met 3 Claas-zonen - ipv een Claas Meiles. Geen Gerlof echter in de quaclappen, althans niet in Frentsjer, de Douwes heb ik nog niet bekeken.
De moeder een Meyledr ?...

Hessel had trouwens allerlei Sybe.. Meilema in zijn indexen, nog van Pier Sybes denk ik, dus Sipke kan een echte zijn geweest.
gr. Margreet

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » zondag 7 okt 2007 8:49 pm

Hallo,

Margreet, ik ben blij eens iets terug te doen. Nog even verder gezocht, want je hebt zelf eens gezegd dat ieder detail etc. belangrijk kan zijn.
Dopen Meile en Lieuwe Jonges:
Sneek, dopen, doopjaar 1593
Dopeling: Meyle
Gedoopt op 24 juni 1593 in Sneek
Zoon van Jonghe Meyles en Iysk Leuwes

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : MEILE
Vader : JONGE MEILES
Moeder : ..... LIEUWES
Sneek, dopen, doopjaar 1597
Dopeling: Lieuwe
Gedoopt op 22 mei 1597 in Sneek
Kind van Jonghe Meyles en Iyffke Lieuwes

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : LIEUWE of LIEUWKJE
Vader : JONGE MEILES
Moeder : ..... LIEUWES
Maar dat zul je wel hebben.

De bedoelde Pyter Meylema is landmeter, procureur fiscaal en (uiteindelijk) schoolmeester geweest. - zie het artikel van Nieuwland in het eerder genoemde Jierboekje van 1989.

Groeten Andries

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 8 okt 2007 9:10 pm

Hallo allemaal,

een andere verwant lijkende tak met de naam Meile erin. Een Sipk Sipkes, geboren rond 1660 denk ik, trouwt rond 1686 met Gerlof Mircks, net als Pyter Meylema een kleinzoon van Gerlof Clases. Gerlof en Sipck krijgen negen kinderen, allemaal te Peins/Zweins gedoopt: Annetje, Reyntje, Imke (dochter), Murck, Tietje, Murck, Sipcke, Tietje en Aeltje.
Sipck Sipckes is het enige (overlevende) kind van Sipke Meiles en Antie Jacobs. Ze trouwen te Peins, om en nabij 17 apr 1653 (3e proclamatie te Stiens, van waar Antje afkomstig is). Sipke boert in 1655 op stem 7 te Peins. Hij moet wel in 1660 zijn overleden, zijn dochtertje postuum naar hem vernoemd. In ieder geval hertrouwt Antje rond 1663 met Hendrik Andries, want op 12 okt 1663 worden Sipks' vaderlijke goederen afgekocht. (Franekeradeel V1, folio 145 vso en CC1, folio 313 vso). Haar curator is haar oom Sytse Meiles, huisman te Jorwerd (hij trouwt naar schatting 1647 met Antie Clases van Tirns).
Er zijn nog wel wat aanvullende gegevens van Sipke Meiles te melden.
Zo is hij eerder getrouwd geweest:
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 16 februari 1647
Man : Sipke Meles afkomstig van Peins
Vrouw : Siouck Ipes afkomstig van Tzum

Gestandaardiseerde namen: SIPKE MELIS en SJOUKJE IEPES

Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Tzum 1647-1811
Er wordt in Tzum een kind gedoopt, dan wordt hij Sypke Meiles genoemd, 30 april 1648, een zoon Meile. Ze komen daar niet in het lidmatenregister voor, en er is geen weesacte ter gelegenheid van Sipkes hertrouwen, dus geen overlevende kinderen denk ik.
Sipke Meiles kom ik één keer tegen bij "serious business" als hij in 1647, samen met Siouwcke Meiles een halve zathe te Peins verkoopt aan Focco Thomes erfgenamen te Kie. Ze hadden die halve zathe geërfd van Sytske Doeckes Unia, vrouw van Buwe Hettes (ze worden medeërven genoemd), zie FRL EE7, folio 175, 17 februari 1647.
Heel misschien is Siouwcke dezelfde als de Siouck Meiles van Peins die op 10 nov 1642 te Leeuwarden in ondertrouw gaat met Jan Hessels, van onder de klokslag van die stad.
Alle gegevens, ook van aangetrouwden, zijn welkom.

Groeten, Andries

Plaats reactie