Tromp te Woudsend: "schoonzoon" Jentje Piers

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 24 dec 2007 2:55 pm

Hallo Margreet en LH,

ik had zo lang over mijn antwoord gedaan dat er van jullie het één en ander tussendoor zeilde, ook daarvoor hartelijk dank. Ik heb het alleen eventjes zo druk dat ik het niet kan bestuderen.
Ik kom er vanavond op terug

groetjes, Andries

Gebruikersavatar
Tjerk Tigchelaar
Berichten: 566
Lid geworden op: vrijdag 2 dec 2005 3:29 pm
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Bericht door Tjerk Tigchelaar » maandag 24 dec 2007 3:25 pm

M'n oog viel even op het volgende hierboven in het bericht van LH:
wed. Pier Jentjes cum filia (met zoon), Opsterland
Plaats: Lippenhuizen
Omschrijving: arm
Gezin volw: 2
Aanslag: 10-4-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Opsterland, fol. 91
Gestandaardiseerde naam: PIER (m) / PIERKJE (v) JENTJES
Maar............ cum filia is "met dochter" en niet met zoon want dat is "cum filius". Ik zal er persoonlijk voor zorgen dat het in de tabel van de Quotisaties wordt gewijzigd.

Groeten,
Tjerk Tigchelaar

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » maandag 24 dec 2007 3:34 pm

Hoi Tjerk, dan komt het vast wel goed.

Misschien is de dochter deze:
Opsterland overlijden/begraven 1810
Overleden: Antje Piers, oud 84 jaar
Datum : 2 juli 1810
Plaats : Lippenhuizen
Ik had trouwens de volgorde Jeltje-Froukje omgedraaid met al dat Sloten-Woudsend-gespring. Jeltje was idd nr.2

LH, je site gaat dan een beetje over Sake, en veel over zijn vrouws familie (nb de voorouders van mijn man).
Maar die Woudsender Sake is rk, het ovl is bij de rk parochie.
Ik denk eigenlijk dat het alweer zijn kleinzoon is, dit is de zoon:
Wymbritseradeel, dopen, doopjaar 1763 -Woudsend rk par.
Dopeling: Dieuke
Gedoopt op 11 november 1763 in Woudsend
Dochter van Jentje Saakis en Marijke Uilkes
Opm.: Meter Sjou Timents Luberts
Trouwde 1748, doopboek begint 1754 (hiaten).
Wymbritseradeel overlijden/begraven 1777 - Rk Woudsend
Overleden: Jentje Zaekes
Datum : 1777
Dus nu weifel ik of het wel een broer is.
Dit was er nog:
Sloten overlijden/begraven 1717
Overleden: Frouk Jentjes
Datum : 18 november 1717
Plaats : Sloten

Wymbritseradeel overlijden/begraven 1807
Overleden: Froukje Jentjes
Datum : 9 oktober 1807
Plaats : Woudsend
En Wietske Jentjes trouwt 2 keer in Lippenhuizen 1776 en 1784, slechts 1 doop sofar.

O, de molenaars 1749 had ik gister ook nog nagekeken, ze varieren tussen gering en welvarend, ofwel 5 en 43, en alles daar tussenin.

Ben weer even weg,
groet margreet

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » maandag 24 dec 2007 4:21 pm

Hoi Tjerk.

Tsjonge, ik maak wel behoorlijke boo-boos de laatste dagen :? Had even beter op de uitgang moeten letten, dan had ik zelf de fout gevonden. Goed dat je dat laat aanpassen.

Margreet, dat van die molenaar blijft ook bij mij omspoken. Ik zal eens mijn boeken doorspitten over molens etc. Hopelijk staat Jentje er zomaar in, dat is dan weer wat gewonnen. Ook van mij later vanavond pas weer een reactie (alhoewel, famous last words) i.v.m. de viering van Christmas Eve Tja, Engelse traditie he ...
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » maandag 24 dec 2007 9:32 pm

M227, p. 254
1677/07/16
Jentie Annes
Geboorteplaats: Lippenhuizen
Betaalt: 6 g.g.

Zeker weet ik het niet maar het lijkt me dat het hier om onderstaande Jentje kan gaan.

Naam bruidegom: Jentie Annes afkomstig van: Lippenhuizen
Naam bruid: Sytske Hanses >afkomstig van: Leeuwarden
Gebeurtenis: oNH
Datum (onder)trouw,
attestatie of proclamatie: 28-01-1670
Opmerkingen:
324

--------------------------------------------------------------------------------
Naam bruidegom: Jentie Annes afkomstig van: Lippenhuizen
Naam bruid: Sytske Hanses >afkomstig van: Leeuwarden
Gebeurtenis: xNH
Datum (onder)trouw,
attestatie of proclamatie: 20-02-1670
Opmerkingen:
142

En voorzover mij bekend zijn er 3 kinderen van dit echtpaar: Anna, Meinsche en Henricus.

Anna tr.

Naam bruidegom: Bernardus - Hessely afkomstig van: Dongjum
Naam bruid: Anna Jenties Hogeveen >afkomstig van: Leeuwarden
Gebeurtenis: oNH
Datum (onder)trouw,
attestatie of proclamatie: 05-02-1692
Opmerkingen:
69;predikant

--------------------------------------------------------------------------------
Naam bruidegom: Bernardus - Hessely afkomstig van: Dongjum
Naam bruid: Anna Jenties Hogeveen >afkomstig van: Leeuwarden
Gebeurtenis: xNH
Datum (onder)trouw,
attestatie of proclamatie: 21-02-1692
Opmerkingen:
248;x te Dongjum

Zoon Jentje Bernardus Hesselius van Anna en Bernardus is later predikant te Edens/Spannum.

groet, Hinke Woudt-Westra.

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » maandag 24 dec 2007 11:50 pm

Hallo allen,

nog even de stand van zaken samenvatten.
Jentje Piers durf ik thans wel als zoon van Pier Jentjes en Jeltje Ruurds bij te schrijven. Dit ouderpaar woont te Lippenhuizen, waar ze in 1719 en 1725 worden genoemd (in een tweetal hypotheekactes). De man is voor 1749 overleden, de vrouw wordt in 1749 arme weduwe genoemd, en heeft dan nog een dochter inwonend. Mogelijk is deze dochter dezelfde als deze:
Opsterland overlijden/begraven 1810
Overleden: Antje Piers, oud 84 jaar
Datum : 2 juli 1810
Plaats : Lippenhuizen
Het lijkt in dat geval dat ze ongetrouwd is gebleven, want er trouwt geen Antje Piers in het te verwachten tijdvak.
Een Ruurd Piers, van wie we hier het huwelijk vinden:
Schoterland, huwelijken 1746
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 23 juni 1746 in Nieuwehorne
Man : Ruurd Piers afkomstig van Nieuwehorne
Vrouw : Fokeltje Jochems afkomstig van Nieuwehorne
Opmerking : met schriftelijk consent van de wederzijdse moeders
hoort ook vast bij dit gezin. Het lijkt erop dat vader Pier Jentjes dan vóór 1746 is overleden. De kinderen uit het Ruurd - Fokeltje huwelijk:
Pier 18 februari 1748 in Kortezwaag
Grijtje 21 februari 1751 in Kortezwaag
Jochem op 7 oktober 1753 in Kortezwaag
Jan op 14 december 1757 in Kortezwaag
Jeltje Geboren op 16 november 1760; Gedoopt op 7 december 1760 in Kortezwaag
Froukjen op 16 oktober 1763 in Kortezwaag
Opvallend en belangrijk in de "bewijsvoering" is dat zowel Jentje als Ruurd dochters Jeltje en Froukje laten dopen. Hopelijk kunnen we uit de naam Froukje nog een slaatje slaan in de verdere naspeuringen.

Met betrekking tot Jentjes schoonfamilie uit het eerste huwelijk is het nog belangrijk te melden dat de ouders van zijn schoonmoeder Feik Clases waarschijnlijk Claas Gosses en Sibbel Tjebbes heten. De laatste, Sibbel Tjebbes, heeft waarschijnlijk de volgende zusters: Jeltie Tiebbes (x Wytse Jacobs), Foockien Tiebbes (x Mintse Bonnes) en Sioertie Tiebbes (x Jolle Hylckes). Mogelijk zijn Tiebbe Sioerts x Antie Edes vader en (stief)moeder van deze gezusters (AEN G2, 7 mei 1677).

Jammer genoeg heb ik geen vervolg aan de vondsten van Margreet en LH kunnen toevoegen vanavond. Dames, erg bedankt, en misschien geeft een frisse dag frisse nieuwe inzichten. Hinke, de door jou genoemde mensen kan ik nog niet plaatsen, ze lijken me wat te "duur" voor deze ambachtslieden, maar misschien wordt er later meer duidelijk en komen ze nog eens van pas.

groeten, Andries

Gebruikersavatar
Hinke Westra
Berichten: 567
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 4:52 pm
Contacteer:

Bericht door Hinke Westra » dinsdag 25 dec 2007 9:02 am

Andries , ik melde dit even omdat het me opviel dat Litsehimmel deze Jentje Annes noemde.

groet, Hinke Woudt-Westra.

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » dinsdag 25 dec 2007 10:43 am

Zie je wel, c'est toujours ma fault! :wink: Merry X-mas overigens, aan iedereen. :mrgreen:
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » dinsdag 25 dec 2007 10:55 am

Andries, ik denk dat de naam Froukje inderdaad van belang zal blijken te zijn. Ook Ruurd Piers doopt samen met zijn vrouw Fokeltje Jochems een dochter Froukje op 16 okt 1763 te Kortezwaag. Ze overlijdt jun 1829 te Langezwaag. Deze informatie heb ik geript van de site http://www.altijdstrijdvaardig.nl/aa-kwstwolf.htm waar overigens meerdere personen uit die buurt staan vermeld. Mogelijk interessant om aansluitingen te vinden.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 25 dec 2007 11:14 am

Kop op LH, we zijn met zijn allen een sterk team. In dit geval kwam jij met een kandidaat en Hinke wist meer over hem en toont met haar antwoord dat hij geen kanshebber is. Een andere keer kom jij met iemand en blijkt dat gecombineerd met gegevens van één van ons een kampioentje te zijn!
Ook allemaal een goede Kerst. Ik ga me in het familiebezoek storten. Misschien vanavond weer present (als de indigestie niet al te erg opspeelt)

groet, Andries

J.Grijpstra
Berichten: 36
Lid geworden op: zondag 6 mei 2007 5:39 pm
Locatie: Nieuwegein

Bericht door J.Grijpstra » dinsdag 25 dec 2007 12:02 pm

Hallo Andries, Margreet, LH en anderen,

Op de door LH aangehaalde pagina:

http://www.rjonkman.nl/vdsluis/Generatie%205.htm

worden Sake Jentjes (de vermoedelijke broer van Pier) en zijn dochter Hanske vermeld. Dit deed even een belletje bij me rinkelen, en daarna vond ik in mijn gegevens een proclamatie uit 1694 (ops 121-60).

Hierin proclameren Jentje Rienks en Haents Egberts, echtelieden te Lippenhuizen de koop van 1/4 deel van een huis cum annexis met gortmolen en gortmakerij te Lippenhuizen van Sake Uilkes.

Sake Uilkes was de stiefvader van Jentje, getrouwd met Feikje Folkerts (weduwe van Rienk Rienks). Verdere gegevens te vinden in het Frysk Kertiersteateboek, pag. 439, onder nummer 223 en in het magnum opus van Jan Piet Coehoorn, 'Hoe het in een familie kan verkeren' (twee kloeke delen, aanwezig in Tresoar).

Fijne kerstdagen,

Jurjen Grijpstra

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » dinsdag 25 dec 2007 11:42 pm

Hallo allemaal,

Jurjen bedankt voor je antwoord. Als het allemaal meezit ziet het er nu dus zo uit:
I. Rienk Rienks tr Feikje Folkerts (dochter van Folckert Cornelis en Luts Jenckes, echtelieden boeren te Terwispel). Zij wonen te Lippenhuizen. Feikje hertrouwt Langezwaag c.a. 3 maart 1672 Sake Uilkes van Gorredijk. Uit het huwelijk van Rienk Rienks en Feikje Folkerts slechts één kind:
II. Jentie Riencks, gortmaker te Lippenhuizen. Hij trouwt Haents Egberts. Zij worden echtelieden genoemd in 1694 (OPS 121, folio 60, jaar 1694). Op 5 feb 1700 wordt Jentje genoemd als universele erfgenaam van zijn moeder Feyck Folkerts (OPS E2, folio 56 vso) dus er zullen geen broers of zussen zijn.
Uit dit huwelijk in ieder geval twee zonen Sake (IIIa) en Pier (IIIb) Jentjes.
IIIa. Sake Jentjes tr Wietske Ottes, bij wie een dochter Hanske Sakes
IIIb. Pier Jentjes tr Jeltje Ruurds, bij wie in ieder geval twee zonen: Jentje en Rurd Piers.

Zo zie je maar LH, door jouw hint helpt Jurjen ons weer twee generaties verder.

Groet, Andries

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » woensdag 26 dec 2007 1:41 am

Ah nou ja, kijk, doe ik het toch weer goed :wink: En zo zwaar til ik niet aan de fouten die ik maak hoor Andries, als ik er maar van leer. Enfin, a.d.h.v. de nieuwe gegevens kunnen we Jentje Sakes die ik eerder noemde in ieder geval uit de stamboom gooien, want die woonde te Woudsend én was waarschijnlijk de zoon van Sake Jantjes en Dyke Ytzens die in 1715 te Woudsend huwden. Deze Sake was in 1749 reeds overleden, de broer van Pier Jentjes te Lippenhuizen nog niet
Saacke Jentjes, Opsterland
Plaats: Lippenhuizen
Omschrijving: boer
Gezin volw: 2 en kind: 1
Aanslag: 37-3-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Opsterland, fol. 78
Gestandaardiseerde naam: SAKE (m) JENTJES
Nog even terugkomend op de molen te Lippenhuizen, ik vond weer een stukje aanvullende informatie
Folckert Sickes, geb voor 1688 te Lippenhuizen, ovl voor 1760 te Lippenhuizen, beroep molenaar te Lippenhuizen, (1717), gortmolenaar, munder
Opvallend genoeg bestaat er een (aangetrouwde) familierelatie tussen de twee molenaars Jentje Piers en Folckert Sickes en wel via het echtpaar Folckert Cornelis en Luts Jenckes uit Terwispel/Lippenhuizen. De lijn loopt als volgt
I. Folckert Cornelis huwt februari/maart 1630 met Luts Jenckes

II.a. Foock Folckerts huwt vóór 1680 met Wybe Annes
II.b. Feyck Folckerts huwt vóór 1672 met Rienck Riencks

III.a.1. Joukjen Wybes huwt ca. 1700 met Folckert Sickes
III.b.1. Jentie Riencks huwt vóór 1694 met Haents Egberts

IV.b.1. Sake Jentjes huwt met Wietske Ottes
IV.b.2. Pier Jentjes huwt met Jeltje Ruurds

V.b.1. Jentje Piers
En teruglezend ben ik bijna geneigd te denken dat Foock Folckerts en Feyck Folckerts wel eens één en dezelfde persoon zouden kunnen zijn, maar dat kan ik niet hard maken omdat ik nergens dopen vind. In ieder geval lijkt de de hele familie zich enige generaties bezig te houden met gort maken en de molen te bemalen.

Even het bericht gewijzigd, ik realiseerde me dat ik nog meer info van internet had afgeplukt

http://www.familie-dejong.info/8eGeneratie.htm
Tjeerd Jolles, molenaar in 1732/1739 boer 1749, geboren circa 1700. Tjeerd Jolles werd in 1748 aangeslagen voor 46,-, gulden, en was 'huisman' in Nieuwehorne, 4 personen boven en 3 personen beneden 12 jaar. In 1731 koopt Tjeerd Jolles huis en molen te Nieuwehorne naast: ten westen Jolle Gabes en ten oosten Hinke Piers ten noorden de weg, van Jan Clazen molenaar te Nieuwehorne. Uit een akte van 1659 blijkt dat de molen van zijn grootvader Tjeerd Hanzes is geweest: "Wibe Wibes koopt enz.. sekere derde part van huis en molen te Nijehorne op Tjeerd Hanzes plaatze...bezwaard de gehele huisinge en molen met vijf caroli glds jaarlijks grondpacht". Hij koopt dit van Claas Annes. In 1727 wordt hij curator over Ludschard Claases, dochter van Claes Jans en Harmentie Lubberts. Samen met zijn broer Gabe Jolles, dorprechter in Oudeschoot, wordt hij in 1739 kurator over de kinderen van Martje Jolles hun zuster en Sybe Ekkes, huisman in Nieuwehorne.
De patroniemen Wybes en Annes kwamen boven al voorbij. Mogelijk nog meer familie? Over de molen te Nieuwehorne in ieder geval nog het volgende (http://www.heerenveen.nl/index.jsp?objectid=28725)
MOLENWEG (NB - gemeente Heerenveen)
De verbinding tussen "Schoterlandseweg" en "Buitenweg" langs de "Brink".
Besluit naamgeving van 15 september 1958.
Stond voorheen wel bekend als de 'Reed van Betten'.
De heer Taconis, destijds lid van de Straatnamencommissie, schreef in 1958 het volgende : "Waar deze molen precies heeft gestaan, hierover zijn de geleerden het nog niet eens. Op de kaart van Schoterland van Schotanus/Halma van 1718 staat de 'Nijehornster Rogmolen' aan de Buitenweg, ongeveer achter dokter Pelikaan. (ter hoogte van de huidige "Brinkweg" ?). Volgens D. Kornelis moet deze hebben gestaan op een stuk land van hem in huur bij Rinse Hoekstra, dat de Molenkamp wordt genoemd. In 1707 wordt deze molen voor het eerst in het cohier vermeld. Hij wordt dan verkocht 'met zeil, huis en schuur c.a., bomen en plantage, met twee campen land', aan Ide Jaspers voor 1600 Carolus Guldens. In 1736 is Tjeerd Jolles Rogmolenaar. In het cohier van 1799 wordt hij nog vermeld, maar in 1805 staat hij niet meer genoteerd".
De heer O.J. Dijksma, lid van de raad en voorzitter van 'Plaatselijk Belang' heeft te dezen aanzien ondermeer het volgende medegedeeld (1958) : Volgens oude koopbrieven moet de Nijehornster rogmolen inderdaad gestaan hebben aan de Buitenweg, ongeveer achter het huis van dokter Pellikaan. Het perceel land is eigendom van H. Jansma en wordt door de oude inwoners van Nijehorne ook steeds nog als molenkamp aangeduid. Het nu aan de gemeente toebehorende huis, voorheen bewoond door de wed. Sj. de Jong, wordt in de koopbrieven het molenhuis genoemd (jaartal huis 1757). Deze woning, die vroeger in de bovengevel een deur had en waarvan de zolders van zware balken zijn voorzien, heeft zeer zeker ook als graanpakhuis dienst gedaan. Voorts wordt in oude koopbrieven het bos, hetwelk nu is ontgonnen, het 'Molenbos' genoemd.
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Gebruikersavatar
Andries Koornstra
Berichten: 3911
Lid geworden op: zaterdag 22 apr 2006 10:20 am
Locatie: Heerenveen

Bericht door Andries Koornstra » woensdag 26 dec 2007 10:53 am

Aha, nu lijkt alles behoorlijk in elkaar te grijpen. Want Jentje Piers heeft eventjes in Nieuwehorne gewoond:
Schoterland, dopen, doopjaar 1743
Dopeling: Gosse
Gedoopt op 23 juni 1743 in Oudehorne
Zoon van Jentje Piers, molenaar en Gelan Ritskes
Tien tegen één dat hij dezelfde molen heeft bediend! En toevallig kon ik dit vinden:
SCO Q23, folio 67, 22 apr 1744. Jentje Piers en Gellant Ritskes, echtelieden tot Nijehorne BBC op de koop van seekere Rogmolen met de huyzinge, hovinge, boomen en plantagie cum annexis met twe kampkes landt, staande en gelegen tot Nyehorne, wordende bij de egtel. kopers bewoont en gebruykt. In koop bekomen van Tjeerd Jolles, huisman tot Nyehorne, voor de somma van 1400 cgl.
Dat is toch heel opmerkelijk, waarschijnlijk door zijn huwelijk met een Agema-dochter is het mogelijk een eigen molen te kopen. We weten dat hij desondanks toch slechts een passant in dat dorp was. En jawel hoor, nog in hetzelfde boek verkopen ze al weer:
SCO Q23, folio 102, 23 mrt 1746. Folkert Douwes en Feitske Jelles, echtelieden Kortezwaag, BBC op de koop van een rogmolen cum annexis. Gekocht van Jentje Piers, molenaar te Niehorne, en Gelland Ritskes, echtelieden voor 1350 cgl, terwijl voor de molenaars- en bakkersgereedschappen 100 cgl zal worden betaald.
Na minder dan twee jaar is dit avontuur al weer over dus. Dan gaat het richting Gorredijk, gezien de quote van Margreet:
Opsterland overlijden/begraven 1746 - Gorredijk
Begraven: een kind van Jentje Piers
Datum : 13 december 1746
Je vraagt je af hoe het allemaal in zijn werk gegaan is. Ik heb zo'n idee dat hij financieel geen succesverhaal geschreven heeft. Maar voor mij is hij interessant, een kleurrijke voorvader. Aangezien hij in 1749 al niet meer te Gorredijk wordt gevonden, denk ik toch dat dit hem ook is, in de quotisatie:
Jentje Piers, Haskerland
Plaats: Nijehaske
Omschrijving: arbeyder
Gezin volw: 2 en kind: 2
Aanslag: 11-13-0
Verhoging:
Vermogen:
Bron: Haskerland, fol. 7
En daarna gaat het naar Woudsend, een nieuwe vrouw, een nieuw leven? We weten het nog niet, alles wat we tot nu toe uit dit nieuwe hoofdstuk hebben aan gegevens is de zuurketel van Rynts Hoppets.

groetjes, Andries

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » woensdag 26 dec 2007 11:42 am

Weer een molenaar te Lippenhuizen gevonden die waarschijnlijk in de stamboom thuishoort. Gevonden op de volgende site

http://www.dewinkelwaar.nl/volk_/_Jeeni ... de1a823705
I Rinse Rienks, overleden voor 1698, in 1640 voor 1/3 eigenaar en voor het geheel gebruiker van stem 10 te Terwispel.
Gehuwd voor 1640 met Wietske Jelkes (Jolkes).
Uit dit huwelijk:
1. m Jeen Rintses (Jean Rinses) (zie II; NB - stamvader van een geslacht De Vries te Terwispel).
2. m Jalke Rinses.
3. m Wietse Rinses.
4. m Jorrit Rinses. Gehuwd met nn. Heerkes.
5. m Fedde Rinses, molenaar te Lippenhuizen in 1691. Gehuwd met Trijntje Jacobs.
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat Rinse Rienks een broer van Rienck Riencks is. Verder heb ik vermoedelijk nog twee kinderen van stamvader Rienck gevonden, zie de volgende aktes
Opsterland, huwelijken 1655
Vermelding: Derde proclamatie op 14 juni 1655
Man : Wytse Rinx afkomstig van Lippenhuizen
Vrouw : Aeltien Mentses afkomstig van Olterterp
Gestandaardiseerde namen: WIETSE RIENKS en AALTJE MINSES
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Opsterland 1615-1703

Opsterland, huwelijken 1656
Vermelding: Derde proclamatie op 30 oktober 1656
Man : Jacoop Bonnis afkomstig van Lippenhuizen
Vrouw : Foock Rynx afkomstig van Lippenhuizen
Gestandaardiseerde namen: ..... BONNES en FOKJE RIENKS
..... = naam of patroniem komt niet voor in de Thesaurus
Bron:
Collectie Doop-, Trouw-, Begraaf- en Lidmatenboeken(DTBL)
Trouwregister Gerecht Opsterland 1615-1703
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

Plaats reactie