Laatste ontbrekende persoon

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » donderdag 29 nov 2007 1:00 am

Een goedenavond meneer Hofman,

Die theorie heb ik al half laten vallen - ik zit nu op de koers:
willemijntje 1817 is overleden - in de 4 jaar gat tussen haar en Willem.

Mijns 1816 trouwt - ze schrijft wel in als Wilhelmina - en houdt daar later Mina aan over.

Het is dan niet Willemijntje in het lidmatenboek.
Maar dat kunt u weerleggen door met 2 inschrijvingen uit Rotterdam te komen.
Of een memorie van Arie of Pietertje, waarin 2 dochters staan.
Of haar als doophefster bij haar zusters kinderen.

Als het waar is dat 1817 ovl is, zullen de ouders - met Willem ook nog ovl - namelijk toch wisselend al die koos-en verlengnamen tegen haar gebruikt hebben, waar dat voorheen ook al wisselde gezien de wilmina-mijnsje.

Ik heb geen Willem voorvader kunnen vinden.
groet margreet

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » donderdag 29 nov 2007 1:38 pm

Hr. Hofman Kolk schrijft:
De theorieën over een persoonsverwisseling van Willemijntje en haar oudere zuster Mijnsje zijn onjuist.
Hr. Hofman Kolk, U dient Uw stelling te bewijzen, dat de inschrijving in het lidmaatregister van Wilhelmina Bos in 1835 Uw Willemijntje (Hofman) Bos

"Blijkens burgelijke stand: Willemijntje Hofman Bos"
is.

U komt tenslotte met de vraag en beweert, dat zij de Willemijntje Hofman Bos uit 1817 is en genoemd in 1835.

Mijnsje Bos, geboren 1816.
Willemijntje Hofman Bos, geboren 1817.

Inschrijving: Wilhelmina Bos

Nogmaals mijn vraag: Heeft U de Memorie van Successie er op na geslagen na het overlijden van Arie Balten Bos en Pietertje de Groot?
Waarom geen duidelijk antwoord hierover.
Waarom moeten we bij U de informatie zo los peuteren?

De neiging is inderdaad, dat Willemijntje Hofman Bos op zeer jonge
leeftijd is overleden.

In welk jaar is het gezin van Sliedrecht naar Rotterdam vertrokken?

Jammer dat U geen dank U wel kan schrijven voor het meedenken en het zoeken in de archieven!.
Ik proef alleen maar verwijt.

Zie Uw zin:
Ondanks tal van antwoorden op niet gestelde vragen, staat de vraag dus nog steeds open.
Ik begrijp best dat U had willen lezen: Overleden te ??? op ????, maar zo werkt de genealogie niet altijd. Vaak komen daar hele andere zaken bij kijken om tot een oplossing te komen.

U dient te weten met Uw achtergrond, dat ook in de breedte gezocht moet worden om het geheel hard te maken.


Gr.
Everardus

ED
Berichten: 10
Lid geworden op: zondag 17 sep 2006 9:21 pm

never ending story?

Bericht door ED » vrijdag 30 nov 2007 12:22 am

Anna noemde de discussie al erg 'boeiend'....

...ikzelf vind het vooral vermakelijk om te lezen hoe allerlei (pseudo) genealogen, door middel van webpagina's vol namen en data die meestal weinig ter zake doen, elkaar proberen af te troeven en zichzelf natuurlijk als de enige echte deskundige beschouwen... en dan die zelfingenomen toon waarop er gereageerd wordt op elkaars berichten... geweldig!
Volgens mij slaat onze Willemijntje dit geneuzel vanaf een hoge wolk gillend van de lach gade... zij is namelijk de enige die het juiste antwoord weet!!

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 30 nov 2007 12:48 am

Beste Ed,

Vermakelijk?
Misschien.
Wellicht kan jij de oplossing bieden en in kontakt treden met Willemijntje?
O ja: haar voornaam is Willemijntje Hofman, anders kom je de anderen tegen en zit je op het verkeerde spoor.
Ik hoop, dat jij in de toekomst net zo veel boeiende uren in het archief zal doorbrengen als ik de afgelopen 35 jaar en het grappige is, ik leer er nog steeds van.
Voortaan wel de berichten goed doorlezen, want aftroeven is het woord niet, eerder puzzelen.
Ik ben benieuwd naar jouw bijdrage of wordt het een vraag?
Genoeg voor vanacht, want over enkele uren ben ik weer werkzaam als (pseudo) genealoog in het Nationaal Archief.

Succes
Everardus

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Re: never ending story?

Bericht door anna » vrijdag 30 nov 2007 10:49 am

ED schreef:Anna noemde de discussie al erg 'boeiend'....

...ikzelf vind het vooral vermakelijk om te lezen hoe allerlei (pseudo) genealogen, door middel van webpagina's vol namen en data die meestal weinig ter zake doen, elkaar proberen af te troeven en zichzelf natuurlijk als de enige echte deskundige beschouwen... en dan die zelfingenomen toon waarop er gereageerd wordt op elkaars berichten... geweldig!
Volgens mij slaat onze Willemijntje dit geneuzel vanaf een hoge wolk gillend van de lach gade... zij is namelijk de enige die het juiste antwoord weet!!
Anna wil hierop graag reageren. Ik weet niet of de mensen die meegedaan hebben aan deze discussie zichzelf als echte deskundigen beschouwen. Zelfingenomenheid lees ik vooral in de eerste posting bij de oorspronkelijke vragensteller. Daar wordt dan gepast zelfingenomen op geantwoord.

Natuurlijk zijn de personen in deze discussie als freaks bezig. Maar is dat positief of negatief?
Als ik eerlijk ben, moet ik bekennen dat ik in andere opzichten net zo'n freak ben. In genealogisch onderzoek in friesland ben ik dan niet zo ervaren, maar ik herken wel de manier waarop ze met deze zaken omgaan. Altijd kritisch, altijd meer, nooit tevreden met gemakkelijke antwoorden. Deze eigenschappen zie ik als positief.

Sorry dat ik deze lijn verstoor, maar er wordt toch gewacht op ontkrachting van de hypothese dat willemijntje hofman is jong is overleden.

Die meneer Peter Kolk (hofman is vast een toevoeging net als bij willemijntje) heeft blijkbaar niets beters te doen dan alle mogelijk forum/chatgroepen op te zoeken op internet. Ik geloof er geen biet van dat er ook andere mensen bij betrokken zijn. Waarom hij spreekt over een omvangrijk onderzoek? Dat opzoeken van die site, dat kan nog snel. Maar hij heeft zich ook nog op alle site ingeschreven! En dan overal posten. Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel tijd hij daar mee kwijt is geweest....
Vandaar dat hij het ook een omvangrijk onderzoek noemt :roll: , hij heeft al heel veel uren gestoken in nutteloos werk: posten op sites die niets maar dan ook niets met zijn vraag te maken hebben en waar je nul, nul kans hebt op antwoord. Jammer dat hij zijn energie niet beter besteed.


Bijvoorbeeld aan het zoeken naar antwoorden op de vragen die nu in deze discussie openstaan.

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » vrijdag 30 nov 2007 11:20 am

Dat is niet waar Anna - hij staat oa op alle forums omdat familie en aangetrouwd overal vandaan komt
en overal naar toe gaat.
Dus als je een Willemijntje kwijt bent hoop dat dat ze iemand daarvan gevolgd is,
of vooruitging
of terugging naar
of een achterneef van de getuige met voorouders in Limburg of Friesland getrouwd is - om maar iets te noemen.
In die zin is het zeker niet nutteloos. Het is wel grappig, want talloze andere namen uit de familie staan er ook als vraag, zo omvangrijk is het wel.

Alleen, meestal zeggen we hier doe dat niet tegelijk - maar hou er twee week tussen. Of meld even dat je op meerderen bezig bent - dan kunnen we zelf gaan lezen of daar nieuwe info bijgekomen is - het voorkomt dubbel werk.

In holland hebben ze wel vaker achternamen als voornaam, of dubbele namen.

Als .... ze beiden in een voogdijdoc staan, of de memorie, of 2 inschrijvingen in Rotterdam is het natuurlijk uitermate irritant als wij al 2 weken vragen: weet je zeker dat er 2 zijn? echt helemaal helemaal zeker?
En echt al in Papendrecht geweest? en Zeeland? en Schagen? Echt de armvoogdijboeken nagekeken?

Ik zie het wel of er nog reactie komt, en anders maar wachten tot alles online komt.

groet margreet

anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna » vrijdag 30 nov 2007 11:52 am

Ik snap dat hij een willemijntje kwijt is. Dan kan hij toch eerst het een paar weken provinciaal proberen? Alle provinciale clubs eerst, dat kost niet zoveel tijd en je bestrijkt toch alles.
Geen respons, dan naar alle kleine clubs. Volgens mij is het toch vaak zo dat die kleine clubs alles weten van autochtone inwoners en nauwelijks iets van een voorbijganger, want dat zou ze dan zijn in veel van de plaatsen/dorpen van de clubs waar hij gepost heeft.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 30 nov 2007 2:25 pm

Beste mensen,

Jammer dat goede bedoelingen door de een wel en door de ander niet wordt gewaardeerd.
Het lijkt haast wel een schande als je tijd en moeite ergens insteekt om een probleem op te lossen.
Gelukkig kan ik zelf bepalen, wat ik wil doen.

Maar goed, zoals ik reeds schreef was ik vandaag in het Nationaal Archief te Den Haag.
Daar er maar geen antwoord kwam op mijn vraag of de Memoirie van Successie is bekeken, heb ik zelf maar de moeite hiervoor genomen.

De (pseudo) genealoog heeft het volgende gevonden:
Bron: Nat. Archief film 78 6096-6099.
Inschrijfnummer 194 Memoirie van Successie.
Succesie 2 maart 1834
deel C13 f.82 nr. 982 deel 13 24 nr. 216 (voor betekenis zie film)

Gedeeltelijke afschrijving:
Memoirie van aangifte en nalatenschap van wijlen Arie Balten Bos, oud 54 1/2 jaar hebbende gewoond gedomicileerd geweest en overleeden zijnde te Rotterdam wijk P nummer 30: 4 August. 1833.

Gedaan wordende door Pieternella de Groot, wed. A.B. Bos als moeder en voogdesse over de minderjarige kinderen te Rotterdam wijk P nr. 30 dewelke verklaren.
1. dat de Eenige Erven van den overledene zijn de kinderen
Arie, Meins en Rocus Bos enz.

2. dat de overledene geene onroerende goederen heeft nagalaten.

3. enz.

Pieternella de Groot verklaarde niet te kunnen schrijven.

Verdere ondertekening door:
Meijze Bos; A. Bos en Rokus.
-----------------------------

Conclusie: Er waren op 4 augustus 1833 slechts nog 3 kinderen in leven uit het huwelijk van Arie Balten Bos en Pieternella de Groot.

De Wilhelmina Bos ingeschreven in het jaar 1835 als lidmaat te Alkmaar is nu bewijsbaar gebleken de Mijnsje Bos, die gehuwd is met Kees de Wit.

Willemijntje Hofman Bos is voor 4 augustus 1833 overleden.
Dat betekent dat zij jong is overleden.

Jammer dat de vragensteller de moeite niet heeft genomen om de Memoiries te bekijken, dan was deze discussie niet nodig geweest.

Natuurlijk kost het veel tijd om de uitgebreide films te moeten bekijken, maar zoiets is altijd de moeite waard. Zie het resultaat hiervoor beschreven.

Margreet, bedankt voor het meedenken de afgelopen week.

Voor mij is de zaak nu afgedaan.

gr. vanuit het Nat. Archief te Den Haag

Everardus

inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Bericht door inamarka » vrijdag 30 nov 2007 8:07 pm

Met verbazing alles gevolgd.
Wat een energie om iets uit te zoeken voor iemand die alles al weet.
maar toch geholpen wil worden.
En dan zeggen ze dat de jeugd geen fatsoen heeft.
Je verwacht van een prof. toch wel iets meer fatsoen.
Bedankt Everhardus en Margreet
Gr. Ina

rsenk
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 3 okt 2007 2:34 pm

Laatste ontbrekende persoon

Bericht door rsenk » vrijdag 30 nov 2007 11:23 pm

Geachte Heer Rollema,

Hartelijk dank voor deze laatste informatie. Ik zal hier later dit weekend nader op reageren.

Met vriendelijke groet,

Hofman Kolk

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » dinsdag 4 dec 2007 11:16 am

Even de berichten naar boven halen, daar de heer Hofman Kolk nog een reaktie wil geven.

Gr.
Everardus

Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard » dinsdag 4 dec 2007 12:01 pm

Ach ja,

Sommige mensen hebben nu eenmaal een wat langer weekend dan anderen....

Als ik jou was, Everardus, zou ik voortaan een zoektarief in rekening brengen. 19 euro per kwartier is dat tegenwoordig, geloof ik.

Groeten van Richard

rsenk
Berichten: 7
Lid geworden op: woensdag 3 okt 2007 2:34 pm

Laatste ontbrekende persoon

Bericht door rsenk » dinsdag 4 dec 2007 11:04 pm

Geachte Heer Rollema,

Allereerst wil ik graag een paar misverstanden uit de wereld helpen. Anders dan liever-lui-dan-moe-genealogen, stel ik op het internet alleen vragen als ik een probleem na uitputtend (archief)onderzoek zelf niet heb kunnen oplossen. Om Willemijntje Bos te vinden heb ik naar schatting meer dan 100 bronnen in archieven geraadpleegd. Voor een andere persoon heb ik ooit zelfs de 10-jaarlijkse tafels van meer dan 400 gemeenten bekeken. Tevergeefs overigens, het uittreksel uit zijn doopinschrijving dat op zijn 19de jaar werd verstrekt, bleek later niet te zijn gebruikt om te trouwen, maar om vrijwillig in dienst te treden bij de Marine.

Van een vraag hoop ik alleen dat iemand de betreffende persoon bij eigen onderzoek al eens is tegengekomen of in een database heeft zitten. Ik ben niet zo onbescheiden te verwachten dat mensen voor mij aan het werk gaan. Gezien de uitkomst waardeer ik het in dit geval daarentegen buitengewoon. En de oplossing, althans een belangrijke correctie, kwam uiteraard niet van het internet, maar uit een archief.

Ik probeer altijd zo concreet mogelijke vragen te stellen. Ik wordt inderdaad wat korzelig van mensen die mij - na (o.a.) een studie archivistiek en 37 jaar onderzoekservaring - menen te moeten wijzen op het bestaan van de meest simpele bronnen op het internet zoals GenLias of de Mormonen, en dan verontwaardigd zijn als ze geen bloemen krijgen, geen aubade van locale harmonie en ook niet worden voorgedragen voor de Nobelprijs.

Evenmin kan ik mij verplaatsen in de opwinding die de zgn. cross posting bij sommigen teweeg brengt. Dit forum van wijlen het Rijksarchief in Friesland is een nette club - en het niveau van de aanwezige know how is mij niet ontgaan - in andere nieuwsgroepen is dat wel eens anders: querulanten, stemmingmakers en ordinaire scheldpartijen om het minste en geringste. Ik heb deze vraag inderdaad gesteld in ieder forum dat ik maar kende. Maar waarschijnlijk is het een te logische gedachte dat de kans dat het probleem van een persoon die spoorloos is, eerder wordt opgelost als je aan de vraag een zo ruim mogelijke verspreiding geeft.

Willemijntje Bos en haar voorouders komen uit Sliedrecht. Dat is een atypisch dorp, het merendeel van de bevolking is er al sinds de 17de eeuw werkzaam als of voor "aannemers van publieke werken", zij baggeren, polderen in, graven kanalen en leggen wegen aan. En dat over de hele wereld. Bij kleinere werken ging de man een tijd van huis, bij grotere werken nam hij zijn gezin mee. Opvallend velen keerden weer terug naar Sliedrecht, maar niet allen. Ik heb Sliedrechters die ik kwijt was, terug gevonden tot in Mantsjoerije. Willemijntje's vader Arij Bos is overigens de mislukkeling van de familie, zijn neven werden in de 19de eeuw multimiljonair met de aanleg van het Noordhollands Kanaal, de Nieuwe Waterweg, het Suez Kanaal e.d.

Ik ben niet bezig met een gewoon genealogisch onderzoek. Ik schrijf een boek over het ontstaan en gebruik van middennamen, meervoudige geslachtsnamen en namen van heerlijkheden in Sliedrechtse families. Ik gebruik daarvoor genealogisch materiaal, maar de vraagstelling is een andere. In dit geval b.v. de vraag hoe Willemijntje Bos aan de voornamen Willemijntje Hofman kwam (genoemd naar een overgrootmoeder, Willemijntje Hofman) en hoe ze de voornaam Hofman weer kwijt raakte (geschrapt op last van de rechtbank). De reden voor mijn belangstelling is niet het feit dat zij in zoiets als de15de graad familie van mij is, dat is slechts toeval. Mijn belangstelling voor het kind is uitsluitend een wetenschappelijke. Mijn eigen familie is overigens geen tak van de familie Hofman, maar van de familie Kolk.

Het lijkt erop dat inderdaad sprake is van een verwarring tussen twee personen. Van mijn kant is die als volgt ontstaan. Willemijntje Bos is in 1817 te Sliedrecht geboren. Zij is aldaar niet getrouwd of overleden. Haar ouders Arie Bos en Pietertje de Groot overlijden in Rotterdam in 1833 resp. 1847. Willemijntje Bos is evenmin aldaar of in één van de door Rotterdam geannexeerde gemeenten getrouwd of overleden. Zij komt niet voor in het Rotterdamse volkstellingsregister van 1829, toen het ouderlijk gezin daar mogelijk nog niet woonde, en niet in dat van 1839, toen Willemijntje het gezin door huwelijk mogelijk al had verlaten. Bij de invoering van het bevolkingsregister in 1850 maakt zij evenmin deel uit van het gezin van Jan Pieter Verburg, met wie haar moeder in 1842 was hertrouwd.

Evenwel, op Pasen 1834 (i.e. 30 maart) doet Willemina Bos, waarvan het lidmatenregister vermeldt dat zij in Sliedrecht is geboren, belijdenis in de hervormde kerk te Rotterdam. Andere sporen waren van haar in Rotterdam niet te vinden.

Jaren nadat ik dit archiefonderzoek had gedaan voerde het Rijksarchief van Noord-Holland de huwelijksakten van de gemeente Alkmaar in in GenLias en dook Mijnsje op, die aldaar in 1838 trouwt. Ook bij mij was er de vreugde van de herkenning, maar al meteen daarna was duidelijk dat het de één jaar oudere zuster van Willemijntje betrof. Toch de akte bekeken omdat ik wilde weten waar de moeder Pietertje de Groot op dat moment woonde. Die woonde net als haar dochter Mijnsje in Alkmaar. Geen onlogische gedachte dat de weduwe Bos niet met één dochter, maar met haar hele gezin, waaronder Willemijntje, van Rotterdam naar Alkmaar was verhuisd.

L'histoire se répète: Willemijntje trouwt niet in Alkmaar, overlijdt er niet, komt er niet voor in het volkstellingsregister van 1839 en nà 1850 evenmin in het bevolkingsregister. De handelingen van de kerkeraad van de hervormde gemeente van Alkmaar vermelden echter dat Wilhelmina Bos op 13 febr. 1835 als lidmaat was ingekomen met attestatie van de gemeente van Rotterdam dd. 1 febr. 1835 en dat zij in Alkmaar aan de Houttil woonde. Zij was het enige inkomende lid van het gezin, haar moeder en zuster Mijnsje waren kennelijk (nog) geen kerkelijk lidmaat. Dat het lidmatenregister daarna geen overlijden of vertrek naar elders vermeldde, gaf te denken. Maar daar zouden ook andere verklaringen voor kunnen zijn geweest: vertrokken naar elders en overleden vóór het vragen van een attest, goddeloos geworden, Christelijk Afgescheiden of nog erger. Ik heb daarom de 10-jaarlijkse tafels op de overlijdensakten van 50 gemeenten rond Alkmaar bekeken, maar zonder resultaat.

Ik heb de successiememorie van haar vader Arie Bos, die in 1833 overleed, niet bekeken. Ik wist immers dat Willemijntje in 1834/35 nog in leven was. Bovendien was duidelijk dat de vader een pauper was. Maar hier heeft de ervaring mij misleidt. In de meeste andere vroeg19de-eeuwse successiememories worden iemands kinderen of andere erfgenamen alleen vermeldt als er ook iets te verdelen viel.

De één jaar oudere zuster wordt in andere Alkmaarse bronnen steeds Mijnsje of Meinsje genoemd (de eerste naam is correct, d.w.z. in overeenstemming met haar geboorteakte, dit gelet op het bepaalde in het Burgerlijk Wetboek, thans genummerd boek 1, art. 4, lid 1). Als Mijnsje wèl wordt genoemd onder de kinderen in de successiememorie van de vader dd. 2 maart 1834 en Willemijntje niet, dan heeft U mij daarmee overtuigd dat Willemijntje niet de Rotterdams-Alkmaarse lidmate van 1834/35 is en dat zij vóór de dood van haar vader (4 aug. 1833) is overleden.

Edoch, U schrijft met stelligheid dat uit het huwelijk van Arie Bos en diens tweede vrouw Pietertje de Groot ten tijde van zijn overlijden nog drie kinderen resteerden, ik citeer: "Arie, Meins en Rocus Bos enz.". Op 2 maart 1834 waren echter tenminste de volgende kinderen uit de beide huwelijken van Arie Bos nog in leven: (Ex 1) 1. Teuntje Bos (1797-1838), 2. Dirk Bos (1799-1882), 3. Balten Bos (1803-1858); (Ex 2) 4. Arie Bos (1813-1845), 5. Mijnsje Bos (1816-1891), 6. Rokus Bos (1822-1873), 7. Adriana Baltiena Helena Bos (postuum 1834-1834).

Hoe moet Uw afkorting "enz." worden begrepen?

Steeds meer wordt duidelijk dat het boek over de familie Bos (G. Meijer, Aan het water, De Sliedrechtse familie Bos, Rotterdam 1967) onvolledig en onbetrouwbaar is: verkeerde overlijdensdatum van de vader, diens tweede vrouw gedeeltelijk verwisseld met een gelijknamige persoon, kinderen die ontbreken enz.

Door Mevrouw Huisman wordt een nieuwe broer van Willemijntje Bos geïntroduceerd: Willem Bos. Vermoedelijk een kind opgeGoogled van http://www.geocities.com/pietervanloene ... alogie.htm. Het is een bijzonder kind: Van Loenen laat het geboren worden te Sliedrecht op 3 dec. 1821 en het aldaar overlijden op 31 maart 1821. Deze akten ga ik zelf maar eens controleren in een pampieren archief.

U vraagt mij waarom ik niet vermeld dat Willemijntje bij de aangifte van haar geboorte de voornamen Willemijntje Hofman krijgt. U heeft de geboorteakte gezien. Daarop staat een kantmelding die verwijst naar een akte van inschrijving van een beschikking van de rechtbank van eerste aanleg te Gorinchem dd. 13 nov. 1822 waarin de ambtenaar van de burgerlijke stand te Sliedrecht wordt gelast in de geboorteakte de voornaam Hofman door te halen, hetwelk ook is geschied. Ik heb de voornaam Hofman bewust niet vermeld in mijn initiële vraag, immers Willemijntje Hofman Bos heette ten tijde van haar vermoede overlijden nà 1835 niet meer zo. Nu duidelijk is dat zij vóór 1833 is overleden, komt dat anders te liggen. Als zij vóór 1822 is overleden dan zou zij in de overlijdensakte Willemijntje Hofman Bos moeten worden genoemd. Uit het schrappen van de voornaam in 1822 mag niet worden geconcludeerd dat zij in dat jaar nog in leven was. De rechtbank heeft in 1821-1824 in het gehele arrondissement in alle geboorteakten die voornamen laten schrappen die een geslachtsnaam zijn. Dat is ook gedaan met de geboorteakten van kinderen die al waren overleden. Dat is tamelijk ongedifferentieerd gebeurd, hoewel de wet die nadrukkelijk uitzondert, zijn zelfs geslachtsnamen geschrapt die tevens een gangbare voornaam zijn.

Voor zover mij bekend is de rechtbank te Gorinchem de enige geweest die ooit een dergelijke grote schoonmaak heeft gehouden. Elders is dat alleen incidenteel gedaan. Wèl heeft de Hoge Raad van Adel in de oorlog grootscheepse voorbereidingen getroffen voor een vergelijkbare schoonmaak, maar dat betrof onrechtmatige geslachtsnamen in de bevolkingsregisters, en de uit Londen teruggekeerde minister had na de oorlog al gauw door dat de betere standen tegen hun zin te ontdoen van hun dubbele namen, niet bijdroeg aan de prolongatie van zijn politieke houdbaarheidsdatum.

De vraag blijft waar en wanneer Willemijntje [Hofman] Bos overlijdt. Waar woonden haar ouders tussen de geboorte van hun zoon Rokus (Sliedrecht 14 sept. 1822) en het overlijden van de vader (Rotterdam 4 aug. 1833)?

De namen Arie en Bos zijn zeer algemeen, maar de vader zou identiek kunnen zijn met de Arie Bos, die op 3 juni 1829 lidmaat wordt te Rotterdam, met attestatie van Ommerschans. Die plaats moet worden vereenzelvigd met het aldaar gevestigde gesticht van de Maatschappij van Weldadigheid. Maar daar lijkt Willemijntje [Hofman] Bos niet te zijn overleden. De overlijdensakten in de provincies Overijssel en Drenthe, waar de meeste andere gestichten van de Maatschappij lagen, zijn toegankelijk via GenLias en geven geen Willemijntje [Hofman] Bos (n.b. Willemina Hofman, overl. Ambt Ommen 10 okt. 1827, ex GenLias, is een andere persoon!). Als het al dezelfde Arie Bos betreft, dan zou dat betekenen dat het kind al vóór het verblijf in Ommerschans is overleden. Een uit Sliedrecht afkomstige Arie Bos werd in 1820 geconfineerd in het tuchthuis te Delft. Onduidelijk is of we hier te maken hebben met dezelfde persoon, met twee of zelfs drie verschillende personen. Het rijksarchief in Drenthe waarschuwt op haar site overigens dat onderzoek in de archieven van de Maatschappij van Weldadigheid gecompliceerd en tijdrovend is.

Alles wijst erop dat Willemijntje [Hofman] Bos is overleden in een van de plaatsen waar in die tijd weg- en waterbouwkundige werken werden uitgevoerd, maar dat zijn er vele. Het grootste werk in de periode 1822/33 was de aanleg van het Noordhollands Kanaal, maar dat is erg lang en er werden door Sliedrechters gelijktijdig ook elders werken uitgevoerd, onder meer in de Lemmer.

Voor een concreet antwoord op de vraag blijf ik mij dus bij een ieder aanbevolen houden.

Met vriendelijke groet,

Hofman Kolk
Laatst gewijzigd door rsenk op donderdag 6 dec 2007 11:02 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » woensdag 5 dec 2007 12:25 pm

Geachte heer Hofman Kolk,

Dank voor Uw uitvoerige uitleg.

Eerst Uw vragen maar beantwoorden:
Edoch, U schrijft met stelligheid dat uit het huwelijk van Arie Bos en diens tweede vrouw Pietertje de Groot ten tijde van zijn overlijden nog drie kinderen resteerden, ik citeer: "Arie, Meins en Rocus Bos enz.". Op 2 maart 1834 waren echter tenminste de volgende kinderen uit de beide huwelijk van Arie Bos nog in leven: (Ex 1) 1. Teuntje Bos (1797-1838), 2. Dirk Bos (1799-1882), 3. Balten Bos (1803-1858); (Ex 2) 4. Arie Bos (1813-1845), 5. Mijnsje Bos (1816-1891), 6. Rokus Bos (1822-1873), 7. Adriana Baltiena Helena Bos (postuum 1834-1834).
De memoirie heeft het alleen over de minderjarige kinderen uit het huwelijk van Arie Bos en Pietertje de Groot en niet over de kinderen uit zijn eerste huwelijk.
"Arie, Meins en Rocus Bos enz.".
Het woordje enz. achter de namen van de kinderen betekent tekst die nog volgt en niet verder relevant is voor de bewijsvoering.
Voor mij was alleen van belang, dat ik heb kunnen bewijzen, dat Willemijntje Hofman Bos voor het overlijden van haar vader is overleden.
Inderdaad blijft de preciese datum van haar overlijden openstaan.

Doordat U zo stellig beweerde, dat Wilhelmina Bos uit het lidmaatregister in Alkmaar de Willemijntje (Hofman) Bos uit 1817 zou moeten zijn, is de hele discussie opgang gekomen.
Mede het feit dat U de inschrijving verkeerd heeft ingeschat, zette U alle lezers op het verkeerde been.

U verhaalt, dat U in eerste instantie ook dacht, dat Mijnsje Uw Willemijntje was, terwijl U meer informatie in het bezit had dan wij.
Derhalve was het niet terecht, dat U, zoals U zelf schrijft, korzelig reageerde.
Al zouden er mensen komen met een simpel antwoord, die er niet toe doen, U moet altijd denken: Ze bedoelen het goed.

Wij zijn (Margreet en ondergetekende) het gezin bij elkaar gaan sprokkelen en hebben ondanks de geringe informatie in vrij korte tijd kunnen bewijzen, dat bij het overlijden van Arie Bos slechts 3 minderjarige kinderen uit zijn huwelijk met Pietertje de Groot nog in leven waren.
U verwachtte niet, dat er mensen zijn die voor Uw vraag naar het archief zouden gaan, U ziet, dat U de mensen toch nog wat hoger moet inschatten. Verder zijn er mensen die afhankelijk zijn van internet en vanwege een handicap of andere oorzaken niet naar een archief kunnen gaan, hoewel ze het zeker graag willen.
Als U mijn profiel had gelezen en had gekeken hoeveel berichten we (Margreet en ik) hebben los gelaten op dit forum, had U beter moeten weten. Ik reken de vele berichten op andere fora dan nog niet eens mee.
Vele andere forumbezoekers van Tresoar hebben eveneens velen de helpende hand kunnen bieden.

Denk wel, dat Uw vraag op alle andere fora aan een correctie toe is.

Tenslotte, ondanks alle commotie die is ontstaan na Uw eerste vraag, wens ik U nietemin veel succes toe met Uw onderzoekingen.

Everardus Rollema
genealoog

Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema » vrijdag 7 dec 2007 4:05 pm

Geachte heer Hofman Kolk,

Ik heb gemerkt, dat U na mijn vorig bericht Uw tekst 3 maal heeft aangepast n.l. op 6 december j.l.

Even het volgende aangehaald:
Door Mevrouw Huisman wordt een nieuwe broer van Willemijntje Bos geïntroduceerd: Willem Bos. Vermoedelijk een kind opgeGoogled van http://www.geocities.com/pietervanloene ... alogie.htm. Het is een bijzonder kind: Van Loenen laat het geboren worden te Sliedrecht op 3 dec. 1821 en het aldaar overlijden op 31 maart 1821. Deze akten ga ik zelf maar eens controleren in een pampieren archief.
Ik wil wel nog wat kwijt over Willem.
Ik heb in het Nat. Archief de geboorte en overlijden van hem bekeken.

Sliedrecht geboorte 3 maart 1821, aangifte 5 maart 1821.
Vermeld staat als moeder Pietertje de Groot, huisvrouw van Arie Balten Bos, thans gedetineerd in het tuchthuis te Delft.

Dan zijn overlijden.
Ik heb gezocht in klapper van de 10-jarige tafel van Sliedrecht onder de naam Bos.
Willem was niet te vinden.
Gezien men niet altijd even nauwkeurig was in die tijd te Sliedrecht gezocht onder de familienaam van zijn moeder: De Groot.
Jawel hij was ingeschreven als zijnde Willem de Groot.

De filmcassette er maar weer in en bij aktenummer 26 was op 2 april 1821 te Sliedrecht de aangifte van zijn overlijden. O.a. als aangever Dirk Aries Bos, 22 jaar, arbeider te Sliedrecht en verklarende dat op 31 maart 1821 overleden was Pieter de Groot, oud 3 weken, zoon van Pietertje de Groot en Arie Balten Bos thans gedetineerd te Delft.

Ja het is een rommeltje geweest met het gezin Bos - de Groot.
Voornamen die iedere keer anders worden geschreven, zowel bij geboorte en overl. aangiften. Voornaam in het lidmaatregister.
De geboorte van zoon Arie in Vlissingen die niet is aangegeven.
Familienaam van Willem bij het overlijden als de Groot.
Vader die in de nor zit.

Wederom een stukje recht gezet.

Gr.
Everardus

Plaats reactie