wie is KR uit 1801?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

wie is KR uit 1801?

Bericht door hesseldewalle »

Voor de echte speurder:

een geboortelepel met de volgende tekst:

KR 1801

Trijntje Wartena geboren 11 september 1904


Trijntje is te vinden, maar wie is KR?

Hessel de Walle
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

KR uit 1801

Bericht door hesseldewalle »

Het gaat trouwens om Trijntje Ypes Wartena uit 1904!

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Ik neem aan, dat een geboortelepel altijd werd gebruikt voor een inscriptie van een geboorte (cq doop)? Ik vraag dit om uit te sluiten dat bij het huwelijk van Klaas (K) en Rinskje (R) een lepel werd gemaakt.

Het zoeken is dus naar een K.R. die in 1801 is gedoopt. Volgende probleem: hoe honkvast was de familie? KR kan net zo goed in Grinslân zijn gedoopt.

Lastige opgave. Je zou eens kunnen kijken in de doopboeken die in het kader van het project Van Ppaier Naar Digitaal op internet zijn gezet.

Groeten vna Richard
janny veenstra
Berichten: 127
Lid geworden op: maandag 26 mar 2007 5:13 pm

wie is KR uit 1801?

Bericht door janny veenstra »

Hallo Hessel

Kan het ook om waarborg teken/nummer/serie gaan?
Ik vond dit op internet

http://members.home.nl/jan.schipper/merkenfrindex.html

Fr.Voet 1932

B 117
Fr.Voet 1974

495
Riddersma, Klaas Roelofs. Werkzaam te Leeuwarden. Geboren Leeuwarden 1736. Huwelijk te Leeuwarden in 1760 met Hendrica Jans van Else. Mr. 1758. Vertrok in 1796 naar Emden en werd daar op 22 september 1796 meester. Vertrok uit Emden in 1803. Overleden te Leeuwarden op 1 augustus 1817.

Riddersma heeft zich in 1807 niet laten inschrijven bij het Departementale Waarborgkantoor te Leeuwarden.
K·R


groet,
Janny
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

lepel

Bericht door hesseldewalle »

L.S.

Het meesterteken is van Johannes Hanzes de Vries van Sneek. KR zal wel op iemand slaan die het eerder als geboortegeschenk heeft gehad. Mogelijk uit de familie Wartena. Zelf kan ik hem niet vinden. Maar is ook erg lastig lijkt me

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Leo van Dijk
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 2 jun 2006 6:55 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Leo van Dijk »

Hallo Hessel,

Er vanuitgaande dat de persoon KR gedoopt is en dat je niet zelf al zoiets bedacht had (ik heb geen zin in korzelige reacties :( ), dan kun je het proberen met de zoekopdracht

dopeling {vicinity :2wb k*} zoon {vicinity :4wb r*} 1801

Vervang je zoon nog door dochter en later kind, dan krijg je resp. 7, 2 en 5 hits.

Omdat een k nog wel eens in een c overgaat en omgekeerd, zou je k* nog kunnen vervangen door c*
Omdat gedoopten begin 1802 nog in 1801 geboren kunnen zijn, zou je 1801 nog kunnen vervangen door [januari 1802]

Met vriendelijke groet,

Leo van Dijk

NB. Waarom deze syntax voor de zoekopdracht is een heel verhaal. Het heeft met tekststruktuur van de dopendatabase te maken.
hesseldewalle
Berichten: 1478
Lid geworden op: dinsdag 5 sep 2006 11:44 am
Locatie: Eelde
Contacteer:

dopen

Bericht door hesseldewalle »

Hallo Leo,

Ik ben er nog niet uit maar die syntax is erg boeiend, ook voor andere gevallen!

Hessel
Geïnteresseerd in grafschriften en andere opschriften van voor 1811
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Dag Leo,

Is er ergens een lijst waar we uitleg over die syntax kunnen vinden, zodat we ook zelf van dit soort zoekvragen kunnen maken?

Groeten van Richard
Leo van Dijk
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 2 jun 2006 6:55 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Leo van Dijk »

Hallo Hessel en Ristcard,

Elders op de Tresoar site staat wel een korte uitleg, ik weet niet precies meer waar, maar daar moet je naar mijn idee eerst wat mee experimenteren om het in de vingers te krijgen.

En dan moet je daarna nog de tekststruktuur van de dopendatabase analyseren. Morgen een meer uitgebreide uitleg, oke?

Groet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi allen,

Dit was hem, Leo, die uitleg:
Tip, hoop ik, voor de doopdatabase:

In de doopnoteringen wordt zowel 'dopeling:<spatie><naam>' als 'dopeling<spatie>:<spatie><naam>' gebruikt.
De eerste vorm maakt het mogelijk om de zoekopdracht 'dopeling: {vicinity :1wb <naam>}' te gebruiken, wat ik erg plezierig vindt als je bijvoorbeeld alleen de zoon met een bepaalde naam zoekt en dan niet automatisch alle vaders met dezelfde naam krijgt meegeleverd...

Helaas is er bij de vader alleen de vorm 'vader<spatie>:<spatie><naam>', waardoor bovenstaande truc niet lukt.

Dan is het echter wel mogelijk om bij bijvoorbeeld een Age Ages de zoekopdracht 'dopeling: {vicinity :1wb Age} vader {vicinity :2wb Age}' in te tikken, en dan komen keurig alle zonen Age met vader Age, 21 stuks naar ik meen, eruit rollen ...

Groeten, Leo
Nu kon de zoek hem wel vinden,
groet margreet
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

tresoars uitleg over de vicinity

Bericht door Margreet Huisman »

En hier de Tresoar-uitleg:
Gebruik van de vicinity-operator:
Met de vicinity-operator kunt u zoeken naar twee woorden die binnen een opgegeven afstand van elkaar moeten voorkomen, bijv:
boer {vicinity :0L geertje} levert 7 maal een "Geertje (de) Boer" op. De opbouw van de zoekopdracht die u hiervoor moet gebruiken kent een aantal mogelijkheden om de zoekvraag te beperken.
W woorden (words) ---------------------- B voor (before)
L regels (lines)-----------------------------A na (after)
S zinnen (sentences)----------------------E aan weerszijden (on either side of)
P paragrafen (paragraphs)---------------0 (nul) nul in hetzelfde woord of dezelfde regel, zin of paragraaf

U combineert de mogelijkheden uit de linker en rechter kolom met elkaar. Nog een paar voorbeelden:
geertje boer {vicinity :1WA de} levert alleen maar records op met de naam De Boer en geen enkele met Boer.

Westst* geertje {vicinity :1LA boer} levert allemaal Geertjes op die met een mannelijke (De) Boer zijn getrouwd.
Uit: Tresoar > Voorouders > Bij meer toelichting, de 3e: Hulp bij het zoeken >
een pagina Zoekhulp met uitleg over * en ?
en daar helemaal onderin > zoeken voor experts.

mvg, margreet
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Dank dank!

Dit werkt heel erg mooi. En niet alleen in de dopen-database, maar ook bij het notarieel, waar ik het heel hard nodig heb. Nu hoef ik, om een voorbeeld te noemen, nog maar 39 aktes te bekijken in plaats van de paar duizend die ik voorheen kreeg voorgeschoteld.

Groeten van Richard
Leo van Dijk
Berichten: 59
Lid geworden op: vrijdag 2 jun 2006 6:55 pm
Locatie: Drachten

Bericht door Leo van Dijk »

Hallo Hessel, Richard en andere belangstellenden,

Ik bedoelde in mijn vorige bericht inderdaad de uitleg op de Tresoar site zelf, maar Margreet had mijn eigen eerdere tekst ook al gevonden. Omdat die misschien niet uitmunt in duidelijkheid, maar even van voren af aan, waarbij ik hoop dat het niet te saai is.

Uitgangspunt is een willekeurig stuk fantasietekst met daarin in ieder geval vier woorden achter elkaar: Hessel van der Walle (zonder punt achter Walle). Sorry Hessel, dat ik je naam ijdel gebruik, maar ik heb een voorbeeld nodig.

1. De zoekopdracht hessel {vicinity :3wb walle} kun je vertalen met zoek hessel in de nabijheid (vicinity) van walle, maar dan wel zó dat hessel hoogstens 3 woorden vóór (3 words before, 3wb) walle staat. Hoofdletters of kleine letters maakt niet uit.

Resultaten zouden dan kunnen zijn, hoewel onwaarschijnlijk, 'Hessel vocht met Walle', maar ook 'Hessel bestreed Walle' en 'Hessel Walle'. Maar 'Hessel van der Walle' zal er zeker uitrollen.

Staat er in de tekst echter Hessel van der Walle. (dus Walle met een punt eraan vastgeplakt, omdat het aan het einde van een zin staat), dan zul je niets vinden, want je zocht op Walle (zonder punt). Dit is wel weer te voorkomen door bv. hessel {vicinity :3wb wal*} te gebruiken.

Terzijde: stel dat je vermeld staat met nog een tweede voornaam, dan wel een patroniem, bv. Hessel Jans van der Walle, dan zul je :3wb moeten veranderen in :4wb

2. Ook kun je zoeken met walle {vicinity :3wa hessel}, en dan krijg je alles met walle hoogstens 3 woorden na (3 words after, 3wa) hessel, dus met precies hetzelfde resultaat.
Deze tweede opdracht is echter wel gemakkelijker te combineren met bv. de {fuzzy}opdracht:
{fuzzy}walle {vicinity :3wa hessel} voor als er een eenvoudige spelfout in de naam Walle mocht zitten.
Nadeel van dit soort gecombineerde opdrachten is dat niet duidelijk is wanneer de zoekmachine zegt 'bekijk het maar' en helemaal geen resultaten geeft, terwijl die er wel horen te zijn. Als het eenvoudig kan, dan moet je het dus eenvoudig houden.

3. En dan nu de dopendatabase.

Voorbeeld:

Terschelling, dopen, geboortejaar 1801, doopjaar 1801
Dopeling: Klaas
Geboren op 6 april 1801
Gedoopt op 19 april 1801 in Midsland
Zoon van Reltje Frans en Barber Klaas de Jong
Getuige: Baukjen Dirks

Opm.: De tweede getuige is de vader

Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : KLAAS
Vader : RELTJE FRANSES
Moeder : BERBER KLASES
Getuige : BAUKJE DIRKS,


Je ziet al dat er wat vreemd met de leestekens wordt omgesprongen (de komma achter de laatste regel).

Het gaat mij echter om het gebruik van zowel Dopeling: in de tweede regel (één woord voor de zoekmachine) als Dopeling : in de drie na laatste regel (twee woorden voor de zoekmachine).

Met dopeling: {vicinity :1wb klaas} zoek je in de tweede regel, dus in de niet-gestandaardiseerde doopnamen, terwijl je met dopeling {vicinity :2wb klaas} in de regel met de gestandaardiseerde namen zoekt.
Aan u de keus. Soms staat er echter ..... op de regel met de gestandaardiseerde namen en dan is de eerste opdracht wellicht beter (wel {fuzzy}gebruiken, want ..... staat er niet voor niets).

4. De opdracht dopeling {vicinity :2wb k*} zoon {vicinity :4wb r*} 1801

Het eerste deel, dopeling {vicinity :2wb k*}, zoekt in de regel met de gestandaardiseerde doopnamen, terwijl er met zoon {vicinity :4wb r*} in de vijfde regel een passende ouder bij wordt gezocht; 1801 zal duidelijk zijn.

Als je bij zoon {vicinity :4wb r*} :2wb had genomen, dan komt alleen r*, hier Reltje, naar voren. Dat is prima als je op zoek was naar Klaas Reltjes, maar als Reltje bv. Eeltje Frans Rinia had geheten, dan had je hem gemist. Je zou voor eventuele langere namen dus ook :5wb kunnen nemen, maar dat heb ik niet uitgeprobeerd.

Goed, tot zover. Ik hoop dat het te volgen was; voor wie nog niet slaapt: een prettige dag verder.
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

vicinity

Bericht door Margreet Huisman »

Merci Leo, ik ben niet in slaap gevallen, want ik zou al zo lang vragen:
kun je het eens l-a-n-g-z-a-a-m uitleggen?
Dat ik het weet te vinden, wil nog niet zeggen dat ik het snap.

Toen ik met k* r* begon kreeg ik prompt alle kind rk en patroniem komt niet voor,
dus het moest of met NOT, of met jouw vicinity-verhaal die ik even kwijt was.

Richard, gebruik je wel haken? [leo van dijk]
die zeeft ook al mooi.

groet margreet
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Even een tip: sla het gemaakte zoekregeltje even op, bijvoorbeeld in een tekstverwerker. Dan kun je het later heel makkelijk nog een keer gebruiken (via knip-en-plak op de computer).
Het blijkt namelijk, dat de website zo'n regel met {vicinity etc} er in niet onthoudt. Normaal blijft de zoeksleutel staan, zodat je er met de knop "terug" weer bij kan komen, bij de ingewikkelde zoekregels gebeurt dat niet. Dus heb je iets verkeerd gedaan en je wil dat corrigeren dan moet de hele regel opnieuw worden ingetikt.
Soms is het maar een heel kleine aanpassing, :2wb in plaats van :1wb en dan is het lastig om de hele regel weer opnieuw in te moeten voeren.

@Margreet: nee, het geheim van de haken ontgaat me nog.

Wel heb ik bij een collega-archief een uitleg gevonden over de AskSam zoeksleutels. Zie:
http://www.groenehartarchieven.nl/wpzoek.htm

De formulering is hier net even anders dan bij Tresoar, op sommige punten onduidelijker, elders weer wat duidelijker. Maar dit moet een ieder voor zichzelf beoordelen.

Groeten van Richard
Plaats reactie