Digitale studiezaal CBG van start

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
janny veenstra
Berichten: 127
Lid geworden op: maandag 26 mar 2007 5:13 pm

Digitale studiezaal CBG van start

Bericht door janny veenstra »

Hallo Allemaal


Ik kreeg vanmorgen het blad Genealogie van het CBG in de bus.

Voor de mensen die geen vrienden van het CBG zijn, heb ik onderstaand artikel overgenomen.

Digitale studiezaal CBG van start

Medio december gaat de digitale studiezaal van het Centraal Bureau voor Genealogie van start. De onderzoeker kan vanaf dat moment een aantal CBG- bronnen thuis op de computer bekijken.
Sommige bronnen zullen gratis zijn. Bij het raadplegen van een aantal van de bronnen betaalt de bezoeker van de website een gebruiksvergoeding per afbeelding. Vrienden (donateurs) van het CBG kunnen jaarlijks een aantal afbeeldingen gratis bekijken

In december komen de eerste bronnen daar beschikbaar.Het gaat om de familieadvertenties tot 1970, het Algemeen Politieblad (1852-1888, en de oudste bidprentjes Die kan de onderzoeker dan dus thuis bekijken.Op de website wordt voor het raadplegen van de hier genoemde bronnen een kleine gebruiksvergoeding gevraagd
Dat gebeurd per afbeelding.In de studiezaal in Den Haag blijft het inzien van de afbeeldingen gratis
Aan de digitale studiezaal zullen regelmatig nieuwe bronnen worden toegevoegd

Gebruiksvergoeding
De gebruiksvergoeding bestaat uit een bepaald aantal 'eenheden' per afbeelding. Een pagina familie advertenties kost bijvoorbeeld twee eenheden,een bladzijde uit het Algemeen Politieblad vier eenheden.

Bij de bepaling van de hoogte van de gebruiksvergoeding spelen factoren een rol als aard van de geboden informatie, de mate waarin deze ontsloten is of er behalve tekst ook beeld aanwezig is.
Voor betaling koopt de gebruiker online in de webwinkel van het CBG een tegoed .Er kan een tegoed worden aangeschaft van 100, 200, of 500 eenheden voor respectievelijk 5, 9, en 20 euro. Zo'n tegoed blijft tot één jaar na de aanschaf ervan geldig, daarna vervalt het.

Vrienden krijgen per contributiejaar 500 eenheden gratis.Het tegoed dat een vriend krijgt bij de start van de digitale studiezaal wordt berekend over het aantal maanden dat de vriendschap nog loopt tot de verlengings datum. De looptijd van de contributie staat aangegeven op de Vriendenpas die wij u jaarlijks met de contributie nota toesturen.
Als voorbeeld:wiens contributiejaar nog zes maanden loopt, krijgt 250 eenheden. Het tegoed moet binnen de resterende looptijd opgenomen worden .
Het beschikbaar komen van de digitale studiezaal maakt het dus nog aantrekkelijker om Vriend te zijn.

Eerste bezoek digitale studiezaal
Hoe werkt het precies? U gaat naar de beginpagina van de website www.cbg.nl en voert daar de familienaam in waarnaar u onderzoek wilt doen .Dan verschijnt als resultaat het vertrouwde scherm met groene en rode knoppen.Als de knop familieadvertenties groen is betekent dit dat er advertenties op die naam aanwezig zijn. Als u op de knop familieadvertenties drukt, verschijnt er een lijstje met de verschillende perioden waarover advertenties aan wezig zijn.Achter de vermelding 'advertenties tot 1970' staat een knop inzien', waaruit u op kunt maken dat er gescande bronnen zijn. Als u daarop klikt, kunt u de advertenties gaan raadplegen.

U moet daarvoor eerst inloggen.Er verschijnt als u op de knop 'inzien' drukt een inlogscherm.
De eerste keer dat u als vriend inlogt moet u het vriendennummer en de postcode invullen waaronder u bij het CBG geregistreerd staat.Het vriendennummer telt zes cijfers en staat op uw vriendenpas en op de wikkel waarin Genealogie verzonden is. Vervolgens kiest u een wachtwoord en vult u uw e-mailadres in.
De volgende keer dat u inlogt gebruikt dit wachtwoord en e-mailadres (Vriendnummer en postcode zijn dan niet meer nodig). Op het scherm verschijnt een kader met daarin aangegeven hoeveel 'eenheden' u nog tegoed hebt.Het tegoed blijft zichtbaar zolang u ingelogd bent.

Niet - Vrienden die betaalde bronnen willen raadplegen moeten hiervoor ook eerst inloggen en bovendien een tegoed aan 'eenheden' kopen

Raadplegen bronnen
Nu kunt u de bron gaan raadplegen.Op het scherm wordt een aantal advertenties zichtbaar op de naam die u heeft aangegeven bij het zoeken in de catalogus. Bij de familieadvertenties krijgt u niet direct de volledige afbeelding te zien. De oorspronkelijke advertenties zijn op ee A4-tje geplakt en gescand.
Een gedeelte van zo'n pagina advertenties is afgedekt.
Alleen de bovenzijde is zichtbaar.U kunt nu bladeren in de reeks advertentiepagina's .De advertenties zijn in chronologische volgorde op de pagina's geplakt. Als u op de pagina komt die u helemaal wilt zien klikt u op de button 'inzien'.Op dat moment betaalt u-zoals op het scherm gemeld wordt-twee eenheden gebruiksvergoeding die worden afgetrokken van uw tegoed.
De pagina met advertenties verschijnt nu volledig op het beeldschermen u kunt deze bijvoorbeeld printen.
U hebt gedurende een jaar de gelegenheid de pagina waarvoor u hebt betaald,opnieuw te raadplegen,zonder dat u daarvoor opnieuw een vergoeding hoeft te betalen.
Van de geraadpleegde pagina's wordt een persoonlijk logboek bijgehouden.Via de links in het logboek kunt u opnieuw een pagina bekijken.
In de digitale studiezaal zijn als gezegt ook de oudste bidprentjes uit de collectie van het CBG opgenomen en het Algemeen Politieblad over de jaren 1852-1888.
Deze twee collecties zijn ook op voornaam pf voorletter ontsloten.Wie bijvoorbeeld in het resultatenscherm op de groene knop'Algemeen Politieblad ' klikt, krijgt een knop met persoonsnamen,met achter elke naam een knop 'inzien'
Van de bidprentjes worden voorzijde en achterzijde in één afbeelding getoond.

Toekomst
Met de start van digitale studiezaal heeft het CBG de mogelijkheden uitgebreid voor de onderzoeker die op het moment dat het hem uitkomt zij onderzoek van huis uit wil doen.
Deze mogelijkheden zullende komende jaren groeien met het toenemen van het aantal bronnen dat op deze manier bij het CBG beschikbaar komt.
Via Genealogie houden wij u natuurlijk op de hoogte hiervan

Bron: blad "Genealogie" van het CBG.

Groeten,
Janny
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Digitale studiezaal CBG van start

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Janny,

ook bij mij gleed het tijdschrift vanmorgen door de brievenbus, het artikel heb ik nog niet gelezen. Toch wilde ik alvast een reactie geven en je een kompliment maken dat je dit onderwerp hier voor de niet leden hebt neergeschreven, het is een mooi verhaal geworden.

Een tweede opmerking moet ik ook maken, ik bespeur een verandering binnen de genealogie en dan met name binnen de internet-genealogie. Het zal in de toekomst steeds vaker voorkomen dat we moeten betalen voor het verkrijgen van gegevens, het is bijna niet te voorkomen, en helemaal onbegrijpelijk vind ik het niet. Ik kan er zelfs mee leven, weliswaar met een zeer kritische houding.

Ook op de site van het Gemeente-archief van Amsterdam wordt met een zelfde systeem gewerkt. Eerst betalen en dan pas ontvangen. Maar juist dat druist in tegen mijn rechtsvaardigheidsgevoel, helemaal om je eventuele tegoed na een jaar in te ''pikken''. Zoiets versterkt mijn gevoel naar dit soort organisaties om er uiterst terughoudend mee om te gaan.

Een tijd geleden stuitte het CBG mij ook al tegen de borst, toen moest ik vanaf een bepaald moment betalen voor elk zoekopdracht die ik stelde mbt de persoonskaarten, of hij nu geslaagd was of niet. Regelmatig kwam het voor dat ik na een protest de persoonskaart alsnog kreeg met als excuus dat de medewerker niet goed gezocht had. Mijn tijd die ik in een protest moest steken heb ik nooit vergoed gekregen, ook de postzegel werd niet vergoed. Slechts een standaard excuus.

Hiermee wilde ik maar zeggen dat er langzaam maar zeker een verandering in de genealogische wereld gaande is, eentje waar de mens een nummer aan het worden is en er steeds meer sprake is van éénrichtingsverkeer.
Sorrie dat ik even afdwaalde, ik wilde slechts zeggen: Janny, wat goed dat je dit allemaal voor de forumlezers hebt overgeschreven. En wat mooi dat we de deur niet meer uit hoeven voor onze dagelijkse portie genealogie.

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Dag Maikel,

Hou wel in de gaten dat het CBG geen archief is in de zin van de Archiefwet. Het is daarentegen een stichting, die geld mag vragen voor het raadplegen van de collectie. Dat gebeurt dan ook. Vrienden hebben gratis toegang, anderen dienen per bezoek te betalen.
In tegenstelling tot de meeste andere archieven hanteert het CBG een fotografeerverbod. Wie ergens een kopie van wil hebben kan gebruik maken van de kopieermachine (vooraf een kaart kopen) of van de reader/printer (vooraf munten kopen). Het is soms vermakelijk om te zien hoe mensen met een klein digitaal cameraatje naar binnen sluipen om stiekem toch foto's te maken. En dan moord en brand schreeuwen als ze betrapt worden...

Groeten van Richard
janny veenstra
Berichten: 127
Lid geworden op: maandag 26 mar 2007 5:13 pm

Re: Digitale studiezaal CBG van start

Bericht door janny veenstra »

Maikel Galama schreef:Hoi Janny,

ook bij mij gleed het tijdschrift vanmorgen door de brievenbus, het artikel heb ik nog niet gelezen. Toch wilde ik alvast een reactie geven en je een kompliment maken dat je dit onderwerp hier voor de niet leden hebt neergeschreven, het is een mooi verhaal geworden.

Een tweede opmerking moet ik ook maken, ik bespeur een verandering binnen de genealogie en dan met name binnen de internet-genealogie. Het zal in de toekomst steeds vaker voorkomen dat we moeten betalen voor het verkrijgen van gegevens, het is bijna niet te voorkomen, en helemaal onbegrijpelijk vind ik het niet. Ik kan er zelfs mee leven, weliswaar met een zeer kritische houding.

Ook op de site van het Gemeente-archief van Amsterdam wordt met een zelfde systeem gewerkt. Eerst betalen en dan pas ontvangen. Maar juist dat druist in tegen mijn rechtsvaardigheidsgevoel, helemaal om je eventuele tegoed na een jaar in te ''pikken''. Zoiets versterkt mijn gevoel naar dit soort organisaties om er uiterst terughoudend mee om te gaan.

Een tijd geleden stuitte het CBG mij ook al tegen de borst, toen moest ik vanaf een bepaald moment betalen voor elk zoekopdracht die ik stelde mbt de persoonskaarten, of hij nu geslaagd was of niet. Regelmatig kwam het voor dat ik na een protest de persoonskaart alsnog kreeg met als excuus dat de medewerker niet goed gezocht had. Mijn tijd die ik in een protest moest steken heb ik nooit vergoed gekregen, ook de postzegel werd niet vergoed. Slechts een standaard excuus.

Hiermee wilde ik maar zeggen dat er langzaam maar zeker een verandering in de genealogische wereld gaande is, eentje waar de mens een nummer aan het worden is en er steeds meer sprake is van éénrichtingsverkeer.
Sorrie dat ik even afdwaalde, ik wilde slechts zeggen: Janny, wat goed dat je dit allemaal voor de forumlezers hebt overgeschreven. En wat mooi dat we de deur niet meer uit hoeven voor onze dagelijkse portie genealogie.

Groetjes, Maikel.
Hallo Maikel

Bedankt voor het kompliment,
Ik vond dat de mensen die geen vrienden zijn van het CBG hiervan op de hoogte moesten worden gesteld, het was maar een kleine moeite om het even over te typen. Ik zit vaak langer achter de computer voor het vinden van persoonsgegevens bij Tresoar..

Wat de verandering in de genealogie betreft bespeur ik ook dat het allemaal erg commercieel aan het worden is .
En voor sommige mensen met een niet te dikke buidel, is het toch wel een groot kostenplaatje aan het worden .
Hobby kost altijd geld, maar het moet voor iedereen wel betaalbaar blijven.

Voor het Amsterdam's archief verhaal ben ik het helemaal met je eens , vooruit betalen, maar ik ben er nog niet eens helemaal achter hoe dat daar precies werkt, en het lijkt mij nogal prijzig.
Maar ik wil ook niet al te veel klagen, want met het digitaliseren van bronnen zijn veel mensen in staat genealogie te bedrijven thuis op computer, waar ze anders misschien door bepaalde omstandigheden niet aan mee konden doen.
En zo kunnen we via dit forum ook elkaar nog van dienst zijn, en dat is gratis.

Groetjes,
Janny.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

Digitale studiezaal CBG van start

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Richard,
Hou wel in de gaten dat het CBG geen archief is in de zin van de Archiefwet. Het is daarentegen een stichting, die geld mag vragen voor het raadplegen van de collectie.
Richard, ik begrijp jouw reaktie niet, ik beschreef een gevoel van onbehagen dat me wel eens bekruipt, de laatste tijd vaker dan voorheen. En dat staat los van de organisatievorm.

En vriend ? Ik geloof dat dat enigszins misbruik van het woord vriend is, echte vrienden delen alles ! Nou ja, heel veel dan.......

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Hoi Maikel,

Je vergelijkt het gemeentearchief Amsterdam met het CBG en mijn reactie is om aan te geven dat je appels met peren vergelijkt. Het archief in Amsterdam is een openbaar archief, waar je zonder betaling naar binnen mag en waar je alle archiefstukken gratis mag inzien.
Het CBG is geen openbaar archief, en daar mag je dus niet gratis naar binnen. Er zijn meer van dat soort archieven, bij voorbeeld het Zuid-Afrika Huis in Amsterdam. Daar liggen de archieven van de Transvaal spoorweg, met informatie die ook voor genealogen interessant is. Het kost echter wel 5 euro om daar naar binnen te mogen.
En die benaming "vriend van het CBG" kan net zo goed "donateur van het CBG" heten.
En ik ben met je eens dat er steeds vaker een aanslag wordt gepleegd op de portemonnee, kijk alleen maar naar de teloorgang van de website De Woonomgeving (waar kadastrale kaarten gratis gedownload konden worden). Die is nu vervangen door Watwaswaar (alwaar betaald moet worden voor dezelfde kaarten). Gelukkig hebben we Hisgis nog!!

Groeten van Richard
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

betalen en de manier waarop........

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Richard en anderen,

ik denk dat we het over verschillende dingen hebben.

Ik heb heel wat appels en peren in mijn handen gehad en weet maar al te goed de verschillen en de overeenkomsten tussen die twee, ik weet zelfs het verschil tussen een goudrenet en een rode boskoop.
Maar nergens heb ik ook maar een vergelijking tussen het CBG en het Amsterdams Gemeentearchief willen trekken, ik heb het slechts over de manier van betalen van die twee organisaties gehad, die betalingswijzen tonen overeenkomsten. En die betalingswijze, daar heb ik moeite mee. En zoals Janny ook al schreef, ze zijn bij met name het Amsterdams Gemeentearchief ook nog eens ondoorzichtig.

Betalen vooraf en je gekochte tegoeden na verloop van een bepaalde periode laten vervallen = inpikken !
Leg mij eens uit -als je wilt- wat de reden kan zijn van het laten vervallen van jouw gekochte tegoeden. En de eventuele redelijkheid daarvan. Ik zie het niet.

Ter illustratie: ik was gisteren in Sneek en moest mijn auto parkeren. Tot 18.00 uur kostte mij dat € 1.60 (daarna was het vrij parkeren) en omdat ik slechts een muntstuk van 2 euro had heb ik dat er in gedaan er van uitgaande dat ik de 40 eurocent kwijt zou zijn. Maar guess what, ik kreeg de 40 eurocent keurig terug...........

En zo hoort het ook en het CBG of wie dan ook krijgt van mij geen schoonheidsprijs wanneer zij mijn ''eigendom'' zomaar laat vervallen, sterker nog, ik veroordeel het sterk. Dat heb ik gezegd.

Dat je zoals je zegt bij het CBG vooraf een kaart of munten moet kopen zegt ook heel veel over de organisatie, vergelijk het eens met hoe het op Tresoar gaat, of in het archief in Groningen of Assen.
En mocht je na een bezoek aan het CBG na afloop nog eventjes in een restaurant een hapje willen eten, zou je dan vooraf betalen ?

Een discussie over de verschillen en overeenkomsten van de diverse organisaties in Nederland die zich met genealogie bezig houden kan heel interessant zijn, met name de mate waarin wij als consument daarin betrokken zijn. Maar daarin heb ik nu geen zin en dat wijkt ook teveel af van het onderwerp: digitale studiezaal CBG van start

Groetjes, Maikel.
Peter van der Woude
Berichten: 98
Lid geworden op: zondag 14 jan 2007 5:17 pm
Locatie: Maassluis

Bericht door Peter van der Woude »

Het betalen voor een archief dat met belastinggeld reeds betaald is vind ik fout.
Het betalen voor stukken die je niet eens van te voren kan zien is nog fouter.
Dat doe je bij gewoon winkelen toch ook niet.
van der Woude (Eernewoude) -ten Wolde (Steenwijkerwold)
http://pvanderwoude.com/vanderwoude.html
Gebruikersavatar
Hedzer Hooijenga Sr
Berichten: 104
Lid geworden op: zaterdag 27 mei 2006 12:37 pm
Locatie: Groningen

Bericht door Hedzer Hooijenga Sr »

En dan te bedenken dat de stichting CBG in het verleden alle door de Mormonen gefilmde acten uit geheel NL gratis hebben gekregen.

En van elke gemeente in NL krijgt de CBG alle gegevens bij overlijden GRATIS.

Waar besteden zij dan hun inkomsten aan? Je ziet nooit en nergens een enkele verantwoording.

Gr v Hedzer.
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Dag Maikel,

Je schrijft:
Dat je zoals je zegt bij het CBG vooraf een kaart of munten moet kopen zegt ook heel veel over de organisatie, vergelijk het eens met hoe het op Tresoar gaat, of in het archief in Groningen of Assen.
En mocht je na een bezoek aan het CBG na afloop nog eventjes in een restaurant een hapje willen eten, zou je dan vooraf betalen ?
Waaruit weer blijkt dat je het CBG vergelijkt met openbare archieven. Ik noem dat echt appels/peren.

En ga je met de bus naar het archief, dan heb je vooraf moeten betalen voor je strippenkaart. Toch?

Groeten van Richard
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

MANIEREN VAN BETALEN

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Richard,

nog eenmaal: ik vergeleek betalingssystemen.
En ga je met de bus naar het archief, dan heb je vooraf moeten betalen voor je strippenkaart. Toch?
Ja, met die opmerking heb je volkomen gelijk. Maar vriend Richard, daarmee hoef ik alles waar ik vooraf moet betalen toch niet goed te keuren ? Jouw manier van denken is in ieder geval niet de mijne.

Achteraf betalen in het openbaar vervoer is wellicht ook mogelijk ? :lol:

Groetjes, je vriend Maikel.
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

no problem ?

Bericht door Maikel Galama »

Hoi Richard,

nog even dit: als je de helft van de strippenkaart hebt gebruikt en de rest vervalt na verloop van tijd...........no problem ?
Hoe lang zijn jouw strippenkaarten geldig ?

Groetjes, Maikel.
Gebruikersavatar
Everardus Rollema
Berichten: 1435
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 8:02 pm
Locatie: Zoetermeer

Bericht door Everardus Rollema »

Persoonskaarten en persoonslijsten blijven eigendom van de overheid.
Ieder jaar is er een financ. verantwoording.
Wat te denken van personeelskosten, kosten pand, apparaten.
Vele, vele jaren zijn de advertenties bijeen gebracht, verzameld en op volgorde geplakt door vrijwilligers.
Zonder alle vrienden en vrijwilligers zou het CBG er allang niet meer geweest zijn.
Internet heeft vele voordelen, echter hierdoor minder bezoek aan de studiezalen met als resultaat dalende inkomsten en dat moet ergens mee gecompenseerd worden.


Laten we blij zijn, dat er een verzamelpunt is van vele genealogieën en andere belangrijke bronnen en dat al deze archieven deskundig worden beheerd.
Velen hebben na hun overlijden hun werk nagelaten aan het CBG, anders was ook dat werk verloren gegaan.
Ik kom sedert 1972 bij het CBG en geloof me, ik weet waarover ik schrijf.
Natuurlijk niets is mooier wanneer we alles gratis kunnen krijgen, maar aan alles hangt nu eenmaal een prijskaartje.

Ik prijs me gelukkig, dat ik slechts 14 km er van af woon.

Hierdoor ben ik in staat regelmatig een forumlid te kunnen verblijden met een antwoord.
Indien ik had moeten reizen van de ene naar de andere gemeenten had dat niet gekund.
Overigens Tresoar en het CBG werken nauw samen.

Beste vrienden tot een volgend genealogisch bericht.

Vr. gr.
Everardus
Gebruikersavatar
Maikel Galama
Berichten: 3121
Lid geworden op: dinsdag 6 dec 2005 12:31 pm
Locatie: Workum

onderstaande vraag staat nog open

Bericht door Maikel Galama »

Hoi allemaal,

grotendeels ben ik het wel met vriend Everardus eens hoewel er voor mij ook nog heel veel vragen zijn. Als ik lees over een jaarlijkse verantwoording denk ik meteen: aan wie ? Raad van bestuur ? En wie zijn dat ? Zijn wij er als consument in vertegenwoordigd ?
Allemaal kritische vragen waarop ik op de site van het CBG geen antwoord krijg, maar voor de duidelijkheid wil ik nogmaals verklaren dat ik begrijp dat er voor bepaalde diensten betaald moet worden en daar heb ik niet al te grote problemen mee, we krijgen er ook heel veel voor terug.
Wel vraag ik om inzichtelijkheid van de organisaties, of het nu om een stichting als het CBG gaat of een overheidsinstelling als het archief.

Mijn onderstaande vraag staat ook nog steeds open, hij is door niemand beantwoord. Het kan natuurlijk zo zijn dat niemand van ons een antwoord op de vraag kan geven en ik me tot de genoemde organisaties moet wenden.
Betalen vooraf en je gekochte tegoeden na verloop van een bepaalde periode laten vervallen = inpikken !
Leg mij eens uit -als je wilt- wat de reden kan zijn van het laten vervallen van jouw gekochte tegoeden. En de eventuele redelijkheid daarvan. Ik zie het niet.
Groetjes, Maikel.
anna
Berichten: 91
Lid geworden op: zaterdag 2 jun 2007 3:13 pm

Bericht door anna »

Ik heb dan wel geen antwoord op de vraag van Maikel, maar wil wel een opmerking maken over het betalen voor diensten.

Ook ik snap best dat er kosten gemaakt worden. Wel ben ik bang dat er in de toekomst bijvoorbeeld betaald moet gaan worden voor iets dat kosteloos ter beschikking gesteld is aan een bepaald archief. Dat vind ik dan niet helemaal fair ten opzichte van de personen die uiteindelijk het product aangeleverd hebben.
(bv. stambomen, transscripties ed.)

Vroeger was het cbg toch net als de provinciale archieven gratis, als ik me het goed herinner (25 jaar geleden zou dat dan moeten zijn). Toen was het misschien nog een overheidsdienst.

De vraag is -voor mij- in hoeverre het wenselijk is dergelijke "producten" in handen van stichtingen te hebben. Wie heeft dan zeggenschap en inspraak? Daar doelt Maikel ook op. voor mij kan niemand anders dan de overheid dergelijke producten als persoonskaarten en andere aktes bezitten. ik betaal de overheid om uittreksels te krijgen uit het bevolkingsregister ec. ikbetaal de overheid voor een paspoort,of voor een verklaring van goed gedrag. Ik doe aangifte bij de overheid van de geboorte van kinderen. Wie anders heeft daarmee te maken? Uiteindelijk gaat het om informatie die alleen de individuen in kwestie aangaan. Hoe kan dat tot "handel" worden?
Ik ben bang dat dat in de toekomst gaat gebeuren.
Plaats reactie