Tromp te Woudsend: "schoonzoon" Jentje Piers

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Irene Walstra
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 15 sep 2006 11:30 pm
Contacteer:

Bericht door Irene Walstra » maandag 7 jan 2008 9:25 pm

Beste Arnold,

Ongetwijfeld heb jij gelijk met de Reinskien-Rienk verwisseling. Maar ik hoop dat je een tipje van de sluier zou willen oplichten.
Als bijvoorbeeld duidelijk zou zijn uit jouw bronnen, dat Rienk een broer van Fedde is, dan komt Rienk uit 1684 ook nog steeds in aanmerking. Hij is dan wel al 66 als hij trouwt en dat is wel oud maar zij was ook al bijna 38 (en ook voor haar het eerste huwelijk?- ik heb geen eerder huwelijk gevonden).

Overigens heb ik in mijn bestand nog een andere Monsma nl Engeltje Reins Monsma. Is dat familie van Rigtje?
Engeltje was getrouwd met Taco Gilles Mesdag. In het boek -een grote familie- over doopsgezinden uit de ZW hoek van Friesland werd daarover gezegd dat hoewel Engeltje uit een voornaam geslacht kwam haar vader niet erg vemogend was en Taco dus een beetje beneden zijn stand getrouwd was.

Met vriendelijke groet,

Irene Walstra

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » zondag 13 jan 2008 9:33 pm

Hallo Irene,

Ik had graag gedetailleerd inzicht gegeven, maar ik kan nog niet al mijn notities van onderzoek in de gerechtelijke boeken van Sneek vinden, uit mijn pre digitale tijdperk. Vraag is of er veel informatie was. Ik herinner me dat ik toen veel inventarissen e.d. uit 17e en 18e eeuw verwachtte te vinden in Sneek m.b.t. allerlei gezinnen met minderjarige kinderen waarvan de ouders overleden of hertrouwden. Ik begrijp nog steeds niet waarom ik toen ontstellend weinig op dat gebied heb gevonden. Grote leemtes in de registraties?

Met de grote doopsgezinde familie heb ik wel affiniteit. Engeltje Monsma is m.i. een dochter van mr. wagenmaker Rein Martens, uit een geslacht van wagenmakers, en Juliana Eelkes Algra. Haar doop is niet te vinden. Hun zoon Marten gebruikte al voor 1811 de naam Monsma.
Waarom in het door jou genoemde boek Engeltje als uit een voornaam geslacht ( = Monsma van Bolsward? ) stammend wordt aangeduid, is mij niet duidelijk. Ik vraag me af of ze in de genealogische gegevens van dat geslacht voorkomt, maar ook die heb ik niet bij de hand. Haar vermoedelijke moeder heb ik niet kunnen koppelen aan de Algera's te Bolsward.
Groet, Arnold

Irene Walstra
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 15 sep 2006 11:30 pm
Contacteer:

Bericht door Irene Walstra » maandag 14 jan 2008 8:10 pm

Beste Arnold,

Bedankt voor je reactie. Hopelijk komen de gegevens nog eens boven water voor wat betreft de familie Hoppers. Voor mij is het een zijlijntje maar ik zal ook nog eens wat proberen te vinden in het CBG.

Met vriendelijke groet,

Irene Walstra

Irene Walstra
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 15 sep 2006 11:30 pm
Contacteer:

Bericht door Irene Walstra » dinsdag 15 jan 2008 8:30 pm

Beste Arnold,

Vandaag had ik een vrije dag genomen om e.e.a. uit te zoeken.
Resultaat is als volgt:
Speciekohieren Sneek 1753:
Kleinzand nr 69: Fedde Hoppers meldt een reductie met 1 persoon tot 5 hoofden. Reden is het trouwen van een zoon.
Kleinzand nr 67:Willem Monsma meldt dat Rients Hoppers is komen inwonen daar hij getrouwd is met zijn dochter.
NB: in 1749 had Fedde 5 kinderen > 12 jr, in 1752 waren er nog 4 thuis (Hiltje is in mei 1752 getrouwd).

Conclusie: Rients is een zoon is van Fedde en zal vermoedelijk rond 1714 als eerste kind geboren zijn. Hiervan is dus geen doop gevonden. Reden dat deze oudste zoon naar zijn broer vernoemd is zou kunnen zijn dat deze broer niet zo lang daarvoor overleden is.
Laat maar eens weten of je het hiermee eens kunt zijn.

Met vriendelijke groet,

Irene Walstra

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » zondag 20 jan 2008 2:06 pm

Hallo Irene,

Een mooie theorie die ik op dit moment niet kan bevestigen of falsificeren.
Opmerkelijk is natuurlijk de verhuizing op het Kleinzand die kennelijk verwijst naar Rients. Een zwak punt, maar gelet op het voorgaande wel begrijpelijk, is de veronderstelling van een niet geregistreerde doop/geboorte.
Groet, Arnold

Margreet Huisman
Berichten: 5350
Lid geworden op: zaterdag 10 dec 2005 1:02 am

Bericht door Margreet Huisman » zondag 20 jan 2008 2:53 pm

Hoi beiden,

Omdat Jeltje in 1713 van Oosterwierum komt, is het denkbaar dat een oudste kind daar geboren en gedoopt werd -
en dat ze daarna pas in Sneek ..... Dat boek is echter niet bewaard.
DTB-Inventaris
Baarderadeel - Hervormde gemeente - Oosterwierum

84. Doop-, trouw- en lidmatenboek, 1772-1851.
Index huwelijken: DTB nr. 93a.
Index dopen: DTB 93b.
Index lidmaten: DTB nr. 93e.
N.B. Dopen tot 1811, huwelijken tot 1810.
Eerder zei je iets over missende Sneker inventarissen.
Je kunt in de aquabrowser van Tresoar intypen Nedergerecht Sneek.
Je krijgt dan een hele lijst wat er aanwezig is - en er missen inderdaad een aantal decennia tussenuit. Bijvoorbeeld:
Inventarisatieboeken:
136 1693-1713
137 1738-1751

Weesboeken:
178 1705-1725, zwak
179 1743-1774
groet margreet

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » zondag 20 jan 2008 10:19 pm

Inderdaad, Margreet, dat zou een optie kunnen zijn.

Onderstaand overzicht verklaart slechts gedeeltelijk mijn probleem. Ik vond toentertijd opmerkelijk, dat in de boeken/periodes die wel beschikbaar waren inventarissen e.d. ontbraken m.b.t. gezinnen met minderjarige kinderen en een overleden/hertrouwende ouder.
Ik verwachtte dus "met zekerheid" in de beschikbare periodes inventarissen, voogdijbenoemingen etc. te vinden, maar ze waren er niet. Alsof de registratie in Sneek simpelweg zeer onvolledig was.
Groet, Arnold

Irene Walstra
Berichten: 173
Lid geworden op: vrijdag 15 sep 2006 11:30 pm
Contacteer:

Bericht door Irene Walstra » maandag 21 jan 2008 9:29 pm

Beste Arnold,

Er is eind vorig jaar een berichtenstroom geweest over voogdij:
quote
Er werden voogden aangesteld tot een kind volwassen was = 30 jaar.
(tot hun 30e was ook ouderlijke toestemming bij het trouwen nodig immers).
Pas 8 jaar na het overlijden kan zijn, omdat de moeder toen pas hertrouwde
of omdat er toen een andere voogd overleed.
Niet alle voogdij kwam in het autorisatie-boek, soms werd het in familiekring opgelost en/of was er geen geld voor een gerechtelijke notitie. Daardoor kun je eerdere oplossingen mislopen.
mvg, margreet

Sible Hettinga
Geplaatst: zondag 30 dec. 2007 11:56 pm Onderwerp: Voogdij.
--------------------------------------------------------------------------------
Beste Tjeerd en Margreet,

Ik had een hele verhandeling geschreven over voodij, drukte op OK en mijn hele verhandeling was verdwenen. Ik heb geen zin meer op het nog eens helemaal over te doen. Had ik maar eerst een worddocument gemaakt, maar ik ben door schade en schande nog niet wijs geworden.
Margreet er is een verschil tussen de leeftijd waarop men meerderjarig wordt, vroeger 25, later 21 en nu 18 jaar, en de leeftijd waarop men toestemming nodig had voor het aangaan van een huwelijk. Heel vroeger 30 en later 25 jaar. Men werd door huwelijk ook meerderjarig, maar voor vrouwen maakte dat vroeger niet uit, zie hierna. Je kunt beter niet van "volwassen" spreken want dat is wat anders, sommingen zijn op hun zestiende al volwassen en anderen worden het nooit.
Staande huwelijk hebben ouders de ouderlijke macht over hun minderjarige kinderen, na het overlijden van een echtgenoot behoudt de langstlevende ouder de ouderlijke macht. Vroeger eindigde bij overlijden van een ouder de ouderlijke macht en werd de langstlevende van rechtswege voogd over de minderjarige kinderen. Zijn beide ouders overleden dan moet een voogd worden benoemd. Heel vroeger verviel de voogdij van de langstlevende echtgenoot ook bij hertrouwen en moesten er in dat geval ook voogden/curatoren over de minderjarigen worden benoemd. Daardoor kon er inderdaad, zoals Margreet al aangaf, een tijd zitten tussen het overlijden van een ouder en de voogdbenoeming.
Tenslotte. Tot 1956 waren gehuwde vrouwen handelingsonbekwaam, zij werden in rechte vertegenwoordigd, of zoals dat soms mooi zo mooi heette, bijgestaan of gesterkt door hun echtgenoot. De ouderlijke macht berustte dus bij de man. Overleed de man dan werd de vrouw ineens weer handelingsbekwaam en kon dus wel van rechtswege voogdes over haar minderjarige kinderen worden.

unquote

Dus dit geeft aan dat er mogelijk minder aktes zijn dan jij gedacht hebt. Immers zolang er nog een ouder in leven is hoeft er geen voogd benoemd te worden. Alleen heel vroeger (de vraag is dan nog hoeveel vroeger?) moest er bij hertrouwen wel een voogd benoemd worden.

Met vriendelijke groet

Irene Walstra

Arnold
Berichten: 54
Lid geworden op: zondag 13 mei 2007 4:30 pm

Bericht door Arnold » dinsdag 22 jan 2008 8:09 pm

Bedankt, maar nee, ik denk niet dat dat de verklaring is voor mijn verbazing. Al was het maar omdat mijn onderzoek gezeten burgerij betrof. Vergeleken met het resultaat in dezelfde periodes in een aantal grietenijen, begrijp ik de praktijk van het stadsgerecht niet.
Groeten, Arnold

Gebruikersavatar
tabepap
Berichten: 257
Lid geworden op: donderdag 12 jan 2006 5:50 am
Locatie: Wageningen
Contacteer:

Foock Folckerts

Bericht door tabepap » dinsdag 18 mei 2021 7:31 pm

In diverse kwartierstaten wordt Foock Folckerts als vrouw van Wybe Annes vermeld.
Dit is niet gebaseerd op aktes in het Nedergerecht van Opsterland.
In werkelijkheid was Tetje Folckerts de echtgenote van Wybe Annes:

Vader: Wybe Annes, boer te Lippenhuizen in 1698 (eignr. 1/7 Lippenhuizen SC 6), overl. voor 1709
Moeder: Tetje Folckerts (OPS 79-877; 1709)
Uit dit huwelijk (OPS 102-740; 1738):
i. Anne Wybes, overl. voor 4-3-1738, eignr voor ruim 1/3 Lippenhuizen SC 6 in 1728 en gebr. voor het geheel (de menigvuldige erven van Anne Hendriks waren eignr voor bijna 2/3), zn (a) Folckert Annes, geb. voor 1713, boer en veenbaas te Lippenhuizen in 1749 (gezin 4 volw. en 1 kind), tr. voor 1738 Auckien Auckes, en zn (b) Wybe Annes, geb. ca. 1718, matig gestelde vrijgezel te Lippenhuizen in 1749
ii. Wytske Wybes
iii. Joukjen Wybes, overl. Lippenhuizen ca 1730, tr. voor 1704 Folckert Sickes, gortmaker te Lippenhuizen, kind. Sytse Folckerts en Wybe Folckerts

Vader: Folckert Cornelis, won. Terwispel, overl. voor 1679, tr. Ger. Opsterland 1630
Moeder: Luids Jenckes, overl. voor 1679
Uit dit huwelijk (genoemde erfgenamen in 1679; OPS 172-830: Wybe Annes, Cornelis Folckerts, Saecke Uilckes en Giel Folckerts):
i. Tetje Folckerts, tr. Wybe Annes (zie hierboven)
ii. Cornelis Folckerts
iii. Giel Folckerts
iv. Saecke Uilckes, won. Gorredijk, tr. Langezwaag 1672 Feicke Folkerts, weduwe van Rienk Rienks

Meer erfgenamen waren er niet in 1679.

Tot slot nog een vraag: weet iemand misschien meer van Cornelis en Giel Folckerts?

M vr gr,
Egbert Lantinga
Wageningen

Plaats reactie