Luitjen Siebrants, ged. ca. 1668 voor Margreet Huisman?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Luitjen Siebrants, ged. ca. 1668 voor Margreet Huisman?

Bericht door Jan Krist »

Op 01.12.1700 huwde Luitjen Siebrens met Antje Tees, gedoopt op 20.03.1668 te Drogenham. (Opeinde) te Wolvega. Antje was een dochter van Teije Freeks en niet genoemde moeder.
Uit dit huwelijk:
1- Sijbrant, 08.10.1702
2- Sijbrant, 24.02.1704
3- Tije, 21.11.1706
4- Margje, 28.11.1709 gedoopt op 01.12.1709
5- Margjen, 28.11.1710
6- Sybrant, 19.06.1712
7- Meelis, 12.05.1715
8- Jan, 04.06.1717
9 Jan, 11.12.1718
geboren te Nijheholtwolde en gedoopt te Wolvega/Sonnega

Ik zoek de moeder van Antje en de ouders van Luitjen Siebrens?
Vr. groet Jan Krist te Oud Beijerland
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Hallo Jan.

Dit lijkt me het (aangekondigde) huwelijk van Tije, en dus waarschijnlijk ook de moeder van Antje:

Achtkarspelen, huwelijken 1656
Vermelding: Eerste proclamatie op 14 december 1656 in Drogeham
Man : Tije Freerks afkomstig van Drogeham
Vrouw : Wibb Wygers afkomstig van Drogeham
Opmerking : weduwenaar
Gestandaardiseerde namen: TEE FREERKS en WIEPKJE WIEGERS

Had je deze doop ook al?

Achtkarspelen, dopen, doopjaar 1668
Dopeling: Piet
Gedoopt op 20 maart 1668 in Drogeham/Harkema Opeinde
Kind van Teye Freerks en niet genoemde moeder
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : PIETER of PIETJE
Vader : TEIE FREERKS

Zoon Teije van Luitjen en Antje voert overigens bij de doop van zijn kinderen de achternaam Stelling:

Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1751
Dopeling: Ybeltje
Gedoopt op 25 juli 1751 in Wolvega en Sonnega
Dochter van Teye Luitjez Stelling en Hiltje Martens
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : IEBELTJE
Vader : TEIE LUITJENS
Moeder : HILTJE MARTENS

Luitjen Siebrens had tenminste een zuster Aafke, gezien haar patroniem, het jaartal en de naam van het kind bij deze doop:

Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1710
Dopeling: Meelis
Gedoopt op 6 juli 1710 in Wolvega en Sonnega
Zoon van Baarent Hendriks en Aaffien Sijbrants
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : MELIS
Vader : BEREND HENDRIKS
Moeder : AAFKE SIEBRENS

Hopelijk heb je hier al iets aan, als ik vanavond verder tijd heb probeer ik verder voor je te zoeken.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi,

Als de boeken weg zijn, kan ik ook niets, hoor.
Weststellingwerf - Hervormde gemeente - Wolvega, Sonnega, Nijelamer en Nijeholtwolde

777. Doopboek, 1686-1811.
778. Trouwboek, 1687-1803, 1807-1811.
779. Lidmatenboek, 1688-1850.
Heb je wel het goeie Antje?
Achtkarspelen, huwelijken 1689
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 3 maart 1689 in Drogeham
Man : Egbert Roels
Vrouw : Antje Teyes
en haar tweelingzusje trouwt ook daar:
Achtkarspelen, huwelijken 1690
Vermelding: Derde proclamatie op 8 juni 1690 in Drogeham
Man : Gerryt Harmens afkomstig van Enschede
Vrouw : Pietje Teyes afkomstig van Drogeham

Helaas doopt Pietjes man het jaar daarop een dochtertje Piet, dus ik denk dat de moeder in het kraambed verleden is. Geen vernoemingen van voorouders dus daar.

Deze was er na een tijdje allerlei schrijfwijzen uitproberen:
Achtkarspelen, huwelijken 1656
Vermelding: Eerste proclamatie op 14 december 1656 in Drogeham
Man : Tije Freerks afkomstig van Drogeham
Vrouw : Wibb Wygers afkomstig van Drogeham
Opmerking : weduwenaar
Gestandariseerd tot Tee. Waar hij de andere 10 jaren was en doopte weet ik dan niet.

Een Teye Freercx zit in 1700 te Augustinusga, zou dat nog dezelfde kunnen zijn? het ligt er wel vlakbij. Die boeken ontbreken echter totaal tot 1771/1773.

Egbert Roel(of)s heb je zoveel, maar ik zie niet dat hij naar Wolvega vertrekt, eerder misschien naar Langezwaag, en daar bovendien hertrouwt.

Heb je een document dat Antje van deze Teye was? of dat ze weduwe was?
Als ze echt van Nijeholtwolde was, zit het vast op ontbrekende boeken. Net als met Luitje.

Er is nog Aafke Sijbrands met Barend Hendriks, x 1696, zij van Nijeholtwolde - die ook een Melis krijgt. Ze dopen pas 1710 Wolvega.

Siebrant Melis bestaat dus wel, hij woont een dorpje verderop:
Weststellingwerf, dopen, doopjaar 1691
Dopeling: Piertje
Gedoopt op 30 augustus 1691 in Oldeholtwolde
Dochter van niet genoemde vader en niet genoemde moeder

Opm.: Kind van de dochter van Sibrant Melis

Nu nog een vrouw toveren.
Weststellingwerf - Hervormde gemeente - Oldeholtpade, Nijeholtpade,
Oldeholtwolde en Ter Idzard

771. Doopboek, 1674-1691 en 1698-1811.
N.B. Van 1712-1740 incompleet.

772. Trouw- en lidmatenboek, 1674-1850.
N.B. Huwelijken van 1674-1688, 1690, 1698-1711, 1738, 1741-1810
en lidmaten van 1676-1711 en 1741-1850
groet margreet
Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Tije Freerks van Drogenham

Bericht door Jan Krist »

Ik heb de bijdrage van Litse Himmel en van Margreet Huisman met aandacht gelezen! Ik ben uiteraard weer zeer vereerd met de uitkomsten en hoop op een doorbraak met Luitjen Siebrens!!
Antje was de goede naam hoor Margreet. Siebrant Melis was waarschijnlijk de vader van Luitjen Siebrants. De vrouw van Luitjen was waarschijnlijk inderdaad Piertjen Piers. De data ontbreken nog. Zie de Stelling van juni 2007. Behoef je geen vrouw te toveren Margreet!
Ben behoorlijk verkouden geweest wat mijn verblijf op het forum heeft tegen gewerkt. Ik zat op de tocht te Willemsstad (NB) aan het Haringvliet! Mooi oud stadje!!
Misschien nog een voortzetting mogelijk over dit verhaal op het forum?
Vr.gr. H.J.K
Max
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 5 jul 2007 3:36 am
Locatie: Australia

Bericht door Max »

Jan.

Meer een paar vragen dan een echte voortzetting.

1. Is er enig bewijs dat Tije Freerks en Wibb Wygers de ouders van Antje Teijes/Tees zijn, of althans dat Antje de dochter was van een Tije Freerks?
Als ik de namen v.d. kinderen goed bekijk, dan is er geen Freerk, geen Wiepkje en geen Wiegers. Antje Teijes zou verder bijna 51 zijn bij de geboorte van het laatste kind.

2.


De vrouw van Luitjen was waarschijnlijk inderdaad Piertjen Piers.
Bedoel je soms de vrouw van Sybrant Meelis en in dat geval, is het misschien een tweede huwelijk? Margreet vond een dochter van Sybrant Melis die een Piertje had, dus Piertje als haar moeder lijkt logisch.
Luitjen Sybrants/Antje Tees hebben echter geen kind genaamd Pier(tje) of Pieter(tje). Dat sluit deze moeder niet uit, maar waarom zouden ze namen van misschien verre familie kiezen zoals Romelia en Danker voor die van hun moeder(s)?

3. De Stelling is al eens eerder genoemd ivm de familie van Luitjen Sybrants/Antien Teyes en ik begin nieuwsgierig te worden. Is iemand bereid de betreffende artikelen (of een samenvatting) van april en juni 2007 (nrs 100 en 101) te scannen en aan mij te emailen?

Mvg,

Max
Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Luitjen Siebrants cq. Antje Tijes

Bericht door Jan Krist »

Beste Max!.
Je vraagt aan mij of de gevonden Antje, gedoopt op 20.03.1668 te Drogenham, resp. haar ouders de juiste zijn.
Antje was 32 jaar toen ze in 1700 huwde. Dus dat kan. De namen van de ouders corresponderen ook met het vervolg. Dat Wiepkje niet was vernoemd komt m.i door het toeval dat er slechts een keer een meisje werd geboren! Wiepkje kwam dus niet in aanmerking. Ik sta open voor elke andere suggestie hoor, maar op dit tijdstip heb ik geen beter alternatief!
Nu ik je toch tref via de electronische snelweg: Elisabeth Pieters die huwde met Jan Luiten in 1745 te Harlingen, wordt gehouden een dochter te zijn van Pieter Wiepkes en van Iemkjen Engels, gedoopt 08.12.1689 te Midlum(Franekeradeel). Dit stel huwde op 14.08.1712 Franekeradeel.
Ontbreekt de geboortedatum van Pieter Wiepkes en de voorgeslachten van Pieter en Iemke (Imke). Heb jij wat in de la liggen wat hier op aansluit? Vr. groet van H.J.K te Oud Beijerland.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Jan Krist, en Max en allemaal,

Max en ik bedoelen, dat je met zoveel missende boeken niet gewoon kunt doen:
ik zoek vader Tee of Teie die een Antje doopt,
ha, er zit er een in Drogeham, dus dat is ze dan.

Als Siebrens moeder Piertje heette, die niet vernoemd wordt bij gebrek aan dochters, heette Antjes moeder misschien wel Margje. Zo noemt ze haar twee dochter immers.

Als ze wel dezelfde van Drogeham is, dan trouwde ze daar dus eerder. Een ongedoopte Wiepkje (want ik kan geen doop vinden) die meeverhuist naar Nijeholtwolde en daar trouwt heb ik echter niet gevonden. Integendeel, ik kreeg meer het idee dat dat Antje kinderloos overlijdt en dat haar man hertrouwt.

Je alternatief is dus: vader Teije/Tee. De rest weten we niet.

2 of 3 generaties voorouders van Iemkjen Engels staan in je andere onderwerp onderwerp Elisabeth Pieters, vraag voor Margreet?
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=1884&start=15
op blz 2. Onderaan in het hele lange bericht van 7 oktober 2.44
Heb je misschien per ongeluk uitgezet dat je op de hoogte wordt gehouden van reacties? Je kunt het ook weer aanzetten.

En naar die Stelling ben ik ook wel benieuwd.
groet margreet
Max
Berichten: 13
Lid geworden op: donderdag 5 jul 2007 3:36 am
Locatie: Australia

Bericht door Max »

Hello allemaal,

Bedankt voor de uitleg, Margreet; ik ben er een tijdje mee bezig voor ik de juiste woorden in het Nederlands vind en dan klinkt het soms nog anders dan ik wilde.

Een correctie wat mijn eerdere bericht betreft: ik had het over Romelia en Danker, terwijl het natuurlijk over Margje ging en niet een generatie later. Niettemin blijft het argument hetzelfde: de dochters van Luytje Sybrants en Antje Teyes zijn niet vernoemd naar zijn moeder (Piertje) en ook niet naar haar moeder, als dat Wiepkje Wiegers zou zijn. Daarna krijgen Luytje en Antje nog twee keer een Jan, dus dat zou dan weer geen vernaming (vernoeming?) zijn naar Antje Teijes kant. Verder zit ik ermee, dat ze bijna 51 was bij het laatste kind.

Jan, je hebt misschien wel gelijk wat betreft de ouders van Antje Teijes, maar je hebt niet gezegd waar je dat op baseert. Je schrijft: "De namen van de ouders corresponderen ook met het vervolg." Hoezo?
Heeft dat ook te maken met die artikelen in De Stelling die Margreet en ik nu beiden graag willen zien?

Max.
Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Luitjen Siebrens etc.

Bericht door Jan Krist »

Even voor de duidelijkheid: ik baseer mij op een bericht van Litzehimmel .
Zie deze discussie hiervoor. Dus wie ben ik dan om dit niet serieus te nemen? Wat de Stelling betreft: ik ben geen lid van de Vereniging te Wolvega dus ontvang ik de stelling ook niet. Ik heb verschillende lidmaatschappen van verenigingen en heb daar de laatste jaren in gesneden. (opgezegd Max) Ik liep hier tegen aan via Jan Bootsma te Scharendijke (Zeeland, Max) die wel lid is van deze vereniging. Ik heb het e.mail adres van de secretaris hoor, dat is ikenaafs@xs4all.nl te Munnekeburen -Gracht 15-8485KN (Ike Naafs-Loman).
Vriendelijke groet, speciaal aan Max en Margreet!
H.J.K
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo Jan, en Max en allemaal

Maikel had het betreffende artikel in huis, en heeft me net 2 scans gemaild.
Hij/zij die belangstelling heeft - pb mij even je mailadres, dan kan ik ze doorsturen.

Jan, Litsehimmel zegt lijkt en waarschijnlijk
Wij opperen altijd heel veel mogelijkheden hier, maar die moet je dan zelf nog van alle kanten bekijken of ze waar zijn. De mijne net zo goed, soms vind ik ook zelf een dag later iets wat het weer onderuit haalt.
"De namen van de ouders corresponderen ook met het vervolg." heeft zij niet gezegd.
Met zoon Jan ga ik zelf meer denken aan Teije Jans, of moeder Margje Jans. Maar misschien weet jij wel of de Siebrants nog Jannen hadden.

groet margreet
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Luitjen Siebrens etc.

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

ik heb de artikelen uit de Stelling ingescand en naar Margreet verstuurd met daarbij de vraag of zij ze weer verder wil versturen naar andere belangstellenden.

En dan komt het vast wel goed !

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Luitjen Siebrens etc.

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

sorry, zie bericht van Margreet, bijna tegelijk met dat van mij.

Groetjes, Maikel.
Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Luitje Sibrants

Bericht door Jan Krist »

Margreet.
Even de kinderen van Luitje Sibrants,
1- Luitjen Sibrants, 08.10.1702 Wolv
2- Sybrant, 24.02.1704
3- Teije, 21.11.1706
4- Margaretha, 28.11.1706
5- Margje, 28.11.1710
6- Sybrant, 19.06.1712
7- Meelis, 19.05.1715
8- Jan, 04.07.1717
9- Jan. 11.12.1718
Allen te Wolvega/ Sonnega gedoopt.
Het huwelijk was op 01.12.1700 te Harlingen met Antje Tees.
Ik ben zeer benieuwd hoe het nu echt zit hoor!
Vr.gr. H.J.K
Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Alle onderwerpen

Bericht door Jan Krist »

Mijn e.mail adres is krist-degeus@hetnet.nl
Ik ben in voor alle bijdragen die kunnen leiden tot een goede afronding van welk onderwerp dan ook!
Vr.gr. H.J.K.
Jan Krist
Berichten: 278
Lid geworden op: vrijdag 23 dec 2005 11:51 am
Locatie: Oud Beijerland

Iemkjen Engels etc.

Bericht door Jan Krist »

Margreet
Ik heb de uitgeschreven tekst over Iemkjen Engels en haar afkomst gelezen! Zeer bedankt hoor. Had ik eerder niet staan.
Vr.gr. H.J.K
Plaats reactie