berend feddes (de jong) uit berlikum (ca.1750)

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
hoekstra
Berichten: 204
Lid geworden op: dinsdag 24 jan 2006 6:47 pm
Locatie: roosendaal

berend feddes (de jong) uit berlikum (ca.1750)

Bericht door hoekstra »

ben op zoek naar ouders van berend feddes (de jong) die op 12-12-1774 burger wordt van bolsward en afkomstig is van berlikum (hovenier). hij trouwt (1) te bolsward 1774 met rienskjen klazes, trouwt (2) 1785 ynkje andries teller en trouwt (3) 1791 grietje romkes nieuwland.
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Mogelijke verwantschap?
Heb je onderstaand huwelijk al nagetrokken en de bijlagen?
Ook na te zien bij het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag!

Huwelijksakte Franeker, 1814
Man: Fedde Berends de Jong
Vrouw: Jeltje Abes de Jong
Datum: 24 maart 1814, akte nr. 5

Wanneer is Berend/Been Feddes de Jong overleden?
--------------------------------------------------------------
Een familierelatie?

Quotisatiekohier uit 1749

wed. Fedde Haukes en zoon, Menaldumadeel
Plaats: Berlikum
Omschrijving: arm
Gezin volw: 2 en kind:
Aanslag: 12-9-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Menaldumadeel, fol. 11v

Gestandaardiseerde naam: FEDDE HOUKES




Gr. Everardus
Laatst gewijzigd door Everardus Rollema op zaterdag 4 feb 2006 5:24 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
albert

berend feddes (de jong) uit berlikum (ca.1750)

Bericht door albert »

berend feddes (de jong) is 8 of 20 april 1796 overleden te bolsward. zijn zoon fedde berends de jong (geb. 1790) trouwt 1814 te franeker met jeltje abes de jong.
huwelijksbijlagen heb ik nog niet kunnen bekijken.
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Albert
Mogelijk staan de grootouders vermeld in de bijlagen?
Geef eventueel een email a.s. woensdag, wellicht kan ik kijken bij het CBG.
Geef de inhoud van de akte dan nog even door: namen, plaats, datum en aktenr.!

Gr.
Everardus
margreet

Fedde-s Berlikum

Bericht door margreet »

Het lijkt me handiger de discussie op het forum voort te zetten, ipv via de mail.

Nazaten van Fedde Haukes Berlikum 1749 gebruiken de achternaam Hager, ook al voor 1811.
Althans, de olv. akte van Fedde Haukes Hager 1757-1826 vermeldt vader Houke Feddes en Trijntje Meinderts. Houke zal zoon 1749 zijn.

Ik kan geen huwelijk vinden en ook de lidmatenboeken maken me niets wijzer.
k. hyke, anskje, fedde en hauke- zijn ook niet in de doopboeken terug te vinden.
albert

berend feddes (de jong) uit berlikum (ca.1750)

Bericht door albert »

bedankt voor de reacties tot nu toe.

het eerste kind van berend feddes heet sjoerdje, geb. 6-3-1776. moeder rienskjen klazes is een dochter van klaas ulbes en trijntje matheus uit bolsward. is sjoerdje vernoemd naar de moeder van berend feddes?

ouders misschien fedde holkes en sjoertie christoffels (trouwen 1711 in bolsward) of fedde holkes en joertje feddes?

huwelijk van zijn zoon fedde te franeker is op 24-3-1814 (aktenr.5)
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Margeet ik denk dat je mijn bericht verkeerd begrijpt.
Op het eind van de week zit ik meestal op het archief.
Ik ga niet eindeloos elke keer alle berichten dubbel lezen.
Als Albert niet verder is gekomen, dan wil ik de bijlagen bekijken. Het resultaat komt natuurlijk op het Forum.
Daarvoor even een berichtje via mijn email, daar ik nog andere projecten als genealoog heb.
Geen email betekent, dat ik niet hoef te zoeken in het archief.
Regelmatig komt het voor dat je uren in het archief zit en dan hoor je niets meer van de vragensteller/ster, daar bedoel ik absoluut Albert niet mee.
Ik zit wel vele uren voor anderen in de week in het archief om ze te helpen, maar dan op mijn manier.
Genealogische groet.
Everardus Rollema
margreet

joertje feddes

Bericht door margreet »

ouders misschien fedde holkes en sjoertie christoffels (trouwen 1711 in bolsward) of fedde holkes en joertje feddes?
Die Joertje Feddes lijkt me dezelfde als Sjoerdtje Christoffels. Vrouwen kregen na hun huwelijk vaak als patroniem de naam van de man. Is dus
'Sjoerdtje C. gehuwd met Fedde'.
Ze krijgen immers ook een Christoffel.

Net zo is Hendrikjen Christoffels, de doophefster : Hendrikje Clasen x Christoffel Jurjens, ondertrouw Bolsward 1691.
Zo zijn ze de ouders van Sjoerdje en is Hendrikje de grootmoeder van de gedoopte kinderen.

Opmerkelijk dat ze eerst hv dopen 1711, en later rk 1724 en 1728. Waar ze dan in de tussenjaren wonen ... MIsschien doopten ze niet, of Franeker wat nog niet online is ?

Hendrikje hertrouwt 1713 Bolsward Berend Eelkes, ze wordt dan vermeld als weduwe Christoffel Jurjens.
Sjoerdje zal in Berend Feddes dus haar stiefvader vernoemd hebben.

Misschien zijn ze in een verder verleden familie van Hager Berlikum - in 1749 is er een Fedde Holkes sobere trekschipper Bolsward, en een wed. F. H. Berlikum. Kan dus niet dezelfde zijn.

Margreet
albert

berend feddes (de jong) uit berlikum (ca.1750)

Bericht door albert »

margreet, bedankt voor je opmerkingen. ik zal in maart bij tresaor proberen andere bronnen te raadplegen om bepaalde conclusies te kunnen trekken.

albert
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Albert,

Onderzoek 9-2-2006 bij het Centraal Bureau voor Genealogie.
De huwelijksbijlagen behorende bij het huwelijk van Fedde Berends de Jong en Jeltje Abes: Datum huwelijk 24 maart 1814, aktenummer 5.

Fedde, geb./ged. Bolsward 1/18-2-1790 blijkens het doopregister van de gereformeerde gemeente, als zoon van Been Feddes de Jong, wiens overleden huisvrouw was Imkje Andries Teller.

Jeltje, geb./ged. Franeker 16-4/1-5-1793 blijkens een extract van het geboorteregister gemeente der Hervormden van Franeker, als dochter van Abe Jeltjes en Geertje Jans.
---------
Een verklaring dat Fedde Beerents de Jong, gortmaker te Harlingen is een zoon van Berend Feddes de Jong en IJmjen Andries Teller, echtelieden te Bolsward zijn ouders overleden, dezelfde Beerend Feddes de Jong 15 april 1796 in de ouderdom van 51 jaar en moeder IJmkjen Teller 1 februari 1790 in de ouderdom van 34 jaar.(DAT IS OP DE DAG DAT FEDDE WERD GEBOREN)
De verklaring is afgelegd voor notaris Sybren Westerbaan te Boslward met als getuigen: Freerk Lantinga, koopman en Cornelis de Waag, arbeider te Bolsward: Afgegeven 16 maart 1814.

-------------------------------------------------------
De bijlagen geven geen grootouders aan.
---------------------------------------------------
CBG 1ste etage overige bronnen Friesland:
Authorisatie klapper en uitreksels periode 1701-1809.

nr. 467 10-5-1790
C. Claas Feddes de Jong, koopman Franeker, curator op verzoek van Andries Teller.
C. Lamring, Goyke koster te Bolsward op verzoek van Andries Teller.
X. Teller, Andries, chirurgijn te Boslward, grootvader en voorstander van Fedde.
K. Jong, Fedde Beerns de.
V. Jong, Beern Feddes de, overleden.
M. Teller, IJmkjen.

C= curator, X= andere functie, k= kind V= vader, M= moeder.

---------------------------------------
nr. 497 1301-1804

C. Haitsma, Johann, Jur. Dr. te Bolsward admin. goederen Sjouke N.
C. Jong, Claas Feddes, koopman Franeker, admin. goederen Sjouwke N.
N. Nieuwland, Sjouwke, overl. oud vroedsman Bolsward, test. desp. 19 maart 1803.
X. Geertje Datis, op 7 jan. 1804, overl halfzuster Sjouwke N.
V. Jong, Beernt Feddes, overleden.
M. Grietje Romkes.
K. Jong, Romke Feddes de, minderj. kind van Beernt.
K. Jong, Siemen Feddes de, minderj. kind van Beernt.

(M.i. Romke en Siemen Beernts!!!)

Burgerboek Bolsward: Beern Feddes 12-12-1774 komende van Berlikum, hovenier, dat had jij al.

Burgerboek Bolsward: Andries Teller 9-12-1750 komende van Maastricht, chirurgijn
Burgerboek Bolsward: Andries Teller 12-12-1774 komende van Maastricht, chirurgijn, uitgew.

--------------------------------------

Conclusie: Beernt Feddes de Jong, geboren circa 1740/1, hovenier,
van Berlikum naar Bolsward als burger op 12 december 1774, overleden Bolsward 15 april 1796.

Zijn vrouw IJmkjen Teller, geboren circa 1755/6, overleden op de dag van de bevalling te Bolsward op 1 febr. 1790, dochter van Andries Teller, mr. chirurgijn, afkomstig van Maastricht, overl. na 10 mei 1790.

Beernt heeft tenminste 1 broer gehad blijkens authorisatie.
Claas Feddes de Jong, van Franeker, koopman te Franeker, overleden na 13 januari 1804; o.tr./tr. Franeker 29-6/12-7-1765 (gerecht/Ned. Herv. Aukje Mulder, van Franeker.
Uit het huwelijk van Claas: kinderen gedoopt te Franeker:
Sjoertje, 6-1-1768.
Lammigje, 24-5-1770.
Sjoertje, 16-3/24-6-1772.

Zowel Beernt als zijn broer Claas hebben een dochter met de naam Sjoerdje.
Denkelijk dus vernoemd naar de moeder van Beernt en Claas.
Dus Fedde X Sjoerdtje ??

Albert tot zover mijn onderzoek bij het CBG Den Haag van heden.

vr. gr.
Everardus Rollema
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Ouders gevonden

Bericht door Everardus Rollema »

Ouders gevonden:
Fedde Jans en Sjoerdje Klazes echtelieden te Bergum o.tr. 30-10-1733
Beern, ged. 6-9-1744
Klaas, ged. 29-11-1739
Later meer.
Everardus
albert

berend feddes (de jong) uit berlikum (ca.1750)

Bericht door albert »

everardus, bedankt voor je speurwerk. hoop hiermee weer verder te kunnen!
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Beernt en Claas Feddes de Jong

Bericht door Everardus Rollema »

Albert,

Hierbij het vervolg van mijn onderzoek bij het Centraal Bureau voor Genealogie te Den Haag 1ste etage.

Beern Feddes: Speciekohieren Bolsward 1773 en 1774 wonende op de plaats nr. 55 met als aantekening, hovenier.

Vervolgens ben ik mij gaan richten op Claas Feddes te Franeker.
Claas Feddes kwam trad diverse malen op als curator te Franeker.
Bij de index authorisatie: 293, 385, 389, 530, 565, 566.
Daar ik bij de verkorte afschrijvingen geen familierelatie tegenkwam, heb ik dat verder laten rusten.
De burgerboeken van Franeker op microfiches nagekeken.
Vermeld stond: Claas Feddes 13 december 1764 Bergum.

Ik kon mij herinneren dat de heer P. Nieuwland uit Hardegarijp een fantastische beschrijving had gemaakt van burgers van Tietjerksteradeel van voor 1811 met vermelding van inwoners van de omliggende gemeentes.
Gelukkig is uit zijn omvangrijke collectie de burger alfabetisch op microfiches gezet.
Ik citeer bij de letter F.
Fedde Jans (Jan tjes), zoon van Jantje Feddes en Hiltje Sikkes te Huizum, gardenier, hovenier, tuinder te Bergum, overleden aldaar 1749/52.
Tr. 1); tr. 2) onder Bergum 30 oktober 1733 Sjoerdje Klazes (van Wartena) belijdeis Bergum 27 febr. 1724, lidmaatlijst 1729 (Noordermeer overleden) P 13 12, S 18 475, 480, S 20 382, S 21 420, LWL Q 12 151 (1753), Quot. een guardenier kan de cost winne, 4+3, 36-19; kinderen ged. te Bergum: 1 Jantje (ged. als Jan) 2-12-1725; 2. Antje 10-10-1734, Hiltje 22-4-1736, Ate 11-8-1737, Klaas 29-11-1729, Beern 11-2-1742, Beern 6-9-1744: Over de minderj. kind. cur. 1754 Oene Sjoerds te Grouw en Jochum Jans, Leeuwarden (tr. Fokeltje Jantjes)


Dopen van Bergum zijn nog niet opgenomen in het bestand DTB Tresoar digitaal. Zie de link onderaan de site van dopen.

Trouwregister Hervormde gemeente Bergum, 1733
DTB nr: 704, 1679 - 1811
Vermelding: Ondertrouw van 30 oktober 1733, Bergum
Man: Fedde Jantjes, Bergum
Vrouw: Sjoerdtje Klaases, Wartena

Tot zover mijn bevindingen:

Gr.
Everardus Rollema
Plaats reactie