Crimineel gezocht

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
josine85
Berichten: 3
Lid geworden op: dinsdag 7 aug 2007 9:55 pm

Crimineel gezocht

Bericht door josine85 » zondag 30 dec 2007 4:38 pm

Ik ben op zoek naar iemand die voor mij naar het archief in Leeuwarden wil gaan.
Ik zoek namelijk Gerhard Henrich Schafstal (Hendrik jr.)
Hij is overleden op 05-08-1872 in de gevangenis van Leeuwarden, de Blokhuispoort.
Ik heb op internet een aantal krantenartikelen gevonden waarin staat beschreven hoe hij in 1868 meerdere malen op spectaculaire wijze is ontsnapt. Toch is hij steeds weer teruggevonden en opnieuw opgesloten.
Aangezien er bijna 100 jaar later nog steeds over werd geschreven in de krant hoop ik dat er meer informatie over deze man bestaat.
Ik wil graag weten waar hij voor zat, en misschien dat er een fotootje in het archief zit?
Ik heb contact gehad met de Blokhuispoort over hun archief, maar zij zeggen dat het naar Tresoar is gegaan en dat het daar in te zien is. Helaas kan ik zelf niet naar Leeuwarden toe en daarom hoop ik dat iemand voor mij zou willen kijken naar informatie over de crimineel in mijn familie.

Gerhard Henrich Schafstal(l) is geboren in 1833 in Hunterberg in Duitsland als zoon van Johan Henrich Schafstall en Engel Klettentivo Diekmann. Hij was broodbakker van beroep en hij woonde in 1849 in Weesp bij zijn vader en diens nieuwe vrouw. Voor welke rechtbank hij is veroordeelt weet ik niet en ik weet ook niet waar hij voor is veroordeelt. Ik heb wel begrepen dat alleen de zwaarste jongens in Leeuwarden zaten, dus de kans is groot dat hij voor moord, verkrachting, of brandstichting zat. Hij is meerdere malen ontsnapt, waarvan de eerste keer op 15-06-1868.
Wie wil mij helpen om dit verhaal aan te kunnen vullen?

Groet,
Josine

Plaats reactie