Zathe ???

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margaret
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 9 feb 2006 2:05 am
Locatie: Quebec-Canada

Zathe ???

Bericht door Margaret » donderdag 9 feb 2006 2:14 am

Zou iemand mij kunnen vertellen wat een zathe is.
In de notariële archieven staat . Huurkontract betreft een Zathe en land, jaarhuur fl. 350

ik veronderstel dat het een huis is. Is dit zo?
Couldn't find it in the dutch dictionary that I have. Kan iemand mij helpen?

Durk148
Berichten: 47
Lid geworden op: woensdag 21 dec 2005 10:15 am
Locatie: blesdijke

zathe

Bericht door Durk148 » donderdag 9 feb 2006 11:50 am

Margaret
Het woord Zathe Betreft meestal een Boederij met Land
groetjes Durk

J. de Boer
Berichten: 4
Lid geworden op: zaterdag 31 dec 2005 5:14 pm

Bericht door J. de Boer » donderdag 9 feb 2006 12:01 pm

Zathe is/was een heel gebruikelijk, maar inmiddels een beetje verouderd, woord voor boerderij. Synoniem: Hoeve.

PS:
Was even bij mijn PC vandaan, daardoor zag ik niet dat dit antwoord eigenlijk al was gegeven.

Gerbert Brouwer

Bericht door Gerbert Brouwer » donderdag 9 feb 2006 1:03 pm

Margaret,

Definitie volgens WIKIPEDIA:

Een havezate (of havezathe of havesate) is een versterkt huis (burcht), hofsteden, hof of hoeve. Oorspronkelijk was het een benaming voor een grote boerderij met land, later een speciale term voor landelijke huizen, waarvan de bewoners speciale rechten genoten. Dit laatste meestal in verband met ridderschap. Havezaten kwamen voor in het Graafschap Zutphen (in de 13e eeuw circa 40), in Overijssel (circa 122) en Drenthe (circa 18).

Gerbert Brouwer

Gast

Bericht door Gast » donderdag 9 feb 2006 2:09 pm

Deze omschrijving klopt voor havezathe. Maar "zathe" wordt/werd veel algemener gebruikt. Ik heb voor aardigheid nog even de Friese encyclopedie van 1958 erbij gehaald. Zathe:
"Quasi oud woord voor boerderij waar sate voldoende is".
Sate: "(oudfries: Sitte, wonen). Geheel van een plaats (ook een woord voor boerderij) vaak met inbegrip van de state (*) doch met nadruk op het land als het agrarisch en juridisch belangrijkste deel van de eenheid.
De uitdrukking "Sate en landen" in notariële akten duidt aanvankelijk slechts aan: een hoeve bestaande uit nader te noemen landen, of : een geheel van kennelijk tot de hoeve horende landen en losse of verspreid liggende landen.

(*)State: Oorspronkelijk: huisstee.......

Margaret
Berichten: 5
Lid geworden op: donderdag 9 feb 2006 2:05 am
Locatie: Quebec-Canada

Zathe????

Bericht door Margaret » vrijdag 10 feb 2006 1:20 am

Heel hartelijk dank voor alle reakties op mijn vraag. Ik had echt niet zo vlug een antwoord verwacht. Geweldig gewoon !!
Nogmaals hartelijk dank.

Plaats reactie