Doutjen (Doutsen) Jans + Ka(e)rst Jans

algemene vragen over genealogisch onderzoek bij Tresoar
Plaats reactie
kloostra
Berichten: 182
Lid geworden op: vrijdag 24 feb 2006 10:32 pm
Locatie: Suameer

Doutjen (Doutsen) Jans + Ka(e)rst Jans

Bericht door kloostra » donderdag 20 mar 2008 4:21 pm

Volgens de volkstelling van 1829 was Doutsen Jans inwonend bij Gooitzen Folkerts Riemersma op De Harste.

kan alleen een huwelijk vinden met Karst Jans van Oostermeer op 7-11-1756. Zij kwam van Noorderdrachten:

Volgens dit huwelijk zou ze dan 90 jaar of ouder moeten zijn.
Is haar dit? of is er nog een andere Doutjen Jans?

Wie kan me aan gegevens van haar helpen:
1. geboorte datum en plaats
2. overlijden datum en plaats
3. haar ouders
4. heeft ze ook kinderen met karst jans
5. Als ze bovenstaande is zou ze twee kinderen hebben uit vorig huwelijk van Karst Jans met Jetske Lefferts. (huwelijk 1--1-1736 te Oostermeer)
6. Was Karst Jans haar 1ste man

Dank voor jullie medewerking
Fokko kloostra
Doe onderzoek naar De Harste, een buurtschap onder Suameer (Sumar) Families die hier een belangrijke rol hebben gespeeld: Haarsma - Hoekstra - Tiekstra - Veltman - Algra - Ytsma -
Tinga -

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » vrijdag 21 mar 2008 2:18 pm

Hallo Fokko.

Jammer dat er geen leeftijd bijstaat, maar er is inderdaad nog een andere Doutje Jans welke mogelijk aan Gooitzen Folkerts Riemersma gerelateerd is. Zij was een buitenechtelijke dochter van Jan Johannes Riemersma, geboren 31 oktober 1828 te Bolsward. Ouders Jan Riemersma en Grietje Douwes Roorda/Banga huwden 17 juli 1842 te Bolsward, terwijl ze al vanaf 1816 in Wonseradeel en Bolsward kinderen kregen.

Ik heb geen idee of er inderdaad een familieband was, hoewel de achternaam iets dergelijks wel suggereerd. De connectie zal dan wel een stuk vroeger moeten liggen. Hopelijk heb je hier iets aan.

Met vriendelijke groet, LH[/quote]
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

kloostra
Berichten: 182
Lid geworden op: vrijdag 24 feb 2006 10:32 pm
Locatie: Suameer

Bericht door kloostra » vrijdag 21 mar 2008 3:57 pm

Als Jan een zoon is van Johannes Riemers Riemersma ( geb 8-8-1759 te Suameer en overleden 19-9-1827 te Bergum).dan is hij een neef van Gooitzen.

Heb de lijn van Johannes nog niet uitgezocht.
Hoewel de familie wel uit deze buurt komt is er wel een uitstapje geweest, want er zijn ook familieleden in Ysbrechtum gehuwd. Dus waarschijnlijk Jan ook.

Mogelijk Jan Johannes Riemersma ovl 2-11- 1867 Bolsward. opmerking: overleden in Oudemirdum, 75 jaar oud

Dank voor je medewerking
Fokko kloostra
Doe onderzoek naar De Harste, een buurtschap onder Suameer (Sumar) Families die hier een belangrijke rol hebben gespeeld: Haarsma - Hoekstra - Tiekstra - Veltman - Algra - Ytsma -
Tinga -

Litsehimmel
Berichten: 864
Lid geworden op: maandag 16 jan 2006 11:51 pm
Locatie: Lioessens, Frysl

Bericht door Litsehimmel » vrijdag 21 mar 2008 3:58 pm

Graach dien :wink:

LH
Welsh/Fries/Franse voorouders; geen wonder dat ik in de war ben!

awram
Berichten: 1
Lid geworden op: donderdag 20 mar 2008 4:49 pm
Locatie: Grins

Doutzen Jans

Bericht door awram » woensdag 26 mar 2008 8:25 am

It giet hjir om Doutzen Jans de Jong, berne Rottefalle om 1810 hinne, stoarn Burgum 28 jann. 1850, dochter fan Jan Klazes de Jong en Leentje Klazes van der Schuit. Hja tr. mei Pieter Ennes Hopperus, berne Twizel 27 des. 1803, arbeider Koaten en letter te Burgum, stoarn dêr 31 july 1878, soan fan Enne Pieters Hopperus en Neeltje Sjoerds Boonstra.
Pieter Hopperus wie earder troud Achtkarspelen 27 juny 1836 Antje Rienks Tenstra, berne Burgum 26 nov. 1813, stoarn dêr 23 jann. 1848, dochter fan Rienk Sakes Tenstra, húsman te Burgum, en Antje Hiddes Tiekstra. Mei dizze Antje Hiddes Tiekstra komme we wer yn Sumar telâne: Hidde Hendriks en Dieuwke Sipkes Tiekstra.

met fr. gr. Reid van der Leij

kloostra
Berichten: 182
Lid geworden op: vrijdag 24 feb 2006 10:32 pm
Locatie: Suameer

Bericht door kloostra » woensdag 2 apr 2008 1:07 pm

Reid v/d Leij.

Allereerst dank voor je reactie.

Heb je artkel over de Haarsma''s gelezen. Je verwijst vaak naar acten, heb je deze acten ook gecopieerd, En kan ik ze dan van je krijgen, want dan hoef ik het zelf niet meer op te zoeken.(kosten worden natuurlijk vergoed)

Je kunt natuurlijk niet alles vermelden, misschien overbodig maar ik heb
ook gevonden in gegevens van Nieuwland Gjalt Andries , Borgtocht door zijn vader en oom van f 1000,-- . Is op 15-6-1797 provisioneel uit detentie ontslagen..
Verder is de familie ook betrokken bij de kindermoord in Suameer (beschreven in kerfstokjes) Zoon Jan heeft gezien dat de pasgeborene begraven werd. De acten zelf heb ik nog niet opgezocht.

Het huis van Pieter Dirx kan mogelijk het zelfde huis zijn als van Andries Jans (stem 31) want in floreenregister 1711 wordt deze kavel beschreven als een zathe met klein huis.

Klopt het dat jouw familie ook een band met de Harste heeft.

Groetjes Fokko Kloostra
Doe onderzoek naar De Harste, een buurtschap onder Suameer (Sumar) Families die hier een belangrijke rol hebben gespeeld: Haarsma - Hoekstra - Tiekstra - Veltman - Algra - Ytsma -
Tinga -

Plaats reactie