Vraag 1: Eme Yppes (Ieme Iepes) uit Bolsward

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Vraag 1: Eme Yppes (Ieme Iepes) uit Bolsward

Bericht door Litsehimmel »

Hallo allemaal.

Ik heb deze vraag al eerder gesteld maar tot op heden helaas geen bruikbaar antwoord gekregen. Vandaar dus weer een poging. Een voormoeder van mij was Aatje Pieters. Volgens mij is zij identiek aan de volgende persoon
Franeker, dopen, doopjaar 1665
Dopeling: Aatie
Gedoopt op 1 oktober 1665 in Franeker
Dochter van Pyter Wybrens en niet genoemde moeder
Gestandaardiseerde namen (voornaam en patroniem):
Dopeling : AATJE
Vader : PIETER WIEBRENS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmaatboeken (DTBL)
Herv. gem. Franeker, doop 1649-1690
Ik heb haar ouders en 7 broers en zusters, als ook een broer van vader, Oeds Pieters. Aatje vertrekt - datum onbekend - naar Bolsward en huwt daar maar liefst vier keer.
Bolsward, huwelijken 1685
Vermelding: Derde proclamatie op 29 maart 1685
Man : Jelle Pyters afkomstig van onder Bolsward
Vrouw : Attie Pyters afkomstig van Bolsward
Opmerking : onder Bolsward, afkomstig van Franeker
Gestandaardiseerde namen: JELLE PIETERS en AATJE PIETERS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1666-1695

Bolsward, huwelijken 1689
Vermelding: Derde proclamatie op 26 mei 1689
Man : Yme Ypes afkomstig van onder Bolsward
Vrouw : Attie Pyters afkomstig van onder Bolsward
Gestandaardiseerde namen: IEME IEPES en AATJE PIETERS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1666-1695
(NB - bij ondertrouw de melding zij is weduwe van Jelle Pyters, aangegeven door Doie Pyters)

Bolsward, huwelijken 1696
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 22 november 1696
Man : Aete Abrahams afkomstig van Bolsward
Vrouw : Atje Pytters afkomstig van Bolsward
Opmerking : weduwnaar van Sicke Jans, molenaar
Gestandaardiseerde namen: ATE ABRAHAMS en AATJE PIETERS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1695-1735
(NB - bij ondertrouw de melding zij is weduwe van Eme Yppes, aangifte door Tiepe Fetses wegens de bruid)

Bolsward, huwelijken 1709
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 21 juli 1709
Man : Age Rintjes afkomstig van Bolsward
Vrouw : Attie Pyters afkomstig van Bolsward
Opmerking : weduwe van Aate Abrahams
Gestandaardiseerde namen: AGE RINTJES en AATJE PIETERS
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Hervormde gemeente Bolsward 1695-1735
Ik ben met name geïnteresseerd in het tweede huwelijk met Yme Ypes aangezien ik er bijna 100% zeker van ben dat hij de vader is van Johannes Iemes welke 08 september 1721 wordt ingeschreven als burger van Franeker met de melding geboortigh van Bolswert. Ik heb alleen uit het eerste huwelijk van Aatje twee kinderen gevonden, Doetie Jelles (1685) en Pieter Jelles (1688).

Van Johannes Iemes geen spoor, maar het feit dat zijn stiefvader Ate molenaar is en zijn halfbroer Abraham Ates molenaar te Dokkum wordt, alsmede het feit dat Johannes een meisje in Dokkum trouwt en zelf ook molenaar wordt zijn voor mij genoeg aanwijzingen dat ik hier op het juiste spoor zit. Alleen, die vermaledijde bronbevestigingen!

Iemand?? :(
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
tukkergirl
Berichten: 994
Lid geworden op: zondag 11 jun 2006 9:06 pm
Locatie: almelo

Bericht door tukkergirl »

Hoi
Ik heb alleen uit het eerste huwelijk van Aatje twee kinderen gevonden, Doetie Jelles (1685) en Pieter Jelles (1688).
Ik heb nog een ontbrekende kinderen gevonden

Bolsward, dopen, doopjaar 1680
Dopeling: Gaatske
Gedoopt op 11 maart 1680 in Bolsward
Dochter van Jelle Piters en niet genoemde moeder

Bolsward, dopen, doopjaar 1683
Dopeling: Trijntie
Gedoopt op 25 januari 1683 in Bolsward
Dochter van Jelle Pijters en niet genoemde moeder
niet geschoten, is altijd mis
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Hoi.

Dit zijn denk ik kinderen uit een eerder huwelijk, aangezien Jelle Pieters pas in 1685 met Aatje huwde. Maar toch bedankt, misschien dat ik via deze gegevens weer meer informatie kan vinden! :wink:
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Overigens denk ik nu dat de twee kinderen die ik aan Jelle Pieters en Aatje Pieters toeschreef niet juist zijn. Er worden in de periode 1680-1691 in totaal 6 kinderen gedoopt van een Jelle Pieters. Deze kan niet identiek zijn aan degene die met Aatje huwt aangezien hij in 1689 is overleden. Helaas ... :cry:
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Had je dezen wel gezien, LH?
Bolsward, huwelijken 1667 - ot Gerecht
Vermelding: Ondertrouw op 16 februari 1667
Man : Ato Abrahams afkomstig van Dokkum
Vrouw : Syncke Jans afkomstig van Bolsward
Opmerking : hij is jongeman, marinier onder commandeur Posthumus, zij is jongedochter

Bolsward, huwelijken 1667 - hv Bolsward
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 14 april 1667
Man : Ato Abrahams afkomstig van Dokkum
Vrouw : Symcke Jans afkomstig van Bolsward
Opmerking : marinier
Mogelijk de reden waarom zoon en stiefzoon naar Dokkum gaan.

Heb je het autorisatie-boek trouwens bekeken?
groet margreet
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Hallo Margreet.

Ja, die had ik al en ook die hypothese had ik al geformuleerd. Johannes Iemes is waarschijnlijk in de voetsporen van zijn stiefvader Ate Abrahams getreden en is bij zowel hem als zijn stiefbroer Abraham Ates (molenaar op de Aalsumerpoort te Dokkum) in de leer geweest. Bij zijn huwelijk met een Dokkums meisje (!) in 1720 is hij al mr. molenaar op het Oost te Franeker.

Er hangt een enorm mysterie rondom Johannes Iemes, van wie ik al bijna 5 jaar gegevens bij elkaar aan het sprokkelen ben met het oog op een te schrijven boek, welk o.a. als correctie dient op gegevens opgenomen in het boek van Keune. Helaas kan ik niet telkens naar het archief dus is het een langzaam en zeer moeizaam proces. :cry:

Ik heb al de floreenkohieren en speciekohieren van zowel Franeker als Dongeradeel doorgespit (hij was ook molenaar te Holwerd en misschien te Ternaard) maar nergens vind ik iets over zijn afkomst en/of eventuele broers/zusters. En nee, het autorisatieboek heb ik nog niet ingezien.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

Het is een verschrikkelijk uitzichtsloos probleem Margreet. Ik heb op iedere naam gezocht, maar er is helemaal niets te vinden. De buurgemeenten (WON, WYM en HEN) leveren ook niets op. In Franeker heb ik een burgerinschrijving gevonden, maar die had LH al. Ook geen authorisaties daar, en evenmin in Dokkum.
Wat me het meest bevreemdt is dat er in Bolsward geen weeszaken schijnen te zijn geweest, met al die huwelijken van Aatje. Dat is gek, maar kan ook op grote armoe wijzen (sorry LH).
Kortom heel wat schoten en alle mis

groet, Andries
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Sorry voor het feit dat ik armlastige voorouders heb? Ah joh, geld maakt toch niet gelukkig! :wink: Aan mijn vaders kant heb ik een voorouder die 7 jaar naar Australië werd verbannen omdat hij een hemd had gepikt. Saillant detail is overigens dat Johannes Iemes te vinden is in het boek Reboelje yn de Dongeradielen maar ook daar staat helaas verder niets interessants vermeld.

In ieder geval heel hartelijk dank voor het meedenken en te proberen dit probleem te slechten.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra »

LH,

Als hier nog eens iets uit mocht komen:
BOL V9, folio 24, 1696. "Attie Pytters b:b: ende consent op de coop van sekere heerlijke huysynge en stede cum annexis ... op de Snt.Jansstraat alhier althans bij de koperse selvs wordende bewont." Naastliggers Pyttrick Pytters ten zuiden en Jan Jansen cum socis ten noorden. koopsom 330 ggl, geen verkopers vermeld.
Dit zal ze toch asjeblieft wel zijn, ús Attie. Geen man genoemd, between marriages, dat klopt, ze trouwt eind 1696 met de derde man (the third man, haha). Nog wel een heel aardig huis denk ik 330 ggl = 462 cgl. Nu is het natuurlijk de kunst de verdere lotgevallen van dit huis op te sporen. Dat is heel veel werk. Het eerste reëelcohier is van 1711. Als ze het dan nog bezitten heb je geluk, en kun je de eigendomswisseling volgen in de tijd.
Ik was rond 1688, voor Ymes huwelijk begonnen, en zou net ophouden toen ik deze acte vond. Yme heeft dus nooit iets gekocht in Bolsward.

groetjes, Andries
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Andries.

Joepie, weer een feit! :lol: Zo krijg je toch stukje bij beetje een verhaal. Je vraagt je af of Aatje dat geld van haar echtgenoot/echtgenoten erfde dan wel een wat rijkere familie had. Overigens is over haar broer Oes vrij veel op internet te vinden in diverse genealogieën (als ik de juiste familie heb gevonden). Even Aatje's familie duiden
I. Pyter Wybrens (ouders onbekend), schoenmakersgezel
= 17 augustus 1664 te Franeker met Jeltie Jans (ouders onbekend)

II.a. Aatje ged. 1 oktober 1665 Fran. huwt 1. Jelle Pieters, 2. Yme Ypes, 3. Ate Abrahams, 4. Age Rinties
II.b. Wybren ged. 9 september 1668 Fran., ovl voor 1674
II.c. Corneliske ged. 30 januari 1670 Fran.
II.d. Rixt ged. 24 september 1671 Fran.
II.e. Jancke ged. 7 augustus 1673 Fran.
II.f. Wybren ged. 26 december 1674 Fran.
II.g. Oeds ged. 28 oktober 1676 Fran.; Nam in mei 1758 de Latijnse vorm van zijn naam, Odolphus Petri aan; Oeds Pijtters/ Ozias Petri/ Odolphus Petri, meester aan de 1ste Neder-Duitse school te Franeker; zijn zoon volgde hem op: mr. Wijbren Odolphi 1734-1766; Oeds was daarna praeceptor en conrector aan de Latijnse school te Franeker (1734-1745)
II.h. Jan ged. 5 februari 1679 Fran.
Misschien mazzel ik en kan er via Aatje's familie wat meer over haar echtgenoten c.q. kinderen worden gevonden. Had ik natuurlijk eerder aan moeten denken.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman »

Hoi beiden,

Ik wil niet alle hoop de grond inboren, maar ik ben helemaal afgericht op gelijk controleren op naamgenoten.
Er zijn er een aantal, waarvan ook weer wat afvalt.
Pieter Pieters doopt 1650 Attje en 1661 Atte,
Pieter Jacobs 1675 Attie.
Er trouwt 1678 een Aet Pieters met Sjoerd Hinnes, wedn. - hij hertrouwt 1682.
1681 trouwt Attie Pieters van Fullen jd met Hillebrants oud raadsman - geen dopen gevonden.
en april 1686 Attie jm en jd met Dooitse Hommes, dopen 4.

LH, waarom krijgt Johannes een Johannes? die kon ik aan Aatjes of vrouwskant niet vinden. Vernoemt hij gewoon een grootvader - Ype Johannes bv? Niet dat ik die al gevonden heb helaas.

Dit is zijn vrouw, Trijntje Reins denk ik:
Dokkum, dopen, doopjaar 1694
Dopeling: Rein Rintjes
Gedoopt op belijdenis op 27 oktober 1694 in Dokkum
Zoon van niet genoemde vader en niet genoemde moeder
Opm.: Gedoopt tezamen met zijn dochter Trijntje

Oostdongeradeel, huwelijken 1693
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 30 april 1693
Man : Rein Rinties afkomstig van Aalsum
Vrouw : Jeltie Olpherts afkomstig van de Jouwer

Haskerland, huwelijken 1693
Vermelding: Attestatie afgegeven op 26 april 1693 in Joure
Man : Reyn Rinties afkomstig van Aalsum
Vrouw : Jeltie Olpherts afkomstig van Joure
Opmerking : attestatie naar Aalsum
Op Rein na niets van haar kant vernoemd.
groet margreet
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Hoi Margreet.

Controleren is altijd goed, en dat heb ik al tot in den treure gedaan. Ik denk dat je bedoelt te vragen waarom Yme een zoon Johannes laat dopen ... nou, daar heb ik dus ook geen pasklaar antwoord op. Misschien vernoemd naar moeder's broer, Jan? Ik heb nog een hele tijd gelonkt naar het echtpaar Yme Pieters en Aatje Johannes uit Harlingen, maar daar vond ik evenmin een doop van een Johannes. En voor mij blijft het gegeven van het beroep molenaar erg belangrijk. Dat werd je meestal niet zonder dat dit beroep al ergens anders in de familie voorkwam, en ook wat dat betreft zijn Yme Ypes en Aatje Pieters uit Bolsward/Franeker de beste kandidaten, zeker gezien haar huwelijken en de bewegingen die de familie maakte richting Dokkum.

Ik heb echt geen flauw idee waar ik nog verder moet kijken, of er zou het één en ander bij het nedergerecht van Bolsward te vinden moeten zijn.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Kleine toevoeging ... ik kreeg een tijd geleden informatie van Dick Bunskoeke die heeft gepoogd mij te helpen de afkomst van Johannes Iemes te traceren. Hij had de volgende informatie over de 3de echtgenoot van Aatje, Ate Abrahams
Op 19 mei 1697 werd Ate Abrahams, molenaar, als burger ingeschreven in het burgerboek van Bolsward (Oud-archief inv.nr. 103). Al in de rekening van het Weeshuis (inv.nr. 216) kwam een betaling aan hem voor in verband met het malen van "weit".
Het is mij niet rechtstreeks bekend welke molen hij bediende. Het was niet de molen buiten de Blauwpoort en ook niet de molen net buiten de St. Janspoort. Overigens was de laatste van 1672 tot ca. 1675 in gebruik bij Hilbrant Iemes Cuper: ook een "Iemes" dus. Wat overblijft is de tweede, verder van de St. Janspoort afgelegen molen. Dat was oorspronkelijk een hennepmolen, later verbouwd tot pelmolen. Over eigenaars in de gezochte periode is helaas niets bekend.
Maar helaas heeft ook dat - tot nu toe - niets opgeleverd.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

johannes

Bericht door Margreet Huisman »

Nee, ik bedoel Johannes Ymes krijgt een Johannes.
Franeker, dopen, doopjaar 1726
Dopeling: Johannes
Gedoopt op 23 mei 1726 in Franeker
Kind van Johannes Ymes, molenaar en niet genoemde moeder
De eerste 3 zonen zijn Yme, Rein en Pyter - vaders en grootvader.

Zijn eigen naam kon op zich overal vandaan komen, Ype x .. Johannes, Ype x Johanna, een grootvader, een ovl broer van 2 kanten - en heel misschien van Jan, hoewel ik dat hier niet geloof.
Maar in dit rijtje-af denk ik grootvader.

Yme en Aatje doopten zelf ook niet, dus dan lijkt het op rk, dg, of onkerkelijke voorouders.

groet margreet
Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel »

Oh ok, die begreep ik dus even niet. Voor alle duidelijkheid even alle kinderen van Johannes Iemes en Trijntje Reins en hun vernoemingen
1. Aatje 1721 - vernoemd naar vader's moeder
2. Yme 1722 - vernoemd naar vader's vader
3. Rein 1723 - vernoemd naar moeder's vader
4. Pytter 1724 vernoemd naar moeder's grootvader?
5. Johannes 1726 vernoemd naar ??
6. Aatje 1727 - zie 1
7. Johannes 1729 - zie 5
8. Aatje 1732 - zie 1
9. Yppe 1734 - vernoemd naar vader's grootvader
10. Aatje 1738 - zie 1
Geen meisje vernoemd naar Trijntje's moeder Jeltje, waarschijnlijk omdat alle Aatjes m.u.v. die uit 1738 doodgingen. En Trijntje was bij het laatste (bekende) kind al op de respectabele leeftijd van 44 jaar, dus waarschijnlijk aan het einde van haar vruchtbare periode.

Wat de vernoeming van Johannes betreft, grootvader vader's zijde heette Ype. En die is dus ook in 1734 vernoemd. Van Trijntje's kant zijn mij geen broers en/of zusters bekend, haar doop is de enige die ik voor Rein Rintjes in het DTB-boek van Dokkum heb gevonden. De naam Johannes zou dus eventueel van een broer van Yme Ypes afkomstig kunnen zijn, of van een ander - blijkbaar geliefd - familielid.

Overigens intrigeren de volgende aktes me al lange tijd omdat ik het gevoel heb dat deze iets te maken hebben met mijn Johannes Iemes
Bolsward, huwelijken 1750
Vermelding: Ondertrouw op 20 april 1750
Man : Johannes Yppes afkomstig van Bolsward
Vrouw : Hiltie Ymes afkomstig van Bolsward
Opmerking : aangegeven door de bruidegom en Pytter Hommes, oom van de bruid, voor het gerecht te proclameren
Gestandaardiseerde namen: JOHANNES IEPES en HILTJE IEMES
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Ondertrouwregister Gerecht Bolsward 1750-1811

Bolsward, huwelijken 1750
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 mei 1750
Man : Johannes Yppes afkomstig van Bolsward
Vrouw : Hiltie Ymes afkomstig van Bolsward
Gestandaardiseerde namen: JOHANNES IEPES en HILTJE IEMES
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Bolsward 1723-1810
Voornamelijk het feit dat ook hier ondertrouw en huwelijk via het gerecht lopen geeft me een soort a-HAH! gevoel. Johannes Yppes zou zomaar een zoon kunnen zijn van een Ype Ymes welke op zijn beurt dan weer een broer zou zijn van Johannes Ymes. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat Johannes het enige kind van Ype en Aatje is, zeker omdat zijn naam niet snel te herleiden is. Helaas kan ik nergens een huwelijk van of dopen van kinderen van een Ype Ymes vinden.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!
Plaats reactie