Digitaal Archief Leeuwarder Courant

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Digitaal Archief Leeuwarder Courant

Bericht door tukkergirl »

Digitaal archief Leeuwarder Courant nu voor iedereen toegankelijk
LEEUWARDEN - 25 oktober 2007- Het archief van de Leeuwarder Courant is sinds woensdag voor iedereen digitaal toegankelijk. Alle kranten vanaf 1752 zijn op te vragen. Bovendien kan worden gezocht op willekeurige zoektermen. Ook het zoeken van overlijdensadvertenties behoort tot de mogelijkheden.


Het is nu nog niet mogelijk binnen alleen de categorie 'familieberichten' te zoeken, dit is wel een wens voor de toekomst.
Voor nu kan het volgende helpen: als u bijvoorbeeld 'Bruin' heet en u bent op zoek naar een familiebericht waar deze naam in voorkomt, tik dan in bij Geavanceerd Zoeken bij 'alle woorden' de woorden 'familiebericht Bruin'. Er wordt dan gezocht in artikelen waar beide woorden in voorkomen, en dat zullen bijna louter familieberichten zijn. Als u dan ook nog de periode scherp instelt (bijvoorbeeld 1 of een beperkt aantal jaren), dan wordt de zoekactie steeds gerichter.

www.archiefleeuwardercourant.nl is tot 1 januari 2008 gratis toegankelijk.
niet geschoten, is altijd mis
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Hoi Thea,

Ik denk dat je de berichtgevingen enz. van Margreet hebt gemist.
Beginnende met 24 sept. j.l.
Zie:
http://forum.tresoar.nl/viewtopic.php?t=1863

Maar goed een 2x onder de aandacht brengen kan geen kwaad.

Gr.
Everardus
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl »

Hallo Everardus

Die heb ik zekers gemist.
Maar het stond bij ons in de krant..... dus ik dacht.....
handig....
Je hebt gelijk 2x kan geen kwaad..

Thea
:D
niet geschoten, is altijd mis
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi beiden,

Vooral die zoektip was erg handig, want die had ik er nog niet bijgeplaatst.
Andrys had de lancering ook gemeld, maar dan in het Algemene Forum.

Bij de yahoo veel reacties, omdat de site regelmatig niet bereikt kon worden en diverse foutmeldingen gaf. Ik zou net de krant overtypen waarom, maar toen had Andrys dat gelukkig al gedaan.
Het is inderdaad erg druk op de archiefsite van de Leeuwarder Courant en dat zorgt ervoor dat er foutmeldingen op het scherm komen. Meestal is dat inderdaad een 'temporarily unavailable'-melding, soms een leeg scherm, maar er komen ook andere meldingen voor. Mijn ervaring is dat het drukken op F5 (vernieuwen) wel eens wil helpen.

Volgens een berichtje in de LC van vandaag zijn er binnen enkele dagen al evenveel internetpagina's bezocht als in één maand werd verwacht: gisteren stond de teller al op 520.000 pagina's, terwijl er uitgegaan was van gemiddeld 500.000 tot 600.000 per maand. Gisteren werden per seconde 25 zoekopdrachten verwerkt, terwijl er tegelijkertijd 150 'in de wacht' stonden. Volgende week wordt besloten of de capaciteit uitgebreid moet worden.

De bezoekers komen uit 685 verschillende plaatsen en spreken 28 verschillende talen. De meeste belangstellenden bezoeken de website vanuit Leeuwarden, Burgum, Amsterdam, Drachten en Wirdum.

Bij het registreren wordt inderdaad alleen maar een naam en een emailadres gevraagd, maar in statistiekprogramma's kun je aan de hand van de IP-adressen van bezoekers zien waar ze vandaan komen. Het werkt niet altijd betrouwbaar, maar geeft wel een indicatie.
De eerste dag waren er 7758 bezoekers, uit 593 plaatsen in Nederland en daarbuiten.
Canadezen hebben geluk, zij kunnen zoeken als Nederland slaapt. En geduld wil ook nog wel eens helpen, soms is het maar een (halve) minuut dat je er niet doorkomt.
Of deze:
Als je een melding krijgt m.b.t. tijdelijke onbeschikbaarheid: schermpje sluiten en de betreffende link opnieuw aanklikken.
Krijg je een leeg scherm: klik eens op de link Printversie; daarmee heb ik al diverse malen het gezochte artikel tóch zichtbaar gemaakt.
groet margreet
Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Hoe kom je op de site???

Bericht door gonnie »

Hallo Forum,
Als ik m'n e-mail adres invul +wachtwoord krijg ik steeds een regel gebruiker niet bekend, dan wil ik een nieuw wachtwoord invoeren lukt ook niet wie helpt mij
groetjes van gonnie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi gonnie,

heb je wel bevestigd? je krijgt eerst een mail met zo'n bevestigingslink waar je op moet klikken.

maar ik had het in de proefweek ook dat ie me ineens niet meer kende. Heb toen maar opnieuw geregistreerd, dat hielp.

gr. margreet
Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 875
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Bericht door catharina »

Hallo Allemaal,

En hoe kan ik die lastige naam van 't Zet invoeren?
Ik weet dat er advertenties zijn.
De naam Sterkenburgh is geen probleem en ook de gangbare namen, maar van 't Zet lukt me niet

Carla van 't Zet
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Dag,

Zoek eens op de naam Zet (zonder de 't) in combinatie met familieberichten. Dan vind je bijvoorbeeld de geboorte van Jeltje op 10 november 1918 te Gaast.

Groeten van Richard
Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Bericht door gonnie »

Hallo Margreet,
Ja dat heb ik gedaan, maar krijg van hun geen wachtwoord, dus als ik het opnieuw probeer, staat er is al gebruiker met dit E-mail adres.
En ik kom ook niet op hun site om het te veranderen.
groetjes Gonnie.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo allemaal, en Gonnie,

Misschien moet je hun even mailen, gonnie - via contact. Ik weet het anders ook niet.
Er is ook een tab afmelden, maar ik denk dat die ook eerst om je wachtwoord vraagt. Anders zou je eerst de oude af kunnen melden, en dan over nieuw weer aan.

Er stond nu ook wat nieuws:
Begin 2008 zullen er nieuwe functionaliteiten aan de site worden toegevoegd. Voor deze extra's zal een kleine vergoeding worden gevraagd.

Dus, het zoeken en (op lage resolutie) afdrukken van de artikelen is en blijft gratis.
groetjes margreet
Gebruikersavatar
gonnie
Berichten: 700
Lid geworden op: woensdag 14 jun 2006 7:33 pm
Locatie: purmerend

Bericht door gonnie »

Hallo Margreet,
Bedankt ik Zal weer een nieuwe poging doen en anders een mailtje versturen
gr. gonnie
Attie
Berichten: 133
Lid geworden op: donderdag 8 dec 2005 2:07 pm
Locatie: Menaldumadeel

Bericht door Attie »

Probeer anders maar om gewoon te zoeken.
Misschien ben je al ingelogd zodra je de site opent.
Dit kon je n.l. vooraf instellen.

Bij mij hielp het om mijn wachtwoord te wijzigen.

succes,
Attie
Plaats reactie