Joost Oldendorp, wie vindt zijn schoonfamilie?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Joost Oldendorp, wie vindt zijn schoonfamilie?

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 22 okt 2019 12:02 pm

Beste onderzoekers.

De vraag staat in de titel, maar ik begin toch maar even met de zaak te recapituleren.
Op 16 april 1742 wordt het collateraal aangegeven van de erfenis van Douwe Joukes, te Joure, die dus zonder directe nakomelingen is overleden. Bij de erfgenamen wordt Joost Oldendorp c.s.te Lemmer genoemd. Destijds was de conclusie dat er tussen beiden een verwantschap bestaat, waarschijnlijk via Joosts vrouw Seike Gerrits, wier afkomst tot op heden in nevelen blijft gehuld.

De zaak is me inmiddels iets duidelijker geworden, dank zij HAS E*, folio 52. De overleden Douwe Joukes wordt wel met de toevoeging "de Jonge" aangetroffen. Hij blijkt een broer Douwe Joukes "de Oude" te hebben. De reden: beide grootvaders heten Douwe: de ouders van de Douwes zijn Jouke Douwes en Aafke Douwes. Het is zo simpel als je het éénmaal weet! De erfgenaam Tjebbe Douwes, van Enkhuizen, is neef (oomzegger) van de erflater, de zoon van Douwe Joukes "de Oude" en Beitske Tjebbes. Deze neef Tjebbe is de enige erfgenaam omdat de dochter van een zuster van beide Douwes, zij heet Aafke Joukes, testamentair wordt gepasseerd, de nicht, Sybe Evertsdr, dochter van Aafke Joukes bij Evert Hanses.

Waar komt Joost Oldendorp cq Seike Gerrits dan kijken? Hij/zij moet verwant zijn aan de vrouw van Douwe Joukes "de Jonge", Janke Andries. Ik vermoed dat Janke Andries op 24 juni 1660 te Joure c.a. wordt gedoopt als dochter van Andries Botes en Rinske Tabes. Dit echtpaar gaat al op 6 jan 1649 te Sneek in ondertrouw (hij te Sneek en zij te Joure), maar hun huwelijk wordt pas op 11 feb 1655 te Joure voltrokken. Behalve Janke vind ik ook nog een Eelk en een Klaaske Andries (1651 en 1653) gedoopt.
De zoektocht zal zich dan waarschijnlijk moeten richten op Eelk, Klaaske, of een niet genoteerde broer of zuster van hen, die moeder/vader van Seike Gerrits is. En dus is het probleem verplaatst, want van Eelk en Klaaske vond ik verder geen aanvullende gegevens...
Mogelijk zie ik iets over het hoofd?

groet, Andries.

Kiek
Berichten: 209
Lid geworden op: maandag 16 sep 2013 4:00 pm

Re: Joost Oldendorp, wie vindt zijn schoonfamilie?

Bericht door Kiek » donderdag 24 okt 2019 10:30 am

Hallo Andries,

Zou getuige: de Old Boumr Swaga iets prijs kunnen geven?
Andries Swaga is bouwmeester en bestuurder in Sneek.
Hij wordt genoemd als getuige van Sike voor het gerecht bij het huwelijk van Joost Oldendorf en Sike Gerrits.
Claas Oldendorp is getuige voor z'n broer Joost.

Ik heb de link overigens niet kunnen vinden.

Met vriendelijke groet,
Kiek

FS:
https://www.familysearch.org/ark:/61903 ... cc=2040000
Alle gezindten- Sneek- Huwelijks aangiften 1720-1811
Blad 30 van 607.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Re: Joost Oldendorp, wie vindt zijn schoonfamilie?

Bericht door Andries Koornstra » zaterdag 26 okt 2019 10:41 am

Dag Kiek.

Het lijkt vooralsnog niet naar een oplossing te leiden. Andries Jans Swaga is geboortig van Elsloo en dat is een flink eind verderop.
Misschien dan via zijn vrouw? Hij trouwt in 1711 met Sytske Rieuwerts, die met familienaam “de Jong” in de trouwboeken staat. Via Katlijk stem 2 kom ik op een vader Rieuwert Jans uit. Hij blijkt in 1728 overleden, er staat dan een handvol van zijn kinderen als bezitters op het cohier. Zijn vrouw kan ik niet snel vinden, Rieuwert staat wel een paar keer in het hypotheekboek, maar zonder echtgenote.
Ruwweg genomen zijn Seike Gerrits en Sytske generatiegenoten. Dan zijn beider ouders dat ook... En dan weet ik het eigenlijk niet meer. Het past wel met het gegeven dat er van Seike geen DTB-gegevens te vinden zijn.

Groet, Andries.

Plaats reactie