Voorouders Wiersma, Hoekstra

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allemaal,

Waarschijnlijk lees ik zelf ook errug errug langzaam, Johan, zo ongeveer bij elke letter en naam een uur stilstaan ... :)
en toch moet ik je 'gaan we nu de zijlstra's in' - hophophop - in 4 zinnen tig namen voorbij - en allerlei kruisrelaties ook 5,6 keer lezen - voor het daagt.
en zijn ze voor jou allemaal eigen en vertrouwd, en is alles zonneklaar.
vis je een zus trijntje rienks ergens vandaan, koppel je grietje en baukje.....
Maar het is wel erge hersengymnastiek al dit in elkaar omgetrouw.

In welk jaar zit jij met Hidde Lolkes? ik dacht dat ik enkel bij hisgis fc 1700 kon, de rest begreep ik niet - maar er waren nu meer kloostergoederen en dergelijke. En dat begrijp ik nog steeds niet. Ik krijg dan 4 keer Hidde Lolkes, maar ik weet niet in welke plaats en wanneer en hoe - en 1 keer gebruiker van 4 pm te IJlst, zelf wonend te Oosthem, dus dat zal 1700 zijn.
Is het niet Hidde ~ 1656, van Lolke en Lioets/Luitske? We hadden nog geen vader voor Lolke en Hylke, Maikel kwam niet uit de lidmaten zondere tijdrovende verdere studie om de goeie tussen alle genoemde Hiddes uit te kunnen vissen. Mocht hij wel zo heten, dan denk ik niet dat hij in 1700 nog leeft.
Dus het zou leuk zijn als je er eentje begin 1600 had gevonden.

Take Uilkes had ik eerder nagekeken, het was nog grijs van eerder aangeklikt:) 7 kinderen, maar zulke andere namen die ik blijkbaar vond dat die er niet bij hoorde: sybold, nanne, jets, eets.
De Teeke van Uilke Hylkes kan op 2 manieren:
wybren foppes x grietje takis (teekes) kregen dr brecht (x hylke hiddes) en ook een teeke.
Als Brecht idd tot 1741 leefde, en 12 kinderen kreeg, wat ze gewoonlijk hadden - kon ze of een ovl broer (want ik kan niets van hem terugvinden) vernoemen of gewoon een voorvader in een Teeke Hylkes. Als die ook weer overleed, vernoemt Uilke hem.
In het andere geval komt het bij Anna/Antje vandaan, en dan denk ik toch aan een verband met de Teeke Hilles in Nijland.

Nog over de anna/antje hilles of hielkes van Geertje:
Het doopboek had en heeft voor Baukje 1735: vader Uilke Hielkes met niet genoemde moeder.
Wil en ik hadden uit het lidmatenboek Oosthem: Uilke Hielkes - Antie Hilles - lid O 1730-34 (O=Oosthem)
Het Wiersma FamilieRegister had, geplaatst blz 1 - 6 maart 2006:
Baukje Uiltjes (Uilkes) *30-01-1735 d.v. Uilke Ulbes en Anna Hielkes.
Baukje had nog twee broers n.l. Ulbe en Hielke. Dat is blijkbaar die Hijlke ~ 1718 IJlst.

en toen kwam Johan, en hij zei dat Uiltje Foppes gewoon met alle namen in de war is geweest en generaties verwisseld had, wat ook geen wonder was, met zoveel dezelfden.
Soms denk ik, als we Johan gewoon aanhouden, zijn we uit de hele puzzel met tig voorouders uit tig bronnen.

groet margreet
Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan »

Hoi allemaal,

Margreet, ik krijg de indruk dat jij mijn vorige bijdrage als negatief hebt ervaren.
Dit is niet mijn bedoeling geweest. Het moest positief overkomen. Hoe jij van het ene in het andere onderwerp huppelt heb ik veel bewondering voor. Ik zal dit nooit kunnen.

Jou laatste alinea snap ik niks van. Ik heb bij mijn weten nooit geschreven dat Uiltje Foppes zich vergist heeft. Ik probeer alleen maar feiten aan te dragen en mee te denken en zeker niet betweterig of doordrijvend over te komen.

De Hidde Lolkes uit mijn vorige bijdrage moet hebben geleefd in 1640
De bron is het stemkohier 1640. Dit stemkohier staat in de prehistorische atlas van Fryslan.
Omdat ik IJlst woon heb ik deel 12 van deze atlas aangeschaft.
Dit deel beschrijft de bezittingen in Wymbritseradiel-sud en de (mooie) stad IJlst.
Naast de gegevens van 1832 en 1700, staat er een kolom gebruikers en een kolom eigenaren van 1640 in.
In dit geval staat onder Heeg bij stem 24, wat in 1700 overeenkomt met FC38 Het volgende "Eigenaar: Geestelyke landen voor een deel, de rest Hidde Lolckes en Eede Reynalda, zate 42 pm. 12-25-8 Gebruiker: Hidde Lolckes."
Voor Take Uilckes geldt het zelfde verhaal dan bij stem 50 wat overeenkomt met FC73

Hopend hier mee een en ander recht gezet te hebben

Groeten Johan
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Nee hoor Johan, ik vond het helemaal niet negatief. Misschien een beetje te lovend juist ...

Was jij dit niet- in juli ergens:
Zelf ben ik op het verkeerde been gezet door de aantekeningen die Uiltje Foppes Wiersma in 1880 maakte over zijn voorouders, het z.g. familieregister. Uiltje schrijft o.a. dat Pieter Rienks de zoon van Rienk Harms was en dat hij in Parraga werd geboren en dat deze Pieter Rienks trouwde met Boukje, de dochter van Ulbe en Anna. Verder schrijf hij dat Pieter Rienks het huis van zijn schoonouders overnam (de boerenhofstede aan de Abbegaaster Rige). Hij maakt ook een opsomming van de kinderen van Pieter Rienks en Boukje, in volgorde van ouderdom. Deze volgorde klopt niet, maar de schrijver heeft deze wel gebruikt om de voorouders van Pieter Rienks en Boukje te benomen. Overigens niet verwonderlijk om na meer dan 100 jaar de Hielkes, Hilles, Ulkes, Uiltjes en Ulbes uit elkaar te houden en dat zonder computer.
Ik denk zelf dat Uiltje Foppes zich met Rienk Harms twee generaties vergist heeft, hij moet deze info van zijn vader en/of grootvader gekregen hebben, welke dan ook over generaties terug vertelden.
Klonk allemaal heel logisch. (en niks betweterigs).

groet margreet
Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan »

Hoi allemaal,

Dan waren mijn eigen tenen weer eens te lang, Margreet.
Zo zie je maar hoe snel je iets + of - kunt opvatten
Jij geeft mij te veel eer.
Ik probeer in de zaak Wiersma in hoofdzaak op basis van de bezittingen tot een plaatje te komen. Jij gaat meer op familie relaties af.
Als we dit bij elkaar gooien komt er mischien iets moois uit.

Nee het is niet van mij, dit is geschreven door Bauke Hylke Wiersma, maar wat er staat over het vergissen in generaties zou best kunnen kloppen.

Dit schreef Bauke Hylke Wiersma ook nog:
"Naar mijn mening is niet Rienk Uilkes (Harms) in het huis van zijn schoonouders getrouwd maar zijn grootvader Uilke Rienks met de dochter van Pieter Algers, de eerste eigenaar van de hofstede. Dit verklaart ook de naam Pieter Wiersma."
Eerst een kleine correctie Uilke Rients is de vader van Rienk Uilkes

Dit moet dan gaan over de boerderij aan de Hissedyk(tussen Abbega en Westhem)
Hier hebben wij volgens mij geen bewijs voor.
Maar de naam Pieter Algers is vaker genoemd, alleen kan ik hem nu niet terug vinden.
Volgens de eerder genoemde prekadastrale atlas is in 1700 eigenaar van de boerderij aan de Hissedyk Uilcke Rienks c.so elx voorhun aenparte. (cum socio, betekent met medestander) Dit zal wel een mede eigenaar zijn en niet Uilkes vrouw(mogelijk de dochter van Pieter Algiers), want dan had er moeten staan cum uxore.
Gebruiker in 1700 is Auck Piers.
Eigenaar in 1640 is Lole Ipema wed.,sampt hessel en Frouck Popma, sate 40 pm 15-0-0
Gebruiker in 1640 Uupke Bontes
Ik zie hier niet direct schoonouders, maar tussen 1640 en 1700 zit 60 jaar.

De enige Rienk Harms die wij kennen, is de zoon van Harm Klaazes en Hiltje Rienks.
Harm Klaazes trouwt in een boerderij van zijn schoonouders (die onder Folsgare)

Kort samen gevat;
Of uilke Rienks in een boerderij van zijn schoonouders trouwt weten wij niet.
Harmen Klaazes trouwt wel in een boerderij van zijn schoonouders

Volgens mij kan dit niet klopppen:
Verder schrijf hij dat Pieter Rienks het huis van zijn schoonouders overnam (de boerenhofstede aan de Abbegaaster Rige).
De boerderij aan de Rigedyk komt volgens mij pas veel later in beeld (na 1832),
Of zie ik dit verkeerd Geertje?

Groeten Johan
G.Wiersma
Berichten: 113
Lid geworden op: donderdag 12 okt 2006 7:43 pm

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Hallo allemaal,

Margreet, een dikke pluim! Wat weer een informatie.(Mij als beginner duizelt het wel eens af en toe.)

Uiltje foppes schrijft dat Baukje en Pieter na hun trouwen in kwamen bij haar ouders die een lyts boerespultsje bezaten dat stond ten noorden van de kerk te Abbega. Dit was ook al in het bezit van Baukje haar grootouders.
Baukje erfde een derde deel en zij en Pieter kochten de andere twee helften van Baukje haar broers Hielke en Lolke.(hier klopt al iets niet , daar Baukje meer broers had) Volgens de schrijver hadden zij ook een grote boerderij in bezit die stond aan de binnenweg die liep van Abbega naar Westhem.Dit kon om dat Pieter zijn erfdeel te Parrega?? aan zijn familie verkocht.

Johan, Als ik het allemaal goed begrepen heb, dan gaat het over de boerderij aan de Hissedyk.

Groeten Geertje.
Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan »

Greetje, als de vraag is of de boerderij aan de Hissedyk dezelfde is als de boerderij aan de binnenweg is het antwoord, ja
Een vraag van mij.
Weet jij wanneer de boerderijen Rigedyk 6 en de Rigedyk 8 in de familie zijn gekomen

Als de ouders en grootouders van Baukje een boerderij hebben bewoond bij Abbega moet dit te vinden zijn in de floreencohiers zou ik denken.

Groeten Johan
G.Wiersma
Berichten: 113
Lid geworden op: donderdag 12 okt 2006 7:43 pm

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Hallo Allemaal,

Johan, Helaas ik weet het niet.Weet alleen dat op de Boerderij nr. 6 een Wiersma woond die niet tot de familie behoord en op nr. 8 een Wiersma die wel familie is.n.l van de Sytse Pieters tak.

Zijn vader Rienk Pieters Wiersma zoon van Pieter Sytzes Wiersma en Willemke Greydanus heeft ook geboerd op deze boerderij.
Misschien dat Wil hier een antwoord op heeft.( zij is van de Sytse Pieters tak.)

Groeten Geertje.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hallo allemaal,

Dan wordt het 'als we bauke aanhouden'
dat ten noorden van de kerk viel me ineens ook op - ik moet er nog mee bezig.

Ik ben iedereen aan het invoeren, en kijk wat ik vond:
Overlijdensakte Sneek, 1838
Aangiftedatum 26 maart 1838, blad nr. 16
Hille Teekes Tuinstra, man, overleden 25 maart 1838
Oud 87 jaar, weduwnaar
Die kende ik niet en wel hierom:

Sneek, dopen, doopjaar 1750
Dopeling: Hille
Gedoopt op 6 december 1750 in Sneek
Kind van Taeke Ulbes en Attje Jetses

Een interessante verschrijving, want normaal heet hij Taeke Uilties, bij 2 keer trouwen en 6 andere kinderen, waaronder Hylke in 1758.
Hille trouwt 1775, en krijgt weer 2 Hylkes.
Wat dus pleit voor Anna Hilles.
En dan denk ik wederom dat haar moeder een Ulbes is geweest.

Pieter Algers komt uit het LandbouwBlad Johan - blz 1 - 9 mrt.
Maar er staat o.a.in (en dit bericht komt uit de floreenkohieren van Abbega nr: 7en 8 ) Eigenaars en gebruikers: 1698-1708 Uilke Riencks en Pieter Algers eigenaars en Uilke Riencks gebruiker
Hoe die eraan komen weten we nog niet. FC 8 misschien? Wil en ik konden dat oude handschrift niet lezen.
Misschien nog een zoon van Auck Piers? ik zag nu ook een Aucke Uilkes, zoon Pieter 1729 Oosthem- van beiden niets terug te vinden.

Het erfdeel Parrega komt dan misschien bij Rienk Rientses met Houkje Jans (bij Uiltje een vrouw Ulbes, en later Rienstra)vandaan. Die woonde daar, een tijdje althans.

O, en er is follow-up in het dopenforum: Tjerk trof Fedde als zoon aan.
En ik heb de lidmaten IJlst en Heeg opgehaald, een aantal namen - maar dat moet nog 'even' bestudeerd. Ik wou ze maar inscannen en toemailen.

groet margreet
G.Wiersma
Berichten: 113
Lid geworden op: donderdag 12 okt 2006 7:43 pm

Wiersma/Hoekstra

Bericht door G.Wiersma »

Hallo Allemaal,

Margreet, ik vond nog deze:
Teeke Wiltyes overleden/ begraven 29 juli 1798 te Sneek.
Opm: de overledene was gehuwd en laat kinderen na.
Misschien Teeke Uiltjes/Ulbes??

Groeten Geertje
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Mooi Geertje! :), er is er maar 1 in Sneek de hele tijd, dus kan bijna niet missen. Het wordt aardig compleet zo.

Misschien was zijn broer Ulbe mee als getuige voor de verhusseling - en er past eigenlijk nog wel een Hille Hielkes tussen 1719 en 1723, die dan vernoemd zou kunnen zijn.

Dochter Evertje van die Ulbe levert allerlei Jaarsma's en 1 Tiemen Jarigs Nooitgedagt, Johan. Het lijkt er sterk op dat dat de familie van de schaatsfabriek van IJlst wordt.

groet margreet.
Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan »

Klopt Margreet, is de pake van Jan Jarings Nooitgedagt, de oprichter van Nooitgedagt

Huwelijksakte IJlst, 1811
Man: Timen Jarigs, oud 23 jaar, geboren te Oosthem,
gemeente Wymbritseradeel
Ouders: Jarig Tijsses en Evertje Ulbes
Vrouw: Jetske Heeres, oud 21 jaar, geboren te Hommerts,
gemeente Wymbritseradeel
Ouders: Heere Eeuwes en Rinske Lourens
Datum: 7 juli 1811, akte nr. 3

Huwelijksakte IJlst, 1838
Man: Jarig Tymens Nooitgedagt, oud 26 jaar, geboren te
Oosthem, gemeente Wymbritseradeel
Ouders: Tymen Jarigs Nooitgedagt en Jetske Heeres
Vrouw: Trijntje Jans Bootsma, oud 22 jaar, geboren te IJlst
Ouders: Jan Jentjes Bootsma en Yttje Gosses Bouma
Datum: 27 mei 1838, akte nr. 3

Geboorteakte IJlst, 1840
Aangiftedatum 6 juli 1840, akte nr. 22
Jan Nooitgedagt, geboren 4 juli 1840
Zoon van Jarig Tymens Nooitgedagt en Trijntje Jans Bootsma


groeten Johan
Johan
Berichten: 49
Lid geworden op: donderdag 5 okt 2006 5:40 pm
Locatie: IJlst

Bericht door Johan »

Hoi allemaal,

Naar aanleiding van Greetjes,
Uiltje foppes schrijft dat Baukje en Pieter na hun trouwen in kwamen bij haar ouders die een lyts boerespultsje bezaten dat stond ten noorden van de kerk te Abbega. Dit was ook al in het bezit van Baukje haar grootouders.

heb ik geprobeerd via de floreencohiers achter de ouders van Anna te komen.
Aangezien Pieter en Baukje in 1758 getrouwt zijn heb ik gezocht in 1748, 1758 en 1768
Aangezien wij Anna Hielkes of Hiddes hebben staan, heb ik de boerderijen ten noorden van de kerk doorzocht op Hielke of Hidde als eigenaar of gebruiker echter zonder resultaat.

Wat mogelijk in aanmerking komt is Fc32 en FC33, totaal groot 5 pondematen. Gebruikers in 1700 Ane Pyters en in 1748 en 1758 Pyter Anes
En een gedeelte van FC10. Ane Piters heeft hiervan in 1700, 6 pondematen in gebruik
Dit is voor zover ik kan beoordelen het enige land wat ten noorden van de kerk van vader op zoon is over gegaan.
In 1832 is dit land in bezit van de Wiersma's

Pyter Anes, Wymbritseradeel
Plaats: Abbega
Omschrijving: coterboer
Gezin volw: 2 en kind:
Aanslag: 8-0-0

Een tweede optie is Abbega FC31 (op de Kerckevaertswal O en N, het kerckhoff Z ) totaal groot 17 pondemaat. Ook dit land is in 1832 Wiersma bezit inclusief huis en erf.
Gebruiker in 1748 Harmen Pyters

Harmen Pytters, Wymbritseradeel
Plaats: Abbega
Omschrijving: redelijke boer
Gezin volw: 2 en kind: 1
Aanslag: 27-0-0


Als het verhaal van Uiltje Foppes klopt zou het dus mogelijk Anna Pieters of Anna Harmens moeten zijn, maar heb in de dtb geen direct bewijs kunnen vinden of dit werkelijk een optie is.
Maar er zijn mensen op dit forum die veeeeel beter kunnen zoeken dan ik dat kan.

Groeten Johan
Erwin
Berichten: 81
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007 6:31 pm

Bericht door Erwin »

Hallo allemaal,

Ik heb de discussie Wiersma/Hoekstra met belangstelling gevolgd.

Ik ben een nakomeling van Teeke Uilkes. De kinderen van Teeke Uilkes hebben zich Tuinstra genoemd, zoals al eerder is opgemerkt.

Kinderen van Taeke Uilkes en Attie Jetzes:
1. Hille Teekes Tuinstra is geboren in 1750. Overleden op 25-03-1838.
2. Jetse Teekes Tuinstra is geboren in 1753. Overleden op 28-04-1791.
3. Uiltje Teekes Tuinstra is geboren in 1756. Overleden op 14-11-1810.
4. Hylke Teekes is geboren in 1758 in Sneek. Hij is gedoopt op 17-12-1758. Overleden?

Kinderen van Taeke Uilkes en Ymkje Douwes Bleeker:
1. Douwe Teekes is geboren in 1763 in Sneek. Hij is gedoopt op 27-11-1763 in Sneek. Douwe Teekes is overleden voor 1765.
2. Douwe Teekes Tuinstra is geboren in 1765. Overleden op 11-01-1819.
3. Jan Teekes is geboren in 1767 in Sneek. Hij is gedoopt op 29-11-1767 in Sneek. Overleden?
4. Anna Teekes is geboren in 1767 in Sneek. Zij is gedoopt op 29-11-1767 in Sneek. Overleden?

Ik stam af van Douwe Teekes.


Baukjen Uilkes is getrouwd met een Pieter Rienks Wiersma, maar hier weten jullie alles van.

De kinderen van Ulbe Uilkes hebben zich ook Wiersma genoemd. Deze zijn bijna allemaal te vinden in de gemeente Wonseradeel.
Niet helemaal duidelijk wanneer hij en zijn vrouw overleden zijn.

Kinderen van Ulbe Uilkes en Trijntje Tiemens:
1. Baukjen Ulbes is geboren op 20-09-1752, Overleden op 22-08-1844.
2. Evertje Ulbes is geboren op 08-10-1754. Overleden op 15-01-1827.
3. Uiltje Ulbes is geboren op 06-02-1760.
4. Anna Ulbes is geboren op 07-09-1762. Overleden op 24-01-1841.
5. Maaijke Ulbes is geboren op 19-04-1765. Overleden op 18-07-1820

Evertje Ulbes is getrouwd met Jarig Tijses en kinderen noemden zich zowel Jaarsma als Nooitgedagt (inderdaad de schaatsenfabrikant)

Momenteel niet thuis dus ik kan niet echt bij verdere gegevens komen. Maar later meer.

Groeten,

Erwin Tuinstra
Erwin
Berichten: 81
Lid geworden op: maandag 21 mei 2007 6:31 pm

Bericht door Erwin »

Hallo,


Margreet schreef:
Een interessante verschrijving, want normaal heet hij Taeke Uilties, bij 2 keer trouwen en 6 andere kinderen, waaronder Hylke in 1758.
Hille trouwt 1775, en krijgt weer 2 Hylkes.
Wat dus pleit voor Anna Hilles.
En dan denk ik wederom dat haar moeder een Ulbes is geweest.
Als je op http://www.familysearch.org kijkt zie je bij Teeke Uilkes als vrouw Antje Hilles staan. Zij is de dochter van Hille Teekes (of Taconides) en Bauck Ulbes.

Dit zou de bewering van Margreet staven. Een en ander is niet terug te vinden bij Tresoar, dus of het echt betrouwbaar betwijfel ik.

In het Genealogysk jierboek 2003 staat een artikel over
"De Foeckema's oer heech en leech" van Harmen Foekema

Hierin staat:
Ulbe Hoytes Foeckema, geb. rond 1620, boer te Tirns, overl. na 1670, trouwt N.N. (Ulbe is in 1670 curator over de kinderen van Aleph Tyssen en Tryntje Sipckes, mogelijk is hij met een Sipckedr. Getrouwd, wat zijnbetrokkenheid zou verklaren).
In 1651 is Ulbe Hoytes Foeckama - samen met Jan Ipes - curator van Hessel Ipes, zoon van Ipe Taeckles.
In 1666 wordt hij genoemd als adviseur van Jouck Emedr. weduwe van zijn broer, te Folsgare. In 1670 is hij medecurator met Petrus Rollema over de kinderen van Aleph Tysen en Tryntje Sipkes te Tirns. Zijn vier kinderen erven na 1698 Tirns stem 5 die tot 1738 in de (schoon)familie blijft.
In 1698 is Hille mede-eigenaar van Tirns stem 5.
Dit is waarschijnlijk de vader van Bauck Ulbes en de schoonvader van Hille Teekes.

Groeten,

Erwin Tuinstra
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi Erwin,

De familie wordt aardig compleet zo, met al het nageslacht wat aanhaakt.
Die Foeckema, althans 1 of meer ervan, heb ik ook gezien, ze stonden in het autor. boek in een ander verband, en zitten op FC 5 Abbega.
En zijn rk. Ik heb ze namelijk in de stamboom.
Wiersma's zijn hv.
Ik zal het artikel er later bij halen, of er nog een verdwaalde Bauck mogelijk is, want vooralsnog houd ik het op verschillende Ulbes toevallig in een plaats. En ik dacht dat Harmen ze aardig onder dak had (in de betekenis: gezinnen compleet, vernoemingen kloppen, en iedereen uitgevolgd).

Jij bent een Tuinstra - wellicht heb je iedereen uitgewerkt.
Anna Ulbes krijgt 13 kinderen, waaronder tenslotte een Baukje.
Die is niet vernoemd naar Anna's zusje, wat ik eerst dacht, want die leeft nog - dus was er waarschijnlijk een voormoeder aan de beurt die Bauck heette.
Namelijk de moeder van Anna, die misschien eerst ook al haar eigen moeder vernoemt in Baukje. De naam zit wat ver weg bij de andere kant eigenlijk, eigen moeder ligt meer voor de hand.
Dus ik neigde zelf al sterk naar een Bauck Ulbes, maar heb geen idee waar de mormonen dat vandaan hebben.
Een eventuele Hille Teekes is te vinden in Nijland.

Kun jij trouwens de ovl van Baukje Ulbes 1844 IJlst lezen? Hij staat online bij Tresoar. Haar man krijgt er een achternaam, die ik niet kan lezen, plus "nalatende een kind" wat ik niet kan vinden.
Ze trouwde 1777 met Joannes Jacobs in Oosthem.

Het blijft knopen en in elkaar omtrouwen, want de 2e man van Evertje Ulbes, Pier Sybolds Sypersma - is voor zover ik kan
zien de zoon van Sybold Aukes en Gerritje Gerrits. En dat is een zoon van Auke Hendriks en Bauk Sybolts, van Johans Zijlstra's.

Johan trouwens, ik ben nog maar halfweg met verder nakijken. Maar als ze bij Baukjes ouders introuwden ... die woonden in Oosthem. Misschien wel noord van de kerk, maar dan niet die van Abbega. Lijkt mij. Tenzij ze later nog weer verhuisd zijn.
Baukjes ouders waren Uilke Hielkes en Anna Hilles, volgens het lidmatenboek. Zelf zou ik op die namen gezocht hebben.
Ik vond inderdaad een autor met Uilke Hijlkes, en een Volksteling 1744-vermelding, beide in Nijezijl-Oosthem.
We weten niet wanneer ze trouwden, maar zeg toch 1718 en niet nog een eerder huwelijk van Uilke met een onbekende vrouw.
Dan is Anna dus van 1700. en haar vader dan al minstens 20. Staat hij dan dan nog wel 1748 in het FC-kohier en bovendien met kleine kinderen?
Ik denk dat Bauke daarom zei 2 generaties vergist. Want dat krijgen we aan namen en plaatsen wel enigszins rond.
Met Pieter Uilkes, en eventueel nog Auke. Hij zit in Folsgare en later in Heeg.
Je Beyts vond ik ook - ze trouwt als Ulbes, Heeg 1704 van Oosthem, maar staat 3 keer als Uilkes in het lidmatenboek Heeg (Oorzinghuisen/Oosinghuizen). 3 kinderen.
(Soms denk ik dat je Hendrik Aukes en Pier Algers=Pieter Aukes in een grijs verleden ook nog familie waren. Iedereen krijgt Pieters).

We weten eigenlijk niet waar Pieter en Baukje woonden - ze doopten Abbega. Ik had aangenomen gewoon bij zijn moeder.
Waar het verhaal 'lyts boerespultsje' vandaan komt weet ik dan nog niet.
Maar ik moet FC-Oosthem nog bekijken aan pm, en misschien was het wel lyts in Abbega, maar niet van Baukjes ouders.

groet margreet
Plaats reactie