Wie kan mij helpen?

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Wie kan mij helpen?

Bericht door inamarka »

Wie weet of dit de zelfde persoon is, voor 1811 heet hij Bisschop en op drenlias gaat het verder als van der Veen.

Sneek, huwelijken 1800
Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 juli 1800
Man : Egbert Jacobs Bisschop afkomstig van Smilde
Vrouw : Antje Ottes Bada afkomstig van Sneek

Smilde, overlijdensakte, 7 maart 1814, aktenr. 9
Overledene: Jakob van der Veen, overleden te Hoogersmilde (Smilde) op 05-03-1814, zoon van Egbertus van der Veen en Antje Ottes Bada.


Smilde, overlijdensakte, 17 februari 1814, aktenr. 6
Overledene: Antjen Ottes Bada, overleden te Hoogersmilde (Smilde) op 15-02-1814; oud: 36 jaren, dochter van Sjoerd Bada en Akke Jakobs.
Gehuwd geweest met NN NN, in leven.

Gr. Inamarka
Greanoog
Berichten: 84
Lid geworden op: maandag 23 okt 2006 6:56 pm

Re: Wie kan mij helpen?

Bericht door Greanoog »

Inamarka,

Egbert Jacobs van der Veen hertrouwd als weduwnaar van Antje Ottes Bada, zie Drenlias:

Coevorden, huwelijksakte, 16 juli 1814, aktenr. 3
Bruidegom: Egbert Jacobs van der Veen, geboren op 30-10-1774; beroep: timmerman; weduwnaar van Antjen Ottes Bada, zoon van Jacob Egberts en Grietjen Jans.
Bruid: Fenna Lefers, geboren op 02-06-1791, dochter van Jan Hindrik Lefers en Geertien Dubben.


Zijn broer blijft trouwens wel Bisschop heten:
Smilde, huwelijksakte, 2 december 1814, aktenr. 21
Bruidegom: Jan Bisschop, oud: 34 jaren; beroep: schoolonderwijzer, zoon van Jakob Egberts Bisschop, beroep: arbeider, en Grietje Jans Eijt.
Bruid: Hebeltje Jans, oud: 22 jaren; beroep: zonder, dochter van Jan Meinen en Grietje Lamberts.
NB. vader bruid overleden (Hoger Smilde (Smilde))


Lefers wordt ook Levers
Overledene Fenna Levers
Overlijdensplaats: Smilde
Overlijdensdatum: 16-04-1843


Dus genoeg lijntjes om door te speuren hoop ik

mvg
Polyne
Gebruikersavatar
Ristcard
Berichten: 776
Lid geworden op: dinsdag 4 jul 2006 2:30 pm
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Bericht door Ristcard »

Dag,

Als je kijkt bij de zojuist online gezette foto's van de akten van naamsaanneming dan zie je dat hij afwezig was en dat zijn vrouw (die overigens Baarda wordt genoemd) de naam Bisschop heeft laten vastleggen.
Kan dus best zijn dat hij dat niet pikte en uit pure eigenzinnigheid een heel andere naam heeft genomen. Let wel: voor het zelfde geld heb ik volkomen ongelijk.

Groeten van Richard
inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Bericht door inamarka »

hoi,
Genoeg lijntjes heb ik inderdaad wel.
maar eerst bisschop heten en dan ineens opduiken als van der Veen,is een raadsel of komt zoiets vaker voor?
ik weet wel dat broers na 1811 wel eens andere namen aannemen, maar Bisschop is al een achternaam voor 1811. en aan zijn beroepen te zien: Barbier, timmerman, scharenslijper kun je ook de naam bisschop niet uithalen.
was ook benieuwd of er een verklaring voor is?

bedankt voor het mee denken

Inamarka
Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Naam

Bericht door Cor »

Hallo Inamarka.

Helpen kan ik niet.
Wel een O.T. vraag aan jou.
Inamarka wat een mooie, aparte naam en nooit eerder gezien.
Volgens het Meertens instituut alleen een verklaring van:

Ina
Geslacht:
v
verklaring:
Verkorting van verschillende vr. namen op -ina, als Gesina, Hendrina, Katharina, Klazina enz

Marka waar komt dat weg ???
Mark / Markus / Mark en Karel o.i.d. ??

Groetjes Cor (Cornelis).
inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Bericht door inamarka »

Wat een vreemde vraag maar wel leuk.

Verklaring is eenvoudig Mijn moeder heet Klaassina dus daar komt Ina vandaan,
Mijn vader heette Markus en dat werd Marka.

en wordt voor betekenis geeft dit nu?

groeten Inamarka
Gebruikersavatar
catharina
Berichten: 875
Lid geworden op: vrijdag 20 jan 2006 9:45 pm
Locatie: Lelystad

Bericht door catharina »

Inamarka,
Geen oplossing maar wel een bisschop.

Een voorvader laat een kind dopen en heeft bisschop achter zijn naam staan. De naam Bisschop is onverklaarbaar. Later wordt de naam Sterkenburg, zonder H aangenomen, maar nog weer later wordt het Sterkenburgh.

Wonseradeel, dopen, doopjaar 1712
Dopeling: Idts
Gedoopt op 29 september 1712 in Gaast
Kind van Sjoerd Ynses Bisschop en Eelk Douwes

Misschien heeft het iets te maken met "een oudste" in de kerkelijke gemeenschap bij een vacante predikantsplaats.
met groet
Carla
Gebruikersavatar
pappaharry
Berichten: 237
Lid geworden op: woensdag 4 okt 2006 3:35 pm
Locatie: Almere

Bericht door pappaharry »

Mijn idee: een ex-bajesklant hoefde in Drenthe niet meer als 'Bisschop' terug te komen !!..

Sneek, huwelijken 1800 Vermelding: Bevestiging huwelijk op 6 juli 1800
(1) Man : Egbert Jacobs Bisschop afkomstig van Smilde Vrouw : Antje Ottes Bada , van Sneek
Sneek, dopen, geboortejaar 1801, doopjaar 1804 Dopeling: Jacob Geboren op 13 maart 1801
Gedoopt op 22 maart 1804 in Sneek Kind van Egbert Jacobs en Antje Ottes
Sneek, doopjaar 1803 Dopeling: Antje Bisschop Gedoopt op belijdenis op 14 april 1803 in Sneek
Dochter van niet genoemde vader en niet genoemde moeder ....(maar zie familie 'Barda / Baarda')..
Sneek overlijden/begraven 1804 Begraven: een kind van Egbert Bisschop Datum : 03-02-1804
Vraag: geen geboorteaangifte gedaan ? (de doop van Jacob was láter..)
Sneek, dopen, geboortejaar 1805, doopjaar 1805 Dopeling: Otte Geboren op 09-05-1805 en
gedoopt op 26-05-1805 in Sneek Kind van Egbartus Bisschop en Antje Ottes
Sneek overlijden/begraven 1808 Beluid : een kind van Egbert Bisschop, NH ; 22-01-1808 ;
Opm. : Gealimenteerd (vraag: nóg een niet-aangegeven of gedoopt gebleven kind ? )
Geboorteakte Sneek, 1811 Aangiftedatum 25 september 1811, blad nr. 46 Akke van der Veen,
geboren 22 september 1811 Dochter van Egbertus van der Veen en Antje Ottes
Gedoopt op 18 oktober 1811 in Sneek Dochter van Egbertus Bisschop en Antje Ottes
Opm.: Vader afwezig, thans gedetineerd te Leeuwarden
Sneek overlijden 1811 Beluid: kind van Egbertus Bisschop, NH ; 20-12-1811:Gealimenteerd
Sneek begraven Akke A. Bisschop, oud 12 weken ; 22 december 1811
(familienamen 1811 Drenthe niet van belang want Antje 'regelde het' op 30-12-1811 in Sneek,
1811Bisschop, Egbertus, absent,
zijn vrouw Antje Ottes Baarda, Sneek Kinderen:Otto 6 Sneek, deel 1 folio 155
Dán als 'van der Veen' naar Drenthe enz. (NB Egbert trouwde trouwens drie keer !)...
Laatst gewijzigd door pappaharry op zondag 17 feb 2008 11:00 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
weetgierig, begripvol en geduldig...
Gebruikersavatar
Cor
Berichten: 541
Lid geworden op: vrijdag 22 sep 2006 3:16 pm

Inamarka

Bericht door Cor »

Inamarka,

bedankt voor het antwoord.
Een speciale betekenis heeft dit niet.
Voornamen die ik nooit eerder gezien heb, hebben mijn interesse.
De vraag is dan voor mij : is dit een vernoeming zoals wij in de genealogie veel tegenkomen.
Met jouw naam dus inderdaad het geval.
Verder hoef je er niets achter te zoeken.
Dat mijn vraag vreemd overkwam kan ik mij voorstellen.
Daarom dank voor het antwoord.

Groetjes Cor.
Tjeerd P. Inia
Berichten: 181
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Beste medesneupers

Egbert voert al voor 1811 de naam Bisschop, hij wordt immers al met deze naam genoemd bij het huwelijk in 1800 te Sneek, en komt hij voor bij verschillende doop en begraaf gegevens. Ook is er een kranteartikel in de LC van 25 maart 1807, hierin wordt volgens mij betreffende Egbertus genoemd. Helemaal zeker of dit "onze" Egbert is, weet ik niet, omdat het hier handelt over de stad Bolsward en niet Sneek of evt. Smilde, misschien heeft het gezin in 1807 in Bolsward gewoond?

Alzo Egbertus Bisschop, zedert eenigen tyd uit de Stad Bolsward is vertrokken en deszelfs Huisvrouw en Kinderen heeft agtergelaten, zonder orde op zyne Zaken te hebben gesteld; Zoo is Het: Dat Schepenen van voorsz. Stad, gedagte Egbertus Bisschop dezen indagen, om voor den 30 Maart 1807 behoorlyke order op zyn zaken te stellen, zullende by gebreeke van dien, zondanig daar omtrent worden gehandeld, als naar rechten behoordt.
Bolsward den 19 Maart 1807. Ter Ordonnantie van Schepenen voornoemd, T. Canter Visscher

Opvallend is verder dat bij de geboorte van hun zoon Jakob op 22 november 1813 te Smilde wordt vermeld dat de vader woonachtig is te Coevorden en de moeder te Smilde. Egbertus trouwde 24 februari 1844 voor de derde maal met Aaltje Sipkes Bruinsma, afk. van Jubbega. Egbertus is dan scharenslijper van beroep, bij andere aktes wordt hij veelal timmerman genoemd.

Antje Ottes Baarda / Bada / Barda is dochter van Otte Sjoerds Barda & Aukje (Akke) Jacobs Glas (1749 Gorredijk - 1818 Makkum) Een deel van Aukje's voorgeslacht is te vinden onder nummer III-j-1 op mijn site: http://home.12move.nl/tp.inia/NeiteamAtso.htm. Indien meer bekend is over het nageslacht van Egbert en Antje dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
http://home.12move.nl/tp.inia
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
Gebruikersavatar
pappaharry
Berichten: 237
Lid geworden op: woensdag 4 okt 2006 3:35 pm
Locatie: Almere

Bericht door pappaharry »

ik heb mijn voorgaande posting even aangevuld met wat ik al bekend achtte..
Enig verband met dat stukje 'Bolsward' zie ik ook niet zo gauw..
weetgierig, begripvol en geduldig...
inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Bericht door inamarka »

Bedankt voor de reactie's.
Inderdaad Egbert was volgens mij een zwerver.
en in Coevorden stond toen ook een gevangenis en zijn tweede vrouw kwam daar weg.
Maar een verklaring hoe hij aan van der Veen komt?
Misschien in de gevangenis om dat hij uit de veengronden komt?
als bijnaam.
Maar moet daar geen aangifte van zijn bij een naams aanneming of zal hij dat ingevoerd bij aangifte kinderen en huwelijk zoals wel vaker verandering van namen ontstaan.

http://home.wanadoo.nl/genealogie-smilde/

Daar staan verschillende familie's uit Smilde op ook Bisschop zijn vader en van der Veen begint ook met zijn vader.
Heb hem ook een e-mail gestuurd of hij hier wat van af wist maar nog geen reactie gehad.
Dus het meeste heb ik al van die familie na 1811, bleef alleen steken bij Egbert.
Kan nu weer wat tips natrekken en invullen.
Bedankt
Inamarka
inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Bericht door inamarka »

Kan dit misschien Bolsward verklaren:

Rechterlijk kanton : Bolsward
arrondissement : Sneek

Tjeerd P. Inia waar vind je zo iets van de schepenen van Bolsward.

Inamarka
Tjeerd P. Inia
Berichten: 181
Lid geworden op: woensdag 7 dec 2005 12:30 pm
Contacteer:

Bericht door Tjeerd P. Inia »

Beste Inamarka,

Die schepenen van Bolsward die staan zo genoemd in het online archief van de Leeuwarder Courant, als je de naam Egbertus Bisschop intikt, dan is de eerste vermelding van de 5 die je krijgt degene die je zoekt.

En volgens mij gaat het in het artikel toch echt om de stad Bolsward en niet het kanton. Dat Egbert een zwerver was, is wel een beetje snel geconcludeerd zo 200 jaar na dato vanachter de laptop, volgens mij is het wel duidelijk dat hij het waarschijnlijk niet echt breed had, maar zwerver ..... ik zou het niet weten. Misschien dat de rechtelijke archieven uitsluitsel geven en je gelijk geven?

met vriendelijke groet,

Tjeerd P. Inia
Genealogie: Inia / Ynia / IJnia / Inja / Inea
inamarka
Berichten: 39
Lid geworden op: maandag 6 mar 2006 2:36 pm
Locatie: Oudeschoot

Bericht door inamarka »

sorry zo als jij zwerver uitlegt bedoel de ik eigenlijk niet.
geboren in Smilde getrouwd in Sneek en getrouwd in Coevorden en Smilde, kinderen geboren in Smilde , Sneek en Coevorden. 6 maanden na het overlijden van zijn eerste vrouw al een kleine geboren in Coevorden bij zijn tweede vrouw. beroepen barbier, timmerman, scharenslijper. Hij had wel een bewogen leven en ik denk met veel armoede. Vandaar zwerver overal en vermoedelijk veel onderweg om ook maar iets te verdienen.
Nu nog een vraag: als men in de gevangenis van Leeuwarden heeft gezeten zijn daar archieven van in Leeuwarden. Is het uit te zoeken, en waarom hij heeft gezeten? waar moet ik dan zoeken.

Groeten Inamarka
Plaats reactie