Onvindbare Geert Jans de Jong

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
janny veenstra
Berichten: 127
Lid geworden op: maandag 26 mar 2007 5:13 pm

Onvindbare Geert Jans de Jong

Bericht door janny veenstra » vrijdag 5 okt 2007 9:40 pm

Geboorteakte Achtkarspelen, 1870
Aangiftedatum 7 mei 1870, akte nr. 122
Anna Veenstra, geboren 7 mei 1870
Dochter van Jan Melles Veenstra en Riemkje Folkerts Bruining
Wonende te Augustinusga

Anne ovl.14 nov 1928 te drogeham, begraven te Augustinusga (bron:grafsteen via graftombe),
ook Klaas Alles van der Wal ( 2e huwelijk) ligt hier begraven.

1e huwelijk

Huwelijksakte Achtkarspelen, 1898
Man: Geert de Jong, oud 28 jaar, geboren te Harkema Opeinde
Ouders: Jan de Jong en Stientje Hoekstra
Vrouw: Anna Veenstra, oud 28 jaar, geboren te Augustinusga
Ouders: Jan Melles Veenstra en Riemkje Folkerts Bruining
Datum: 30 juni 1898, akte nr. 63

2e huwelijk

Huwelijksakte Achtkarspelen, 1906
Man: Klaas van der Wal, oud 41 jaar, geboren te Kooten
Ouders: Alle Simons van der Wal en Froukje Sytzes Zijlstra
Vrouw: Anna Veenstra, oud 36 jaar, geboren te Augustinusga
Ouders: Jan Melles Veenstra en Riemkje Folkerts Bruining
Datum: 20 oktober 1906, akte nr. 68
NB: Bruidegom is weduwnaar van Yfke de Vries; bruid was
laatst echtgenote van Geert Jans de Jong, overgelegd
eene beschikking van de arrondissements rechtbank te
Leeuwarden tot het aangaan van dit huwelijk


Ik kan nergens het overlijden van Geert de Jong vinden, hij moet tussen 1898 en 1906 zijn overleden.

Geboorteakte Achtkarspelen, 1869
Aangiftedatum 12 juli 1869, akte nr. 176
Geert de Jong, geboren 12 juli 1869
Zoon van Jan de Jong en Stientje Hoekstra
Wonende te Harkema Opeinde

Heeft iemand misschien wel overlijdens gegevens betreffende Geert de Jong ?

groeten,
`
Janny.

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » vrijdag 5 okt 2007 10:09 pm

Normaal staat de toevoeging van goedkeuring van de rechtbank er niet bij. Dus ik denk aan een scheiding. Maar die kon ik zo snel niet vinden.

janny veenstra
Berichten: 127
Lid geworden op: maandag 26 mar 2007 5:13 pm

0nvindbare Geert jans de Jong

Bericht door janny veenstra » vrijdag 5 okt 2007 11:36 pm

anna schreef:Normaal staat de toevoeging van goedkeuring van de rechtbank er niet bij. Dus ik denk aan een scheiding. Maar die kon ik zo snel niet vinden.
hallo Anna,

Bedankt voor het meedenken,

Ik heb ook even aan een scheiding gedacht, maar dat wordt dan wel bij het huwelijk vermeld zijnde, h u w e l i j k o n t b o n d e n bij vonnis van de arrondissementsrechtbank te Leeuwarden, en wordt er een scheidings akte vermeld. niets van dit alles kunnen vinden.

Zijn er forum leden die weten wat de term, overgelegd, eene beschikking van de arrondissements rechtbank te Leeuwarden tot het aangaan van dit huwelijk betekend ?, ik heb even op internet gekeken maar daar wordt vermeld dat een beschikking meerdere betekenissen kent, daar kwam ik ook al niet verder mee.

En weet iemand dat deze gerechtelijke stukken ook bij de hwelijksbijlagen zijn te vinden.

Alvast bedankt voor de moeite.

Groeten,
Janny.

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » zaterdag 6 okt 2007 12:35 am

Een ander idee:

Was het vroeger ( en nu nog) niet zo dat als bv. de iemand verdronk/vermist was, dat je dan een tijd moest wachten tot iemand dood verklaard kon worden zonder lijk?
Dat zou ook verklaren waarom hij niet overlijdt.

Ik doe maar een gok. Was hij misschien schipper? Dat helpt dan weer al kan iedereen wel vermist raken of verdrinken enzo.

hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

onvindbare geert jans de jong

Bericht door hoekstra » zaterdag 6 okt 2007 7:46 am

deze misschien uit het bestand van musquetier:

Jong de Geert, Komt voor op een document der buitenlandsche paspoorten, afgegeven ter provinciale griffie van Friesland, gedurende de maand Januari met 4 kolommen onder andere woonplaats en land van bestemming jaar 1915 (3)

anders via het bevolkingsregister van de plaats waar hij het laatst woonde of de huwelijksbijlagen van de kinderen!

groet

albert hoekstra

janny veenstra
Berichten: 127
Lid geworden op: maandag 26 mar 2007 5:13 pm

Re: onvindbare geert jans de jong

Bericht door janny veenstra » zaterdag 6 okt 2007 12:05 pm

hoekstra schreef:deze misschien uit het bestand van musquetier:

Jong de Geert, Komt voor op een document der buitenlandsche paspoorten, afgegeven ter provinciale griffie van Friesland, gedurende de maand Januari met 4 kolommen onder andere woonplaats en land van bestemming jaar 1915 (3)

anders via het bevolkingsregister van de plaats waar hij het laatst woonde of de huwelijksbijlagen van de kinderen!

groet

albert hoekstra

hallo Albert en Anna

Bedankt voor het meedenken.

Albert wat dat paspoort betreft, kan denk ik niet mijn Geert zijn,omdat Anna in 1909 hertrouwd, Ik vond wel een Geert de Jong geboren te Hardegarijp, die naar Noord Amerika vertrok , het zal daar dan wel betrekking op hebben.
En Anne een vermissing lijkt me een goede optie.
Hij kan ook nog met de Noorderzon zijn vertrokken of gevlucht voor een vergrijp, wat in die buurten nogal eens voorkwam.
Ik zal wanneer ik daar toe in staat ben het archief bij Tresoar bezoeken, en de huwlijksbijlagen bekijken,en dit verder proberen uit te spitten, bent nu wel erg nieuwsschierig naar wat er van hem geworden is.

Groeten,
Janny

janny veenstra
Berichten: 127
Lid geworden op: maandag 26 mar 2007 5:13 pm

Onvindbare Geert Jans de Jong

Bericht door janny veenstra » woensdag 31 okt 2007 11:11 pm

anna schreef:Een ander idee:

Was het vroeger ( en nu nog) niet zo dat als bv. de iemand verdronk/vermist was, dat je dan een tijd moest wachten tot iemand dood verklaard kon worden zonder lijk?
Dat zou ook verklaren waarom hij niet overlijdt.

Ik doe maar een gok. Was hij misschien schipper? Dat helpt dan weer al kan iedereen wel vermist raken of verdrinken enzo.
Hallo Allemaal

Het mysterie van Geert Jans de Jong is opgelost

Geert Jans de Jong , gezagvoerder op het ijzeren tjalkschip " Morgenster " vertekt 17 okt 1899 vanuit Groningen naar Noorwegen, enige dagen erna is het schip met man en muis vergaan.

bovenstaande een klein stukje uit het grote verhaal wat bij de huwelijks bijlagen werd vermeld ,en omdat er meer dan 3 jaar waren verstreken, werd er gerechtelijk toestemming tot het huwelijk gegeven.

groeten,
Janny

Plaats reactie